Hoppa till innehållet

Distansmottagning och distansbesök: anvisningar för klienten

Med distansbesök och distansmottagning avses videosamtal som ersätter ett normalt möte ansikte mot ansikte, vanligtvis klientens besök hos en yrkeskunnig person. Videosamtal lämpar sig för uppföljning av mående, kontrollbesök och situationer där ingen fysisk undersökning behövs.

Man kommer alltid överens om genomförandet av ett distansbesök på förhand. Du får information om distansbesöket och anvisningar om hur man ansluter sig av den enhet eller tjänst som sköter din sak. Längre ner på denna sida hittar du också korta instruktioner.

Under distansbesöket behandlas personliga uppgifter lika konfidentiellt som under ett vanligt besök ansikte mot ansikte. Distansbesöken förverkligas främst med hjälp av VideoVisit-systemet. Under undantagstillståndet som orsakats av coronaepidemin kan tjänsten Microsoft Teams också användas för distanskontakt.


Förberedelser inför videosamtalet

  • Välj en lugn omgivning där du säkert får vara ostörd.
  • Du kan ansluta dig till distansbesöket antingen med en mobil enhet (smarttelefon eller surfplatta) eller en dator.
  • Försäkra dig om att din enhet har en fungerande kamera och mikrofon eller hörlurar med mikrofon samt internetanslutning.
  • Ha ditt identitetsbevis nära till hands om din identitet behöver verifieras i början av distansbesöket.

Allmänna anvisningar för hur man ansluter sig till ett videosamtal

Du får en länk till videosamtalet i ett textmeddelande eller per e-post (yrkespersonen kommer överens om detta med dig).

Det lönar sig att klicka på anslutningslänken ett par minuter innan distansbesöket börjar. På så sätt hinner du försäkra dig om att tekniken fungerar. Du kan ansluta dig till VideoVisit-diskussionen ensam fem minuter innan den börjar. Med i Teams-diskussionen kommer du först när yrkespersonen ansluter dig.

Klicka på länken på den enhet som du vill använda i videosamtalet. Se de förberedande anvisningarna för varje enhet nedan.

Tillåt användningen av kamera och mikrofon.

Hur ska man göra om den överenskomna videosamtalsanslutningen inte fungerar?

Om anslutningen till videosamtalet av någon anledningen misslyckas eller till exempel bild eller ljud inte överförs, tar yrkespersonen kontakt med dig per telefon. Ibland krävs det att man avbryter anslutningen och ansluter sig på nytt till videosamtalet för att man ska få en fungerande anslutning.

VideoVisit

Steg-för-steg instruktioner om hur man ansluter sig till ett VideoVisit-videosamtal finns på systemets egna sidor. På samma ställe finns också många andra instruktioner. Till startsidan kommer du via denna länk.

Enhet och webbläsare som stöds

På en Windows-dator rekommenderas man använda den nyaste versionen av webbläsarna Google Chrome eller Mozilla Firefox.

Om man använder webbläsarna Internet Explorer eller Microsoft Edge måste man installera VideoVisit-applikationen i enheten. Anvisningar på VideoVisits sidor.

Om man använder en Mac rekommenderas webbläsarna Google Chrome eller Safari.

Om man använder en surfplatta eller smarttelefon måste man ladda ned VideoVisit-appen skilt. Nedladdning av applikationen kräver inte registrering som användare eller inloggning. Anvisningar på VideoVisits sidor.

Microsoft Teams

Du kan ansluta dig till ett Microsoft Teams-videosamtal i datorns webbläsare utan att registrera dig som användare eller logga in.

Om du använder smarttelefon eller surfplatta behöver du Microsoft Teams-appen, vilken du kan ladda ned från din enhets appbutik. Du behöver dock inte skaffa något Microsoft-konto eller registrera dig som användare.

Den yrkeskunniga personen skickar steg-för-steg-instruktioner om hur man ansluter sig till ett Teams-videosamtal till dig när ni kommer överens om distansmötet.

Helsingfors stads guide för klienter vid distansmottagning.

På Microsofts egna sidor finns också många instruktioner.


Behandling av personuppgifter

Dataskydd inom Helsingfors stads tjänster
VideoVisits sekretesspolicy (på finska)
Microsofts sekretesspolicy (Teams)

 



31.07.2020 11:11