Aki Kangasharju, tutkimusjohtaja,
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus,
VATT
Helsingin alueen kilpailukyky
Johdanto
Talouden
toiminta ei ole tasaisesti jakautunut alueiden välillä. Esimerkiksi Helsingin
seutukunnan osuus Suomen pinta-alasta on prosentin luokkaa, mutta sen osuus
bruttokansantuotteesta (bkt) on jopa 33 prosenttia. Hyvinvointi luodaankin
kaupungeissa, joissa talouden toiminta on maaseutua tehokkaampaa erilaisten
mittakaavaetujen ja ulkoisvaikutusten vuoksi. Maat kaupungistuvat rikastuessaan
ja rikastuvat kaupungistuessaan. Rikkaat maat maailmassa ovat poikkeuksetta
kaupungistuneempia kuin köyhät.
Talouspolitiikalla
on siis huolehdittava suurimpien kaupunkien toimintakyvystä. Jos Helsingin
seutukunnan kilpailukyky heikkenee, se heijastuu vahvasti koko Suomen menestymiseen.
Kansainvälisillä markkinoilla toimivat yritykset eivät tällöin etsi sopivaa
sijaintipaikkaa muualta Suomesta, vaan suurten kaupunkien läheisyydestä muualla
maailmassa.
Tässä
esitelmässä kysytään, onko Helsinki kilpailukykyinen. Päähavaintona on, että pääkaupunkialueemme
on kilpailukykyinen sekä kansainvälisesti että kansallisesti, kun kilpailukykymittarit
tulkitaan kuvauksiksi potentiaalista, joka voidaan saavuttaa. Kun tarkastellaan
potentiaalin sijaan toteutunutta kehitystä esimerkiksi bkt:n tai työllisyyden
näkökulmasta ottamalla huomioon yleiset suhdanteet ja toimialarakenne, jotka
selittävät vuosimuutoksesta valtaosan, Helsingin seutukunnan kilpailukyky on
ollutkin keskimääräistä alhaisempi. Nykyistä paremminkin olisi siis voinut
mennä.
Mitä on alueen kilpailukyky?
Aluetason
kilpailukyvystä keskusteltaessa on muistettava, että se poikkeaa merkittävästi
yritysten kilpailukyvystä. Yritysten kilpaillessa saman tuotteen markkinoista
yhden voitto on toisen tappio vakaina pysyvillä markkinoilla. Kasvavilla
markkinoilla tappio on suhteellista siten, että markkinaosuus pienenee. Alue-
ja maatasolla tilanne on toinen, koska alueet aina koostuvat joukosta erilaisia
toimintoja. Tällöin alueen yritysten häviäminen yhden tuotteen kilpailussa ei
välttämättä koidu koko alueelle tappioksi erilaisten kysyntä–tarjonta -ketjujen
vuoksi. Yleensä käykin niin, että talouskasvu (eli kilpailukyky) jossain päin
maailmaa kasvattaa taloutta myös kauppakumppaneissa eikä pienennä sitä.
Määrittelisin
alue- ja maatason kilpailukyvyn ominaisuuksiksi, jotka tukevat menestyvää
yritystoimintaa. Alueen kilpailukyky siis kuvaa yritysten ja työvoiman
toimintaympäristöä.
Kilpailukykymittareista
ja tuloksista
Paljon
käytetyissä maa- ja aluetason kilpailukykytutkimuksissa (esimerkiksi WEF ja
IMD) kerätään tilastoaineistoa ja/tai kyselyihin perustuvaa tietoa maiden ja
alueiden tarjoamasta toimintaympäristöstä ja houkuttelevuudesta yritysten
sijaintipaikkana. Osa mittareista kuvaa panoksia, kuten osaamistaso ja innovatiivisuus,
mutta joissain tutkimuksissa mittauksiin on otettu mukaan myös tuotosta
kuvaavia muuttujia, kuten bkt/asukas tai tuottavuus. Tavoitteena on ollut
arvioida millä maalla tai alueella on parhaat edellytykset kasvuun.
Tutkimukset
ovat saaneet osakseen kritiikkiä, koska ne eivät kuitenkaan pysty ennustamaan
tulevaa kehitystä. Esimerkiksi Suomen talouskasvu ei ole ollut maailman
huippua, vaikka sijoituksemme kilpailukykymittareissa on sitä ollut. Toisaalta
maatason kilpailukykymittarit eivät myöskään ole onnistuneet kuvaamaan mennyttä
kehitystä ainakaan pitkällä aikavälillä: Suomen bkt/asukas -suhde tai
palkkataso eivät ole erityisen korkeita erinomaisesta
kilpailukyvystä huolimatta.
Jos
kilpailukykymittareista halutaan lisäarvoa tulevaisuuden suunnitteluun, niiltä
on turha odottaa ennustekykyä, mutta niiden voitaisiin ajatella kuvaavan maan
tai alueen potentiaalia. Jos kaikki menee hyvin, kilpailukykyisillä alueilla on
mahdollisuus muita suotuisampaan kehitykseen.
Tätä
potentiaalia kuvaa esimerkiksi Huovarin ym. (2001)
(kuvio 1) ja osittain myös Piekkolan (2006) tutkimukset, joissa kilpailukyky
pilkotaan neljään osa-alueeseen. Nämä ovat osaaminen, innovatiivisuus, agglomeraatioedut ja saavutettavuus. Huggins
(2004) käyttää melko lailla samanlaista jaottelua mitatessaan alueiden välistä
kilpailukykyä Euroopassa. Kyseisessä tutkimuksessa kilpailukyvyn osa-alueita
ovat luovuus, tuottavuus/työmarkkinat sekä saavutettavuus, joista tosin
keskimmäinen kuvaa enemmänkin kilpailukyvyn lopputulosta kuin sen määrittäjiä.
Hugginsin
(2004) tutkimuksen mukaan Uudenmaan maakunta oli 15 EU-maan, Norjan ja Sveitsin
alueiden välisen vertailun kilpailukykyisin. Helsingin seutukunta puolestaan
oli Huovarin ym. (2001) ja Piekkolan (2006)
tutkimusten mukaan Suomen kilpailukykyisin. Suomen pääkaupunkialueella näyttää
siis olevan potentiaalia menestymiseen.
Kuvio 1. Kilpailukyvyn
neljä osa-aluetta
Kilpailukyky menneen perusteella
Kilpailukykyä
voidaan arvioida myös pelkästään menneen kehityksen mukaan. Helsingin
seutukunnan osuus esimerkiksi Suomen väkiluvusta on noussut vuosien 1975 ja
2003 välillä 19 prosentista 24 prosenttiin. Samaan aikaan sen osuus Suomen
bruttokansantuotteesta on noussut 25 prosentista jopa 33 prosenttiin. Molemmat
suureet ovat siis parantuneet eli Helsinki on ollut vetovoimainen sekä väestön
että tuotantotoiminnan houkuttelemisessa. Lisäksi Helsingin osuus bkt:sta on noussut jopa enemmän kuin osuus väestöstä ja
bkt-osuus on ollut koko ajan korkeampi kuin väestöosuus, joten Helsingin
seutukunnassa tuottavuus on ollut ja on kehittynyt muuta maata suotuisammin
pitkällä aikavälillä. Tämä tarkastelu ei kuitenkaan kerro mistä tekijöistä
suotuisa kehitys on aiheutunut. Esittelen seuraavassa kolme vaihtoehtoista
tapaa arvioida alueen kilpailukykyä menneen kehityksen perusteella.
Kilpailukykyä
voidaan arvioida esimerkiksi arvonlisän tai työllisyyden vuosimuutosten perusteella,
jolloin toimialarakenteen merkitys korostuu. Esimerkiksi 20 maakunnan, 19 toimialan
ja 27 vuoden aineistossa selitettävissä olevasta työllisyyden (tai
vaihtoehtoisesti arvonlisän) vuosimuutoksesta yhteiset suhdanteet selittävät 20
prosenttia, toimialat jopa 67 prosenttia ja alue- tai kilpailukykytekijät 14
prosenttia.
Kun
tarkastellaan tarkemmin viimeisimpien tällä hetkellä käytössä olevien
tilastovuosien kehitystä, 2001–2004 havaitaan, että Helsingin seutukunnan
työllisyyskehitys ei ole ollut aivan huippuluokkaa (kuvio 2). Työpaikkojen
kasvu on ollut nopeinta Kuopion, Tunturi-Lapin ja
Jyväskylän seutukunnissa, joissa kasvu on ollut keskimäärin 2 prosenttia vuodessa.
Helsingin seutukunnan kasvu vuotta kohti on jäänyt 0,2 prosenttiin vuosien 2002
ja 2003 heikon kehityksen vuoksi. Vuosi 2004 on jälleen ollut Helsingille
suotuisampi (kuten myös vuosi 2005).
Kuvio 2. Toimiala ja
kilpailukyky
Näistä
työllisyyden vuosimuutoksesta voidaan 75 seutukunnan ja 20 toimialan avulla laskea
yleisten suhdanteiden, toimialojen ja alueiden vaikutus. Tulokseksi saadaan,
että Helsingin seutukunnan kasvu jäi parhaista kilpailukyvyn puutteen vuoksi.
Jos Helsingin kaikki toimialat olisivat kasvaneet yhtä nopeasti kuin toimialan
muualla maassa, Helsingin kasvu olisi ollut yli prosentin vuodessa (toimiala-
ja koko maan pylväät yhteensä kuviossa 2). Koska Helsingin seutukunnassa
toimialojen muutos oli keskimäärin lähes prosentin heikompaa kuin muualla
maassa, työpaikkojen määrän muutos jäi noin 0,2 prosenttiin. Määrällisesti
eniten muun maan kehityksestä jäätiin liike-elämän ja kiinteistöpalveluissa
(toimiala K) ja julkisessa hallinnossa (toimiala L), joissa molemmissa jäi
syntymättä yli 1 000 työpaikkaa verrattuna tilanteeseen, jossa nämäkin
toimialat olisivat Helsingissä kasvaneet yhtä nopeasti kuin muualla maassa.
Sama
havainto kilpailukyvystä pätee Helsingin kehitykseen myös aikaisemmin. Kun samaista
shift–share -menetelmää käytetään työllisyyden
vuotuisiin muutoksiin vuodesta 1975 lähtien, Helsingin kilpailukykytekijä (siis
Helsingin kasvu silloin kun yleisten suhdanteiden ja toimialarakenteen vaikutus
on poistettu) on keskimääräistä alhaisempi. Jos Helsingin seutukunnan kaikki
toimialat olisivat kasvaneet yhtä nopeasti kuin toimialat koko maassa, Helsinki
olisi kasvanut keskimäärin 0,6 prosenttia nopeammin vuodessa, mikä on lähes 30
vuoden kuluessa melkoinen luku.
Kaksi
seuraavaa lähestymistapaa ei ota yhtä voimakkaasti toimialarakenteen vaikutusta
huomioon tarkastelussaan. Ne antavatkin potentiaalia mittaavien mittareiden
tapaan pääkaupunkialueellemme erittäin positiivisen tuloksen.
OECD
(2005) lähestyy kilpailukyvyn taustatekijöitä maakuntatasolla jakamalla
bkt/asukas-suhteen erikoistumisen, tuottavuuden, osaamistason,
työllisyysasteen, ikääntymisen ja osallistumisasteen osatekijöihin. Sikäli kun
nämä tekijät voidaan tulkita kilpailukyvyksi, ne ovat Uudellamaalla maan
keskiarvoa korkeammat. Osa hyvästä bkt/asukas –suhteesta
selittyy Uudenmaan erikoistumisella menestyneisiin toimialoihin. OECD:n (2003)
mukaan Uusimaa on erikoistunut menestyneisiin toimialoihin myös
eurooppalaisessa vertailussa.
Susiluoto
ja Loikkanen (2001) vertailevat seutukuntien arvonlisää suhteessa erilaisiin panoksiin,
kuten työllisiin, pääomakantaan ja väestön koulutustasoon, ja havaitsevat Helsingin
seutukunnan käyttäneen vähiten panoksia suhteessa arvonlisään vuosina
1988–1999. Siinä määrin kun tutkimuksessa mitattu korkeampi tehokkuus voidaan
tulkita alueen kilpailukyvyksi, Helsingin seutukunta oli maan eliittiä.
Johtopäätökset
Hyvinvointi
luodaan kaupungeissa. Siksi kaupunkien toimintakyky on turvattava. Helsinki
onkin menestynyt hyvin pitkällä aikavälillä, sillä tuotanto ja väestö ovat
kasvaneet muuta maata nopeammin. Myös potentiaalia kuvaavat
kilpailukykymittarit näyttävät suotuisilta sekä kansallisesti että
kansainvälisesti.
Sen
sijaan, kun otetaan huomioon Helsingin monipuolinen ja suotuisa
toimialarakenne, kasvun olisi voinut olla vieläkin suotuisampaa. Mistä tämä
johtuu? Yksi Helsingin seutukunnan kasvua viime vuosina rajoittanut tekijä on
ollut asuntohintojen voimakas kohoaminen. Asuntohintoja olisi saatavakin
kohtuullistettua työvoiman saatavuuden ja liikkuvuuden turvaamiseksi.
Lähteet
Huggins, R. (2004).
European Competitiveness Index 2004. Robert Huggins Associates.
Huovari, J., A.
Kangasharju ja A. Alanen (2001). Alueiden kilpailukyky. Pellervon
taloudellinen tutkimuslaitos, Raportteja 176. Helsinki.
OECD (2003). Territorial
Benchmarking for Competitiveness
Policy. Paris.
OECD (2005). National Territorial Review of Finland. Paris.
Piekkola, H. (2006). Knowledge and Innovation Subsidies as Engines for Growth. Competitiveness of Finnish Regions. Elinkeinoelämän
tutkimuslaitos, B216. Helsinki
Susiluoto, I. ja H. Loikkanen (2001).
Seutukuntien taloudellinen tehokkuus 1988–1999. Helsingin kaupungin
tietokeskus, tutkimuksia 2001:9. Helsinki.