Suomi | Svenska | English
Selkokieli | Lättläst språk
Viittomakieli | Teckenspråk
Suomi | Svenska | English | Pусский | Deutsch | 日本語
Suomi | Svenska | English | Eesti keel | Français | Pусский | Soomaali | Türkçe | Español | بالعربية | 中文 | فارسی
la – 17:30
Osana Museum of Impossible Forms -kollektiivin There will be no landscape after the battle -näyttelyä nähdään saksalaisen ohjaajan Harun Farockin lyhytelokuvia.
Näytöksessä esitettävät elokuvat:
Inextinguishable Fire (1969), 25 min
Before Your Eyes – Vietnam (1982), 114 min
Eye / Machine (2000), 23 min
War at a Distance (2003), 58 min
Serious Games I-IV (2010), 44 min
Harun Farocki (1944 - 2014) syntyi Novy Jicinissä (Tšekin tasavallassa, joka tuolloin liitettiin Saksaan). Farocki kirjoitti esseitä, elokuva- ja televisiokäsikirjoituksia. Hänen teoksiaan on ollut esillä Documenta 12 -tapahtumassa Kasselissa ja monissa kansainvälisissä retrospektiivisissä näyttelyissä.
Farocki aloitti elokuvien tekemisen 1960-luvun lopulla voimakkaasti politisoituneessa kulttuurimiljöössä. Farocki, joka viittaa marxilaisten tekijöiden, kuten teatteriohjaaja Bertolt Brechtin, filosofi Theodor Adornon ja elokuvaohjaaja Jean-Luc Godardin vaikutukseen, käsitteli johdonmukaisesti kahta pääaihetta: työn käytäntöjä ja kuvien tuotantoa. Farocki tunnetaan erityisesti eksplisiittisesti poliittisista essee-elokuvistaan, joissa hän tarkasteli näitä aiheita ja samalla avoimesti kohtasi elokuvallisen välineen luontaisesti vakuuttavia ja manipuloivia ominaisuuksia.
Monet hänen suoran elokuvan teoksistaan tarkkailevat huomaamattomasti mediatuotantoja, koulutustilaisuuksia ja tuote-esittelyjä. Myöhemmissä teoksissaan Farocki tutki niin sanottuja "operatiivisia kuvia" - sotilas- ja valvontatarkoituksiin luotuja teknisiä kuvia, joita ei välttämättä ollut tarkoitettu julkiseen kulutukseen. Farocki kehottaa katsojia pohtimaan visuaalisen median voimakasta roolia, joka muokkaa käsitystämme itsestämme ja muista, sekä sosiaalisia ja poliittisia järjestelmiä, jotka lähettävät kuvia maailmaan.
Farocki omisti laajan osan työstään sodan ja sen tuottamiin kuviin salatun ideologian analysoinnille. Stoan gallerian näyttelyn yhteydessä järjestetään yksipäiväinen näytös, jonka aikana voi tutustua, oppia ja pohtia teoksia vuosilta 1969-2010.
Vapaa pääsy
Kiasma-teatteri
Koskelan seniorikeskus/Palvelukeskus
Munkkiniemen nuorisotalo