Hoppa till innehållet

Mödra- och barnrådgivning

Använd ansiktsmask vid besök till social- och hälsovårdstjänster

Vi rekommenderar att över 15-åringar använder ansiktsmask vid besök till social- och hälsovårdstjänster så som när du besöker ett seniorcenter, servicehus, vårdhem eller sjukhus.

Läs mer här: Helsingfors - aktuellt om coronaviruset




Rådgivningsbyråer och familjecenter har öppet trots coronavirussituationen

  • Vi meddelar om eventuella ändringar till kunderna.
  • Vi kontaktar alltid klienten om mottagningstiden avbokas. 
  • Partnern kan komma med vid besöket under graviditeten.
  • Högst två personer utöver barnet kan närvara vid rådgivningsbyråbesöket.
  • Vaccinationer enligt vaccinationsprogrammet ges som normalt även under undantagstillståndet.

Rådgivningens telefontjänst betjänar inte gällande coronavirusärenden

Om du misstänker coronavirussmitta, läs instruktionerna på Helsingfors coronavirussida.

Kundbrev: Rådgivningsbyråns telefontjänst hjälper i rådgivningsärenden – information och hjälp gällande symptom och tester fås av coronavirusrådgivningen och på webben (pdf)

E-tjänster 24 h

I e-tjänsterna kan du:

  • boka tid till rådgivningens hälsovårdare
  • flytta eller avboka tider
  • skicka ett meddelande eller kontakförfrågan till din egna hälsovårdare
  • få en påminnelse per textmeddelande om en bokad tid

För att e-tjänsterna ska fungera ska du vara kund vid rådgivningsbyrån, samt ha ett kontrakt för e-tjänster. När du använder e-tjänsterna för första gången ska du fylla i kontraktet under hälsovårdens blanketter. 

För att uträtta ärenden för ett barn kan du printa ut en pappersblankett som du hittar i e-tjänsterna. Ta med dig blanketten till rådgivningen eller hälsostationen.

Chatt-tjänsten vardagar kl. 10-12

I chatten kan du diskutera med en hälsovårdare anonymt. Chatten betjänar på finska. Ifall du vill sköta egna ärenden ber hälsovårdaren dig att identifiera dig.

När du identifierar dig kan vi ge personliga råd. Det går att identifiera sig på de flesta apparater och webbläsare.

Du hittar chatten nere i högra hörnet här.

NeRo-rådgivningsbyråroboten är tyvärr inte i bruk för tillfället.

Telefontjänst vardagar kl. 8-12 tfn 09 310 55530

I telefontjänsten kan du:

  • få rådgivning om mödra- och barnrådgivning
  • boka tid till rådgivningsbyrån
  • avboka tid till rådgivningsbyrån

Vi använder återuppringningsstjänst. Vi ringer tillbaka vardagar kl. 8-16.

Obs! Telefontjänsten är överbelastad. Du kan även sköta ärenden via e-tjänsterna.



29.10.2020 09:03