Hoppa till innehållet

Distansmottagning och distansbesök: anvisningar för klienten

Med distansbesök och distansmottagning avses videosamtal som ersätter ett normalt möte ansikte mot ansikte, vanligtvis klientens besök hos en yrkeskunnig person. Videosamtal lämpar sig för situationer där ingen fysisk undersökning behövs.

Man kommer alltid överens om genomförandet av ett distansbesök på förhand. Du får information om distansbesöket och anvisningar om hur man ansluter sig av den enhet eller tjänst som sköter din sak. Längre ner på denna sida hittar du också korta instruktioner.

Under distansbesöket behandlas personliga uppgifter lika konfidentiellt som under ett vanligt besök ansikte mot ansikte. Distansbesöken förverkligas främst med hjälp av VideoVisit-systemet.

Förberedelser inför videosamtalet

  • Välj en lugn omgivning där du säkert får vara ostörd.
  • Du kan ansluta dig till distansbesöket antingen med en mobil enhet (smarttelefon eller surfplatta) eller en dator, som har:
    • en fungerande kamera
    • mikrofon eller skilda hörlurar med mikrofon
    • internetförbindelse.
  • Ha ditt identitetsbevis nära till hands om din identitet behöver verifieras i början av distansbesöket.

Allmänna anvisningar för hur man ansluter sig till ett videosamtal

  • Du får en länk till videosamtalet i ett textmeddelande eller per e-post (yrkespersonen kommer överens om detta med dig).
    • Kontrollera i god tid att du fått meddelandet. Titta vid behov även bland skräpposten, eftersom meddelanden kan hamna där.
    • Ifall du inte får meddelandet ska du vara i kontakt med enheten eller servicen där du bokat tiden.
  • Det lönar sig att klicka på anslutningslänken ett par minuter innan distansbesöket börjar. På så sätt hinner du försäkra dig om att tekniken fungerar.
    • Du kan ansluta dig till VideoVisit-diskussionen ensam fem minuter innan den börjar.
  • Klicka på länken på den enhet som du vill använda i videosamtalet. Se de förberedande anvisningarna för varje enhet nedan.
  • Tillåt användningen av kamera och mikrofon.

Hur ska man göra om den överenskomna videosamtalsanslutningen inte fungerar?

Om anslutningen till videosamtalet av någon anledningen misslyckas, tar yrkespersonen kontakt med dig per telefon. Ibland krävs det att man avbryter anslutningen och ansluter sig på nytt till videosamtalet för att man ska få en fungerande anslutning.

VideoVisit

Steg-för-steg instruktioner om hur man ansluter sig till ett VideoVisit-videosamtal finns på systemets egna sidor. På samma ställe finns också många andra instruktioner. Till startsidan kommer du via denna länk.

Enhet och webbläsare som stöds

  • På en Windows-dator rekommenderas man använda den nyaste versionen av webbläsarna Google Chrome eller Mozilla Firefox.
  • Om man använder webbläsarna Internet Explorer eller Microsoft Edge måste man installera VideoVisit-applikationen i enheten. Anvisningar på VideoVisits sidor.
    • Ifall Internet Explorer är din standardwebbläsare, öppnas den alltid när du klickar på länken.
    • Ifall du inte vill ladda ner applikationen ska du kopiera länken du fått och klistra in den i Chrome eller Firefox adressrad.
    • Du kan öven byta Chrome eller Firefox till din standardwebbläsare. Detta gör du till exempel under Standardapplikationer vid Starta-funktionen i Windows-operativsystemet.
  • Om man använder en Mac rekommenderas webbläsarna Google Chrome eller Safari.
  • Om man använder en surfplatta eller smarttelefon måste man ladda ned VideoVisit-appen skilt. Nedladdning av applikationen kräver inte registrering som användare eller inloggning. Anvisningar på VideoVisits sidor

Behandling av personuppgifter

Dataskydd inom Helsingfors stads tjänster
VideoVisits sekretesspolicy (på finska)

 



02.03.2021 10:07