Tarmo Halonen ja Arja Salmi
Pääkaupunkiseudun yhteistyövaltuuskunta (YTV)
Kehitystoimisto
Helsingin seudun
asuntomarkkinat toimivammiksi
Globalisaatiotutkijoiden
mukaan seudut joutuvat menestyäkseen kilpailemaan yhä enemmän asuin- ja
elinolosuhteillaan, sillä yritykset tulevat sijoittumaan niiden
avainhenkilöiden asumisvalintojen mukaisesti. Ja sekään ei riitä – myös ”tavisten” on pystyttävä asumaan. Siksi olisi tärkeää, että
asuntomarkkinat toimisivat ja palvelisivat hyvin niin Helsingin seudulla jo asuvia
kuin seudulle muuttavia ihmisiä.
Asunnonvaihto
vilkasta, vuokra-asunnoista puutetta ja asumiskustannukset korkeat
Viime vuoden lopussa YTV:ssä
valmistunut Helsingin seudun asuntoraportti 2004 toteaa, että väestön
muuttoliike muualta maasta Helsingin seudulle on 2000-luvulla vähentynyt
nopeasti. Väestönkasvu on kokonaisuutena hidastunut kauden 1995–97
huippuvuosista noin puoleen (7 700 henkilöä v. 2004). Seudun kasvusta kehysalue
saa nyt jo lähes puolet. Kasvun hiljentymisestä huolimatta asuntomarkkinat ovat
olleet ennätysmäisen vilkkaat. Tilastokeskuksen tietojen mukaan esimerkiksi
vuonna 2003 pääkaupunkiseudulla asuntoa vaihtoi joka neljäs henkilö ja
kuntaakin vaihtoi joka seitsemäs. Vilkkaus on näkynyt varsinkin
omistusasuntojen vaihtona ja rakentamisena. Taustalla on lainojen halpa
korkotaso ja kuluttajien vahva usko tulevaisuuteen. Pientalorakentaminen on
ollut erityisen kiihkeää kehysalueella ja vielä kauempanakin Uudellamaalla.
Samanaikaisesti julkisesti
haettavien vuokra-asuntojen jonot ovat lyhentyneet ja vapaarahoitteisten
asuntojen vuokrat tasaantuneet. Näiden asuntomarkkinoita helpottavien ilmiöiden
ei kuitenkaan pidä estää näkemästä alueen pysyväisluonteisia ongelmia, jotka
liittyvät riittävään kohtuuhintaisten vuokra-asuntojen tarjontaan. Tämä ilmenee
vieläkin kymmenien tuhansien asuntokuntien hakijajonoina ja tuhansina
asunnottomina. Pienistä vuokra-asunnoista on suurin puute.
Asumiskustannukset ovat niin
ikään kohtuuttoman korkeat. Muuhun maahan verrattuna pääkaupunkiseudun vuokrat
ovat puolitoistakertaiset, vanhojen kerrostaloasuntojen neliöhinnat
kaksinkertaiset sekä tontti- ja pientalohinnat moninkertaiset. Seudun yleisen
kalleuden lisäksi asumiskustannusten tärkeimpiä taustatekijöitä onkin
riittämätön kohtuuhintainen tonttitarjonta etenkin pääkaupunkiseudulla, mikä
nostaa kaikkia hintoja ja ajaa pientaloja haluavat asuntokunnat yhä kauemmaksi.
Seurauksena ovat pitkät, aikaa vievät ja kalliit työmatkat sekä palvelujen
heikko saatavuus. Seutu hajaantuu, mikä näkyy pendelöinnin
nopeana kasvuna. Nykyään pääkaupunkiseudulle tulee töihin seudun ulkopuolelta
noin 110 000 ihmistä, pääosa henkilöautoilla.
Suomen mitassa Helsingin
seudun asumistaso on talojen iän ja varustetason suhteen hyvä. Sen sijaan
asunnot ja asuntokunnat ovat pääkaupunkiseudulla keskimääräistä pienempiä ja
myös asumisväljyys on koko Suomea selvästi vähäisempi. Vuokra-asuntoja on
keskimääräistä runsaammin ja rakennuskanta huomattavasti kerrostalovaltaisempaa
muuhun maahan verrattuna. Viimemainitusta asiasta löytyy ehkä seudun
ajankohtaisin kipupiste. Kun kohtuuhintaisia pientaloasuntoja on tarjolla
huonosti, pyrkivät varsinkin nuoret lapsiperheet toteuttamaan unelmansa itse.
Tontti ostetaan mistä vain ja millä hinnalla hyvänsä. Kun kysyjiä on paljon ja
laina saa halvalla korolla, kohoavat hinnat pilviin.
Tonttihinnat
hullujen vuosien tasolla
Vuoden 2004 tammi–syyskuun
aikana YTV-alueen pientalotonttien hinnat ovat nousseet noin 19 prosenttia,
mikä on lähes kaksinkertaista vauhtia edelliseen vuoteen verrattuna.
Huomattavinta nousu on ollut Espoossa (28 %) ja Vantaalla (20 %). Sen sijaan
Helsingissä kasvu on ollut maltillisempaa (12 %). Reaalisesti hinnat ovat nyt
1990-luvun puolenvälin lukemiin verrattuna kolminkertaisia ja Espoossa on
ylitetty jopa 1980-luvun lopun voimakkaan noususuhdanteen taso (ks. oheinen
kuva). Tiedot ilmenevät YTV:n kehitystoimiston keräämästä tonttien
hintatasoaineistosta. Aineistoon tukeutuen määritellään ja esitetään vuosittain
valtion tukemassa arava- ja korkotukituotannossa pääkaupunkiseudulla hyväksyttävät
tonttien enimmäishinnat Valtion asuntorahaston hyväksyttäviksi. Kehysalueen
vastaavat hinnat valmistellaan Uudenmaan liitossa. Myös kehysalueen
tonttihinnat ovat nousseet viime aikoina reippaasti, mutta ne ovat vielä
tuntuvasti edullisempia kuin pääkaupunkiseudulla.
Yhdeksättä vuotta jatkunut
hintojen nousu on jättänyt ARAn (Valtion
Asuntorahaston) hyväksymät tonttien enimmäishinnat yhä kauemmas käyvistä
hinnoista. Tälle vuodelle ARA:ssa hyväksytty 9
prosentin keskimääräinen korotus enimmäishintoihin kaventaa eroa suhteessa
vapaiden markkinoiden tasoon niin, että nyt liikutaan noin 60 prosentissa
keskimääräisestä käyvästä tasosta. Asuntojen hintoihin korotus aiheuttaa
sijainnista riippuen kerrostalorakentamisessa 12–25 euron ja pientalorakentamisessa
25–45 euron korotuspaineen huoneistoneliötä kohden.
Pääkaupunkiseudun osalta
valtion tukemassa asuntotuotannossa tonttien enimmäishinnat vuodelle 2005
esitetään kartalla viitenä yleispiirteisenä vyöhykkeenä. Näiden
kerrosneliömetriä kohden ilmoitetut hintarajat vaihtelevat kerrostalotonteilla
140 eurosta 320 euroon ja pientalotonteilla 175 eurosta 400 euroon.
Hintasuhteet kartalla on sovitettu niin, että ne mahdollisimman hyvin seuraavat
käypää hintatasoa, mutta jäävät selvästi sen alapuolelle (ks.
http://www.ytv.fi/seutukeh/tonttihi/Tontit2004net.pdf).
Pientalotonttien hintojen kehitys
YTV-alueella
Kuntien
asunto-ohjelmat
Kuntien asunto-ohjelmien
mukaan tulevina viitenä vuotena rakennetaan Helsingin seudulla keskimäärin 10
200 asuntoa vuodessa. Näistä tulisi pääkaupunkiseudulle noin 8 000 ja
kehyskuntiin 2 200 asuntoa. Koko tuotannosta valtion tukemaa olisi 43 ja
aravavuokra-asuntoja 27 prosenttia. Pientalomaisesti toteutettuja asuntoja
olisi vajaa puolet. Pientalotuotannon osuus on pääkaupunkiseudulla 40 ja
kehysalueella noin 60 prosenttia.
Vuonna 2003 asuntotuotanto
ylsi asunto-ohjelmien tasolle ja näin tapahtuu myös vuonna 2004. Kohtuullisen
hyvä tulos johtuu vapaarahoitteisen tuotannon vedosta asuntomarkkinoilla.
Valtion tukema tuotanto on sen sijaan ollut alamaissa ja sen näkymät ovat
heikot myös jatkossa. Aravalainojen ehtoihin kaivataan seudulla yhä
parannuksia.
Yhteistyöllä
tuleviin haasteisiin
Samoin kuin muilla suurkaupunkiseuduilla
on myös Helsingin seudun asuntomarkkinoilla varauduttava pidemmällä aikavälillä
moniin toimintaympäristössä tapahtuviin muutoksiin. Koko maan mitassa
kaupungistuminen jatkuu. Muuttovoittoa sekä kotimaasta että ulkomailta
tarvitaan ja saadaan, mikäli seutu haluaa säilyttää kansainvälisen ja
kansallisen kilpailukykynsä. Suotuisa ikärakenne takaa, että myös luonnollinen
väestönkasvu on muuta maata suurempi. Varallisuuden kasvun jatkuessa
tulevaisuudessakin suuri osa tuloista käytetään asumistason kohottamiseen ja
asumisväljyyden lisäämiseen. Tämä merkinnee pientalomaisen asumisen kasvua.
Etenkin uustuotannossa asumislaatua nostavat teknologiset innovaatiot. Olemassa
olevassa asuntokannassa asumisvarallisuuden säilyttäminen ja viihtyvyyden takaaminen
edellyttävät suuria perusparannustoimia, joissa huomioidaan myös vanhenevan
väestön tarpeet, erityisesti hissit.
Helsingin seudun
menestyminen asuntomarkkinoilla edellyttää pitkään jatkuneiden ongelmien
pikaista ratkaisemista seudun kuntien ja valtion yhteisin toimin. Nykyäänhän
asuntojen rahoitus ei ole ongelma vapaarahoitteisessa eikä sosiaalisessa
tuotannossa. Siksi tuotannon edellytyksissä päähuomio on kiinnitettävä
maapolitiikkaan, kaavoitukseen ja tonttitarjontaan. Näistä lähtien voidaan hintatasoa
hillitä ja taata kohtuuhintaisen tuotannon edellytykset riittävälle
vuokra-asuntotarjonnalle ja pientalomaiselle tuotannolle. Myös kunnallisten
palveluinvestointien rahoitus on samalla turvattava. Uusien suurten kohteiden
ohella on taloudellisista ja sosiaalisista syistä tärkeää kehittää ja täydentää
olemassa olevia yhdyskuntia. Näin voidaan samalla ehkäistä ennalta mahdollista
asuinalueiden haitallista erilaistumista, segregoitumista.
Käyntiin lähtenyt kuntien
välinen tiiviimpi seudullinen yhteistyö ja yhteisvastuullinen asuntopolitiikka onnistuu toivottavasti edellä mainittujen ongelmien
ratkaisemisessa. Päätöksenteon tueksi tarvitaan lisää selvitys- ja
tutkimuspanosta seudullisesta väestökehityksestä ja muuttoliikkeestä,
pientaloasuntojen ja pienenevien asuntokuntien asuntotarpeista,
perusparannustarpeista sekä ylipäänsä asuntomarkkinoiden toiminnasta.
Lähteet:
Helsingin seudun asuntoraportti 2004. YTV-
Pääkaupunkiseudun julkaisusarja B 2004:16 ja Ehdotus vuonna 2005 YTV-alueella
sovellettavista tonttien enimmäishinnoista valtion tukemassa asuntotuotannossa.
Muistio, YTV 22.11.2004.