Tuula Miettinen, tutkija
Espoon kehittämis- ja
tutkimusryhmä
Vesa Keskinen, tutkija
Helsingin kaupungin
tietokeskus
Tyytyväisyys asuinkunnan palveluihin
Kaupunki- ja kuntapalvelututkimus
Kaupunki-
ja kuntapalvelututkimuksella on selvitetty asukkaiden mielipiteitä
asuinkunnastaan ja sen tarjoamista palveluista noin neljän vuoden välein
vuodesta 1983 lähtien. Helsinki, Espoo, Tampere, Kemi ja Kuusankoski ovat
osallistuneet kyselyyn kuusi kertaa. Tänä vuonna tutkimuksen kohderyhmänä
olivat 30 kunnan 18-70 -vuotias väestö, yhteensä noin
29 000 henkilöä. Vastausprosentti oli 45,9. Espoossa tutkimukseen vastasi 1 751
henkilöä ja vastausprosentti oli 44,4. Helsinkiläisiä vastaajia oli 1 937 eli
puolet otokseen (4 000) kuuluneista.
Tyytyväisyys
indeksissä mukana oleviin palveluihin1) oli alhaisimmillaan
huippusuhdanteessa 1989 ja korkeimmillaan lamavuonna 1993. Vuodesta 1983
kuntien väliset erot ovat pienentyneet, tyytyväisyys on lisääntynyt etenkin
Espoossa. Indeksin perusteella tyytyväisimpiä kunnan palveluihin ovat
Jämsänkosken, Siilinjärven ja Ruokolahden asukkaat.
Espoolaisten tyytyväisyys asuinkuntaansa
lisääntynyt
Kuvio 1. Suppean
asuinkuntaindeksin kehitys
Lähde: Kaupunki- ja
kuntapalvelut 2005.
Espoolaisten
tyytyväisyys asuinkuntaansa on lisääntynyt vuodesta 2001 Kaupunki- ja
kuntapalvelututkimuksen ns. suppealla1) asuinkuntaindeksillä mitattuna (kuvio
1).
Myös
ns. laajan2), yhteensä 54 palvelua tai asiaa sisältävän,
asuinkuntaindeksin mukaan espoolaiset ovat tyytyväisempiä kotikuntansa asioihin
kuin vuonna 2001. Tyytyväisyys asuinkuntaan on lisääntynyt tutkimuksessa
molempina vuosina mukana olleista 16 kunnasta eniten Järvenpäässä, Rovaniemellä
ja Espoossa. Indeksin perusteella tyytyväisimpiä kunnan palveluihin ovat
Jämsänkosken, Siilinjärven ja Ruokolahden asukkaat. Espoolaiset eivät ole
indeksin mukaan kuitenkaan aivan yhtä tyytyväisiä kuin kaikkien 30
tutkimuskunnan asukkaat keskimäärin.
Espoossa
eniten tyytyväisyys on lisääntynyt vuokra-asunnon saantiin ja ympäristön
siisteyteen (taulukko 1). Lähes yhtä paljon on lisääntynyt luonto- ja
retkeilyreitteihin, yleiseen järjestykseen ja turvallisuuteen, juomaveden
laatuun ja kevyen liikenteen liikenneoloihin tyytyväisten osuus.
Taulukko 1. Tyytyväisyys lisääntynyt
Eniten
on vähentynyt tyytyväisyys kunnan talousasioiden hoitoon (taulukko 2).
Tyytyväisten osuus talousasioiden hoitoon oli vähentynyt 13 %-yksiköllä.
Jonkin verran vähemmän oli vähentynyt terveyskeskuksen lääkäripalveluihin
tyytyväisten osuus.
Taulukko 2. Tyytyväisyys vähentynyt
Kaupunki-
ja kuntapalvelututkimuksen espoolaiset vastaajat painottavat asuinalueen
valinnassa kaikkien tutkimuskuntien vastaajiin verrattuna keskimääräistä
enemmän hyviä julkisia liikenneyhteyksiä ja työmatkan sujuvuutta ja
keskimääräistä vähemmän alueen rauhallisuutta ja luonnonläheisyyttä (kuvio 2).
Kuvio 2. Asuinalueen
valintaan vaikuttavat tekijät. Osuudet on laskettu kaikista vastanneista.
Lähde: Kaupunki- ja
kuntapalvelut 2005
Moniin
Kaupunki- ja kuntapalvelututkimuksessa kysytyistä asioista vain vähemmistö
osasi sanoa kantansa eli että asia oli kunnassa hyvin tai huonosti. Niistä
asioista, joista vähintään neljä viidestä ilmaisi kantansa, tyytyväisimpiä
oltiin turvallisuuteen (kuvio 3). Lähes 90 % espoolaisista vastaajista oli
tyytyväisiä asuinalueen turvallisuuteen ja lähes yhtä useat yleiseen
järjestykseen ja turvallisuuteen. Myös juomaveden laatuun melkein 90 % oli
tyytyväisiä. Varsin tyytyväisiä oltiin myös kevyen liikenteen liikenneoloihin,
kirjastopalveluin ja jätehuoltoon, joihin noin neljä viidestä oli tyytyväinen.
Vähiten tyytyväisiä oltiin katujen ja teiden hoitoon. Runsas
puolet vastaajista katsoi, että Espoon kadut ja tiet on hoidettu hyvin.
Kuvio 3. Tyytyväisten osuus
asioista, joista vähintään 80 % oli ilmaissut kantansa
Lähde: Kaupunki- ja
kuntapalvelut 2005
Helsinkiläisten terveyspalvelujen käytössä uusia piirteitä
Kaupunki-
ja kuntapalvelututkimus tarjoaa myös mahdollisuuden tutkia, miten asukkaiden
palvelujen käyttö on ajan myötä muuttunut. Lisäksi iso aineisto antaa
mahdollisuuden tarkastella, miten asioihin suhtaudutaan Helsingin eri
alueilla.
Vuosi
2005 tuo uuden kuvan helsinkiläisten terveyspalveluiden käytöstä. Suurin muutos
on tapahtunut siinä, että nyt käytetään laajamittaisemmin sekä julkisen että
yksityisen terveydenhuollon palveluja yhdistellen. Terveyspalvelujen käyttö on
myös kokonaisuudessaan lisääntynyt. Havaitaan myös, että yksityinen sektori on
kasvattanut ”markkinaosuuttaan”. Muutokset liittyvät osin hammashuollon
järjestämiseen. Hammashuollossa on tapahtunut kaksi lakiuudistusta lyhyen ajan
sisällä, eli hoitoon pääsy tuli koskemaan kaikkia vuoden 2002 joulukuun alusta.
Helsingissä asiakaskunta kasvoi muutamassa vuodessa kaksinkertaiseksi, mutta
resursseja hammashuoltoon ei saatu kasvanutta kysyntää vastaavasti. Hoitotakuu
astui puolestaan voimaan keväällä 2005. Helsingissä on purettu
hammashoitojonoja kilpailuttamalla yksityisiä lääkäriasemia.
Taulukko 3.
Avoterveydenhuollon kokonaiskäyttö Helsingissä vuosina 1983-2005,
%
Asuinalueet muuttuvat
Monet
tutkimuksessa käsiteltävät asiat ovat sen luonteisia, että niitä on
mielenkiintoista tarkastella vastaajan asuinpaikan mukaan. Aluejaon pohjana
ovat Helsingin postinumeroalueet (79 kpl), joita yhdistelemällä päädyttiin 32
alueeseen. Kullakin alueella on vastaajia lähes 60, kuitenkin siten että Itä-
ja Länsi-Pasilassa heitä on 36 ja Vuosaaressa (Pohjois-Vuosaari,
Etelä-Vuosaari, Aurinkolahti) 90.
Kysymys
tyytyväisyydestä oman asuinalueen rakennetun ympäristön viihtyisyyteen ja
kauneuteen tuottaa mielenkiintoisen tuloksen. ”Korkeimmassa
tyytyväisyysluokassa” ovat mm. arvostetut Pakilat, Kaivopuisto, Töölö ja Käpylä
- mutta myös aikoinaan paljon parjattu Jakomäki-Suurmetsä,
joka on muuttunut peruskorjausten myötä varsin toisenlaiseksi alueeksi kuin se
oli alkuaikoina. Jakomäen puolella asiaan tyytyväisiä oli 75 %, Suurmetsässä 78
%. Vuosaaressa samoin lukuihin päästään Aurinkolahdessa.
Helsingissä
on muodostunut jo perinteeksi, että ulkomaalaiset kaupunkitutkijat viedään
vierailulle jollekin tilastojen osoittamalle ns. ongelma-alueelle, ja
yllätetään heidät kertomalla että nyt ollaankin jo perillä. Viimeksi kesällä
2005 eräs ranskalainen tutkija ihasteli EU:n lähiöprojektikohteena olevaa
Myllypuroa, ja totesi että täällä hän haluaisi viettää kesälomansa. (Niska
2005).
Tyytyväisyys oman
asuinalueen rakennetun ympäristön viihtyisyyteen ja kauneuteen (K2015)
Lähde: Kaupunki- ja
kuntapalvelututkimus 2005, Helsinki-aineisto. Helsingin
kaupungin tietokeskus.
Kuntapalvelututkimuksen
suoritti Efeko Oy.
1)Suppea
asuinkuntaindeksi lasketaan palveluista, jotka ovat olleet kyselylomakkeella
samanlaisina vuodesta 1983: Yleinen järjestys ja turvallisuus,
kuluttajaneuvonta, sairaanhoito, nuorten ammatillinen koulutus, kansalais- ja
työväenopistot, nuorten harrastustoiminta, katujen ja teiden hoito, kevyen
liikenteen liikenneolot, liikenneolot autoilijan kannalta, julkinen liikenne,
asuntojen, työpaikkojen ja palveluiden sijainti, pientalotontin saanti ja
vuokra-asunnon saanti.
2)Laajassa
asuinkuntaindeksissä on kartoitettu yhteensä 54 palvelua tai asiaa. Indeksiä laskettaessa vastauksista on
poistettu ”en osaa sanoa” vastaukset. Indeksin arvo on skaalattu asteikolle 1 –
5, jossa arvo 1 kuvaa kaikkein negatiivisinta suhtautumista, arvo 3 neutraalia
suhtautumista ja arvo 5 myönteisintä suhtautumista. Indeksiä laskettaessa
eräitä asioita on painotettu. Painokertoimet ovat seuraavat: sairaalapalvelut
3, hammaslääkäripalvelut 3, peruskoulu 5, lasten päivähoito 3, terveyskeskuksen
lääkäripalvelut 5 ja kaikki muut 1.
Raportti
helsinkiläisten tyytyväisyydestä palveluihin ja elämisestä kaupungissa ilmestyy
tietokeskuksen tutkimuksia sarjassa vuoden 2006 alussa. Vertailukaupunkeina
ovat Espoo ja Tampere.
Lähteet: Niska Ari (2005). Asuntojen hinnat, tulotaso ja
asuinalueiden luonne. Kvartti 3/2005.
Kaupunki- ja kuntapalvelut
2005. Efeko
Oy 24.10.2005. Tutkimuksia 241/2005. www.efeko.fi.
Miettinen, Heikki:
Kuntapalvelut 2001. Efektia Oy. Tutkimuksia 154-2001. Helsinki 2001.