Hjälp och stöd
Helsingfors social- och hälsovårdstjänster hjälper och stöder invånare i olika åldrar och livsskeden på många olika sätt. Ta modigt kontakt per telefon eller på chattar — Bli inte ensam!

Hälsostationernas chatbot (betjänar på finska)
Dygnet runt på adressen www.hel.fi/terveysasemat
Vill du ha råd gällande hälsa och sjukdomar behändigt och snabbt utan att köa i telefon? Chattbotten handleder dig i ärenden gällande hälsotjänster, tandvård, mental hälsa, missbruk och sociala tjänster. Du kan sköta dina ärenden när som helst anonymt och datasäkert.

Tandvårdens chat (betjänar på finska)
Vardagar kl. 8–15 på adressen www.hel.fi/hammashoito
Behöver du en bedömning av servicebehovet eller har du frågor om munhälso- eller tandvårdstjänster? Du kan skriva anonymt eller logga in med bankkoder, mobilcertifikat eller certifikatkort om du så önskar. Som inloggad kan du till exempel ändra eller avboka en mottagningstid eller ändra dina kontaktuppgifter.

Mieppi – hjälp med psykisk hälsa för Helsingforsbor (betjänar på finska)
Är du orolig för hur du orkar? Ta kontakt med Mieppi, lågtröskelstöd för psykiskt välbefinnande, om du oroar dig för din livssituation eller din psykiska hälsa och önskar samtalsstöd. Enligt behov kan du boka 1–5 samtalstider eller få handledning. Tjänsten är för alla som har fyllt 13 år. Det finns två Mieppi-serviceställen: Kvarnbäcken och Fiskehamnen. Från länken ovan hittar du ytterligare information om tjänsten och instruktioner för tidsbeställning.

Rådgivningens chat (betjänar på finska)
Hälsovårdare svarar vardagar kl. 10–12. Chat på adressen www.perheentuki.fi
Har du frågor gällande graviditet eller barnets uppväxt och utveckling? Hälsovårdare är på plats på vardagar kl. 10-12. Du kan samtala anonymt och vid behov ber hälsovårdaren att du identifierar dig. Med hjälp av identifieringen får du personligare rådgivning.

Socialrådgivning för barnfamiljer
Vardagar kl. 9–12 på numret 09 310 15454. Svenskspråkig service måndagar kl. 9–12.
Behöver du rådgivning, handledning eller hjälp med din familjs vardag? Du får stöd med låg tröskel från familjecentret via telefon. Din oro kan till exempel handla om en belastande vardag eller svårigheter med uppfostring.
Behöver hjälp-knappen för familjer 24/7
Ta kontakt med blanketten när som helst på adressen
https://turvalomake.hel.fi/tarvitsenapua
Är du orolig för din familj? Behöver hjälp-knappen kan användas 24/7. Du kan fylla i blanketten när som helst när du känner att du behöver hjälp. Tjänsten är avsedd för familjer med barn i åldern 0–17 år som bor i Helsingfors. Du får i första hand svar per telefon inom 1–3 vardagar.

Ungdomars chat (betjänar på finska)
Vardagar kl. 12–15 på adressen www.hel.fi/nuoret
Är du fundersam över något som gäller din egen hälsa eller mental hälsa, missbruk eller mobbning? Du får diskutera din situation med en yrkeskunnig person. Du kan även ta kontakt i ärenden som gäller arbete, studier eller människorelationer. Om du vill kan du påbörja samtalet utan något specifikt ämne. Tjänsten är avsedd för 16–29-åringar.

Socialt arbete för handikappade
Rådgivning och handledning mån–fre kl. 9–11 och tis–tors 12–14, tfn 09 310 32889
Handikapprådgivningens svenskspråkiga rådgivning, på onsdagar kl. 9–11, tfn 09 310 35154
Orsakar en skada eller sjukdom svårigheter med till exempel boende, rörlighet eller med att klara dig hemma, eller skulle du behöva en bedömning av servicebehovet? Du kan kontakta socialarbetare inom vården av utvecklingsstörda om ditt barn har en utvecklingsstörning eller en vuxen person behöver till exempel tjänster i anslutning till arbete eller boende.

Seniorinfo – rådgivning och stöd för äldre
Vardagar kl. 9–15 på numret 09 310 44556. Seniorinfos chat på adressen www.hel.fi/seniorerna
Behöver du hjälp i vardagen med boende, skötsel av ärenden eller rörlighet? Ta kontakt med Seniorinfo! Vi funderar tillsammans på vilket slags stöd du behöver. Du får information och handledning om de tjänster för äldre som staden, företag och organisationer erbjuder. Samtal till Seniorinfo kostar lika mycket som vanliga samtal. Om numret är upptaget, ringer vi upp dig senast följande vardag. Du kan också fråga om råd per e-post, seniori.info@hel.fi.
Orosanmälan för en person över 65 år
Du kan göra orosanmälan vardagar kl. 9–15 på numret 09 310 44556
Är du orolig för en äldre granne eller närstående? Om det i din närmaste krets finns någon över 65 år och det är tydligt att hen inte själv kan skaffa hjälp, gör en orosanmälan. Via den elektroniska orosanmälan kan vem som helst uttrycka sin oro för en äldre helsingforsare.
Gör en anmälan om en äldre person (över 65 år) som behöver socialvårdstjänster.
Man kan också göra en orosanmälan om en Helsingforsbo som är under 65 år gammal:
Gör anmälan om behov av socialvård om en Helsingforsbo som är under 65 år gammal

Vuxensocialarbetets rådgivning – ring eller chatta
Vardagar kl. 9–16 på numret 09 310 44400 och på chatten (på finska) kl. 9–16 på adressen www.hel.fi/sosiaalineuvonta
Behöver du rådgivning och handledning gällande sociala tjänster, såsom ansökan om förmåner och stöd? Hos socialrådgivningen kan du diskutera din situation med en yrkeskunnig person. Din situation kartläggs och vid behov handleds du vidare i tjänsterna.
07.12.2021 15:54