Suoraan sisältöön

Aloite julkisen tilan vapauttamisesta kaupallisesta mainonnasta

15.02.2012 Thomas Wallgrenin ym. aloite julkisen tilan vapauttamisesta kaupallisesta mainonnasta

Kaupallisista mainoksista julkisissa tiloissa voi olla monenlaista haittaa. Usein ne rumentavat kaupunkia. Niiden voidaan katsoa merkitsevän julkisen tilan yksityistämistä, jolloin niistä on haittaa tasa-arvolle ja demokratialle. Kaupallisten mainosten keskeinen tarkoitus on usein ihmisten yllyttäminen turhaan kulutukseen. Mainonnalla saatetaan myös edistää sellaisten tuotteiden

kultusta, joiden tuotanto tai käyttö on sosiaalisesti tai ekologisesti haitallista tai kyseenalaista.
Maailman ehkä kauneimmassa kaupungissa, Venetsiassa, ei ole mainoksia lainkaan ja maailmassa on ilmeisesti useita muitakin kaupunkeja, joissa kaupalliset mainokset on kaupungin päätöksen perusteella poistettu katukuvasta.

Esitämme, että Helsinki ryhtyy tarvittaviin toimenpiteisiin julkisen tilan vapauttamiseksi kaupallisesta mainonnasta.

Alkuperäinen aloite (pdf)



05.12.2019 18:56