Tarvitsetko neuvontaa ja ohjausta sosiaalipalveluista tai etuuksien ja tukien hakemisesta? Sosiaalineuvonnassa pääset keskustelemaan elämäntilanteestasi ammattilaisen kanssa. Tilanteesi kartoituksen jälkeen sinut ohjataan palveluissa tarvittaessa eteenpäin.
Palvelemme sinua puhelimitse, sähköpostitse ja Sotebotti Hesterissä. Sotebotti Hester löytyy sivun oikeasta alakulmasta.
Chatti palvelee suomeksi arkisin klo 8.15-16. Nuorten sosiaalityön tiimien työntekijät ja opiskeluterveydenhuollon terveydenhoitajat vastaavat chatissa arkisin klo 12-15.
Jos sinulle on jo nimetty omatyöntekijä kaupungin aikuissosiaalityöstä, kysythän ohjausta ja neuvoa suoraan häneltä.
Soita
Sosiaalineuvonnan puhelin
Asioi paikan päällä
Poikkeuksia palveluissa
Sosiaalineuvonnan puhelin- ja chat-palvelu ovat poikkeuksellisesti kiinni syksyllä 2024 seuraavasti:
- 14.10.2024 klo 13-14.30
- 15.10.2024 klo 8.15-10.30
- 25.10.2024 koko päivän
- 12.11.2024 klo 8.15-12
- 19.11.2024 klo 9-10:30
- 5.12.2024 klo 12-16
- 10.12.2024 klo 8.15-12
- 17.12.2024 klo 8.15-10.30
Näin saat meihin yhteyden
Palvelemme sinua arkisin klo 8.15–16 numerossa 09 310 44400(Linkki aloittaa puhelun).
Sotebotti Hester löytyy sivun oikeasta alakulmasta. Sotebotti Hester on robotti, joka palvelee sinua 24/7 ja auttaa sinua anonyymisti sosiaalihuollon yleisissä asioissa.
Jos Hester ei osaa auttaa, pääset aukioloaikojen puitteissa chattiin keskustelemaan ammattilaisen kanssa. Chatti palvelee Sotebotti Hesterissä suomeksi arkisin klo 8.15–16. Nuorten sosiaalityön tiimien työntekijät ja opiskeluterveydenhuollon terveydenhoitajat vastaavat chatissa arkisin klo 12–15. Pääset chattiin myös suoraan pyytämällä Hesteriltä "Haluan päästä chattiin."
Älä kirjoita bottiin henkilötunnustasi! Jos sitä tarvitaan, sosiaaliohjaaja pyytää sinua tunnistautumaan suomi.fi-palvelun kautta.
Voit kysyä yleistä neuvontaa ja ohjausta laittamalla sähköpostia osoitteeseen sotepe.sosiaalineuvonta.aikuissosiaalityo@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman).
Suojatulla sähköpostilla voit asioida tietoturvallisesti ja lähettää tarvittaessa henkilökohtaisia tietojasi. Vastaamme sähköpostiin 1–3 arkipäivän kuluessa. Täältä pääset lähettämään suojattua sähköpostia(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
Seuraamalla meitä Facebookissa voit löytää vastauksia kysymyksiisi.
Siirry Facebook-kanavallemme(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
Meiltä usein kysytyt kysymykset
Jos et ole vielä aikuissosiaalityön asiakas, pääset alkuun olemalla yhteydessä oman alueesi palvelupisteeseen joko soittamalla tai tulemalla käymään paikan päälle. Palvelutarpeen arvioinnin jälkeen sinulle voi syntyä aikuissosiaalityön asiakkuus, jolloin saat omatyöntekijän.
Katso palvelupisteidemme yhteystiedot ja palveluajat
Mikäli sinulle on jo nimetty omatyöntekijä ja tiedät hänen nimensä, ole asiassasi suoraan yhteydessä häneen.
Katso nuorten aikuissosiaalityön työntekijöiden yhteystiedot
Katso yli 30-vuotiaiden aikuissosiaalityön työntekijöiden yhteystiedot
Voit myös lähettää omatyöntekijällesi viestiä Maisassa.
Siirry Maisaan(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
Mikäli asiasi koskee iäkkäiden palveluita, ole yhteydessä Seniori-infoon.
Mikäli asiasi koskee lapsiperheiden palveluita ja vanhemmuuteen liittyvää tuen tarvetta, ole yhteydessä lapsiperheiden sosiaalineuvontaan.
Sinulle voidaan nimetä omatyöntekijä palvelutarpeen arvioinnin yhteydessä. Teemme palvelutarpeen arviointia aikuissosiaalityön palvelupisteissä. Voit olla yhteydessä oman asuinalueesi palvelupisteeseen joko soittamalla tai tulemalla käymään paikan päällä.
Katso palvelupisteidemme yhteystiedot ja palveluajat
Sosiaalineuvonnassa ei tehdä palvelutarpeen arvioita emmekä voi tehdä ajanvarauksia alueelliseen aikuissosiaalityöhön. Voimme kuitenkin jättää aikuissosiaalityölle yhteydenottopyynnön asiassasi.
Mikäli sinulle on jo nimetty omatyöntekijä ja tiedät hänen nimensä, ole asiassasi suoraan yhteydessä häneen.
Katso nuorten aikuissosiaalityön työntekijöiden yhteystiedot
Katso yli 30-vuotiaiden aikuissosiaalityön työntekijöiden yhteystiedot
Voit myös lähettää omatyöntekijällesi viestiä Maisassa.
Suosittelemme sinua hakemaan Kelasta etuuksia, jotka sopivat nykyiseen elämäntilanteeseesi. Kelasta saat asiantuntevaa neuvontaa eri etuuksiin liittyen. Kelan tarjoamiin etuuksiin kuuluu perustoimeentulotuki, jota voi tarvittaessa hakea myös kiireellisesti. Perustoimeentulotuki täydentää ensisijaisia tuloja silloin, kun ne eivät kata kaikkia päivittäisiä kuluja. Lisätietoja kaikista Kelan etuuksista löydät Kelan verkkosivuilta.
Siirry Kelan sivuille(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
Toimeentulotuki koostuu Kelan myöntämästä perustoimeentulotuesta sekä täydentävästä ja ehkäisevästä toimeentulotuesta, jotka haetaan hyvinvointialueilta - Helsingissä Helsingin kaupungilta.
Katso ohjeet Kelan perustoimeentulotuen hakemiseen(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
Katso ohjeet täydentävän ja ehkäisevän toimeentulotuen hakemiseen
Aikuissosiaalityössä voidaan kartoittaa kokonaistilanteesi ja sinun on mahdollista saada palvelutarpeen arviointi. Palvelutarpeen arvioinnin pohjalta sosiaalihuolto voi luovuttaa tietoja Kelaan perusosan alentamatta jättämisen harkintaa varten. Sinun tulee olla yhteydessä oman asuinalueesi aikuissosiaalityön toimipisteeseen ajan varaamiseksi.
Katso palvelupisteidemme yhteystiedot ja palveluajat
Jos sinulla on jo nimetty omatyöntekijä, ole yhteydessä häneen joko Maisan kautta tai työntekijäsi puhelinaikana. Löydät omatyöntekijäsi yhteystiedot iästäsi riippuen Nuorten aikuissosiaalityö tai Yli 30-vuotiaiden aikuissosiaalityö -sivulta.
Katso nuorten aikuissosiaalityön työntekijöiden yhteystiedot
Katso yli 30-vuotiaiden aikuissosiaalityön työntekijöiden yhteystiedot
Sosiaalihuollolla ei ole osoittaa sinulle halvempaa asuntoa eikä sosiaalihuolto lähtökohtaisesti maksa Kelan kohtuullisiksi asumismenoiksi katsottavan summan ylittäviä vuokraosuuksia. Jotta Kela voisi huomioida asumismenosi ylikalliiksi katsotussa asunnossa kokonaisuudessaan, asumisellesi tulisi olla erityinen peruste. Erityisiin perusteisiin voit tutustua tarkemmin Kelan Asumismenot perustoimeentulotuessa -sivuilla. Voit lukea myös, mitä toimeentulotuen etuusohje sanoo erityisistä perusteista.
Siirry Kelan Asumismenot perustoimeentulotuessa –sivulle(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
Tutustu toimeentulotuen etuusohjeeseen(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
Mikäli asumisellesi ylikalliissa asunnossa ei ole Kelan mukaan erityistä perustetta etkä selviä enää vuokramenoistasi, suosittelemme sinua etsimään halvempaa asuntoa. Asuntoa etsiessäsi sinun kannattaa jättää hakemus ainakin pääkaupunkiseudun kaupungeille (Helsinki, Espoo ja Vantaa) mahdollisimman vähin aluerajauksin sekä yleishyödyllisille vuokranantajille. Luottohäiriömerkintä ei ole este asunnon saamiselle näillä vuokranantajilla. Luettelon erilaisista vuokranantajista löydät Vuokra- asuntoja Helsingin seudulla -sivulta.
Siirry Vuokra-asuntoja Helsingissä sivulle
Mikäli asunnonhaku itsenäisesti ei tuota tulosta, voit olla yhteydessä asuinalueesi asumisneuvontaan tilanteestasi. Mikäli asut Hekan asunnossa, voit olla yhteydessä kotiosoitteesi mukaiseen asumisneuvojaan.
Katso asumisneuvonnan yhteystiedot
Katso Heka-kohteiden asumisneuvojien yhteystiedot(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
Toimeentulotuki koostuu Kelan myöntämästä perustoimeentulotuesta sekä täydentävästä ja ehkäisevästä toimeentulotuesta, jotka haetaan hyvinvointialueilta - Helsingissä Helsingin kaupungilta.
Huomioi, että ennen täydentävä toimeentulotuen hakemista sinulla tulisi olla voimassa oleva päätös perustoimeentulotuesta - päätös voi olla myös kielteinen. Tarvittaessa Kelasta voi hakea kiireellisesti perustoimeentulotukea, ole yhteydessä Kelan puhelinpalveluun tai käy Kelan palvelupisteessä.
Lue lisää täydentävän ja ehkäisevän toimeentulotuen hakemisesta
Ilmoituksen sosiaalihuollon tarpeesta (tunnetaan myös huoli-ilmoituksena) voi tehdä aikuisesta henkilöstä silloin, kun olet huolissasi hänen hyvinvoinnistaan, terveydestään tai turvallisuudestaan ja henkilö ei ole kykenevä huolehtimaan itsestään.
Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset ottavat yhteyttä ilmoituksen kohteena olevaan henkilöön ja arvioivat, millaista apua hän mahdollisesti tarvitsee. Emme voi luovuttaa tietoja ilmoituksen käsittelystä muille kuin ilmoituksen kohteelle.
Suosittelemme tekemään ilmoituksen ensisijaisesti Maisa-palvelun etusivun lomakkeella, joka ei edellytä tunnistautumista. Jos ilmoituksen kohteena oleva henkilö asuu Helsingissä, voit myös soittaa Helsingin sosiaalineuvonnan palvelunumeroon 09 310 44400 (arkisin klo 8.15–16).
Siirry Maisaan(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
Lue lisää huoli-ilmoituksen tekemisestä
Ikääntyneestä huoli-ilmoituksen voi tehdä myös Seniori-infossa.
Lue lisää ikääntyneestä tehtävästä huoli-ilmoituksesta
Jos olet huolissasi alaikäisestä henkilöstä, voit tehdä hänestä lastensuojeluilmoituksen.
Tämän sivun löydät myös osoitteella hel.fi/sosiaalineuvonta.