Suomi | Svenska | English
Selkokieli | Lättläst språk
Viittomakieli | Teckenspråk
Suomi | Svenska | English | Pусский | Deutsch | 日本語
Suomi | Svenska | English | Eesti keel | Français | Pусский | Soomaali | Türkçe | Español | بالعربية | 中文 | فارسی
Antamasi palaute ohjautuu Helsingin kaupungin palautejärjestelmään. Palautejärjestelmän avulla palautteita on helpompi käsitellä samalla tavalla ja hyödyntää kaupungin toiminnan kehittämisessä. Myös niiden käsittelytilaa ja vastauksia voidaan seurata.
Palautejärjestelmän rekisteriseloste on luettavissa osoitteessa hel.fi/rekisteriseloste (otsikon Kaupunginkanslia alla).
Kuntalainen voi antaa kaupungille kiitoksia ja moitteita, kysyä, ehdottaa parannuksia ja ilmoittaa havaitsemistaan epäkohdista tai korjaustarpeita. Kaikki palaute käsitellään.
Palautetta voi antaa:
Palautetta voi antaa nimellä, nimimerkillä tai nimettömänä. Jos yhteystieto on annettu, vastaus lähetetään tähän yhteystietoon sähköpostina.
Kuntalainen saa sähköpostiinsa ilmoituksen, kun viesti on saapunut tai se on siirretty kaupungin palautejärjestelmään. Palautteen käsittelytilaa voi tarkastella ilmoituksessa olevan yksilöllisen linkin kautta.
Palautteissa ja sähköposteissa tulee huomioida seuraavat tietoturva-asiat:
Arkaluontoisia tietoja sisältävään viestiin ei vastata sähköpostitse. Nämä asiat tulee hoitaa muuten, esimerkiksi soittamalla tai käymällä paikan päällä.
Kaupungin neuvonta Helsinki-info käsittelee kaikki palautteet, jotka tulevat kaupungin yhteisen palautelomakkeen kautta.
Toimialat hoitavat omien sivujensa kautta saapuneet palautteet vastaavalla tavalla.
Palautteisiin vastaamisesta ovat vastuussa toimialojen nimeämät vastuuhenkilöt. Palautteiden vastausaika on noin viikko.
Kaikkiin palautteisiin ei pystytä vastaamaan heti. Palautteesi voi edellyttää vastuuhenkilön ja useankin asiantuntijan keskustelua asiasta. He sopivat yhdessä, mitä vastataan ja kuka laatii lopullisen vastauksen. Palautejärjestelmässä palautteen saaja voi pyytää muilta kommentteja tai siirtää palautteen toiselle henkilölle. Kommentit eivät näy saamassasi vastauksessa.
Joskus palautekanavan kautta aloitettu keskustelu ei riitä ja tarvitaan henkilökohtaisempaa vuorovaikutusta. Silloin kannattaa sopia vastaajan kanssa, kuinka asian hoitamista jatketaan palautejärjestelmän ulkopuolella.
Kaupungilla on eri kanavia, joissa palaute ja sen vastaus voidaan julkaista:
Hel.fi -sivuilla ja palvelukartalla palautteet julkaistaan niin, että niistä näkyy saapumisaika, otsikko, sisältö ja annettu nimi tai nimimerkki. Yhteystietoja kuten sähköpostiosoitetta ei julkaista.
Kaupungin sivujen www-palautelomakkeissa kysytään julkaisulupaa, ja mikäli se on annettu, palaute voidaan vastauksineen julkaista. Julkaistaessa arvioidaan kuitenkin aina palautteen julkaisukelpoisuus sekä julkaisun viestinnällinen tavoite. Esimerkiksi useita samaa asiaa koskevia palautteita ei välttämättä julkaista.
Erityisesti pyritään julkaisemaan asiallisia, napakoita ja ajankohtaisia palautteita ja kysymyksiä, joihin annetut vastaukset hyödyttävät muitakin käyttäjiä.
Edellä mainittujen viestinnällisten syiden lisäksi palautetta ei julkaista, jos:
Palautteen käsittelijät voivat muokata palautetta julkaistavaksi esimerkiksi korjaamalla pieniä kirjoitusvirheitä, poistamalla asiattomia sanoja, linkkejä tai henkilö- ja yhteystietoja.
Suomen lainsäädännön vastaiset palautteet merkitään asiattomiksi, esimerkiksi jos palaute:
Väärinkäytöksissä voidaan palautteen antajan koneosoite selvittää järjestelmän teknisten asiantuntijoiden avulla. Tämä edellyttää kuitenkin aina poliisiviranomaiselta tullutta virallista tutkintapyyntöä.
Palautteiden julkaisuperiaatteista vastaa Helsingin kaupunginkanslian viestintäosasto.