Raimo Valtanen,
liikenneinsinööriPääkaupunkiseudun yhteistyövaltuuskunta (YTV)
LIIKKUMISTOTTUMUKSET
PÄÄKAUPUNKISEUDULLA
Liikkumistottumukseen vaikuttavia
tekijöitä
Ihmisten liikkumistottumuksiin vaikuttavat
lukuisat asiat, kuten elämänvaihe, tulotaso, työssäkäynti ja liikenneyhteydet.
Seudun asukkaiden liikkumistottumuksia on selvitetty viimeksi Pääkaupunkiseudun
yhteistyövaltuuskunnan (YTV) haastattelututkimuksessa syksyllä 2000. Tällöin
selvitettiin lähes 8 700 pääkaupunkiseudun 7 vuotta täyttäneen asukkaan
liikkumista tavallisena arkipäivänä.
Tutkimuksen tavoitteena oli hankkia ajan
tasalla olevat tiedot seudun asukkaiden liikkumistottumuksista ja liikkumiseen
vaikuttavista taustatekijöistä kuten autonomistuksesta ja työssäkäynnistä.
Työssä selvitettiin, kuinka paljon erilaiset ihmiset liikkuvat, milloin
käytetään joukkoliikennettä, milloin autoa ja minkälaisilla matkoilla kävellään
tai pyöräillään.
Auton omistus vaikuttaa ratkaisevasti
liikkumiseen ja kulkutavan valintaan. Pääkaupunkiseudun talouksista 59
prosentilla oli vuonna 2000 ainakin yksi henkilöauto. Talouksista 11
prosentilla oli vähintään kaksi autoa. Helsingin kantakaupungissa autottomia
talouksia oli enemmistö, 59 % kun Espoossa ja Kauniaisissa autottomia oli
runsas neljännes. Autolliset taloudet olivat keskimääräistä suurempia, ja
tutkitusta väestöstä 72 % kuului talouteen, jolla oli auto.
Henkilöautotiheys
alueittain
Yksityisten talouksien käytössä oli 320 000
henkilöautoa eli keskimäärin 345 autoa 1000 asukasta kohti. Vähiten autoja
suhteessa väestöön oli Helsingin kantakaupunkialueella, 280 henkilöautoa 1000
asukasta kohden ja eniten Espoossa ja Kauniaisissa, runsaat 400 ha/1 000 as.
Espoossa ja Kauniaisissa asuvilla oli suhteellisesti eniten työsuhdeautoja.
Kaikkiaan työsuhdeautoja oli seudun asukkaiden käytössä 44 000 eli 14 %
kaikista henkilöautoista.
Seudun 18 vuotta täyttäneestä väestöstä 77
prosentilla oli ajokortti. Nuorilla naisilla ajokortin omistus oli lähes yhtä
yleistä kuin miehillä, mutta vanhimmissa ikäryhmissä miehillä selvästi
yleisempää kuin naisilla.
Koko seudulla 61 prosentilla väestöstä oli
hallussaan jonkinlainen joukkoliikennelippu. Näyttölippu oli runsaalla
kolmanneksella väestöstä. Joukkoliikennelipun hallinta oli yleisintä
Helsingissä.
Arkipäivän matkat
Seudun asukkaat tekivät syksyllä 2000
tavallisena arkipäivänä 3,1 miljoonaa matkaa. Lähes 30 % matkoista tehtiin
kävellen tai pyörällä. Joukkoliikenteen osuus kaikista matkoista oli 27 % ja
henkilöauton 44 %. Laskettuna moottoriajoneuvolla tehdyistä matkoista seudun
sisällä joukkoliikenteen osuus oli 39 %.
Matkojen kulkutapajakauma.
Yhteensä 3,1 milj. matkaa / arkivrk.
Joukkoliikenteen osuus oli lähes kaksi
kolmannesta Helsingin kantakaupungin sisäisillä matkoilla ja vähintään puolet
kantakaupungin ja muun seudun välisillä matkoilla. Poikittaissuuntaisilla
matkoilla ja seudun reunaosissa joukkoliikenteen osuus oli yleensä vain hieman
yli 20 %.
Joukkoliikennettä käytettiin koulumatkoilla
ja työmatkoilla keskimääräistä useammin. Henkilöauton käyttö oli yleistä esim.
työhön liittyvillä asiointimatkoilla. Myös ostos-, vierailu- tai harrastuksiin
liittyvillä matkoilla käytettiin yleisesti henkilöautoa.
Espoossa ja Kauniaisissa asuvat liikkuivat
eniten ja käyttivät myös eniten henkilöautoa. Helsingin kantakaupunkialueella
asuvat käyttivät eniten joukkoliikennettä ja kevyttä liikennettä. Espoolaiset
ja vantaalaiset liikkuivat keskenään yhtä paljon sekä joukkoliikenteellä että
kevyttä liikennettä käyttäen.
Miehet ja naiset tekivät keskimäärin yhtä
paljon matkoja, mutta kulkutavoissa oli selvä ero. Miehet käyttivät
henkilöautoa kaikissa ikäryhmissä selvästi useammin kuin naiset ja vastaavasti
naiset käyttivät joukkoliikennettä miehiä enemmän. Yleensä naiset liikkuivat
kävellen tai pyöräillen useammin kuin miehet.
Pääkaupunkiseudun asukkaat liikkuivat seudun
sisällä tavallisena arkipäivän keskimäärin 22 km. Miehet liikkuivat selvästi
pitemmän matkan kuin naiset (24 km ja 20 km) ja henkilöautolla lähes
kaksinkertaisen matkan naisiin verrattuna. Päivittäiseen liikkumiseen seudun
asukkaat käyttivät keskimäärin tunnin ja 20 minuuttia. Liikkumiseen käytetyssä
ajassa ei miesten ja naisten välillä ollut juuri eroa, mutta miehet käyttivät
nopeampia kulkutapoja kuin naiset.
Helsingin kantakaupungissa asuvat liikkuivat
vähiten ja kulkivat päivittäin henkilöautolla vain kolmasosan siitä matkasta
kuin seudun reunaosissa asuvat.
Päivittäin seudulla
kuljettu matka /km/henkilö) asuinalueen mukaan.
Reunassa olevat arvot: keskimäärin koko alueella
Liikkumistottumusten muutoksia
1966–2000
Pääkaupunkiseudulla on tehty suunnittelun
tarpeita varten laajat liikennetutkimukset vuosina 1966, 1976 ja 1988. Kaikkiin
on sisältynyt seudun asukkaiden liikkumistottumusten tutkimus.
Joukkoliikenteellä ja henkilöautolla
tehdyt matkat seudun sisällä
Seudun asukasluku on kasvanut 1960–luvun puolivälistä
lähes puolitoistakertaiseksi ja henkilöautojen määrä nelinkertaiseksi.
Helsingin kantakaupungin asukasluku on pienentynyt kolmanneksen 1960-luvun
puolivälistä. Samaan aikaan Espoon, Kauniaisten ja Vantaan asukasluku on
kasvanut kolminkertaiseksi.
Tulotason kasvaessa autonomistus on
lisääntynyt ja asumisväljyys kasvanut. Väestönkasvun ja asumisväljyyden kasvun
takia kaupunkirakenne on levinnyt. Autokannan kasvaessa henkilöautolla
tehtävien matkojen määrä on lisääntynyt seudulla 1960–luvun puolivälistä
nelinkertaiseksi. Joukkoliikennematkojen määrä on kasvanut nelisenkymmentä
prosenttia eli hitaammin kuin väestön määrä. Joukkoliikenteen osuus seudun
sisäisistä matkoista on pienentynyt kahdesta kolmasosasta 39 prosenttiin.
Maankäyttö ja liikkuminen ovat lisääntyneet eniten Espoon ja Vantaan alueilla,
jossa käytetään pääosin henkilöautoa. Liikkuminen ei ole juurikaan lisääntynyt
Helsingin keskustassa, jossa käytetään paljon joukkoliikennettä.
Matkamäärän kehitys
asukasta kohti matkan tarkoituksen mukaan
Suhteellisesti eniten joukkoliikennettä
käytetään koulumatkoilla ja työmatkoilla. Näiden matkojen osuus kaikista
matkoista on kuitenkin pienentynyt samalla kun ostos-, asiointi- ja erilaisten
vapaa-ajan matkojen määrä on kasvanut.
Pitkään jatkunut joukkoliikenteen
kulkutapaosuuden lasku näyttää 1990–luvun puolivälin jälkeen pysähtyneen. Tähän
on useita syitä: joukkoliikenteen lippujen hinnat on pystytty pitämään
kohtuullisen edullisina, joukkoliikennejärjestelmään on tehty parannuksia,
kuten metron jatkaminen Vuosaareen sekä Tikkurilan kaupunkirata, ja autoilun
kustannukset ovat tuntuvasti nousseet.
Lähteet:Liikkumisen
nykytila,
B 2001:10 Liikkumistottumukset ja niiden muutokset pääkaupunkiseudulla,
C 2002:11Helsingin liikennetilastojulkaisu