Hoppa till innehållet

Maisa-portalen

Maisa-portalen är en kanal med e-tjänster inom social- och hälsovårdstjänsterna i Helsingfors. Bekanta dig med Maisa och börja använda Maisa.fi på webben eller ladda ner den avgiftsfria Maisa-mobilappen.

Hälsovårdspersonalen svarar vanligtvis på ett meddelande som du skickat via Maisa inom tre vardagar.

Maisa fungerar i webbläsare på adressen www.maisa.fi samt i mobilapplikationen. Du kan ladda ner den avgiftsfria Maisa-applikationen till din enhet från iOS- eller Android-appbutiken. När du loggar in i Maisa behöver du nätbankskoder eller någon annan stark autentisering. Första gången du använder Maisa måste du godkänna användningsvillkoren.

Så här använder du Maisa

Uträtta ärenden på en annan persons vägnar i Maisa 

En myndig person kan ge en utvald person rätt att uträtta ärenden på en annan persons vägnar i Maisa. Som vårdnadshavare kan du i Maisa uträtta ärenden för ett barn.

Uträttande av ärenden för en annan person i klientportalen Maisa

Läs mer om att uträtta ärenden på en annan persons vägnar i Maisa på webbplatsen Maisa

Digirådgivningen hjälper och guidar

Behöver du stöd för att använda en dator, smarttelefon eller pekplatta? Vill du ha hjälp med elektronisk identifiering eller användning av olika e-tjänster? Helsingfors erbjuder digirådgivning på olika håll i staden, bl.a. på bibliotek, arbetarinstitut, invånarhus, servicecentraler för äldre och ungdomslokaler.
Se digirådgivningens tillgängliga servicepunkter på servicekartan 

Via digirådgivningen på distans kan du också få hjälp via telefon eller dator.

Helsingfors-info svarar på frågar om e-tjänsterna och tar emot begäran om digitalt stöd på numret 09 310 111 11.

Läs mer om Helsingfors digirådgivning: digirad.hel.fi




18.05.2022 12:08