Hoppa till innehållet

Mödra- och barnrådgivning

Suomeksi | In English

Använd ansiktsmask vid besök till social- och hälsovårdstjänster

Vi rekommenderar att över 12-åringar använder ansiktsmask i alla social- och hälsovårdslokaler.

Läs mer här: Helsingfors - aktuellt om coronaviruset


Obs! Vår telefontjänst är för närvarande överbelastad. Tisdagen 13.4 betjänar telefontjänsten kl. 8–10.30. Vi beklagar dröjsmålet. 


Ibruktagningen av Apotti ändrar på tjänsterna i april-maj

Den 24 april tar Helsingfors i en del social- och hälsovårdstjänster i bruk det nya klient- och patientdatasystemet Apotti.

Ibruktagningen av Apotti orsakar ändringar i våra tjänster i april–maj.

Läs mer om hur ibruktagningen av Apotti påverkar olika tjänster genom att klicka på den här länken.



Rådgivningsbyråer och familjecenter har öppet trots coronavirussituationen

  • Vi meddelar om eventuella ändringar till kunderna.
  • Vi kontaktar alltid klienten om mottagningstiden avbokas. 
  • Partnern kan komma med vid besöket under graviditeten.
  • Högst två personer utöver barnet kan närvara vid rådgivningsbyråbesöket.
  • Vaccinationer enligt vaccinationsprogrammet ges som normalt även under undantagstillståndet.

Rådgivningens telefontjänst betjänar inte gällande coronavirusärenden

Om du misstänker coronavirussmitta, läs instruktionerna på Helsingfors coronavirussida.


Meddelande 15.12.2020

Den öppna rådgivningsbyrån är för närvarande stängd på grund av coronasituationen. Vi beklagar situationen.


E-tjänster 24 h

E-tjänster flyttas till Maisa-portalen

Den 24 april tar en del av social- och hälsovårdstjänsterna i Helsingfors i bruk det nya klient- och patientdatasystemet Apotti samt klienternas nya kanal för e-tjänster Maisa.

De e-tjänster som nu finns i tjänsten asiointi.hel.fi flyttas till Maisa. Tjänsterna i asiointi.hel.fi stängs redan innan Maisa tas i bruk.

Läs mer om ändringar i e-tjänster.


Chatt-tjänsten vardagar kl. 10-12

I chatten kan du diskutera med en hälsovårdare anonymt. Chatten betjänar på finska. Ifall du vill sköta egna ärenden ber hälsovårdaren dig att identifiera dig.

När du identifierar dig kan vi ge personliga råd. Det går att identifiera sig på de flesta apparater och webbläsare.

Du hittar chatten nere i högra hörnet här.

NeRo-rådgivningsbyråroboten är tyvärr inte i bruk för tillfället.

Telefontjänst vardagar kl. 8-12 tfn 09 310 55530

Obs! Vår telefontjänst är för närvarande överbelastad. Tisdagen 13.4 betjänar telefontjänsten kl. 8–10.30. Vi beklagar dröjsmålet. 

I telefontjänsten kan du:

  • få rådgivning om mödra- och barnrådgivning
  • boka tid till rådgivningsbyrån
  • avboka tid till rådgivningsbyrån

Vi använder återuppringningsstjänst. Vi ringer tillbaka vardagar kl. 8-16.



13.04.2021 15:08