Du har rätt att veta vilka uppgifter social- och hälsovårdspersonal har sparat om dig och hur dina uppgifter har använts. Du kan också begära rättelse av felaktiga uppgifter.
I lagen fastställs inom vilken tid du ska få icke-brådskande vård.
En del av våra social- och hälsovårdstjänster är avgiftsbelagda. Om du inte har råd att betala fakturan du fått av oss kan du ansöka om nedsättning eller efterskänkande av klientavgiften.
Om du har ett annat modersmål än finska eller svenska, har du rätt till en tolk.
Vi kontrollerar såväl vår egen verksamhet som våra köpta tjänster.
Servicesedeln är en betalningsförbindelse som du kan använda för att köpa tjänster från privata tjänsteleverantörer.
Om du eller en närstående till dig har behandlats fel hos social- eller hälsovården eller om du vill ha information om dina rättigheter, kan du få råd av social- och patientombuden.
Du har rätt att berätta för oss om du är missnöjd med den vård eller service som du fått.
Du har rätt att välja från vilket av hälsovårdens verksamhetsställen som du vill ha service.
Detta kan också intressera dig
Du kan garantera självbestämmanderätten och din egen vilja även i framtiden genom att skriva ett vårdtestamente eller utfärda en intressebevakningsfullmakt.