Hoppa till innehållet

Munksnäs hälsostation

Använd ansiktsmask vid besök till social- och hälsovårdstjänster

Vi rekommenderar att över 12-åringar använder ansiktsmask i alla social- och hälsovårdslokaler.

Läs mer här: Helsingfors - aktuellt om coronaviruset


Coronavaccination för Helsingforsbor

Information om coronavaccination här: coronavaccination.hel.fi.

Coronavaccinationsintyget finns på Mina Kanta-sidor inom cirka fem dygn efter att man vaccinerats. För tillfället finns cirka 95 procent av Helsingforsbornas vaccinationsuppgifter på Mina Kanta-sidor. Om intyget inte ännu finns på Mina Kanta-sidor lönar det sig att i lugn och ro vänta på att uppgifterna överförs.

Läs mer på coronavaccination.hel.fi: Varifrån får jag vaccinationsintyg?

Tryggt att besöka hälsostationen även under coronatider  fördröjningar i icke-brådskande tjänster

På grund av coronavirusepidemin kan det ta aningen längre att få tid för att sköta icke-brådskande ärenden vid hälsostationerna. Hälsostationerna har dock öppet och du behöver inte avboka din tid. Det är tryggt att sköta ärenden i hälsovården.

Under coronaepidemin är det viktigt att sköta om den egna hälsan och de närståendes hälsa. Vare sig det är fråga om ett brådskande besvär eller vård av en långvarigare sjukdom.
Att vänta för länge med att söka vård kan vara fatalt om besväret eller sjukdomen blir värre.

På hälsostationen tar en aulahälsare emot dig. Aulahälsarens uppgift är att garantera ett säkert besök. Aulahälsaren ställer några frågor och skickar sedan dig vidare. Tack för samarbetet!

Misstänker du att du har coronavirussmittan?

Oma du uppvisar symtom

  • Gör en symtombedömning på webben på adressen omaolo.fi. På basis av dina symtom får du instruktioner och kan vid behov boka tid till coronavirustestet. Omaolo betjäner 24/7. 

  • Om du inte kan göra symtombedömningen på webben kan du ringa Helsingfors stads coronavirusrådgivning, tfn 09 310 10024 (varje dag kl. 8–18).

Om Coronablinkern meddelar dig om exponering

  • Beställ tid till coronavirustest även om du inte har några symtom. Beställ tid på adressen omaolo.fi. Omaolo betjänar 24/7.

  • Om du inte kan använda Omaolo-tjänsten kan du ringa Helsingfors stads coronavirusrådgivning, tfn 09 310 10024 (varje dag kl. 8–18).

Ifall coronavirusrådgivningen är stängd och symtomen är milda, vänta till nästa dag. Ifall saken inte kan vänta på att coronavirusrådgivningen öppnar, eller det är fråga om någon annan brådskande sjukdom, får du betjäning av Jourhjälpen tfn 116 117. 

Gör så här om du misstänker att du smittats av coronaviruset

Om du fått en masscreeningskod

  • Beställ tid till coronavirustest på adressen omaolo.fi. Omaolo betjänar 24/7.

Munksnäs hälsostation:
Mån–fre kl. 8–16

Obs! Munksnäs hälsostation är stängd fredagen 17.9.2021. I brådskande fall kan patienterna kontakta Sockenbacka hälsostation, 09 310 48300, Kånalavägen 6-8 C, 00370 Helsingfors.

Återuppringningen är upptagen

Återuppringningstjänsten på hälsostationerna har rusning. Vi beklagar att det tar längre tid än vanligt att svara.

  • Vänligen notera att samtalet till hälsostationernas återuppringning sparas endast en gång och till en hälsostation åt gången.
  • Om ditt ärende gäller coronan, kan du göra en coronabedömning på webben i Omaolo och boka tid till test för coronavirus.
  • Vid icke-brådskande ärenden kan du kontakta hälsostationen även via Maisa. Icke-brådskande kontakter via Maisa besvaras inom cirka tre vardagar. Meddelanden i Maisa spa-ras i klient- och patientdatasystemet.
  • Du hittar svar på ofta ställda frågor på hälsostationernas chatbothel.fi/terveysasemat (på finska).
  • Vid andra oväntade symtom gör en symtombedömning på nätet på Omaolo.fi. Tjänsten står till tjänst 24/7. Du får vid behov kontakt med en expert. På vardagar svarar vi under samma dag på kontaktbegäran som har lämnats före klockan 16.

Vid plötsliga hälsoproblem står Jourhjälpen till tjänst, tfn 116 117 (24 h).

I nödfall
ring 112.

Hälsostationernas återuppringning står till tjänst mån–fre kl. 8–16.


I akuta fall se närmare instruktioner nedan.

Jag behöver hjälp, vad ska jag göra? 

Jag vill boka tid elektroniskt 

Jag vill avboka eller omboka en mottagningstid som jag bokat på nätet 

Jag vill ha stöd med mentalt välbefinnande  

Jag söker vårduppgifter, laboratorieresultat eller recept (Kanta) 

Jag vill göra en elektronisk hälsoundersökning 

Jag vill starta en elektronisk väl­befinnande­coachning 

Vår personal 

Laboratorium 

Röntgen (bilddiagnostik) 



06.09.2021 11:09