Suoraan sisältöön

COVID-tuki helsinkiläisille yksinyrittäjälle

Yksinyrittäjätuen hakuaika päättyi 30.9.2020 klo 23:59. Tämän jälkeen ei voi lähettää uusia hakemuksia.

Asian käsittelyn eteneminen:

Yksinyrittäjätuen hakuaika päättyi 30.9.2020 klo 23:59. Uusia hakemuksia ei voi lähettää.
--
Yksinyrittäjän tukihakemus jätetään sähköisesti palveluun asiointi.hel.fi. Palvelun pääsy vaatii vahvan tunnistautumisen. Hakemuksessa pitää vastata huolellisesti kaikkiin kysymyksiin ja lisätä pyydetyt liitteet. Hakija voi jättää myös paperisen hakemuksen, joka on tuotava henkilökohtaisesti osoitteeseen NewCo Helsinki, Ensi linja 1 Helsinki, tiistaisin tai torstaisin klo 10-11. Hakijan henkilöllisyys tarkistetaan, joten ota mukaan henkilöllisyystodistuksesi.
Hakemukset käsitellään saapumisjärjestyksessä. Hakemuksen käsittelijä tekee ehdotuksen päättäjälle hakemuksen hyväksymisetä tai hylkäämisestä. Käsittelijä voi ottaa yhteyttä hakijaan, jos hakemuksessa on puutteita.
Ehdotukset hyväksymisestä tai hylkäämisestä lähetetään asian tarkastajille ja sen jälkeen viranhaltijalle, joka tekee päätöksen. Päätöksiä tehdään kerran päivässä. Päätökset lähetetään hakijoille sähköisesti tai vaihtoehtoisesti postitse, jos hakija ei ole suostunut sähköiseen asiointiin. Päätöksenteon jälkeen tiedot lähetetään maksatukseen Talpaan ja tuki maksetaan sen jälkeen hakijan pankkitilille.

Käsittelyaika:

Hakemukset käsitellään saapumisjärjestyksessä. Myönteisen päätöksen jälkeen tuki maksetaan yritykselle 2-4 arkipäivän kuluessa.

Voimassaoloaika:

Yksinyrittäjien tukea oli mahdollista hakea 30.9.2020 saakka, ja korvausta voi saada ajalta 16.3. - 31.8.2020.

Lisätietoja:

Tuki on tarkoitettu päätoimiselle yksinyrittäjälle yhtiömuodosta riippumatta. Saatat olla päätoiminen yksinyrittäjä myös, jos käytät laskutuspalveluja (esim., Ukko, Eezy). Ehdot toteutuvat, mikäli sinulla on YEL-vakuutus tai laskutat tai olisit laskuttanut vuoden aikana vähintään 20 000 euroa.
Yksinyrittäjällä ei ole tuen hakuhetkellä työntekijöitä. Mikäli sinulla oli työntekijöitä ennen 16.3.2020, mutta olet irtisanonut (ei lomauttanut) heidät, olet oikeutettu tukeen. Mikäli yrityksessä on muita YEL-vakuutettuja, jotka tosiasiallisesti ovat töissä yrityksessä, voit hakea tukea ELY-keskukselta.
Tukea voi saada, jos:
- Olet päätoiminen yksinyrittäjä.
- Yritystoimintasi on merkittävästi heikentynyt koronapandemiasta johtuvista seikoista 16.3.2020 jälkeen.
- Yritystoiminnalla pitää olla edellytyksiä kannattavaan toimintaan koronapandemian jälkeen.

Sähköinen asiointi


Vaatii tunnistautumisen
Tallentuu asiointikansioon
Sähköinen käsittely
Päätös saatavilla sähköisesti
Maksaminen mahdollista
Yritys- ja yhteisöasiakkaille

Käytön edellytykset:

Olet päätoiminen yksinyrittäjä. Sinulla on siis YEL-vakuutus tai sinulla on yrittäjätuloa vähintään 20 000 euroa viime vuodelta tai vaihtoehtoisesti laskutusta, mikäli toimit laskutuspalvelun kautta. Mikäli aloitit vasta alle puoli vuotta sitten, tulee sinun todistaa laskutuksen nousseen 20 000 euron vuodessa normaalitilanteessa.

Palvelu saatavilla joka päivä ympäri vuorokauden

Asian käsittelyn eteneminen:

1. Hakija jättää sähköisen hakemuksen asiointi.hel.fi palveluun tai toimittaa paperisen hakemuksen Helsingin kaupungin kirjaamoon
2. Hakemus käsitellään ja tehdään päättäjälle ehdotus tuen myöntämisestä tai hylkäämisestä
3. Tehdään asiatarkastus
4. Päättäjä päättää tuen myöntämisestä tai hylkäämisestä
5. Hakijoille annetaan tieto päätöksestä sähköisesti tai postitse
6. Tiedot myönteisistä päätöksestä ja hakijoista lähetetään Talpaan
7. Talpa maksaa tuen hakijan pankkitilille

Lisätietoja asioinnista:

Yksinyrittäjätuen hakuaika päättyi 30.9.2020 klo 23:59. Tämän jälkeen ei voi lähettää uusia hakemuksia.
Linkki hakemukseen on poistettu.

Saatavilla olevat kielet:

suomi

Palvelusta vastaa:

Keskushallinto

Suomeksi | På svenska » | In English »