Ideaalibussi
Kaikille sopiva kaupunkiliikenteen bussi
Kynnys ry
22.10.2007
1 Tutkimuksen tavoite ja suoritustapa................................................................................................................ 3
2 YTV-alueen bussikaluston hankintaperusteet............................................................................................. 4
2.1 Liikenteen organisoinnin periaatteet......................................................................................................... 4
2.2 Kaluston ominaisuudet....................................................................................................................................... 5
2.2.1 Yleiset
periaatteet......................................................................................................................................................... 5
2.2.2 Kilpailutuskriteerit....................................................................................................................................................... 5
2.2.3 Linja-auton
pakolliset kriteerit.................................................................................................................................. 6
2.2.4 Pisteytettävät
ominaisuudet........................................................................................................................................ 8
2.2.5 Vaikuttamisen
kohteet................................................................................................................................................. 9
3 Liikkumisesteinen bussissa........................................................................................................................................ 10
3.1 Tavoitteet.................................................................................................................................................................... 10
3.2 Ratkaisujen toimivuus käytännössä....................................................................................................... 10
3.2.1 Minkälainen
on matalalattiabussi.......................................................................................................................... 10
3.2.2 Pyörätuoliluiska......................................................................................................................................................... 11
3.2.3 Pyörätuolitila.............................................................................................................................................................. 12
3.2.4 Vaikeasti
liikkuva matkustaja................................................................................................................................. 15
4 Näkö- ja kuulovammainen bussissa.................................................................................................................... 18
4.1 Tavoitteet.................................................................................................................................................................... 18
4.2 Näkövammaiset ja sokeat matkustajat.............................................................................................. 18
4.3 Pysäkkinäyttö bussissa..................................................................................................................................... 20
5 Informaatiotekniikka.................................................................................................................................................. 21
5.1 Matkamies................................................................................................................................................................... 21
5.2 Pysäkkimies ja Omat lähdöt........................................................................................................................... 21
5.3 Bussin paikannusjärjestelmät ja
internet-yhteys.......................................................................... 22
6 Ideaalibussi - yhteenveto........................................................................................................................................... 23
6.1 Pääkaupunkiseudun bussien parhaat
ominaisuudet..................................................................... 23
6.1.1 Pysäkiltä
bussiin......................................................................................................................................................... 23
6.1.2 Matkustaminen............................................................................................................................................................ 25
6.1.3 Bussista
poistuminen.................................................................................................................................................. 27
6.2 Turvallinen matkustaminen.......................................................................................................................... 29
6.3 Ulkomaiset esimerkit........................................................................................................................................... 30
6.3.1 USA................................................................................................................................................................................ 30
6.3.2 Iso-Britannia................................................................................................................................................................ 31
7 Lähteet.................................................................................................................................................................................... 36
8 Liitteet..................................................................................................................................................................................... 36
Tämä raportti on laadittu Helsinki kaikille -projektin tilauksesta
syyskuussa 2007.
Tutkimuksen alkuperäinen tavoite oli rakentaa jo olemassa olevien
kaupunkiliikenteen bussien perusteella ideaalinen ihannebussi, joka täyttäisi mahdollisimman
hyvin liikkumis- ja toimimisesteisten henkilöiden liikkumistarpeet. Tarkasteluun
otettiin pääkaupunkiseudulla käytössä olevat bussit. Lähes kaikkia viime
vuosina hankittuja malleja löytyi Helsingin bussiliikenteen varikolta. Yksi MB
Citaron malli tutkittiin sen ollessa ajossa linjalla ja kuvattiin bussin päätepysäkillä.
Alkuperäisessä kriteeritaulukossa oli erilaisia mittauksia, joiden
avulla parasta ratkaisua etsittiin. YTV:n nykyisiä hankintakriteerejä
tutkimalla kuitenkin selvisi, että monille ominaisuuksille oli jo olemassa
minimivaatimus, joka katsottiin myös liikkumis- ja toimimisesteisten matkustajien
kannalta riittäväksi. Tällainen kohta oli esimerkiksi ovien leveys. Kaikissa
uusissa busseissa sekä etu- että keskiovet ovat kaksilehtisiä ovia ja niiden vapaa
kulkuaukko on vähintään
Joukossa on myös ominaisuuksia, joissa hyvää ratkaisua ei löydy mistään autosta.
Esimerkiksi bussia, jonka käytävällä olisi mahtunut liikkumaan rollaattorilla,
ei palveluliikenteen pieniä busseja lukuun ottamatta löytynyt pääkaupunkiseudun
liikenteestä.
Projektiryhmä ei
lähtenyt mittaamaan ja analysoimaan toimimattomaksi koettuja ratkaisuja, vaan
kohdisti huomionsa parhaiden ratkaisujen löytämiseen ja kuvaamiseen, sanoin ja
kuvin. Projektin aikana esiin tulleet
kehitysideat, joihin ei nykyisistä busseista löytynyt ratkaisua, on esitetty
luvussa 6. Yhteenveto ideaalibussista on kirjoitettu siten, että se toistaa
raportissa esitetyt asiat tiivistetyssä muodossa ja toimii siis myös itsenäisenä
kokonaisuutena. Vain yhteenvetoa
kaipaava lukija voi siis lukea luvun 6 ja ohittaa muut.
Projektin
ohjausryhmänä on toiminut EST! -projektin ohjausryhmä, johon kuuluivat
Pirjo Tujula Helsinki
kaikille -projekti
Timo Lehtonen HUN ry
Antti Sillanpää Helsingin huonokuuloiset ry
Leena
Simola-Nikkanen HIY
Päivi
Nurmi-Koikkalainen Stakes
Pääkaupunkiseudun bussiliikenne hoidetaan tilaaja - tuottaja -mallilla.
Tilaajia ovat Helsingin kaupungin liikennelaitos ja pääkaupunkiseudun
yhteistyövaltuuskunta YTV. Tilaajat ostavat bussiliikennepalvelut tuottajilta
eli bussiliikennöitsijöiltä. Tilaajat suunnittelevat liikenteen aikatauluja myöten
ja ostavat sitten aikataulujen mukaisen liikenteen liikennöitsijöiltä. Tilaajat
keräävät liikenteen lipputulot ja maksavat liikennöitsijöille kiinteää
korvausta liikenteen tuottamisesta. Liikennöitsijät ovat tilaajien alihankkijoita.
Tässä toimintatavassa tilaaja asettaa vaatimuksia ominaisuustasolla, jotka
pisteytetään. Liikennöitsijöillä on vapaus ehdottaa haluamaansa kalustoa
(bussin merkkiä, mallia ja varustelua). Pistelaskun jälkeen paras vaihtoehto
voittaa eikä tilaaja siis etukäteen valitse bussien malleja yksityiskohtaisesti.
YTV-alueella toimivat
tällä hetkellä seuraavat liikennöitsijät:
-
lyhenne
HelB, Helsingin Bussiliikenne Oy
-
lyhenne
Veolia, Veolia Transport
Espoo Oy, Veolia Transport Vantaa Oy, entinen Connex
-
lyhenne CC, Concordia Bus Finland Oy
-
lyhenne
PL, Pohjolan kaupunkiliikenne Oy, entinen Pohjolan Liikenne
-yhtiöt
-
lyhenne
ESLL, Etelä-Suomen linjaliikenne Oy, entinen
Savonlinja -yhtiöt
-
lyhenne
WL, Westendin Linja Oy
-
lyhenne
TK, Taksikuljetus Oy
-
lyhenne
TLL, Tammelundin Liikenne Oy
|
Lahti Scala |
Volvo 8700 LE |
Ikarus |
Man Lion’s City LL |
HelB |
21 |
6 |
0 |
14 |
Veolia Transport |
3 |
0 |
22 |
0 |
Concordia |
8 |
28 |
0 |
0 |
Pohjolan Kaupunkiliikenne |
17 |
12 |
0 |
0 |
Westendin linja |
1 |
0 |
8 |
0 |
Yhteensä |
50 |
46 |
30 |
14 |
Vuosien 2005–2007
aikana suoritetut merkittävimmät uudishankinnat:
Taulukossa on esitetty liikennöitsijöiden hankkimat bussimallit.
Yleisimmät bussimallit olivat Lahti Scala, Volvo 8700 LE, Ikarus ja Man Lion’s
City LL.
Helsingin Bussiliikenne hankki 21 kappaletta Lahti Scalaa, 6 kappaletta
Volvoa ja 14 kappaletta Man Lion’s Cityä. Veolia Transportin hankinnat olivat 3
kappaletta Lahti Scalaa ja 22 kappaletta Ikarusta. Concordia hankki 8
kappaletta Lahti Scalaa ja 28 kappaletta Volvoa. Pohjolan kaupunkiliikenteen
hankinnat olivat 17 kappaletta Lahti Scalaa ja 12 kappaletta Volvoa. Westendin
linja hankki yhden Lahti Scalan ja 8 kappaletta Ikarusta. Yhteensä liikennöitsijät
hankkivat 50 kappaletta Lahti Scalaa, 46 kappaletta Volvoa, 30 kappaletta
Ikarusta ja 14 kappaletta Man Lion’s Cityä.
|
Lahti |
Volvo |
Ikarus |
MAN Lion's |
|
Scala |
8700 LE |
|
City LL |
|
|
|
|
|
HelB |
21 |
6 |
|
14 |
Veolia transport |
3 |
|
22 |
|
Concordia |
8 |
28 |
|
|
Pohjolan Kaupunkiliikenne |
17 |
12 |
|
|
Westendin linja |
1 |
|
8 |
|
|
|
|
|
|
yhteensä |
50 |
46 |
30 |
14 |
Valtamerkit ovat siis Volvo 8700LE, Lahti Scala (pääosin Scanian
alustalla) ja MAN Lion´s City. Man-bussit ovat maakaasukäyttöisiä, muut
dieselkäyttöisiä.
Ikarus on yhdistynyt uudeksi IRISBUS -konserniksi eikä vanhoja Ikarus -malleja
enää tuoda maahan. Ne jätettiin tarkastelun ulkopuolelle. Uutena mallina on
syksyllä 2007 tulossa Westendin linjalle 14 kpl IRISBUS Citelis Line -busseja.
Tammelundin liikenne käyttää Mercedes-Benz Citaro -busseja. Näitä on
kuitenkin tuotu vuosina 2005–2007 maahan vain yksi kappale. Tässä mallissa on
joitain hyviä ominaisuuksia, joita on käyty kuvaamassa bussin liikennöimällä
linjalla 55A.
Liikenteen tilaaja esittää kilpailutuksen yhteydessä vaatimukset
kalustolle, jolla kilpailun kohteena olevat linjat tulee ajaa. Tässä raportissa
käytetään esimerkkinä YTV:n viimeisen kilpailutuskierroksen kriteerejä.
Kriteerit ovat yhtenevät HKL:lla ja YTV:lla.
Kaupunkiliikenteeseen hyväksytään nykyään vain matalalattiabusseja. Bussien
käyttöikä on noin 15 vuotta ja koko kalusto on tällä hetkellä
matalalattiabusseja, muutama harvaa poikkeusta lukuun ottamatta.
Bussien hankinnassa painotetaan istumapaikkojen lukumäärää voimakkaammin
kuin yleisesti Euroopassa. Tämä johtaa siihen, että linja-autot ovat räätälöity
pääkaupunkiseudun liikenteeseen eikä Euroopassa käytössä olevia
”standardibusseja” ole juurikaan käytössä. Istumapaikkojen suuri määrä johtaa
lastenvaunu- ja pyörätuolitilan pienuuteen.
Liikenne kilpailutetaan yhden tai useamman linjan paketteina ennalta
määrätyksi sopimuskaudeksi (yleensä 5 vuotta). Liikennöitsijät tarjoavat eri
paketteihin autopäivähintaa, linjatuntihintaa, linjakilometrihintaa, kalustoa
ja laatulupausta kuljettajien kouluttamisesta. Tarjottujen yksikköhintojen ja
tarjouspyynnössä esitettyjen aikataulujen perusteella lasketaan kunkin
tarjouksen kokonaishinta. Hinnan perusteella lasketaan hintapisteet niin, että
halvin tarjous saa täydet pisteet ja kalliimpien pisteet suhteutetaan siihen
(esim. tuplasti halvinta kalliimpi tarjous saa puolet hintapisteistä).
Kalusto pisteytetään ennalta määriteltyjen ominaisuuksien perusteella
(esim. päästötaso, istumapaikkamäärä, istuinväljyys). Tällä hetkellä halvin
tarjous saa 83,5 hintapistettä, kalustopisteitä voi saada enintään 15 ja
kuljettajakoulutuspisteitä 1,5. Hintapisteet, kalustopisteet ja kuljettajakoulutuspisteet
lasketaan yhteen ja eniten pisteitä saanut tarjous voittaa.
Liikennöitsijän on ajettava koko sopimuskausi vähintään yhtä hyvin
kalustopisteitä antavalla kalustolla kuin mitä on tarjonnut. Huonommalla
kalustolla ajamisesta seuraa 10% sopimussakko siltä osin, kun on ajettu
huonommalla kalustolla. Liikennöintisopimuksissa on määritelty myös korkein
sallittu keski-ikä käytettävälle kalustolle, joka on nykyään yleensä seitsemän
vuotta. Myös yksittäisen bussin korkein sallittu ikä on määritelty, joka on tällä
hetkellä 16 vuotta.
Vuodesta 2007 alkaen keski-ikää ja kalustopisteitä laskiessa kokopäivävuorojen
bussit saavat painoarvon 1 ja ruuhkavuorojen bussit painoarvon 0,2. Uusimmat ja
parhaat bussit kannattaa siis laittaa kokopäivävuoroihin.
Vertailussa mukana olevien
bussien tulee ensisijaisesti täyttää pakolliset kriteerit (Liite 2). Seuraavassa
on kerrottu liikkumis- ja
toimimisesteisten kannalta olennaiset YTV:n määrittelyssä esiintyvät
ominaisuudet, jotka kaikkien bussien tulee täyttää.
Tämän kappaleen suorat lainaukset ovat
lainausmerkeissä ja lihavoitu ja ne on otettu YTV:n kilpailutettavan liikenteen
kalustovaatimuksista 11.9.2006.
”Liikenteeseen
uutena hankittavien linja-autojen tulee olla puolimatala- tai matalalattia-autoja,
joko etuosaltaan matalia tai ns. kokonaan matalia.”
Käytännössä tilaaja asettaa kaupunkiliikenteessä
vaatimustasoksi tyypin A mukaisen kaluston, jolloin vähimmäisvaatimukset ovat:
- bussit ovat
matalalattia-autoja, joko täysmatalia tai etuosaltaan matalia.
- etuosaltaan matalissa
autoissa ei saa olla porrasta etu- ja keskioven välillä. Täysmatalassa autossa
ei saa olla portaita.
- ovet:
vähintään 2+2+1.
- istumapaikkamäärä
(varsinaiset istumapaikat) on vähintään 34 ja kokonaispaikkamäärä vähintään
65
Jatkossa käytetään matalalattiabusseista
termejä etumatala (keskiovelle asti matalalattiainen bussi) ja täysmatala (peräovelle
saakka matalalattiainen bussi). Puolimatalia busseja ei käsitellä, koska koko
tutkittava kalusto oli matalalattiaisia eikä uusia puolimatalia busseja tulla
hankkimaan.
”Nousukorkeus
ei saa ylittää 350 mm:ä millään ovella. Askelkorkeus ei saa ylittää 250 mm:ä
takaovellakaan. Auto varustetaan kokosivun niiauksella.”
Käytännössä nousukorkeudessa on otettava
huomioon pysäkin korkeus, joka vaihtelee
”Matkustajaistuimen
etureunan korkeuden tulee olla noin
Käytännössä istuimilla on ”kaksi korkeutta”.
Kaikissa uusissa malleissa istuimet ovat korokkeella, jonka korkeus on 200–
”Autossa
tulee olla tila vähintään kahdelle lastenvaunulle. Tila on varustettava
pyörätuolille. Lastenvaunu‑/pyörätuolipainikkeet sijoitetaan keskisillan
etupuolelle molemmin puolin käytävää oleviin pystytankoihin ja lastenvaunutilan
seinään sekä ulos keskioven etupuolelle. Paikat on merkittävä. Lastenvaunutilassa
voi olla kääntöistuimet.”
”Lastenvaunutilan
vapaa pituus vähintään
”Keskiovella
tulee olla matalalattiabussissa invasilta. Mikäli silta on kuljettajan paikalta
ohjattava, tulee siinä olla turvalaitteet.”
Pyörätuolitilan varustusta ei tarkemmin
eritellä. Käytännössä harvoissa busseissa on pyörätuolitilassa turvavyöt.
Invasillan ominaisuuksia ei myöskään määritellä. Useissa vanhemmissa malleissa
on invasiltoja, jotka ovat käytännössä liian lyhyitä – nousukulma jää liian
jyrkäksi. Kuljettajan paikalta ohjattavaa invasiltaa ei ole missään mallissa.
Pyörätuolin leveys on käyttäjästä ja tuolin
tyypistä riippuen 700-
Pisteytyskriteereissä pyörätuolitila voidaan
jättää vain
”Vammaisille
varataan keskioven etupuolelta 4 paikkaa (paikat sijoitetaan käytävän molemmille
puolille 2+2). Opaskoiran kanssa kulkevan vammaisen paikka sijoitetaan kuljettajan
taakse ensimmäiseen penkkiriviin ja paikan viereisen istuimen tulee olla
ylöskäännettävä ellei polvitila ole vähintään
Esteettömien paikkojen ja etenkin näkövammaisen paikan merkinnät ovat usein varsin
pieniä. Bussin rakenteesta johtuen näkövammaispaikka on etupyörän päällä ja
ylöskääntyvästä penkistä huolimatta jää opaskoiralle hyvin vähän tilaa.
Näkövammaispaikan sijoitusta on harkittava uudestaan.
”Pysähtymispainonappien
tulee olla tukitangoissa enintään 1550 mm:n korkeudella lattiatasosta ja poistumisovien
vieressä tulee olla lisäksi lapsia varten painonappi, joka on enintään 1000
mm:n korkeudella. Vammaispaikkojen läheisyyteen sijoitetaan painonapit
siten, että jokaiselta vammaispaikalta pystyy antamaan pysähtymismerkin
nousematta seisomaan. Painonappien värisävyssä on otettava huomioon heikkonäköiset.
Painonapin käytön tulee antaa äänisignaali.”
Pyörätuolista käytettävien painikkeiden korkeudeksi suositellaan
”Liikuntaesteisten
liikkumisen helpottamiseksi asennetaan vammaispaikkojen kohdalle, ellei paikan
edessä olevassa istuimessa ole tarkoitukseen sopivaa kahvaa tai muuta apuvälinettä,
seinään kahva sekä vaaka‑ ja pystytankoja siten, että autossa pääsee
liikkumaan sisääntulo‑ovelta poistumisovelle tukitankoja ja ‑kahvoja
käyttäen. Mikäli vammaispaikat on sijoitettu siten, että niiden edessä ei ole
seuraavan penkin selkänojaa, on paikkojen eteen sijoitettava tanko. Ovet
varustetaan liikuntavammaisille soveltuvilla kahvoilla.”
”Kaksilehtisen
oven vapaa aukko vähintään
Käytävän
leveys vähintään
Koska bussin keskiovien on aina oltava
kaksilehtisiä ja kulkuaukon kokonaan vapaa, on oviaukon minimileveys myös esteettömän
käytön kannalta riittävä.
Käytävällä ei mahdu liikkumaan
pyörätuolilla, rollaattorilla tai lastenvaunuilla. Käytävän leveyden sanelee
varsin suoraan bussin maksimileveys (
”Valaistu
ja selvästi erottuva linjakilpi tulee olla edessä, takana ja oikealla sivulla.
Linjanumeron korkeuden tulee olla edessä vähintään
Uusimmat lcd-tekniikalla toteutetut kilvet ovat kirkkaita ja selviä.
Keväällä 2007 bussien muiden ominaisuuksien arviointikriteerit olivat
seuraavat:
Ominaisuus Pisteet
Bussityyppi
puolimatala 0,50
matala 1,50
täysmatala, ovet 2+2+1(2) 1,75
Päästöt
NOx
7,0 g/kWh = Euro 2 (13-mode) 0
5,0 g/kWh = Euro 3 (ESC ja ETC) 0,50
3,5 g/kWh = Euro 4 (ESC ja ETC) 1,00
2,0 g/kWh = Euro 5 (ESC ja ETC) 1,50
Partikkelit
0,15 g/kWh = Euro 2 (13-mode) 0
0,10/0,16 g/kWh = Euro 3 (ESC/ETC) 0,50
0,05/0,08 g/kWh (ESC/ETC) 1,25
0,02/0,03 g/kWh=Euro 4 ja 5
(ESC/ETC) 2,75
EEV kaikki päästökomponentit 5,00
Käyttövoima
edellisten lisäksi, jos
käyttövoima
on maakaasu tai biokaasu 3,00
Melu
77 dbA tai alle 0,75
75 dbA tai alle 1,50
Istumapaikat
yli vaatimusten olevasta paikkamäärä
pistettä/paikka (max 8 kpl), kun
auton
kaikkien paikkojen istuinväljyys
on keskimäärin
paikkamäärä alle
vaatimuksen/kpl,
enintään 2 kpl -0,25
klaffipaikat (min väl.
enintään 4 kpl 0,10
Istuinväljyys
vapaa istuintila
vapaa istuintila
vapaa istuintila alle
Varustelu yhteensä enintään 1,60
päätepysäkin tekstinäyttö 0,20
automaattinen sammutusjärjestelmä 0,20
matkustajatilan ilmastointi 0,80
kuljettajatilan ilmastointi 0,30
taukopumppu tai lisälämmitin 0,20
avattavat ikkunat 0,10
muu innovaatio päätetään tapauskohtaisesti
Vähäiset puutteet
käytäväleveys 520 -
ovileveys enintään
alle vaatimuksen -0,20
lastenvaunutila 1200 -
Maksimi enintään 15,00
Kilpailutuksessa kokonaispistemäärä on 100 pistettä.
Kokonaispisteistä 83.5 pistettä muodostuu hinnasta, 15 pistettä ominaisuuksista
ja 1,5 pistettä kuljettajien koulutuksesta.
Liikenteen kilpailuttamisen pelisäännöt johtavat siihen, että halutut ominaisuudet on saatava ehdottomien vaatimusten listalle. Mikä tahansa pisteytettävä ominaisuus voi kilpailussa jäädä pois, kun hinnan painoarvo on korkea (83,5/100).
Yksittäisen ominaisuuden toteutustapaa ja esimerkiksi käytettävää valmistajaa ei voida kilpailutuksessa määrittää tai vaatia tietynlaiseksi. Se tulkittaisiin kilpailun rajoittamiseksi.
Pääkaupunkiseudun liikennöinnistä päättävät tahot ovat Yhteistyövaltuuskunta YTV ja Helsingin kaupungin liikennelaitos HKL.
Uusia, innovatiivisia ratkaisuja on haettava myös käytössä olevien ratkaisumallien ulkopuolelta. Tämä tarkoittaa käytännössä ulkomaisia esimerkkejä. Tämän tutkimuksen puitteissa oli mahdollista tutkia ulkomaisia ratkaisuja vain internetin ja muilta matkoilta saatujen muistikuvien välityksellä.
YTV on tehnyt mm. kuljettajien
koulutukseen liittyvät uudet laatuvaatimukset syksyn 2007 kilpailutuksiin. Nämä
laatukriteerit on esitetty liitteessä 3. Helsingin Bussiliikenne ilmoitti
haastattelussa panostavansa voimakkaasti kuljettajien palvelualttiuden
jatkuvaan ylläpitoon. Kuljettajien koulutuksen tarkempi analysointi ja
koulutuksen tulosten mittaaminen käytännössä on liian laaja aihe käsiteltäväksi
tämän tutkimuksen puitteissa.
Liikkumisesteisen henkilön kannalta bussimatkan helppous ja turvallisuus
koostuu seuraavista elementeistä:
-
bussiin
pääseminen ja siitä poistuminen
-
liikkuminen
käytävällä ja esteettömien paikkojen käytettävyys
-
matkustamisen
mukavuus ja turvallisuus
Alkuperäinen
arviointikriteerilista sisälsi seuraavat arvioitavat kohdat
-
keskioven
leveys
-
keskioven
nousukorkeus maasta, bussin ylä-asento ja ala-asento
-
luiskan
leveys
-
luiskan
pituus
-
luiskan
kaltevuus, kun bussi ala-asennossa
-
luiskan
avaaminen, havaintoja
-
pyörätuolitilan
leveys
-
pyörätuolitilan
pituus
-
turvavyön
toimivuus
-
tukikaiteiden
sijoitus, havaintoja
-
maksukorttilaitteen
käytettävyys
-
pyörätuolimatkustajalle
tarkoitetun bussin pysäytyspainikkeen korkeus ja käytettävyys, havaintoja
Matalalattiaratkaisuja on kahdenlaisia. Bussi voi olla täysmatala, jolloin matala lattia ulottuu takaovelle saakka
samassa tasossa eikä bussin sisälläkään ole portaita. Joissain malleissa
takaosa nousee vinosti ilman porrasta ja takaovelle muodostuu näin porras eli
bussi ei varsinaisesti ole täysmatala. Yleisin ratkaisu on etumatala bussi, jolloin
matalalattiaosuus ulottuu keskiovelle saakka ja sen jälkeen lattia nousee niin,
että takaovelta on katutasolle yksi tai kaksi askelmaa.
Matala lattia tarkoittaa käytännössä, että bussin etuoven edessä oleva
tila, käytävä ja keskioven pyörätuolitila ovat matalalla. Penkit ovat
useimmissa tapauksissa korokkeella. Parhaissa ratkaisuissa lattia on tasainen
etuosaltaan ja penkit ovat korokkeella vain bussin takaosassa. Korokkeeton ratkaisu on huonosti liikkuvan
ihmisen kannalta huomattavasti helpompi kuin korokkeellinen. Bussien
lisääntynyt tekniikka vaatii kuitenkin tilaa ja se otetaan korottamalla
penkkejä. Kaikissa uusissa bussimalleissa penkit ovat korokkeella.
Ideaalibussin lattiaratkaisu otetaan MAN Lion´s City LL-bussista. Siinä
lattia on matala koko bussin pituudelta ja vain aivan takimmaisille penkeille
on porrasmainen korotus. Kuva on sivulla 11.
Kuvassa on täysmatalan bussin takaosa, malli Man Lion´s City LL. Käytävän leveys ei riitä esimerkiksi rollaattorin avulla kulkemiseen. Istuimet sijaitsevat korokkeella, joka kaventaa käytävän leveyttä.
Kaikki bussit varustetaan ”niiauksella”. Tämä ”niiaus” termi tarkoittaa
bussin ominaisuutta kallistua pysäkin suuntaan, jotta nousukorkeus mataloituu. YTV:n
kriteereissä bussin lattian korkeus maanpinnasta saa bussin yläasennossa olla
korkeintaan
Käytännön kokeissa paljastui, että sähköpyörätuolilla pääsee esimerkiksi
Volvo 8700 -sarjan bussiin luiskaa pitkin vaikka tasamaalta, kun bussi on
laskeutunut ala-asentoon. Manuaalisella pyörätuolilla tämä onnistuu urheilulliselta
ja voimakaskätiseltä.
Parhaan luiskan pituus oli
Rollaattori ja pyörätuoli ovat linja-auton käytön suhteen samassa
asemassa. Rollaattorilla liikkuva matkustaja tarvitsee rollaattorin säilytyksen
lisäksi istumapaikan, ellei rollaattorissa ole mahdollista istua.
Ideaalibussin pyörätuoliluiskan malli otetaan Volvo 8700 LE -bussista,
joka ajaa muun muassa Jokeri-linjaa. Luiska on riittävän pitkä, aukeaa kohtuullista
voimaa käyttäen, on pinnaltaan riittävän karhea ja luistamaton ja reunoiltaan selkeästi
merkitty. Luiskan kahvan käsittely on
vaivatonta.
Ominaisuuksiltaan vastaava, mutta hieman pidempi luiska löytyy Man
Lion´s City -mallista. Bussin seistessä tasaisella luiskan kulma on pienempi
kuin Volvossa, mutta
Kuvassa on bussin Volvo 8700 LE:n keskiovella avattava mitoituksen mukainen luiska. Vaikka bussi on tasamaalla, luiska ei ole liian jyrkkä sähköpyörätuolin käyttäjälle. Luiska on siis lähes vaakasuora, kun bussin vieressä on pysäkkikoroke.
Mitoitus pyörätuolille
Autossa tulee olla tila vähintään kahdelle lastenvaunulle. Tila on varustettava
pyörätuolille. Lastenvaunu‑ ja pyörätuolipainikkeet sijoitetaan
keskiosan etupuolelle molemmin puolin käytävää oleviin pystytankoihin ja
lastenvaunutilan seinään sekä ulos keskioven etupuolelle. Esteettömät paikat
on merkittävä. Lastenvaunutilassa voi olla kääntöistuimet. Lastenvaunu- ja
pyörätuolitilan vapaa pituus on vähintään
Pyörätuolivarustusta ei ole määritelty. Käytännössä tämä tarkoitti
parhaimmassa tapauksessa yhtä turvavyötä, joka käyttäjien kommenttien mukaan on
useimmiten rikki. Lisäksi se kiinnittää vain matkustajan, ei pyörätuolia.
Kevyen manuaalituolin käyttäjälle vyöstä voi olla hyötyäkin, mutta usein
heikkovoimaisen 60-kiloisen henkilön sitominen vyöllä tilanteessa, jossa hänen
allaan on satakiloinen sähköpyörätuoli, on lähinnä vaarallista. EU:n normit
antavat ohjeita siitä, millaisia pyörätuolikiinnitysten tulee olla, mutta näitä
normituksia ei ole Suomessa otettu käyttöön.
Minimimitoitusta suuremmat pyörätuolitilat löytyivät MB Citarosta ja Lahti
Scalan erikoismallista, jossa avoimen tilan etupuolella oleva ensimmäinen
penkkirivi voitiin poistaa.
Bussimallien Lahti Scala, Volvo 8700 LE ja Man Lion’s City LL väliset
vertailuarvot pyörätuolitilan eri ominaisuuksista on esitetty seuraavan sivun
taulukossa. Bussimallien selitystekstissä lyhenne Lahti tarkoittaa Lahti
Scalaa, lyhenne Volvo tarkoittaa Volvo 8700 LE:tä ja lyhenne MLC on Man Lion’s
City LL. Bussivertailussa käytettävä mittayksikkö on senttimetri.
-
Keskioven
leveys: Lahti
-
Keskioven
korkeus maasta, ei niiausta eli yläasennossa: Lahti
-
Keskioven
korkeus maasta, niiatessa eli ala-asennossa: Lahti
-
Luiskan
leveys: Lahti
-
Luiskan
pituus: Lahti
-
Luiskan
jyrkkyys ala-asennossa, tasamaa: Lahti 19 astetta, Volvo 20,2 astetta, MLC15,9
astetta
-
Luiskan
jyrkkyys ala-asennossa, koroke
-
Pyörätuolitilan
leveys: Lahti
-
Pyörätuolitilan
pituus: Lahti
-
Onko
turvavyötä: Lahti on turvavyö, Volvo ei ole turvavyötä, MLC on turvavyö
-
Turvavyön
toimivuus: Lahti toimii, Volvo ei, MLC toimii
-
Pyörätuolitilan
pysäytysnapin korkeus: Lahti
BUSSIVERTAILU,
mitoitus (cm) |
Lahti |
Volvo |
Man Lion`s |
|
Scala |
8700 LE |
City LL |
Keskioven leveys |
120 |
118,5 |
114 |
Keskioven korkeus
maasta ylä-asento |
34 |
41 |
35 |
Ala-asento |
26 |
28 |
25 |
Luiskan leveys |
80 |
91 |
88,5 |
Luiskan pituus |
80 |
81 |
91,5 |
Luiskan jyrkkyys,
ala-asento, tasamaa (aste) |
19 |
20,2 |
15,9 |
Luiskan jyrkkyys,
ala-asento, koroke |
5,0 |
5,8 |
2,4 |
Pyörätuolitilan leveys |
90 |
82 |
81,5 |
Pyörätuolitilan pituus |
210 |
135,5 |
133 |
Onko turvavyötä |
2kpl |
ei |
on |
Turvavyön toimivuus |
ok |
|
ok |
Pyörätuolitilan
pysäytysnapin korkeus |
93 |
92,5 |
77 |
Kuvassa on pyörätuolitila MB Citaro bussin keskiosasta. Tilassa on kaksi
seinälle kääntyvää klaffituolia. Keskiosaa ei mitattu, pituus noin
Kuvassa on pyörätuolitila Lahti Scala bussin erikoismallin keskiosasta,
jonka pituus on
Pyörätuolitila on riittävän suuri, jotta siinä mahtuu kääntymään.
Tilassa on turvavyö etummaisen penkin selkänojan takana, jotta matkustaminen
selkä menosuuntaan olisi mahdollista suurellakin sähköpyörätuolilla.
Näkyvyys
Pyörätuolissa istuva matkustaja
haluaa nähdä ulos bussista siinä kuin muutkin matkustajat. Pelkästään oven lasipaneelin
kautta näkeminen ei riitä. Ikkunalinja on oltava riittävän matalalla.
Riittävän matala ikkunalinja
löytyi MB Citarosta ja Man Lion`s Cityssä. Näissä ikkunalinjan korkeus
lattiasta oli 850 -
Kuvassa on bussi MB Citaron pyörätuolitila, josta näkee ulos. Tilassa on kolme klaffituolia, joita käytetään, kun bussin keskiosassa ei ole liikkumisesteistä matkustajaa. Tilan edessä olevien penkkien takana on pyörätuolille tarkoitettu turvavyö.
Ikkunalinjan tulee bussin keskiosassa olla riittävän matalalla eikä ikkunaan saa teipata näkyvyyttä haittaavia mainosteippauksia.
Kuvassa on bussi Man Lion´s Cityn pyörätuolitilasta, josta on hyvä
näkyvyys ulos ja turvavyö on tilan edessä olevien penkkien takana. Pyörätuoli
asetetaan selkä menosuuntaan, opasteet ovat selkeät ja istuinkorokkeiden reunoissa
on hyvä kontrastimaalaus. Tila on minimimitoitettu ja lehtijakelukori pienentää
käyttökelpoista tilaa.
Turvallisuus
Tutkimuksessa havaittiin, että pyörätuolin kiinnitysmahdollisuudet rajoittuvat turvavöihin. Turvallisin ratkaisu oli Man Lion`s City-mallissa, jossa pyörätuolimatkustaja istuu selkä menosuuntaan esteettömän tilan etupuolen penkkejä vasten. Tilan yhteydessä oli turvavyö pyörätuolin kiinnittämiseen.
Pyörätuolin kiinnittämiseen ei ole keksitty kaupunkiliikenteen kannalta riittävän nopeakäyttöistä ja kaikille tuoleille sopivaa kiinnitysjärjestelmää. Liikkumis- ja toimimisesteisten kuljetuspalveluissa tuolin kiinnittämiseen kuluu yleensä useita minuutteja. Toimivat ratkaisut muodostuvatkin turvakaiteista, joita esitellään luvussa 5.
Kuvassa on vanhan
palvelulinjabussin Ikaruksen esteetön tila. Tukeva tanko estää kaatumista,
tuolin voi kiinnittää lattiaan ja tilan monikäyttöisyys esimerkiksi opaskoiratilana
on mahdollista klaffi-istuimien ansiosta. Ratkaisu olisi vielä turvallisempi,
jos pyörätuolin voisi sijoittaa selkä menosuuntaan.
Kävelevien, mutta vaikeasti liikkuvien matkustajien kannalta täysmatala bussi on paras ratkaisu. Silloin myös bussin peräosan istuinpaikat ovat saavutettavissa. Esteettömät paikat ovat kaikissa bussimalleissa samoilla paikoilla ja käytännössä niiden välillä ei ole eroa. Tasaista lattiaa ei löydy uusista bussimalleista. Bussien tekniikka vaatii runsaasti tilaa (polttoainetankit, paineilmasäiliöt, akut) ja ne sijoitetaan matalalattiabusseissa penkkikorokkeen alle.
Bussin etuoven ratkaisut ovat
kaikissa malleissa samanlaisia. Etuovi on kaksilehtinen ja lippuautomaatti
sijaitsee kuljettajan näkökentässä, etuovesta katsoen oikealla. Etuovien
nousukorkeus on tasamaalla keskimäärin
Kuvassa on bussi Man Lion´s Cityn kaksilehtinen etuovi. Etuovissa on hyvät tukikahvat sekä huomioväri kynnyksessä ja korokkeessa.
Käytäväleveys on kaikissa
malleissa noin
Kuvassa on bussi MB Citaron tasainen lattia.
Bussin sisällä on hyvät kontrastivärit. Uudemmissa malleissa penkit ovat
korokkeella, joka vähentää liikkumistilaa bussissa.
Kuvassa on MB Citaro bussin täysmatala takaosa. Käytävä jatkuu samalla
korkeudella bussin etuosasta takaovelle asti.
Kuvassa on Volvo 8700 LE:n puolimatalan bussin takaosa. Käytävä jatkuu
kaksi porrasta ylempänä kuin bussin etuosassa.
Kuvassa on Man Lion’s Cityn täysmatalan
bussin takaovi, joka on kaksilehtinen. Vain aivan takimmaiset penkit ovat
korokkeella, käytävätaso on matalalla ja portaiden reunoissa on huomioraidat.
Kuvassa on puolimatalan bussin yksilehtinen
takaovi. Ovelle johtavat jyrkät portaat, ilman huomioraitoja, on huono ratkaisu
liikkumis- ja toimintaesteisille.
Heikkonäköiselle henkilölle tärkeitä
asioita ovat selkeät, suuret ja hyväkontrastiset linjakilvet ja opasteet. Muita
huomionarvoisia asioita ovat väreiltään hyvän kontrastin omaavat kaiteet, painikkeet,
portaat ja vastaavat tasoerot sekä yleisimmissä tapauksissa valoisuus. Jotkin
harvinaiset näkövammojen oireet vaativat normaalia hämärämpää valaistusta
häikäistymisen estämiseksi. Kaikkien heikkonäköisten kannalta yhtä
ideaaliratkaisua on mahdotonta löytää, mutta selkeys ja kontrastit ovat paras
ja yleisin noudatettava periaate.
Täysin sokea henkilö joutuu
luottamaan ääneen ja tuntoon perustuviin aistimuksiin. Nykyisissä busseissa ei
ole ääniopasteita. Uusia, sokeitakin auttavaa teknologiaa esitellään tämän raportin
luvussa 5.
Kuulovammaisen kannalta tärkeää on kaiken informaation saaminen visuaalisessa muodossa esimerkiksi pysäkkinäytön kautta. Busseissa kuulutetaan poikkeustilanteista erittäin harvoin. Nämä tiedotukset olisi syytä saada myös teksteinä esimerkiksi pysäkkinäyttöön. Nykyiset ratkaisut eivät huomioi kuulovammaisia millään erityisellä tavalla. Tästäkin näkökulmasta kerrotaan enemmän luvussa 5.
Linjakilpien näkyvyys on
heikkonäköiselle tärkein bussin ominaisuus. Jokeri -linjan Volvo 8700 LE -busseissa
on kirkkaallakin säällä hyvin näkyvät valokilvet, jotka on toteutettu
pistematriisitekniikalla ja LED-valoilla.
Linjakilven on oltava hyvin näkyvissä myös sivulla. Heikkonäköinen varmistaa bussin tunnistamisen sivukilvestä bussin ollessa paikallaan pysäkillä. Jokeribussin linjakilvet ovat malliesimerkki.
Kuvassa on Jokeribussin selkeä linjanäyttö. Bussin malli on Volvo 8700 LE. Linjakilvessä on bussinumeron lisäksi tekstinä bussin päätepysäkki.
Värityksen ja kontrastien osalta yksi hyvä esimerkki on Jokeri -bussi. Väritys vaihtelee saman korimallin eri yksilöiden välillä. Hyviä ratkaisuja löytyy, vaikka heikkonäköisyys on hyvin yksilöllistä. Toiselle hyvin erottuvat kontrastit ja väriyhdistelmät voivat toiselle olla erittäin epäselviä. Toinen hyvä vaihtoehto on luvun 3.2.4 kuvassa esiintyvä Citaro.
Kuvassa on bussi Volvo 8700 LE. Jokerilinjalla liikennöivän bussin sisätilojen värien kontrastit ovat hyvät.
Kuvassa on nähtävissä Ikaruksen palvelulinjabussissa käytetyt värien kontrastit. Bussissa on erilainen istumajärjestys kuin useimmissa busseissa ja erillinen kiinnityskisko pyörätuolien kiinnitystä varten.
Sokeille matkustajille on busseissa varattu vakiopaikka kuljettajan takana, etupyörän päällä. Ikkunan puoleinen istuin kääntyy ylös ja sen tarkoituksena on antaa tilaa opaskoiralle. Käytännössä pyöräkotelo täyttää tämän tilan ja penkin nostamisesta ylös on hyvin vähän apua. Opaskoirat ovat suhteellisen kookkaita koiria ja käytännön kommentit opaskoirien käyttäjiltä kertovat, että ratkaisu ei ole toimiva. Opaskoirapaikka on yleensä huonosti merkitty tai sitä ei ole merkitty lainkaan.
Kuvassa on tilavin opaskoiratila, joka oli Volvo 8700 LE:n vuosimallissa 2006. Tila sijaitsee kuskin takana, vasemman etupyörän yläpuolella. Seinässä olevassa kyltissä lukee tilan olevan varattu näkövammaisille.
Missään bussissa ei ole pysäkkikuulutuksia. Pysäkkinäyttö on uusimmissa malleissa ja joissain vanhoissa yksilöissä. Näytöstä näkyi vain pysäkkien informaatiota. Näyttö voisi palvella muunkin informaation esittämistä. Esimerkkinä olisi poikkeustilanteista tiedottaminen kuulovammaisille ja eri kielillä turisteille.
Bussien liittäminen internetiin antaa mahdollisuuksia kaikenlaisen informaation levittämiseen pysäkkinäytön kautta. Langattoman tiedonvälityksen painopiste on henkilökohtaisten viestintävälineiden hyväksikäytöllä (katso kappale 5.3 uudet informaatiotekniikat).
Kuvassa on jokerilinjalla liikennöivän Volvo 8700 LE:n pysäkkinäyttö. Bussin etuosassa sijaitsevassa näytössä on bussin linjanumero ja pysähtymispaikka.
Helsingin joukkoliikenteessä on kesällä 2007 kokeilussa Tampereen yliopistossa kehitetty Matkamies-palvelu.
Matkamies on uuden sukupolven
mobiilisovellus, joka helpottaa ja
tehostaa joukkoliikenteen käyttöä. Palvelu mahdollistaa julkisissa
liikennevälineissä tapahtuvan matkan suunnittelun, seuraamisen ja käyttäjän
opastamisen, ajasta ja paikasta riippumatta. Järjestelmä auttaa reittien
valinnassa tarjoten useita vaihtoehtoisia reittejä, joista käyttäjä voi valita
itselleen ja tilanteeseen sopivimman. Matkan aikana sovellus tarjoaa
informaatiota matkan etenemisestä hyödyntäen innovatiivisia graafisia
käyttöliittymäratkaisuja, puheteknologiaa ja paikkainformaatiota.
Tavallisten käyttäjien lisäksi Matkamies ottaa huomioon liikkumis- ja
toimintaesteiset, kuten heikkonäköiset ja sokeat käyttäjät. Sovellus hyödyntää tekstiä,
grafiikkaa, ääntä (puhesynteesi, erilaiset muut äänet) ja tuntoaistiin
perustuvaa informaatiota tarjoten tehokkaan ja saavutettavan käyttöliittymän
erilaisille käyttäjäryhmille. Puhekäyttöliittymä on suunniteltu kaikkien käyttäjien
hyödyksi. Se mahdollistaa matkan etenemisen seuraamisen puhelimen ollessa taskussa.
Sovellusta varten kehitetyn näkörajoitteet huomioivan tekstinsyöttötavan avulla
voi nopeasti ja luotettavasti syöttää paikannimiä mobiilikäytössä.
Julkisella koekäytöllä kerättiin käyttäjiltä kokemuksia, joiden pohjalta
ohjelmaa kehitetään edelleen. Kaikki sovellusta kokeilevat ovat tervetulleita
antamaan palautetta palautesivun
kautta. Kehitteillä oleva versio tukee
koko maan liikennettä, ja sisältää tuen puhesyötteille, jolloin käyttäjät pystyvät
antamaan paikannimet puhumalla. Mukaan tuodaan myös lisää ääniä, sekä paikannusominaisuudet
(GPS).
Uutta informaatiotekniikkaa koekäytettiin kesän 2007 aikana HKL:n liikenteessä.
Lisätietoja kokeilusta on Tampereen yliopiston sivuilla osoitteessa http://matkamies.cs.uta.fi/.
Toinen Tampereella kehitetty sovellus on Pysäkkimies, joka on käytössä Tampereen alueella. Pysäkkimiehen peruskäyttöliittymä välittää informaatiota tekstiviestimuodossa.
”Tampereen
kaupungin liikennelaitoksen linja-autojen aikataulut on mahdollista saada
selville yhdellä puhelinsoitolla. Pysäkkimies-palvelu puhuu soittajalle bussien
aikataulut halutun pysäkin tarkkuudella. Pysäkkimies-järjestelmä ymmärtää
puhetta (puheentunnistus) ja tuottaa puhetta koneellisesti (puhesynteesi).
Soitto Pysäkkimiehelle maksaa ainoastaan normaalin puhelumaksun hinnan, eikä
palvelusta peritä mitään erillistä maksua. Pysäkkimiehellä on käytössään vain
yksi puhelinlinja, joten joskus se saattaa olla varattuna. Kaikki
järjestelmälle soitetut puhelut nauhoitetaan, jotta järjestelmää voitaisiin
kehittää eteenpäin.” http://www.cs.uta.fi/research/hci/spi/pysakkimies/
Vastaavanlainen järjestelmä ilman puheentunnistusta on käytössä Helsingissä nimellä Omat lähdöt. ”Omat lähdöt -aikataulupalvelulla voit etsiä haluamiesi pysäkkien aikatauluja, luoda pikavalintoja sinulle tärkeiden pysäkkien aikatauluista ja muokata niitä tarvittaessa sekä avata päivittyvän aikataulunäkymän joko matkapuhelimeen, tietokoneen ruudulle tai esimerkiksi aulatelevisioon.” http://www.omatlahdot.fi/
Pääkaupunkiseudun busseja ollaan liittämässä sekä satelliittipaikannukseen että langattomaan internet-verkkoon. Testiversioita ratkaisuista on koekäytössä sekä raitiovaunulinjoilla että busseissa.
Bussien paikannusjärjestelmä ja jatkuva internet-yhteys antavat mahdollisuuden täysin ajantasaiseen ja todelliseen tilanteeseen perustuvaan bussin aikataulun seurantaan ja tiedottamiseen. Linjoilla 65A, 66A ja jokeri-linjalla 550 on jo pysäkkinäyttöjä, jotka kertovat jatkuvasti kahden seuraavan bussin tuloaikaa pysäkille perustuen bussin todelliseen sijaintiin ja arvioituun ajoaikaan kyseessä olevalle pysäkille. Tämä informaatio voidaan helposti välittää henkilökohtaisiin kommunikaatiovälineisiin kuten matkapuhelimeen. Matkamies-palvelun seuraavat versiot on suunniteltu tukemaan tätä toimintaa. Näkövammainen voisi saada paikkansa pitävän tiedon oman bussinsa saapumisesta pysäkille. Aivan viimeisten metrien ongelmaa tämä ei ratkaise eli miten täysin sokea löytää juuri oikean bussin etuoven liikenteen vilinässä? Äänimajakat ovat sokeiden suunnistamiskeino ja äänen avulla asia tässäkin pitäisi hoitaa. Tähän ongelmaan tarvitaan hyviä ehdotuksia näkövammaisten omilta järjestöiltä ja palvelujen kehittäjiltä.
Vastaavalla tavalla saadaan aikaan ”henkilökohtainen pysäkkikuulutus” matkan aikana. Pysäkkikuulutukset ovat olleet näkövammaisten toivelistalla jo pitkään. Niitä on vastustettu monesta syystä. Uusi tekniikka tuo mahdollisuuden ”henkilökohtaiseen pysäkkikuulutukseen”. Ongelmana on, että palvelua käyttävällä henkilöllä on oltava käytössään kehittynyt matkapuhelin ja siihen tarvittavat yhteydet. Tämä ei saisi olla joukkoliikenteen käyttämisen edellytys.
Kuvassa on
Helsingin Hakaniemen torilla oleva pysäkkinäyttö. Näytössä on kellonaika ja
kahden bussilinjan arvioidut saapumisajat pysäkille.
Uusimmissa pääkaupunkiseudun busseissa on moni asia hakenut paikkansa ja vaatimukset löytyvät YTV:n ja Helsingin Kaupungin Liikennelaitoksen yhtenäisiltä kriteereistä (liite 2).
Tässä yhteenvedossa oletetaan, että kilpailutuskriteereissä esitetyt pakolliset vaatimukset on täytetty ja hyviä ratkaisuja on etsitty nämä pakolliset ominaisuudet ylittävistä ja tarkentavista asioista, nimenomaan vammaisten matkustajien kannalta katsoen.
Lisäksi on listattu joukko toivottavia ominaisuuksia, jotka eivät esiinny kriteereissä ja joita ei myöskään löydy mistään liikenteessä olevasta bussista.
Tämä luku toistaa osittain aikaisemmin esitettyä. Tarkoitus
on, että tämä luku voi toimia täysin itsenäisenä dokumenttina ideaalibussin
ominaisuuksista.
Pysäkeillä tulee olla bussin saapumisajoista kertova näyttö, kuten tällä
hetkellä on bussien 65A ja useimmilla keskustapysäkeillä. Tämä ominaisuus
helpottaa esimerkiksi heikkonäköisen matkustajan tarkkaavaisuuden kohdistamista
ja muillekin hyvin informatiivinen.
Bussin tuloajan saa myös matkapuhelimella (Matkamies-palvelu) ääniohjattuna tai näppäinohjattuna toimintona.
Linjakilvet on toteutettu hyvin näkyvällä ja riittävän suurella LED-tekniikalla.
Kuvassa on Jokeribussin selkeä linjanäyttö. Bussin malli on Volvo 8700 LE. Linjakilvessä on bussinumeron lisäksi tekstinä bussin päätepysäkki.
Pääkaupunkiseudulla olevissa busseissa rollaattorin tai pyörätuolin käyttäjän on käytettävä bussin keskiovea. Muille käyttäjille matalalattiabussien vakiintuneet etuoviratkaisut ovat riittäviä (riittävän pitkät käsijohteet, leveä kulkutila, leimauskone kaikissa busseissa samassa paikassa). Ulkomaisissa esimerkeissä (kappale 6.3.2) on esitetty kaikille käyttäjäryhmille sopiva etuoviratkaisu, joka on käytössä esimerkiksi Lontoossa
Kuvassa on bussi Man Lion´s Cityn kaksilehtinen etuovi. Etuovissa on hyvät tukikahvat sekä huomioväri kynnyksessä ja korokkeessa.
Kuvassa on bussi MB Citaron tasainen lattia.
Bussin sisällä on hyvät kontrastivärit. Uudemmissa malleissa penkit ovat
korokkeella, joka vähentää liikkumistilaa bussissa.
Kuvassa on täysmatalan bussin
sisätilat keskiovelta taakse, bussimalli Man Lion’s City LL. Käytävä jatkuu
matalana takaovelle saakka eikä ulosmenossa ole portaita.
Pyörätuoliluiska on helposti avattava, riittävän pitkä, luistamaton ja selkeästi merkitty. Sähköisesti toimivasta luiskasta kerrotaan kohdassa 6.3.2 ulkomaiset esimerkit.
Kuvassa on bussin Volvo 8700 LE:n keskiovella avattava mitoituksen mukainen luiska. Vaikka bussi on tasamaalla, luiska ei ole liian jyrkkä sähköpyörätuolin käyttäjälle. Luiska on siis lähes vaakasuora, kun bussin vieressä on pysäkkikoroke.
Pyörätuolilla ei pääse yksin yhteenkään
tutkituista busseista. Ainoa poikkeus on korkean pysäkin lähelle ajettu niiaava
bussi, johon urheilullinen manuaalipyörätuolin käyttäjä pääsee ilman luiskaa. Toimintatapa
voidaan tulkita vaaralliseksi, eikä sitä missään nimessä suositella yleiseksi ohjeeksi.
Muutoin pyörätuolin käyttäjä tarvitsee joko avustajan tai kuljettajan apua
luiskan käyttämisessä.
Ideaalibussi on lattiaratkaisultaan täysmatala ja siinä on kaikilla
ovilla kaksilehtiset ovet. Täysmatalan bussin takaovissakaan ei ole portaita.
Pyörätuoli- ja lastenvaunutilan minimipituus
on
Bussi on värimaailmaltaan rauhallinen, mutta sisältää näkövammaisen
toiminnan kannalta riittävät kontrastit. Opasteet ovat riittävän suuria.
Pysäytysnappulat erottuvat selvästi ja ovat eri korkeuksilla, jotta kaikki
ylettyvät niihin.
Kulmat, korokkeet, kynnykset, portaat ja muut tasoerot on selkeästi
merkitty kirkkaalla ja kontrastiin erottuvalla varotusvärillä.
Kuvassa on pyörätuolitila Lahti Scala bussin erikoismallin keskiosasta,
jonka pituus on
Pyörätuolitila on riittävän suuri, jotta siinä mahtuu kääntymään.
Tilassa on turvavyö etummaisen penkin selkänojan takana, jotta matkustaminen
selkä menosuuntaan olisi mahdollista suurellakin sähköpyörätuolilla.
Kuvassa on bussi MB Citaron pyörätuolitila, josta näkee ulos. Tilassa on kolme klaffituolia, joita käytetään, kun bussin keskiosassa ei ole liikkumisesteistä matkustajaa. Tilan edessä olevien penkkien takana on pyörätuolille tarkoitettu turvavyö.
Ikkunalinjan tulee bussin keskiosassa olla riittävän matalalla eikä ikkunaan saa teipata näkyvyyttä haittaavia mainosteippauksia.
Normin juuri täyttävä tila, joka
on
Kuvassa on tilavin opaskoiratila, joka oli Volvo 8700 LE:n vuosimallissa 2006. Tila sijaitsee kuskin takana, vasemman etupyörän yläpuolella. Seinässä olevassa kyltissä lukee tilan olevan varattu näkövammaisille.
Opaskoiralle varattu tila kuljettajan takana olevassa
näkövammaispaikassa jää pyöräkotelon vuoksi liian pieneksi. Hyvää ratkaisua on
tällä sijainnilla käytännössä mahdoton tehdä. Ehdotus näkövammaispaikan
sijainnin siirtämiseksi vaatii laajempaa kommenttikierrosta kuin tämän raportin
tekemisen yhteydessä on ollut mahdollista.
Ideaalibussissa on
pysäkkinäyttö ja pysäkkikuulutukset. Poikkeustilanteissa annetaan sama tieto
sekä kuuluttamalla että tekstinä pysäkkinäytön avulla. Tässä voidaan käyttää
juoksevaa tekstiä.
Kuvassa on jokerilinjalla liikennöivän Volvo 8700 LE:n pysäkkinäyttö. Bussin etuosassa sijaitsevassa näytössä on bussin linjanumero ja pysähtymispaikka.
Kuvassa on Man Lion’s Cityn täysmatalan
bussin takaovi, joka on kaksilehtinen. Vain aivan takimmaiset penkit ovat
korokkeella, käytävätaso on matalalla ja portaiden reunoissa on huomioraidat.
Pyörätuolilla matkustamisen suurimpia
ongelmia on matkan turvattomuus eli mahdollisuus tuolin kaatumiseen. Helsingin
kuljetuspalveluliikenteessä ei pyörätuolia saa kuljettaa ilman tukevaa kiinnitystä.
Virheellisistä kiinnityksistä on aiheutunut vakavia loukkaantumisia ja jopa
kuolemantapauksia. Onkin varsin riskialtista, että pyörätuolilla matkustetaan
bussissa parhaassa tapauksessa vain matkustajan kiinnittävän turvavyön avulla
ja heikoimmillaan ilman minkäänlaista kiinnitystä.
Kuvassa on esitetty Ruotsissa käytössä oleva
ratkaisumalli, jossa pyörätuolia käyttävä matkustaa turvallisesti bussissa.
Kuvassa henkilö istuu selkä menosuuntaan, pyörätuolin takana on korkea selkänoja
ja pyörätuolitilan ympärillä on turvakaiteet.
Bussidirektiivin mukaisia ratkaisuja – turvakaide, selkä menosuuntaan matkustaminen, korkea selkänoja – kirjaimet a – h viittaavat direktiivin vastaaviin kohtiin (ks. alla)
Ote bussidirektiivistä 2001/85/EY:
3.8.3 Vaihtoehtoisesti 3.8.1.1 kohdan säännöksille pyörätuolille tarkoitettu tila on suunniteltava siten, että pyörätuolin käyttäjä matkustaa ilman turvavöitä selkä menosuuntaan pyörätuoli tukea tai selkänojaa vasten, seuraavien säännösten mukaisesti:
a) pyörätuolille varatun tilan toisen pitkittäisen sivun on nojattava vasten ajoneuvon sivua tai ulkoseinää
b) pyörätuolitilan etupuolella on oltava tuki tai selkänoja, joka on kohtisuorassa ajoneuvon pituusakseliin nähden
c) tuki tai selkänoja on suunniteltava siten, että pyörätuolin pyörät tai selkänoja nojaavat tukeen tai selkänojaan pyörätuolin kaatumisen estämiseksi
d) edessä olevan istuinrivin tuen tai selkänojan on pystyttävä kestämään 250 daN ± 20 daN:n voima kutakin pyörätuolia kohti. Voima on kohdistettava ajoneuvon vaakatasossa ja ajoneuvon etuosan suuntaan tuen tai selkänojan keskelle. Voima on pidettävä yllä vähintään 1,5 sekunnin ajan
e) kaide tai kädensija on asennettava ajoneuvon sivuun tai ulkoseinään niin, että pyörätuolin käyttäjä voi tarttua siihen helposti
f) sisäänvedettävä kaide (tai muu vastaava laite) on asennettava pyörätuolitilan vastakkaiselle sivulle pyörätuolin sivuliikkeen rajoittamiseksi ja jotta pyörätuolin käyttäjä voi tarttua siihen helposti,
g) erityisalueen lattia on peitettävä liukumatonta ainetta olevalla päällysteellä,
h) pyörätuolille
varatun alueen yhteyteen on asennettava merkki, jossa on seuraava teksti:
”Tämä paikka on
varattu pyörätuolille. Pyörätuoli on sijoitettava selkänoja menosuuntaan päin siten,
että se nojaa tukeen tai selkänojaan ja sen jarrut ovat päällä.”
Käynti etuovesta aiheuttaa bussin
uudelleensuunnittelun. Useissa kaupungeissa ulkomailla on käytössä busseja,
joiden invaluiska on sijoitettu kuljettajan näkyville etuovelle. Tällöin
kuljettaja kykenee käyttämään mekanismia nousematta paikaltaan. Kulkutie
taaksepäin bussissa on oltava riittävän leveä ja pyörätuolinpaikan on
sijaittava riittävän lähellä etuovea. Tämä vaatii esteettömän paikan
sijoittamisen etuoven läheisyyteen, joka vaatii istumajärjestelyn uudistamisen
nykyiseen malliin verrattuna.
Kuvassa on pyörätuolia käyttävä henkilö menossa bussiin etuovesta. Luiska on avattuna katutasolle asti. Malli on St. Cloud Metro Bus USA:sta.
Alkuperäinen ohje St. Cloudin kaupungin Internet-sivuilta:
All Metro
Bus fixed routes are wheelchair accessible.
Customers who require the lift or ramp should be prepared to board first.
While waiting to board, position yourself 7 to
When the lift or ramp is lowered, the driver will indicate when it is safe to
board. The lift will beep when it is in motion. If you use a wheelchair, we
recommend that you back the chair onto the lift; however, it is acceptable to
board facing the driver, if it is easier. Make sure your brakes are locked.
Handrails are provided for extra safety. An attendant may ride on the lift with
you and help you secure the safety belts.
Each accessible bus has two spaces for passengers in wheelchairs. These spaces
include safety belts for your protection. The driver is required to check the
belts and make sure your chair is secured. The lap belt should be used at all
times, unless it is physically impossible to do so.
If more than two passengers in wheelchairs need the bus, the driver will tell
any others when the next bus is scheduled to arrive. If the waiting time is
longer than 30 minutes, the driver will radio to the
Käännös:
Kaikki Metro Busin reitit ovat esteettömiä.
Matkustajat, jotka tarvitsevat nostinta
tai luiskaa, nousevat kyytiin ensimmäisenä. Kyytiin nousua odottaessasi asetu
2-
Kun nostin tai luiska lasketaan,
kuljettaja ilmoittaa, milloin on turvallista nousta kyytiin. Nostimesta kuuluu
merkkiääni sen ollessa liikkeessä. Jos liikut pyörätuolilla, suosittelemme
tuolin peruuttamista nostimeen. Kyytiin voi kuitenkin nousta myös kasvot
kuljettajaan päin, mikäli tämä koetaan helpommaksi. Huolehdi, että jarrut ovat
lukittuna. Bussi on varustettu käsiohjaimin turvallisuuden takaamiseksi. Avustaja
voi myös nousta nostimeen ja auttaa tuolin kiinnittämisessä turvavöin.
Jokaisessa esteettömässä bussissa
on kaksi tilaa pyörätuolissa matkustaville. Tiloissa on turvavyöt matkustusturvallisuuden
takaamiseksi. Kuljettaja tarkistaa turvavyöt ja huolehtii, että tuoli pysyy
varmasti paikoillaan. Lantiovyötä tulisi käyttää koko matkan ajan, mikäli tälle
ei ole fyysistä estettä.
Jos pyörätuolissa matkustavia on
enemmän kuin kaksi, kuljettaja ilmoittaa seuraavan vuoron saapumisajan
pysäkille jääville matkustajille. Mikäli odotusaika on yli puoli tuntia,
kuljettaja viestittää asiasta Kuljetuskeskukseen, joka yrittää järjestää
vaihtoehtoisen kulkuneuvon näille matkustajille.
Kesällä 2007 tutustuimme busseihin myös Lontoossa ja Edinburghissa. Tutkimus tehtiin havainnoimalla ja kuvaamalla liikenteessä olevia busseja, varsinaisia tutustumiskäyntejä esimerkiksi varikoille ei tehty.
Liikkumis- ja toimimisesteisille suunnattu varustus bussiliikenteessä oli Brittein saarella viety huomattavasti pidemmälle kuin Pääkaupunkiseudun liikenteessä. Olennaisimmat erot olivat kuljettajan ohjauksessa toimivat automaattiset luiskat ja turvallisemmin rakennetut pyörätuolipaikat. Pyörätuolin käyttäjä pääsee näihin busseihin ilman avustajaa eikä kuljettajan tarvitse siirtyä pois paikaltaan avatakseen luiskan.
Luiska oli sijoitettu vaihtelevasti joko etuovelle tai keskiovelle. Uudemmissa busseissa suosittiin keskiovella olevaa luiskaa. Etuovella oleva luiska vastasi rakenteeltaan Pääkaupunkiseudulla käytettävää lattiasta taittuvaa mallia, mutta se oli sähköisesti toimiva ja avautui kuljettajan ohjaamana. Luiskan avautuessa kuului voimakas varoitussignaali. Avautuminen kesti alle 10 sekuntia. Keskiovella oleva luiskamalli työntyi oven alapuolelta suojalevyn takaa kaksiosaisena kielekkeenä.
Tässäkin mallissa kuljettaja ohjasi toimintaa ja luiskan avautuessa tai sulkeutuessa kuului varoitussignaali. Luiskan ohjauskytkin oli myös oven ulkopuolella korkeudella, johon ylettyy pyörätuolista. Luiska avautui alle 10 sekunnissa.
Pyörätuolipaikat täyttivät ainakin suomalaista ratkaisua paremmin EU:n bussidirektiivin turvallisuusmääräykset. Varsinaisia turvavöitä emme havainneet.
Kuvissa on esitetty etuoven luiskan toimintaa Isossa-Britanniassa liikennöivästä bussista. Ensimmäisessä kuvassa luiska taittuu bussin etuovelta katutasolle päin. Toisessa kuvassa luiska on kokonaan avautuneena katutasolle saakka. Keltaisella huomiovärillä on osoitettu luiskan reunat ja etuovien tukikahvat. Kuvissa kuljettaja hoitaa liikkumisesteiselle tarkoitetun luiskan avaamista eikä siten matkustajan itsenäisestä luiskan avaamisesta tarvitse huolehtia. Luiskan pinnan tulee olla märkänäkin luistamaton.
Bussin kyljessä on ISA -merkki, joka osoittaa oikean oven kyytiin nousemiseksi. Bussin sisäpuolella kuljettaja ylettyy avoimesta ikkunasta vastaanottamaan myös pyörätuolilla liikkuvan henkilön maksun kyydistä.
Etuovi on kaksilehtinen ja ovien sisäpuolilla ovat kahvat helpottamassa bussiin nousua ja poistumista. Bussin sisäpuolella olevat käsijohteet jatkuvat ohjaten esimerkiksi näkövammaisen henkilön oikeaan paikkaan. Käsijohteiden ja ympäristön välinen kontrastiero on hyvä.
Kuvassa on bussin sisätilan malli Ison-Britannian kaksikerroksisesta bussista. Liikkumisesteinen saapuu bussiin etuovesta. Lipun maksettuaan hän siirtyy matalalattiabussin keskikäytävää pitkin hänelle varattuun paikkaan, joka on pyörätuolille riittävän leveä. Käytävä on tasainen ja sen vieressä on siirtymistä helpottava käsijohde, joka auttaa myös näkövammaisen liikkumista.
Bussin keskiosassa on riittävästi vapaata tilaa, jotta pyörätuoli on helppo kääntää sille varatulle paikalle. Pyörätuolille tarkoitettu paikka on osoitettu ikkunaan kiinnitetyllä sinivalkoisella tarralla. Pyörätuolia käyttävä henkilö istuu matkan aikana selkä menosuuntaan päin. Ikkunan alaosan korkeudella olevat tukikaiteet antavat pyörätuolilla matkustavalle lisätukea matkan aikana.
Käytävän puolella on pystysuora tuki. Kaiteet estävät pyörätuolin kaatumisen äkillisissä kääntymistilanteissa. Bussin jarruttaessa äkillisesti pyörätuoli saa tukea selkäpuolella olevasta korkeasta pehmustetusta selkänojasta.
Kuvassa bussin keskiovi on kiinni.
Kuvassa bussin keskiovi on aukeamassa.
Tässä kuvasarjassa esitetään kaupunkiliikenteessä olevan bussin keskioven aukeaminen.
Kun kaksilehtinen keskiovi on aukeamassa, oven alta työntyy luiska. Jalkakäytävälle ulottuva, luistamaton ramppi helpottaa liikkumisesteisen bussiin nousemista ja siitä poistumista.
Ovien sisäpuolella kummassakin keskiovessa on tukikaide, jossa on selkeä kontrasti. Keskioven vieressä on ISA-merkki, joka ohjaa liikkumisesteisten kulkemaan keskioven kautta.
Bussin keskiosassa on liikkumisesteisen tarkoitetut istumapaikat ja pyörätuolipaikka. Liikkumisesteisille tarkoitettujen paikkojen sijainti ulko-oven välittömässä läheisyydessä nopeuttaa kaupunkiliikenteessä olevan bussin liikennöintiä. Ulko-ovien sulkeutumisen yhteydessä luiska vetäytyy takaisin keskioven alapuolella sijaitsevaan sille varattuun tilaan.
Kuvassa bussin keskiovi on auki.
Kuvassa on Ison-Britannian bussin keskioven ulkopuolella olevan luiskan lyhyet käyttöohjeet liikkumisesteiselle, jotta bussiin nousemista helpottava luiska tulee tarvittaessa esille. ”To deploy ramp press & hold red button to detract.” Avaa luiska painamalla punaista nappia. Poista luiska pitämällä punaista nappia pohjassa. Luiskan toimintaa ohjaava painike on sopivalla korkeudella pyörätuolilla liikkuvaa henkilöä varten.
Kuvassa on esitetty matalalattiabussin sisätilan malli, jossa istuimet ovat lattiatasolla. Tasainen lattia hyödyttää kaikkia matkustajia. Kuvassa näkyy bussin keskiosassa sijaitseva pyörätuolille varattu paikka. Tukikaiteissa on hyvät kontrastit.
Kirjallisuus:
Esteetön rakennus ja ympäristö –
Suunnitteluopas. 2007. Rakennustietosäätiö.
Internetsivut:
Paikallisliikennesivut http://www.kuukankorpi.com/paikallisliikenne/
YTV sivut http://www.ytv.fi
Matkamies http://matkamies.cs.uta.fi/
Pysäkkimies http://www.cs.uta.fi/research/hci/spi/pysakkimies/
HKL:n sivut http://www.hkl.fi
YTV:n sivut http://www.ytv.fi
Omat lähdöt http://www.omatlahdot.fi/omatlahdot/web
St Cloudin kaupunki http://www.ridemetrobus.com/fixedroute/accessibility/
Esteli -raportti http://www.elsa.fi/tietopankki/tietopankki_pdf/Esteli_raportti.pdf
Haastattelut:
Reijo Mäkinen Haastattelu YTV
Kimmo Sinisalo Haastattelu YTV
Lauri Immonen Vierailut Vartiokylän bussivarikolla
Petri Lehto Vierailut Ruskeasuon
bussivarikolla
Hankintakriteerit:
YTV:n ja HKL:n
kalustonhankintakriteerit
EU bussidirektiivi
Bussidirektiivin
sovellusohje Ruotsi
Valokuvat:
Jussi Mankki ja Antti
Kuukankorpi
1
Bussitutkimuksen tiedon keräys
2 Hankintakriteerit
3 Laatukriteerit
Liite
1 Bussitutkimuksen tiedon keräys
A. Bussin tiedot
Merkki
Tyyppi
Rekisterinumero
Bussin numero
B. Toiminnallisia
tietoja
1. Keskioven leveys
2. Keskioven korkeus maasta ylä-asento
3. Ala-asento
4. Luiskan leveys
5. Luiskan pituus
6. Luiskan jyrkkyys kun bussi ala-asennossa
7. Luiskan avaamisesta havaintoja
8. Pyörätuolitilan leveys
9. Pyörätuolitilan pituus
10. Onko turvavyötä
11. Turvavyön toimivuus
12. Tukikaiteiden sijoitus havaintoja
13. Maksukorttilaitteen käytettävyys
14. Pyörätuoli pysäytysnapin korkeus
15. Pyörätuoli napin käytettävyys havaintoja
16. Matalassa osassa olevien penkkien korkeus
Matalin (mitataan etureunasta)
Korkein (mitataan etureunasta)
17. Löytyykö opaskoiralle tila etuosassa?
18. Pyörätuolissa istuvan mahdollisuus nähdä
ulos
19. Numeroiden ja muiden opasteiden selkeys ja
käyttökelpoisuus heikkonäköisen kannalta
20. numeron näkyvyys sivusta
21. Opasteet
näkövammaisille
22. Opasteet
kuulovammaisille
23. Pysäkkiopasteet,
kuulutukset
Liite
2 11.09.2006
KILPAILUTETTAVAN
LIIKENTEEN
LINJA-AUTOKALUSTON
RAKENNE- JA VARUSTETASOVAATIMUKSET
Liikenteeseen uutena hankittavien linja-autojen
tulee olla puolimatala- tai matalalattia-autoja, joko etuosaltaan matalia tai
ns. kokonaan matalia. Käytössä olevan sekä käytettynä hankitun kaluston tulee
olla hankinta-ajankohtana voimassa olleiden YTV:n kalustovaatimusten mukainen.
Linja-autojen rakennemääräysten lisäksi
liikenteeseen hankittavan linja-autokaluston tulee rakenne- ja varustetasoltaan
täyttää seuraavat vaatimukset:
1. Auton tunnisteet
Liikennöitsijän
nimi tulee olla auton molemmilla sivuilla vähintään
2. Vaunuun nouseminen
Nousukorkeus
ei saa ylittää 350 mm:ä millään ovella. Askelkorkeus ei saa ylittää 250 mm:ä
takaovellakaan. Auto varustetaan kokosivun niiauksella.
3. Istuinten korkeus
Matkustajaistuimen
etureunan korkeuden tulee olla noin
4. Invasilta
Keskiovella
tulee olla matalalattiabussissa invasilta. Mikäli silta on kuljettajan paikalta
ohjattava, tulee siinä olla turvalaitteet.
5. Lastenvaunu-/pyörätuolitila
Autossa
tulee olla tila vähintään kahdelle lastenvaunulle. Tila on varustettava pyörätuolille.
Lastenvaunu‑/pyörätuolipainikkeet sijoitetaan keskisillan etupuolelle
molemmin puolin käytävää oleviin pystytankoihin ja lastenvaunutilan seinään
sekä ulos keskioven etupuolelle. Paikat on merkittävä. Lastenvaunutilassa
voi olla kääntöistuimet.
6. Vammaispaikat
Vammaisille
varataan keskioven etupuolelta 4 paikkaa (paikat sijoitetaan käytävän
molemmille puolille 2+2). Opaskoiran kanssa kulkevan vammaisen paikka sijoitetaan
kuljettajan taakse ensimmäiseen penkkiriviin ja paikan viereisen istuimen
tulee olla ylöskäännettävä ellei polvitila ole vähintään
7. Painonapit
Pysähtymispainonappien
tulee olla tukitangoissa enintään 1550 mm:n korkeudella lattiatasosta ja
poistumisovien vieressä tulee olla lisäksi lapsia varten painonappi, joka on
enintään 1000 mm:n korkeudella. Vammaispaikkojen läheisyyteen sijoitetaan
painonapit siten, että jokaiselta vammaispaikalta pystyy antamaan pysähtymismerkin
nousematta seisomaan. Painonappien värisävyssä on otettava huomioon
heikkonäköiset. Painonapin käytön tulee antaa äänisignaali.
8. Tukitangot ja kahvat
Liikuntaesteisten
liikkumisen helpottamiseksi asennetaan vammais-paikkojen kohdalle, ellei paikan
edessä olevassa istuimessa ole tarkoitukseen sopivaa kahvaa tai muuta
apuvälinettä, seinään kahva sekä vaaka‑ ja pystytankoja siten, että
autossa pääsee liikkumaan sisääntulo‑ovelta poistumisovelle tukitankoja
ja ‑kahvoja käyttäen. Mikäli vammaispaikat on sijoitettu siten, että
niiden edessä ei ole seuraavan penkin selkänojaa, on paikkojen eteen sijoitettava
tanko. Ovet varustetaan liikuntavammaisille soveltuvilla kahvoilla.
9. Pysäkkijarru
Auto
varustetaan pysäkkijarrulla, joka estää autolla ajamisen ovien ollessa auki
(myös etuovi). Pysäkkijarru on oltava päällä auton ollessa linjalla.
10. Päätepysäkkipalvelu
Auto
varustetaan ns. päätepysäkkipalvelulla, jossa matkustaja voi päätepysäkillä
kuljettajan ollessa poissa nousta tai poistua autosta etu‑ ja keskiovelta.
Auton liikkeelle saaminen ja luvaton haltuunotto on tällöin estettävä.
11. Ovien turvalaitteet
Kaikissa
ovissa on oltava turvalaitteet.
12. Valo- ja ohjekilvet
"Pysähtyy/Stannar"
("STOP") valokilpi sijoitetaan auton etuosaan näkyvälle paikalle
ja nivelautossa myös nivelosan taakse.
"Täynnä/Fullsatt"
‑valokilpi sijoitetaan tuulilasin ylänurkkaan. Mikäli auton sisällä on
matkustajille tarkoitettuja pysyviä sanallisia ohjekilpiä tai vastaavia,
tulee niiden olla kaksikielisiä suomi/ruotsi.
13. Linjakilvet
Valaistu
ja selvästi erottuva linjakilpi tulee olla edessä, takana ja oikealla sivulla.
Linjanumeron korkeuden tulee olla edessä vähintään
14. Muut kilvet
Vuoronumerokilpiteline
sijoitetaan etuoven takana olevaan ikkunaan, jos linjan liikennöinti sitä edellyttää.
15. Infoaineisto
Aikataulujen
ja esitteiden jakelukori sijoitetaan auton etuosaan matkustajien kulkureitin
varrelle kuljettajan ulottuville. Koreihin tulee mahtua A5‑kokoinen
materiaali.
16. Rahastus- ja muut ajoneuvolaitteet
Rahastuksessa
käytettävät ja muut tilaajan edellyttämät laitteet sijoitetaan tilaajan
ohjeiden mukaisesti. Hankittavissa autoissa tulee olla tiedossa olevien
laitteiden edellyttämä asennusvalmius.
17. Infopinnat sisällä
Linja‑auton
sisäkaton ja seinän taitekohdassa tulee ikkunoiden ylä-puolelle varata 250
mm:n korkuinen ja 1200 mm:n pituinen alue tariffi‑, ohje‑ ja
joukkoliikenteen mainostarroja varten. Tällä alueella ei saa olla pitkittäisiä
listoja eikä muita epätasaisuuksia. Lisäksi joukkoliikennettä koskeville
tiedotuksille on varattava kiinnitystilaa seisomasilloille tai poistumisovien
läheisyyteen.
18. Sisämelu
Auton
sisämelu LM:n päätöksen mukaan mitattuna ei saa ylittää päätöksessä mainittua
arvoa myöskään auton takaosassa (78 dBA).
19. Ilmanvaihto
Ilmanoton
autoon tulee tapahtua auton ikkunalinjan yläpuolelta ja ilmanottokanava
tulee varustaa suodattimella. Auto varustetaan kattokanavapuhalluksella.
20. Sisävalaistus
Auton
sisävalaistuksen tulee olla sellainen, että jokaisella istumapaikalla pystyy
vaivatta lukemaan normaalia tekstiä (100 ‑ 200 lux).
21. Pysäkkivalo
Poistumisovet
on varustettava valolla, joka valaisee myös poistumis-oven ulkopuolisen
alueen.
22.
Kello
Autossa tulee olla
matkustajille näkyvä kello.
23.
Automaattinen
sammutusjärjestelmä
Autossa tulee olla
automaattinen moottoritilan tulipalojen sammutusjärjestelmä.
HUOM! Aikaisemmin
hankituissa autoissa, joissa ei ole automaattista sammutusjärjestelmää, tulee
olla vähintään 6 kg:n käsisammutin ja moottoritilan sammutusluukut.
KALUSTOTYYPIT JA NIIDEN VAATIMUKSET, UUSI KALUSTO
TYYPPI A
-
Autot ovat matalalattia-autoja, joko täysmatalia
tai etuosaltaan matalia.
-
etuosaltaan matalissa autoissa ei saa olla porrasta
etu- ja keskioven välillä. Täysmatalassa autossa ei saa olla portaita.
-
Ovet: vähintään 2+2+1.
-
Istumapaikkamäärä (varsinaiset istumapaikat) on vähintään
34 ja kokonaispaikkamäärä vähintään 65.
TYYPPI
B
-
Autot ovat ns. puolimatalia eli lattiataso on enintään
yhden askelman korkeammalla kuin matalalattia-autoissa.
-
Autossa ei saa olla portaita käytävillä.
-
Ovet: vähintään 2+2+0.
-
Istumapaikkamäärä (varsinaiset istumapaikat) on vähintään
38 ja kokonaispaikkamäärä vähintään 65.
TYYPPI C
(TELIAUTOT)
-
Autot ovat matalalattia-autoja, joko etuosaltaan
matalia tai täysmatalia.
-
Etuosaltaan matalissa autoissa ei saa olla porrasta
etu- ja keskioven välillä. Täysmatalassa autossa ei saa olla portaita.
-
Ovet: vähintään 2+2+1.
-
Istumapaikkamäärä (varsinaiset istumapaikat) on vähintään
51 ja kokonaispaikkamäärä vähintään 87.
TYYPPI D
(NIVELAUTOT)
-
Autot matalalattia-autoja, joko etuosaltaan matalia
tai täysmatalia. Täysmatalassa autossa ei saa olla portaita.
-
Ovet: 2+2+2.
-
Istumapaikkamäärä (varsinaiset istumapaikat) on vähintään
52 ja kokonaispaikkamäärä vähintään 100.
KAIKILLE
TYYPEILLE YHTEISET VÄLJYYSMITAT
- Yksilehtisen oven vapaa aukko vähintään
- Kaksilehtisen oven vapaa aukko vähintään
- Käytävän leveys vähintään
- Vapaa pituussuuntainen istumatila vähintään
-
Lastenvaunutilan vapaa pituus vähintään
-
Vapaa pituussuuntainen istumatila saa
olla alle 710mm enintään 10 % istumapaikoista.
MUUTA
-
Ns. maaseutulinja-autot sallitaan yksittäisillä
ruuhkalähdöillä tilaajan suostumuksella
-
Linja‑autokaluston keski-ikä ja yksittäisen
linja‑auton ikä lasketaan vuosina ensirekisteröintipäivästä yhden
desimaalin tarkkuudella.
-
Mikäli peruskorjatulle alustalle rakennetaan
kokonaan uusi kori, on auton ikä käyttöönottohetkellä kolme (3) vuotta ja
lisääntyy siitä lähtien aina puolitoista vuotta vuodessa.
Liite 3 7.9.2007
LAATUVAATIMUKSET
Bussiliikenteen laatuvaatimukset liitetään
osaksi erikseen tehtävää liikennöintisopimusta.
YTV ja liikennöitsijä seuraavat vaatimusten
noudattamista.
Laatukäsite Joukkoliikenteen laatu koostuu seuraavista
osatekijästä:
- palvelun laadusta,
- liikennöinnin laadusta ja
-
teknisestä laadusta.
Palvelun laatua on kuljettajien ammattitaito,
palvelualttius, tiedot liikenne- ja lippujärjestelmistä, tiedottaminen ja
kuljettajan vaatetuksen.
Liikennöitsijästä riippuvaan palvelun
laatuun kuuluu myös liikennöitsijälle tulevan tai liikennöitsijää koskevan
palautteen käsittely.
Liikennöinnin laatuun kuuluu liikennöinnin
täsmällisyys, reitin noudattaminen, linjakilpien käyttö, päätepysäkkipalvelu
ja ajokäyttäytyminen.
Tekniseen laatuun kuuluvat
linja-autokalusto, sen ikä ja kapasiteetti sekä kunto ja siisteys.
Liikennöitsijän laatuohjelma
Tarjouskilpailun perusteella valitun liikennöitsijän
laatuohjelman tulee sisältää seuraavat asiat, jolleivät ne sisälly sertifioidun
laatujärjestelmän edellyttämään laatu- ja toimintakäsikirjaan:
1. Yritysjohdon asettamat laadun
ylläpidon
periaatteet
2. Laatuasioiden organisointi ja
vastuuhenkilöt
3. Kuljettajien ja työnjohdon
pätevyys ja
koulutusohjelma
4. Laatuohjauksen toimenpiteet
5. Ajoneuvojen teknisen laadun
ylläpito
Laatuohjelman toteuttamista seurataan
sopimuskauden aikana.
Liikennöitsijän on varmistettava, että
käytettävissä on liikenteen hoitoon
riittävä määrä kohteen linjoihin perehdytettyjä kuljettajia heti liikenteen alkaessa
ja koko sopimuskauden aikana.
Palvelun
laatu
Asiakaspalvelu Matkustajien
mielikuva joukkoliikennepalveluista muodostuu matkan aikana koettujen henkilökontaktien
perusteella. Tavoitteena bussiliikenteessä on hyvä ilmapiiri ja hyvät asiakassuhteet.
Vaatimukset
Asiakaspalvelun tulee olla ystävällistä ja
matkustajia tulee tarvittaessa asiallisesti opastaa matkustamiseen liittyvissä
asioissa.
Tiedottaminen Joukkoliikenteen
käyttö parhaalla mahdollisella tavalla edellyttää tietoa mm. reiteistä ja
aikatauluista. YTV vastaa siitä, että tietoa liikennöinnistä on tarjolla.
Liikennöitsijän tehtävänä on huolehtia sekä suullisesta että kirjallisesta
tiedottamisesta annettujen ohjeiden mukaisesti.
Vaatimukset
Liikennöitsijän tulee pitää matkustajien
saatavilla käsiaikatauluja, aikatauluyhdistelmiä ja YTV:n toimittamaa
A5-kokoista tiedotusmateriaalia koteloissa näkyvällä paikalla etuoven läheisyydessä.
Kuljettajan on osattava neuvoa matkustajia
liikennöimänsä alueen lisäksi myös lähialueiden liikenteestä ja tunnettava
ajamansa reitin varrella olevat julkiset kohteet, kuten esim. terveyskeskukset,
koulut ja kirkot.
Perehdyttämisen vähimmäistaso
(minimivaatimus) merkitsee seuraavaa:
-
liikennöitsijä
jakaa tilaajan valmisteleman kohteen perehdyttämisaineiston kuljettajille ja
perehdyttää kuljettajat lisäksi oman toimintansa työtiloihin, työolosuhteisiin
sekä kalustoon ml. matkakorttilaitteet ja mahdolliset muut varustukset.
Ennestään ao. liikennöitsijän palveluksessa olevia kuljettajia ei tarvitse
perehdyttää oman toimintansa työtiloihin, työolosuhteisiin eikä kalustoon ja
kaluston varusteisiin, mikäli näissä ei ole tapahtunut muutoksia.
-
Kohteen
kuljettaja on kyydissä, kun linja ajetaan kouluttajan kanssa läpi. Ennestään
liikennöitsijän palveluksessa olevilta ko. kohteen linjoja (ja reitti
muuttumaton) ajaneilta kuljettajilta ei edellytetä linjan reitillä mukanaoloa.
- perehdyttäminen
on oltava suoritettu ennen liikennöinnin alkua.
Kuljettajan on tunnettava lippujärjestelmä
niin hyvin, että hän osaa opastaa matkustajia.
Kuljettajan on tiedettävä, mistä matkustaja
voi saada lisätietoja.
Kuljettajien on välitettävä matkustajien
antama palaute liikennöitsijälle, joka välittää sen YTV:lle.
Häiriötilanteet Tiedonvälitystä
varten on linja-autoissa oltava viestintäjärjestelmä, jolla saadaan yhteys
työnjohtoon.
Vaatimukset
Kuljettajan on ilmoitettava häiriötilanteesta
(esim. rikkoutunut auto, etukäteen arvioitavissa oleva yli 15 minuutin tai
vuoroväliä suurempi myöhäs-tyminen) viivytyksettä työnjohtoon, jonka on
ryhdyttävä välittömiin toimenpiteisiin tilanteen korjaamiseksi sekä häiriön
ilmoittamiseksi tilaajan ohjeistamalla tavalla laajempaa tiedotusta varten.
Kuljettajien on tiedotettava autossa oleville
matkustajille häiriöstä. Auton rikkoutuessa on kuljettajan opastettava matkustajia
jatkoyhteyden valinnassa.
Kuljettajien ulkoasu Liikennöitsijän on järjestettävä
kuljettajilleen yhtenäiset työasut, jota kaikkien kuljettajien on käytettävä.
Asun siisteydestä on huolehdittava.
Tilaaja laatii ja
ylläpitää palautetietokantaa, johon kaikki palautteet tallennetaan. Tilaaja tarjoaa
liikennöitsijän käyttöön Internet-pohjaisen käyttöliittymän, jonka kautta
liikennöitsijä tallentaa saamansa palautteet ja niihin liittyneet toimenpiteet
palautetietokantaan. Käyttöliittymän kautta kukin liikennöitsijä omalla
käyttäjätunnuksellaan näkee myös tilaajan muiden kanavien kautta tulleet kyseistä
liikennöitsijää koskevat palautteet.
Palautetietokannassa
palautteet luokitellaan eri tekijöiden (mm. ajankohta, palautelaji, linja,
vastuutaho) mukaan. Tilaaja laatii ohjeistuksen palautetietokannan ja
käyttöliittymän käytöstä sekä järjestää tarvittavan koulutuksen liikennöitsijän
yhteyshenkilöille.
Liikennöitsijä
perehdyttää palautteita käsittelevän henkilöstönsä palautetietokannan ja
käyttöliittymän käyttöön siten, että niitä käytetään tilaajan antaman
ohjeistuksen mukaisesti.
Liikennöitsijä
kerää saamansa palautteen, tallentaa tiedon palautetietokantaan ja huolehtii
omaa toimintaansa koskevin osin vastaukset palautteen antajille.
Liikennöitsijä
vastaa omaa toimintaansa koskeviin palautteisiin seuraavien aikakriteerien
puitteissa:
· 2 arkivuorokauden
kuluessa palautteen saamisesta liikennöitsijä välittää palautteen antajalle
viestin siitä, että palaute on otettu vastaan, sitä käsitellään, ja asiakkaalle
tullaan vastaamaan 14 vrk kuluessa
· 14 vuorokauden
kuluessa palautteen saamisesta liikennöitsijä vastaa saatuun palautteeseen.
Vastauksessa kerrotaan mm, mitä toimenpiteitä palaute aiheuttaa tai on
aiheuttanut.
Palautteen käsittelyn
puutteista määrätään sanktio yleisten ehtojen kohdan 6 mukaisesti. Kaksi (2)
kertaa vuodessa pidettävissä YTV:n ja liikennöitsijän yhteisissä kehittämistilaisuuksissa
käydään läpi saatu palaute ja sen aiheuttamat toimenpiteet. Tarvittaessa sovitaan
kehittämisohjelmista, joilla esiintyneitä laatupuutteita ennakoivasti vähennetään.
Liikennöinnin laatu
Täsmällisyys Liikennöinnin
täsmällisyys tarkoittaa sitä, että aikatauluja noudatetaan. Liikennöitsijän
vastuulla olevasta seikasta johtuva myöhästynyt, liian aikainen tai puuttuva
lähtö merkitsee sitä, ettei luvattua palvelua tarjota siten kuin
matkustajan on oikeus edellyttää.
Vaatimukset
Linjakohtaisesti voidaan reitin varrella
määrittää pysäkki tai pysäkit (välipisteet) joille annetaan lähtökohtaisesti
ohitusaika, jota tulee noudattaa. Täsmällisyyttä näissä pisteissä ja
päätepysäkeillä seurataan säännöllisesti tai pistokokein.
Välipisteaikojen noudattamatta jättämisestä
tuleva liikennöintikorvausten vähennys ilmenee yleisten ehtojen kohdasta 6 ja
niiden noudattamisesta tuleva laatupalkkio yleisten ehtojen kohdasta 5.
Päätepysäkillä matkustaja tulee päästää autoon
riittävän ajoissa ottaen huomioon myös huonojen säiden asettamat
erityisvaatimukset.
Vaatimus on, että matkustajan tulisi päästä autoon 5 min ennen lähtöä, mikäli
kaaviossa varattu ajoaika ja liikenteestä johtuva ajoaika sen mahdollistavat.
Reitin noudattaminen Kuljettajan tulee tuntea ajamansa linjan reitti ja pysäkit ja noudattaa
niitä.
Linjakilpien käyttö Kaikki vuorot on ajettava oikeilla
linjakilvillä ja seutuliikennetunnuksilla. Jos auto on muussa kuin
linja-ajossa, eivät kilvet saa olla näkyvillä.
Ajokäyttäytyminen Jotta
matkustaminen olisi miellyttävää, on autoa kuljetettava tasaisesti ja
turvallisesti. Pysäkille saavuttaessa ja siltä lähdettäessä on ajettava niin,
ettei käytävällä liikkuvien matkustajien turvallisuus vaarannu. Ennen pysäkiltä
lähtöä on kiinnitettävä erityistä huomiota autosta poistuvien matkustajien
turvallisuuteen (liukkaus pysäkillä, hitaasti liikkuvat vanhukset ja lapset,
perän sivuylitys jyrkästi kääntyen pysäkiltä lähdettäessä).
Pysäkkijarrulla varustetuissa busseissa tulee pysäkkijarrun olla aina toiminnassa
bussin ollessa linjaliikenteessä.
Tekninen laatu
Linja-autojen kunto ja siisteys
Linja-autojen kunnolla on suuri merkitys
matkustajan matka-kokemuksen kannalta. Sen vuoksi autoja on huollettava
niin, että niiden kaikki laitteet toimivat. Autojen on myös oltava siistejä ja
puhtaita.
Vaatimukset
Ilkivallan kohteiksi joutuneita, kuten
vahingoitettuja tai pahoin töherreltyjä autoja ei saa käyttää liikenteessä.
Rikkinäisistä, matkustajaa tai omaisuutta
mahdollisesti vahingoittavista penkeistä tuleva sanktio ilmenee yleisten
ehtojen kohdassa 6.
Autot on siivottava kerran vuorokaudessa.
Kuljettajan on päätepysäkillä otettava talteen mahdolliset löytötavarat ja
samalla huolehdittava auton siisteydestä.
Linja-autoissa tupakointi on aina
kielletty. Myöskään auton ovella ei saa tupakoida siten, että savua kulkeutuu
auton sisälle.
Kuljettajan on huolehdittava, että auton
lämpötila ja ilmanvaihto ovat matkustajan kannalta asianmukaiset ja
miellyttävät.
YTV:n ja
liikennöitsijän vuorovaikutus
YTV:n ja
liikennöitsijän välisellä kiinteällä vuorovaikutuksella tuetaan niin palvelua,
liikennöintiä kuin teknistä laatua koskevien laatuvaatimusten toteutumista.
Palautteiden käsittely ja niiden perusteella yhdessä tarvittaessa tehtävä
kehittämisohjelma on osa vuorovaikutusta.
Tilaajan ja liikennöitsijän välillä järjestetään 1-2 kertaa vuodessa kahdenkeskinen
tuotantopalaveri. Liikennöitsijä kutsuu koolle joka toisen tuotantopalaverin ja
tilaaja joka toisen. Palavereissa keskustellaan ajankohtaisista laatuasioista.
Liikennöitsijä toimittaa ennakkoaineistona tilaajalle tilastot kohteessa
sattuneista liikennevahingoista.
Kohteen laadun jatkuvaksi parantamiseksi tehdään sopimuskauden alussa
kehittämisohjelma, jota toteutetaan yhdessä ja päivitetään tarvittaessa kerran
vuodessa. Kehittämisohjelma sisältää suuntaviivat liikennöitsijän toimesta
annettavalle koulutukselle ja perehdyttämiselle sekä mahdolliset
liikennöitsijän liikennöimien kohteiden asettamat erityisvaatimukset.
Kyseessä on ennen muuta laatupuutteiden ennakoiva vähentäminen.