Jaakko Kiander, tutkimusprofessori
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus
Virosta Euroopan Unionin jäsen
Viro liittyi yhdessä yhdeksän
muun maan kanssa Euroopan Unionin jäseneksi 1.5.2004. Uusista jäsenmaista se on
lähinnä Suomea. Viron läheisyys merkitsee sitä, että jäsenyyteen liittyvät
muutokset kuten verokilpailu, vapaa liikkuvuus ja rajoittamaton alkoholintuonti
alkavat heti vaikuttaa Suomessa, ja varsinkin pääkaupunkiseudulla. Millaiset
sitten ovat Viron EU-jäsenyyden vaikutukset?
Jäsenyydeltä odotetaan ennen
kaikkea taloudellisia hyötyjä. Yleisesti uskotaan, että EU-jäsenyys lisää
uusien jäsenmaiden houkuttelevuutta investointikohteina. Jäsenyys EU:ssa
parantaa näiden maiden luotettavuutta ja vähentää riskejä samalla kun sen
uskotaan kiihdyttävän talouskasvua. Yhdessä edullisen palkkatason kanssa nämä
tekijät lisännevät investointeja. Viron kohdalla muutos ei todennäköisesti ole
kuitenkaan kovin suuri, koska Viro on ennen EU-jäsenyyttä onnistunut
houkuttelemaan runsaasti ulkomaisia sijoituksia – ennen kaikkea Suomesta ja
Ruotsista.
Uudet jäsenmaat ovat Kyprosta
ja Maltaa lukuun ottamatta siirtymätalouksia, joiden hintataso on edelleen vain
noin 50 prosenttia vanhojen EU-maiden keskimääräisestä hintatasosta. Näin on
myös Viron kohdalla. Viron alhainen hintataso houkuttelee suomalaisia
ostoksille. Samalla se herättää pelkoja siitä, että suurten palkkaerojen vuoksi
suomalaisia työpaikkoja siirtyisi Viroon. EU-jäsenyyteen liittyy kuitenkin
keskeisesti ajatus taloudellisesta kehityksestä ja yhdentymisestä. Siksi on
odotettavissa, että hinta- ja palkkaerot tasoittuvat vähitellen. Tällainen
konvergenssikehitys vie kuitenkin pitkän ajan, noin 20 vuotta.
Suhteellinen tulotaso Virossa, Suomessa ja EU15-maissa
EU15-maiden keskimääräinen
BKT/asukas (1995=100)
Muuttoliike Virosta jää vähäiseksi
Palkka- ja hintaerot luovat
kannustimia myös työvoiman muuttoliikkeelle Virosta Suomeen. Periaatteessa
virolaisten kannattaisi joko muuttaa Suomeen tai sitten työskennellä jonkin
aikaa Suomessa ja sitten viedä säästönsä takaisin kotimaahansa, missä niiden
ostovoima on suurempi. Käytännössä EU-jäsenyys mahdollistaa työvoiman lähes
vapaan siirtymisen maasta toiseen.
Eri arvioiden mukaan Euroopan
Unionin uusista jäsenmaista muuttaa tulevien vuosien aikana nykyisiin
jäsenmaihin 0,5–6,2 prosenttia uusien jäsenmaiden väestöstä. Mikäli kaikki
kymmenen jäsenyydestä neuvottelevaa Keski- ja Itä-Euroopan maata (KIE-10-maat)
liittyvät unioniin, tämä tarkoittaa 2–12 miljoonaa henkilöä. Arvioiden haarukka
on huomattavan suuri, koska mitään varmaa tietoa asiasta ei ole.
Muuttopotentiaali on suurinta Puolassa ja Romaniassa (jonka arvellaan liittyvän
Euroopan Unioniin vuonna 2007). Viron osalta maastamuutto on todennäköisesti
suuruusluokkaa 2–5 prosenttia väestöstä, eli 30 000–80 000 henkilöä, joista
merkittävän osan voi odottaa muuttavan Suomeen – muista uusista jäsenmaista
Suomeen tuskin muutetaankaan. Aikaisemman tutkimuksen perusteella voidaan
päätyä valistuneeseen arvaukseen, jonka mukaan vuoteen 2030 mennessä Suomessa
pysyvästi asuvien uusien EU-maiden kansalaisten määrä kasvaa 15 000– 90 000
hengellä. Arvion vaihteluväli on huomattavan suuri, mutta on syytä huomata,
että edes arvion yläpää ei merkitsisi kovinkaan merkittävää muuttoliikettä.
Esimerkiksi 1990–luvun aikana Suomeen suuntautunut nettomuutto oli
kokonaisuudessaan noin 50 000 henkilöä.
Muutokset Virossa
Talouden avautuminen, nopea
kasvu ja EU-jäsenyys muuttavat nopeasti virolaista yhteiskuntaa. Selkein muutos
liittyy nopeaan vaurastumiseen. Tässä suhteessa Viro on kehittynyt paremmin
kuin mikään muu entisistä sosialistisista maista. Hakijamaista vain Baltian
maat, Slovenia ja Unkari onnistuivat merkittävästi nostamaan elintasoaan EU:n
keskiarvoon verrattuna 1990–luvun jälkipuoliskolla. Vuonna 2001 talouskasvu
hakijamaissa oli kuitenkin keskimäärin nopeampaa kuin EU:ssa (osin siksi, että
vanhat EU-maat joutuivat taantumaan). Kaikissa Baltian maissa BKT:n kasvu oli
yli 5 prosenttia, siis varsin nopeaa. Jos kasvu jatkuu samankaltaisena,
virolaisten tulotaso lähestyy Suomen ja muiden vanhojen EU-maiden tasoa
nopeasti (ks. kuvio).
Nopeasta kasvusta huolimatta
Virossa on ongelmia edelleen runsaasti. Vaurastuminen on ollut selvintä
Tallinnassa, mutta Viron syrjäseudut ovat jääneet selvästi kehityksestä jälkeen.
Tämä ilmiö on tietysti tuttu muuallakin; useimmissa maissa kehitys on ripeintä
suurkaupungeissa.
Uudet EU-maat ovat selvästi
nykyisiä EU-maita köyhempiä. Osittain tämä johtuu siitä, että niiden talouden
rakenne poikkeaa edelleen jonkin verran edistyneemmistä markkinatalousmaista.
Puolan kohdalla tämä ero on suurin. Myös Virossa maatalouden ja teollisuuden
työvoimaosuudet ovat edelleen huomattavan suuria (7 % ja 34 %), ja vastaavasti
palvelusektori on suhteellisen kehittymätön. Tämän lisäksi työttömyys on
korkea, ja huomattava osa väestöstä on työvoiman ulkopuolella. Viron
suhteellisen vapaa ja dynaaminen talous ei ole onnistunut integroimaan koko
väestöä työmarkkinoille; menestyjiä ovat olleet lähinnä hyvin koulutetut nuoret
kaupunkilaiset.
Viron talous on haavoittuva
Viron talous voi edelleen
kasvaa nopeasti, koska tuotantoa ja tuottavuutta voidaan kasvattaa ulkomaisten
investointien avulla. Käyttämätöntä työvoimapotentiaalia on myös suhteellisen
paljon. Pidemmällä aikavälillä Viron kasvunäkymiä uhkaa kuitenkin väestön
ikääntyminen ja supistuminen sekä maastamuuton että alhaisen syntyvyyden
vuoksi. Maan sisäiset erot ovat myös niin suuria, että ne voivat haitata
eteläisten ja itäisten osien kehitystä.
Viron talous kärsii
Kiina-ilmiöstä enemmän kuin Suomi. 1990–luvulla Viroon siirtyi runsaasti
yksinkertaista kokoonpanoteollisuutta alhaisen palkkatason houkuttelemana.
Hinta- ja palkkatason nousun myötä tämä kilpailuetu on häviämässä – ainakin suhteessa Kiinaan ja kehitysmaihin.
Toisaalta Virossa ei kuitenkaan ole riittävästi korkean osaamistason
työpaikkoja eikä myöskään merkittävää suurteollisuutta.
Viroa on kritisoitu
suomalaisessa ja ruotsalaisessa keskustelussa epäreilusta verokilpailusta.
Viron tapaiselle maalle veroetujen käyttäminen pääomien houkuttelemiseksi on
kuitenkin välttämätöntä. Lisäksi Viron verotus ei kokonaisuudessaan ole
erityisen keveä. Virossa ei veroteta lainkaan yritysten jakamattomia voittoja.
Siellä ei myöskään ole progressiivista tuloveroa eikä merkittävää auto- ja
alkoholiverotusta. Toisaalta keskimääräinen tuloveroaste on kohtalaisen korkea,
ja työnantajien sosiaalivakuutusmaksut jopa selvästi Suomen tasoa korkeammat.
Virolainen yhteisö- ja osinkoverotus ei myöskään ole osoittautunut
kilpailukykyiseksi verrattuna suomalaiseen verojärjestelmään.
Viron talous onkin erittäin
haavoittuva. 1990–luvun alusta lähtien Viron vaihtotaseen vaje on ollut
erittäin suuri, ja tuonti on ollut jatkuvasti vientiä suurempi. Suuri
vaihtotaseen vaje on rahoitettu ulkomaisella pääoman tuonnilla, ennen kaikkea
länsimaisten yritysten suorilla sijoituksilla Viron talouteen. Suurimpia
sijoittajia ovat olleet suomalaiset ja ruotsalaiset yritykset, jotka myös
nykyään pitkälle kontrolloivat Viron talouselämää. Viron rahapolitiikka on
perustunut nk. valuuttakatejärjestelmään, joka on pitänyt kruunun kurssin
vakaana suhteessa euroon. Järjestelmän toimivuus on kuitenkin täysin perustunut
sijoittajien luottamukseen, joka onneksi on säilynyt hyvänä. Vakauden
lisäämiseksi Viron intressissä on mahdollisimman pikainen liittyminen
eurojärjestelmään. Tähän onkin hyvät edellytykset, koska Viron taloutta on
hoidettu hyvin.
Tallinna ja Helsinki
Viron liittyminen EU:n
jäseneksi tänä vuonna ja todennäköinen euron käyttöönotto vuonna 2007 edistävät
erityisesti Tallinnan ja Helsingin suurkaupunkialueiden integroitumista.
Kaksoiskaupungista puhuminen voi olla liioittelua, mutta nykyistä tiiviimpi
integroituminen lienee väistämätöntä. Käytännössä tämä tarkoittaa entistä
laajempaa tavaroiden, palvelusten ja ihmisten liikkumista kaupunkien välillä.
Yritykset ja kotitaloudet hyödyntävät kaupunkien välisiä hintaeroja ja
liiketoimintamahdollisuuksia.
Molempien kaupunkien
yhteisessä vaikutuspiirissä asuu noin kaksi miljoonaa ihmistä, joten kyseessä
ei ole Euroopan ja Itämeren mittakaavassa suinkaan merkityksetön keskittymä.
Lisäksi molempien pääkaupunkiseutujen taloudellinen kasvu on todennäköisesti
varsin nopeaa – ainakin seuraavan 10 vuoden ajan. Suomen puolella tähän liittyy
myös edelleen voimakkaana jatkuva alueellinen väestönkasvu sekä muuttoliikkeen
että suhteellisen edullisen paikallisen ikärakenteen vuoksi. Helsingin ja
Tallinnan alueesta voikin kehittyä merkittävä pohjoiseurooppalainen
kasvukeskus, joka tarjoaa runsaasti työtä huippuosaajille, rakentajille ja
erilaisille palveluelinkeinoille.