Suoraan sisältöön

Kansainväliset hankkeet


Ammatillinen koulutus, Stadin ammatti- ja
aikuisopisto

Eerika Kantonen
Pedagoginen asiantuntija
eerika.kantonen(at)hel.fi
puh. 040 334 7859, 09 310 89341


  • Developing a Nordic model for counceling to include vulnerable groups for co-creation

    Rahoittaja: Nordplus Programme Committee   
    Hankeaika: 1.8.2018 — 31.7.2020
    Hankkeen koordinaattori: IBC International business College (Tanska).
    Hankekumppanit: TietgenSkolen (Tanska), Fonix AS (Norja), Business College Nuuk (Grönlanti), University College Lillebaelt (Tanska), Stadin ammatti- ja aikuisopisto.

    Tavoitteet:
    Stadin ammatti- ja aikuisopisto on partnerina hankkeessa, jossa tuotetaan työkaluja erilaisten opiskelijaprofiilien luomiseen opinto-ohjaustyön tueksi. Tavoitteena on näin paremmin tukea putoamisriskissä olevien nuorten ohjausta ja motivaatiota ammatilliseen koulutukseen valmentavassa koulutuksessa ja ammatillisessa koulutuksessa.


  • Entrepreneurial Learning for Future Sustainability

    Rahoittaja: Erasmus+  

    Hankeaika: 1.9.2019 — 31.8.2021
    Hankkeen koordinaattori: Yrkesinstitutet Prakticum, Helsinki.
    Hankekumppanit: Stadin ammatti- ja aikuisopisto, ROC Mondriaan (Hollanti), Viskastrandsgymnasiet (Ruotsi), Escola de Tecnologias Inovação e Criação (Portugali), Srednja frizerska šola Ljubljana (Slovenia).

    Tavoitteet:
    Entrepreneurial Learning for Future Sustainability -hanke tähtää yrittäjyysvalmiuksien kehittämiseen aloilla, joilla itsensä työllistäminen on tyypillistä. Hankkeessa tekstiili- ja vaatetusalan, hiusalan ja media-alan opiskelijat kehittävät omaa palvelukonseptiaan ensin kotimaassa ja myöhemmin kansainvälisesti projektiviikkojen aikana. Liikeideoissa ja palvelukonseptien kehittämisessä ohjataan opiskelijoita huomioimaan kestävän kehityksen ja kiertotalouden tarpeet. Hankkeen aikana järjestetään neljä leiriviikkoa, joiden aikana opiskelijat kehittävät omia yritysideoitaan yhdessä slovenialaisten, hollantilaisten, portugalilaisten ja ruotsalaisten opiskelijoiden kanssa. Samalla opettajat kehittävät yhteistä oppimateriaalia yrittäjyysopintojen yhteisopettamiseen verkossa.

    Linkki: Erasmus+ Project Results Platform -sivu


  • Future is in our Hands

    Rahoittaja: Erasmus+  

    Hankeaika: 1.9.2017 — 31.8.2020
    Hankkeen koordinaattori: Stadin ammatti- ja aikuisopisto, Helsingin kaupunki, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala.
    Hankekumppanit: Da Vinci College, Dordrecht (Alankomaat), CIFP Juan de Colonia, Burgos (Espanja), Bridgwater & Taunton College (Iso-Britannia).

    Tavoitteet:
    Hankkeen tavoitteena on opiskelijoiden elinikäisten avaintaitojen kehittäminen yli koulutusalarajojen projektioppimisen keinoin.

    Linkit:
    Erasmus+ Project Results Platform -sivu
    Blogi


  • Korea-verkosto

    Rahoittaja: Opetushallitus
    Hankeaika: 1.8.2018 — 31.12.2020
    Hankkeen koordinaattori: Vantaan ammattiopisto Varia.
    Hankekumppanit: Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä Keuda, Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia, Koulutuskeskus Salpaus, Stadin ammatti- ja aikuisopisto.

    Tavoitteet:
    Stadin ammatti- ja aikuisopisto on mukana Opetushallituksen globaalin toimijuuden Korea-verkostossa. Toiminta kohdistuu autoalalle ja sitä ollaan laajentamassa palvelualoille.


  • Mission Possible

    Rahoittaja: Erasmus+  

    Hankeaika: 1.9.2018 — 31.8.2020
    Hankkeen koordinaattori: Stadin ammatti- ja aikuisopisto, Helsingin kaupunki, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala.
    Hankekumppanit: Nordwin College (Alankomaat), IES 1 Gijón (Espanja), Srednja šola za farmacijo, kozmetiko in zdravstvo (Slovenia).

    Tavoitteet:
    Hankkeen tavoitteena on edistää opiskelijoiden hyvinvointia ja terveyttä kestävän työuran rakentamisessa.

    Linkit:
    Erasmus+ Project Results Platform -sivu
    Blogi


  • NURIS II

    Rahoittaja: Nordplus Programme Committee   
    Hankeaika: 1.6.2019 — 31.12.2020
    Hankkeen koordinaattori: Foreningen Nydansker (Tanska).
    Hankekumppanit: Speak School of Danish, SOSU H. sekä Furesøn ja Frederiksbergin kunnat (Tanska), Risør profession school (Norja), Bollnäs Folk High School sekä Göteborgin ja Gävleborgin kunnat (Ruotsi).

    Tavoitteet:
    NURIS II -hankkeella haetaan hyviä käytänteitä maahanmuuttajien kotouttamisen edistämiseksi ja työllistymiseksi sosiaali- ja terveysalalle.


  • To the Top

    Rahoittaja: Erasmus+  

    Hankeaika: 1.9.2019 — 31.8.2021
    Hankkeen koordinaattori: Stadin ammatti- ja aikuisopisto, Helsingin kaupunki, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala.
    Hankekumppanit: Fjölbrautaskólinn i Breiðholti (Islanti), GRETB (Irlanti), Lentiz Onderwijsgrouep (Hollanti), CFA Prioux (Ranska).

    Tavoitteet:
    Erasmus+ -hankkeessa sovelletaan Nordplus-hankkeen oppeja huipulle tähtäävien kauneudenhoito- ja ravintola-alan opiskelijoiden valmentamisessa osana huippuosaajan polkua. Opiskelijat treenaavat kilpailuluontoisesti hollantilaisten, irlantilaisten, ranskalaisten ja islantilaisten opiskelijoiden kanssa.

    Linkit:
    Erasmus+ Project Results Platform -sivu
    Verkkosivu


  • Training to the Top 2

    Rahoittajat:
    Nordic Council of Ministers
    Swedish Council for Higher Education (UHR) 
    Hankeaika: 1.8.2018 — 31.5.2020
    Hankkeen koordinaattori: Stadin ammatti- ja aikuisopisto, Helsingin kaupunki, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala.
    Hankekumppanit: Ålands Yrkesgymnasium ja Strommen vidergåendeskolen.

    Tavoitteet:
    Nordplus Junior -ohjelman Training to the Top 2 -hankkeen tavoitteena on jatkaa yhteistyötä Ålands Yrkesgymnasiumin ja Strommen vidergåendeskolen kanssa huippuosaajan polun kehittämisessä. Hankkeessa testataan aiemman Training to the TOP –hankkeen aikana lähihoitajille luotua valmennusmallia myös hiusalalla.


Yleissivistävän koulutuksen Erasmus+ -hankkeet

Iida-Maija Salo
Pedagoginen asiantuntija
iida-maija.salo(at)hel.fi
puh. 040 672 4590, 09 310 26855


Kumppanuushankkeet


  • Active children, technological innovations, varied environments

    Perusopetus
    Tehtaankadun ala-aste
    Rahoittaja: Erasmus+  

    Hankeaika: 1.9.2019 — 31.8.2021
    Hankkeen koordinaattori: Nordre skole, Viborg (Tanska).
    Hankekumppanit: Tehtaankadun ala-asteen koulu, Howes Primary School (Iso-Britannia), Can Ibrahim Bodur Anadolu Lisesi (Turkki), Gozo College Boys' Secondary School (Malta) ja Brekkuskóli (Islanti).

    Tavoitteet:
    Hankkeen tavoitteena on lasten liikkuvuuden lisääminen ja tutustuminen toisten kulttuurien tapoihin liikkua. Ideana on saada ajatuksia liikkumiseen ja toimimiseen tietoteknisten laitteiden avulla kouluilla sekä lähiympäristössä sekä osaamisen jakaminen.

    Yhteystieto:
    Jouni Leivo, rehtori
    jouni.leivo(at)hel.fi, puh. 09 310 82151

    Linkki: hankkeen Erasmus+ Project Results Platform -sivu


  • Crossing borders; Migration and Hospitality in Europe

    Lukiokoulutus
    Alppilan lukio
    Rahoittaja: Erasmus+  

    Hankeaika: 1.9.2018 — 31.8.2021
    Hankkeen koordinaattori: Nuestra Señora del Pilar (Espanja).
    Hankekumppanit: Alppilan lukio, Marianum staatlich anerkannte Realschule und staatlich anerkannte gymnasiale Oberstufe (Saksa), ja Procura Generalizia dell'Istituto della Società di Maria (Italia).

    Tavoitteet:
    Projektin tarkoituksena on tutkia muuttoliikkeitä Euroopassa; niiden syitä, itse matkaa maasta toiseen sekä integraatiota uuteen kotimaahan. Projektiin ydinryhmään valitaan 30 opiskelijaa kustakin maasta.

    Yhteystieto:
    Annukka Kosonen, opettaja
    annukka.kosonen(at)edu.hel.fi

    Linkki: hankkeen Erasmus+ Project Results Platform -sivu


  • Europa Trivia Game

    Lukiokoulutus
    Helsingin medialukio
    Rahoittaja: Erasmus+  

    Hankeaika: 1.9.2019 — 31.8.2021
    Hankkeen koordinaattori: Lycée Jules Verne (Ranska).
    Hankekumppanit: Helsingin medialukio, I.E.S. Juan de Mairena (Espanja), Kauno ''Vyturio" gimnazija (Liettua) ja Zespol Szkol Ekonomicznych i Mundurowych im. gen. Wladyslawa Andersa w Chelmie (Puola).

    Tavoitteet:
    Hankkeen tavoitteena on laatia peli, jonka tehtävät koostuvat sekä digitaalisista interaktiivisista tietokilpailukysymyksistä että erilaisista fyysisistä haastetehtävistä. Pelin tehtävät liittyvät toisaalta EU:n instituutioihin ja yleiseurooppalaiseen historiaan, toisaalta eri oppiaineisiin. Laatiessaan pelin tehtäviä opiskelijat pääsevät oppimaan uutta ja syventämään tietojaan näissä aihepiireissä. Tehtävien aihepiirejä käsitellään ja tehtäviä valmistellaan ennen projektitapaamisia kansainvälisissä pienryhmissä eTwinningiä hyödyntäen. Tapaamisissa tehtävät viimeistellään ja peliä myös pelataan. Koko projektin lopputuloksena on useammasta osasta koostuva peli, jota voidaan projektin jälkeenkin käyttää joko kokonaisuutena tai eri osia valikoiden eri aineiden oppitunneilla, koulun teemapäivinä, EU:ta käsiteltäessä jne.

    Projektissa työskenteleminen, tietokilpailukysymysten laatiminen, kansainvälisessä ryhmässä toimiminen sekä lyhyisiin ulkomaanmatkoihin osallistuminen lisäävät opiskelijoiden kielitaitoa, esiintymistaitoa, luottamusta omaan osaamiseen sekä vahvistavat heidän TVT-osaamistaan. Samalla he lisäävät osaamistaan projektin aiheiksi valituissa oppiaineissa. Opettajat puolestaan pääsevät tutustumaan muiden maiden opetuskäytänteisiin ja näin sekä omaksumaan uusia käytänteitä että myös jakamaan omaa osaamistaan. Projektitapaamisia järjestetään kahden vuoden aikana kuusi. Kuhunkin tapaamiseen osallistuu Helsingin medialukiosta kuusi opiskelijaa ja kaksi opettajaa.

    Yhteystiedot:
    Sari Hopeakoski, lehtori, kv-hankevastaava
    sari.hopeakoski(at)edu.hel.fi, puh. 045 6710965
    Ukkopekka Hyvönen, rehtori
    ukkopekka.hyvonen(at)hel.fi, puh. 09 310 82917

    Linkki: hankkeen Erasmus+ Project Results Platform -sivu


  • From Good to Perfect – we found Societas Europaea

    Lukiokoulutus
    Vuosaaren lukio
    Rahoittaja: Erasmus+  

    Hankeaika: 1.9.2018 — 31.8.2021
    Hankkeen koordinaattori: Berufliche Oberschule Erding (Saksa).
    Hankekumppanit: Vuosaaren lukio, INS Josep Pla (Espanja), Istituto Istruzione Superiore "Isa Conti-Eller Vainicher" (Italia), Tallinna 21. Kool (Viro).

    Tavoitteet:
    From Good to Perfect – we found Societas Europaea (Aus gut wird perfekt - wir gruenden eine europäische AG) -hankkeen aiheena on yrittäjyys ja urasuunnittelu. Opiskelijat perustavat (kuvitteellisia) yrityksiä. Suunnitelmassa täytyy olla yritys- ja markkinointi-idea sekä talouslaskelmasuunnitelmat. Opettajaraati valitsee kuusi parhainta yritystä, joiden ”johtajat” pääsevät edustamaan yritystä projektikokouksiin. Projekti motivoi opiskelijoita, koska he ovat lähiaikoina siirtymässä työelämään tai jatko-opintoihin. Tavoitteena on toisaalta oppia, kuinka Eurooppa hyötyy jäsenmaiden oman know-how:n ja yritysten erikoistumisen avulla ja toisaalta saada kuva, kuinka toimitaan kansainvälisessä projektissa ja erilaisten ihmisen kanssa.

    Yhteystieto:
    Marko Paju, rehtori
    marko.paju(at)hel.fi, puh. 09 310 86801

    Linkki: hankkeen Erasmus+ Project Results Platform -sivu


  • Funtastic: Motivation starts here

    Perusopetus
    Töölön ala-aste
    Rahoittaja: Erasmus+  

    Hankeaika: 1.9.2018 — 31.8.2020
    Hankkeen koordinaattori: Colegio Santisima Trinidad, Salamanca, Espanja.
    Hankekumppanit: Töölön ala-asteen koulu,  Holla 10-årige skole, Ulefoss, Norja, IMS Private School, Limassol, Kypros ja 201st Primary School St. St. Kiril and Metodiy, Sofia, Bulgaria.

    Tavoitteet:
    Hankkeen lähtökohtana on oppilaiden opiskelumotivaation vahvistaminen perusopetuksessa. Hanke pyrkii rohkaisemaan, tukemaan ja innostamaan oppilaita yhdessä tekemiseen, luovien työtapojen käyttöön sekä teknologian ja pelillisyyden hyödyntämiseen oppimisessa. Hankkeen tarkoitus on kehittää ja toteuttaa oppimista, jossa luokkatasotkin ylittävillä yhteisöllisillä opetusjärjestelyillä ja oppilasta osallistavilla sekä nykyteknologiaa hyödyntävillä menetelmillä, oppiminen muuttuu hauskaksi ja oppilaita innostavaksi.

    Tavoitteena on kehittää tekemällä ja ketterästi kokeilemalla oppilaiden ongelmanratkaisutaitoja ja osaamista sekä samalla vahvistaa heidän osallisuuttaan ja sisäistä oppimismotivaatiotaan. Oppilaiden kanssa yhdessä kehitetään keinoja arkipäivän tietojen ja taitojen oppimiseen, hyödynnetään mm. mobiilioppimista ja lisättyä todellisuutta sekä opetellaan robotiikan alkeita ja ohjelmointia mm. Legojen ja Spherojen avulla. Hankkeessa oppilaat toimivat aktiivisina oppijina ja pelaajina yhdessä kansainvälisten partnerikoulujen oppilaiden kanssa. Koulut jakavat toistensa osaamista, kokemuksia ja tietoa myös eTwinningin kautta sekä blogien avulla.

    Yhteystieto:
    Riitta Tuominen, koordinaattori, apulaisrehtori, vieraiden kielten lehtori
    riitta.tuominen(at)edu.hel.fi,  puh. 040 3349242,
    Paula Luopio-Lemetyinen, rehtori
    paula.luopio-lemetyinen(at)hel.fi, puh. 040 6765453

    Linkki: hankkeen Erasmus+ Project Results Platform -sivu


  • Healthy Inclusive Lifestyle through Schools (HILS)

    Perusopetus
    Latokartanon peruskoulu
    Rahoittaja: Erasmus+  

    Hankeaika: 1.9.2019 — 31.8.2022
    Hankkeen koordinaattori: Pallas Athene College (Alankomaat).
    Hankekumppanit: Nightingale Academy (Iso-Britannia), Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden (Alankomaat), Enfield Council (Iso-Britannia), Liceo Scientifico "Leonardo da Vinci" di Floridia (Italia), Osnovna sola Benedikt (Slovenia), Agrupamento de Escolas Alberto Sampaio (Portugali), Instituto de Educación Secundaria Playa San Juan (Espanja), Lycée polyvalent Jean Drouant (Ranska), Latokartanon peruskoulu.

    Tavoitteet:
    Kahdeksan koulun sekä kahden julkishallinnollisen asiantuntijaorganisaation yhteisessä hankkeessa pureudutaan sosiaalisen epätasa-arvoon terveellisen elämän ja hyvinvoinnin näkökulmasta, jotka molemmat ovat kansainvälisesti kuumia puheenaiheita. Hanke tuo yhteen opiskelijoita eri sosioekonomisista taustoista ja väestöryhmistä. Hankkeen päätarkoitus onkin haastaa yleinen näkemys siitä, että terveelliset elämäntavat ja niiden tuomat lisähyödyt ovat vain hyvinvoivien, hyvin toimeentulevien ihmisten etuoikeus.

    Opiskelijoiden johtajuustaitojen vahvistaminen on yksi projektin päätavoitteita: tavoitteena on voimaannuttaa nuoret ottamaan vastuuta ja edistämään projektin tavoitteita omassa elämässään. Projekti on suunniteltu johtamaan merkittäviin, pitkäkestoisiin muutoksiin osallistuvissa kouluissa ja niiden ympäristössä. Tavoitteet saavutetaan tarkalla suunnittelulla, selkeällä ohjeistuksella ja sinnikkäällä työskentelyllä, johon kaikki projektikumppanit sitoutuvat. Projektin kulmakiven muodostavat johtamisvastuuta kantavat nuoret, jotka laittavat itsensä peliin suunnittelussa ja korjaavat myös projektin sadon.

    Yhteystieto:
    Seda Altunbay, aineenopettaja
    seda.altunbay(at)edu.hel.fi
    Laura-Maria Sinisalo, luokanopettaja
    laura-maria.sinisalo(at)edu.hel.fi
    Teemu Lappalainen, rehtori
    teemu.lappalainen(at)hel.fi

    Linkit:
    Facebook-ryhmä
    Erasmus+ Project Results Platform -sivu


  • On the Wings of Legends

    Perusopetus
    Keinutien ala-aste
    Rahoittaja: Erasmus+  

    Hankeaika: 1.9.2019 — 31.8.2021
    Hankkeen koordinaattori: Primary School Palaifytoi (Kreikka). 
    Hankekumppanit Margaretting C of E Primary School, (Iso-Britannia), Ecole Privée La Chapelle Janson (Ranska), Fedac Prats (Espanja), Tapioszolos-Ujszilvas Reformatus Atalanos Iskola és Ovoda (Unkari) ja Keinutien ala-asteen koulu.

    Tavoitteet:
    On the Wings of Legends -hanke on monialainen oppimiskokonaisuus, jonka päätavoite on lukuharrastuksen edistäminen ja eurooppalaiseen kulttuuriperintöön tutustuminen kuuden osallistujamaan kansalliseeposten ja kansantarujen välityksellä. On the Wings of Legends vie oppijat mystisten tarujen siivillä ympäri Eurooppaa.

    Hankkeessa tutustutaan kuuden eri maan kiehtoviin kansalliseepoksiin ja kansantaruihin, ja päästään mielenkiintoisiin seikkailuihin, joissa perehdytään sekä kulttuureita yhdistäviin tekijöihin että niiden eroavaisuuksiin. Tarinat sankareineen ovat osa eurooppalaista kulttuuriperintöä, ja ne ovat väline kasvattaa tietoisuutta sekä omasta että partnerimaiden kulttuurista, historiasta ja luonnosta, ja etenkin innostaa oppijat tarinoiden äärelle. Ne tarjoavat oivan lähteen lasten omille kertomuksille, runoille, näytelmille, lauluille, sarjakuville, elokuville ja musiikille.

    Yhteystiedot:
    Sari Hynynen, aineenopettaja
    sari.hynynen(at)edu.hel.fi
    Irina Pellikka, rehtori
    irina.pellikka(at)hel.fi

    Linkit:
    Blogi
    Erasmus+ Project Results Platform -sivu


Täydennyskoulutushankkeet


  • Boosting collaboration and communication skills in Puistola Comprehensive School

    Perusopetus
    Puistolan peruskoulu
    Rahoittaja: Erasmus+  

    Hankeaika: 1.6.2019 — 31.5.2021

    Tavoitteet:
    Yhteispeliä ja vuorovaikutusta Puistolan peruskoulussa -hankkeen tavoitteena on kiinnittää huomiota lasten ja nuorten tunne- ja vuorovaikutustaitojen tukemiseen ja harjoitteluun. Koulu on mukana Niilo Mäki Instituutin ja Opetushallituksen tukemassa Yhteispeli-hankkeessa. Tavoitteena on, että tunne- ja vuorovaikutustaitojen tukeminen tulee luontevaksi osaksi eri oppiaineita ja opettajilla on helposti sovellettavia työkaluja ja menetelmiä oppitunneillaan käytettäväksi. TVT:n hyödyntäminen sosiaalisten taitojen tukemisessa on yksi tärkeä osa projektia, ja näin korostetaan verkossa tapahtuvan vuorovaikutuksen roolia. Tavoitteena on myös kasvattaa kansainvälistä yhteistyötä tekevien opettajien määrää ja verkostoitua laajemmin Euroopassa.

    Yhteystieto:
    Johanna Honkanen-Rihu, rehtori
    johanna.honkanen-rihu(at)hel.fi, puh. 050 5015222

    Linkki: hankkeen Erasmus+ Project Results Platform -sivu


  • Kansainvälisyys opiston kehittäjänä 2 (KAKE 2)

    Vapaa sivistystyö
    Suomenkielinen työväenopisto
    Rahoittaja: Erasmus+  

    Hankeaika: 31.12.2019 30.12.2020

    Tavoitteet:
    KAKE2 -täydennyskoulutushankkeessa 15 henkilökunnan jäsentä osallistuu  job shadowing -jaksoille, opetusjaksoille sekä täydennyskoulutuskursseille eurooppalaisissa aikuiskoulutuksen oppilaitoksissa. Liikkuvuusjaksojen avulla tuetaan ja kehitetään työväenopiston opetustoimintaa. Hankkeen teemoina ovat kriittinen ajattelu ja medialukutaito.  

    Yhteystieto:
    Sirkku Ikonen, koulutuspäällikkö
    sirkku.ikonen(at)hel.fi, puh. 09 310 88561

    Linkki: hankkeen Erasmus+ Project Results Platform -sivu


  • Kataa teachers' mobility

    Perusopetus
    Katajanokan ala-aste
    Rahoittaja: Erasmus+  

    Hankeaika: 1.6.2019 31.5.2021

    Tavoitteet:
    Vahvistaa opettajien englannin kielen taitoa ja valmiuksia kieltenopetukseen, erityisesti varhennetun vieraan kielen opetukseen, sekä antaa keinoja eriyttää ja auttaa maahanmuuttajaoppilaita luokassa.
     Luoda kontakteja eurooppalaisiin opettajiin, ja myöhemmin olla yhteistyössä heidän ja heidän luokkiensa kanssa erilaisia kieli- ja oppiainerajoja ylittäviä projekteja tehden.
     Vahvistaa opettajien ammattitaitoa ja motivaatiota sekä laajentaa koulun eurooppalaista ulottuvuutta.

    Hankkeessa saatuja tietoja ja taitoja jaetaan ensisijaisesti oman koulun henkilökunnalle pedagogisissa kahviloissa tai työpajoissa, jotta hekin pystyvät hyödyntämään uudenlaisia opetusmenetelmiä ja vastaamaan paremmin oppilaiden tarpeisiin.  

    Yhteystiedot:
    Eeva Tuori, rehtori
    eeva.tuori(at)hel.fi, puh. 09 310 80312
    Tarja Teittinen, aineenopettaja
    tarja.teittinen(at)edu.hel.fi, puh. 044 3435364

    Linkki: hankkeen Erasmus+ Project Results Platform -sivu


  • Kohti digitaalista kansainvälisyyttä

    Perusopetus
    Meilahden ala-aste
    Rahoittaja: Erasmus+ 

    Hankeaika: 1.9.2018 — 31.8.2020

    Tavoitteet:
    Kehittää koulun opetushenkilöstön ammatillista osaamista; erityisesti tieto- ja viestintäteknologian taitojen osaamista, monialaisten opintokokonaisuuksien opettamista vieraalla kielellä sekä englannin kielitaitoa.

    Yhteystiedot:
    Tero Tatterback, rehtori
    tero.tatterback(at)hel.fi, puh. 09 310 86538

    Linkki: hankkeen Erasmus+ Project Results Platform -sivu


  • Miten opettaa teoreettisia aineita toiminnallisesti ja luovasti

    Vapaa sivistystyö
    Helsingin aikuislukio
    Rahoittaja: Erasmus+   
     
    Hankeaika: 15.6.2018 — 14.6.2020

    Tavoitteet:
    Digitalisoituva yhteiskunta tarvitsee uudenlaista osaajia ja siten myös uudenlaisia oppimisympäristöjä. Tämä kulttuurillinen muutos on innoittanut Helsingin aikuislukion opetushenkilöstön ideoimaan strategisen tavoitteen: haluamme olla avoin ja innovatiivinen oppimiskeskus, joka ennakkoluulottomasti ja verkostoituneesti kokeilee ja kehittää opetusratkaisuja. Keskeisenä tavoitteena on myös lisätä kansainvälistä toimintaa yleisemmin.

    Yhteystieto:
    Niina Peltonen, rehtori
    niina.peltonen(at)hel.fi, puh. 040 3349021

    Linkki: hankkeen Erasmus+ Project Results Platform -sivu


  • Puistolanraitti towards inclusion

    Perusopetus
    Puistolanraitin ala-aste
    Rahoittaja: Erasmus+  

    Hankeaika: 1.8.2018 — 28.2.2021

    Tavoitteet:
    Löytää ja kehitellä koululle inklusiivisuutta tukeva konkreettinen malli, jonka suunnittelua, toteutusta ja jatkojalostamista tehdään tavoitteellisesti yhdessä työyhteisön sekä yhteistyötahojen (mm. päiväkoti, iltapäivätoiminta, koulun johtokunta) kanssa. Toisena tavoitteena on tehdä eriyttäminen ja integraatio kaikille koulun opettajille luonnolliseksi ja itsestäänselväksi osaksi arkea. Innovatiivisten opetusmenetelmien sekä erityisesti toiminnallisuuden ja draaman lisääminen opetukseen.

    Koululle on tarkoitus tehdä konkreettinen malli integraatioprosessin kulusta. Suvaitsevaisuus ja ymmärrys erilaisuutta kohtaan on välttämättömyys. Kolmanneksi, koulu tarvitsee kansainvälistä tutkimustietoa oppimisstrategioiden vaikutuksesta oppimiseen sekä siitä, miten niitä voi systemaattisesti opettaa ja harjoitella osana eri oppisisältöjä. Neljäntenä tavoitteena on antaa opettajille ja oppilaille tietoa, taitoa ja valmiuksia kohdata monikulttuurisia oppilaita.

    Yhteystiedot:
    Päivi Hakala, rehtori
    paivi.hakala(at)hel.fi, puh. 09 310 82850

    Linkki: hankkeen Erasmus+ Project Results Platform -sivu


  • Uusia osallistavia pedagogisia menetelmiä opettajille espanjankieliseen opetukseen

    Perusopetus
    Käpylän peruskoulu
    Rahoittaja: Erasmus+   

    Hankeaika: 1.6.2018 — 31.5.2020

    Tavoitteet:
    Hankkeella tavoitellaan opettajien kielitaidon kehittymistä, uusiin osallistavan pedagogiikan menetelmiin ja toiminnallisiin oppimisympäristöihin tutustumista sekä sitä, että opettaja pääsee kehittämään omaa pedagogiikkaansa, oppimateriaalejaan ja monipuolisia arviointitapoja oppilaslähtöisestä, toiminnallisesta ja ilmiöpohjaisesta näkökulmasta espanjankielisten kollegojen kanssa. Hankkeen tavoitteisiin kuuluu myös yhteistyöverkoston rakentaminen.

    Yhteystiedot:
    Sirpa Kopsa, rehtori
    sirpa.kopsa(at)hel.fi, puh. 040 3349152
    Mari Peteri Pudas, hankekoordinaattori
    mari.peteri.pudas(at)edu.hel.fi, puh. 050 5293698

    Linkki: hankkeen Erasmus+ Project Results Platform -sivu


  • Yksilöinä yhdessä  lisää yhteisöllisyyden välineitä kouluun

    Lukiokoulutus
    Sibelius-lukio
    Rahoittaja: Erasmus+  

    Hankeaika: 1.6.2019 31.5.2021

    Tavoitteet:
    Sibelius-lukion kaksivuotisen täydennyskoulutushankkeen tavoitteena on tuoda kouluyhteisön käyttöön lisää innovatiivisia ja yhteisöllisyyttä kohentavia opetuskäytänteitä ja tapoja toimia työyhteisössä. Näitä ovat esimerkiksi käänteisen luokkahuoneen ja projektioppimisen pedagogiikka, monipuolisempi digitaalisten välineiden käyttö sekä ryhmä- ja vuorovaikutustaitojen opetusmenetelmät.

    Yhteystiedot:
    Jaana Ikonen, lehtori/hankevastaava
    jaana.ikonen(at)edu.hel.fi, puh. 0503213007

    Linkki: hankkeen Erasmus+ Project Results Platform -sivu