Socialtjänster
Socialrådgivning
Behöver du personliga råd och handledning om socialtjänster och om att söka utkomststöd?
Länk till svensk socialrådgivning
Fiskehamnens socialrådgivning:
må-fr kl. 8.15-16 (anmälning
kl. 9-15)
Du kan besöka socialrådgivningen utan tidsbeställning.
Jag vill diskutera med en socialhandledare
Södra Helsingfors
Socialhandledarna är anträffbara utan tidsbeställning.
De anställda har ingen telefontid, de svarar i telefon i mån av möjlighet.
Centraliserad socialrådgivning må-fr kl. 9-16,tfn 09 3104 4400
Vår adress är Verkstadsgatan 14 A (se här närmare anvisningar).
Socialt arbete och socialhandledning – hjälp i utmanande livssituationer
Funderar du på var du kunde få hjälp i din livssituation? Känns det som det har trasslat till sig och du behöver hjälp med att hitta en utväg?
Fiskehamnens sociala arbete och socialhandledning:
betjänar med tidsbeställning vardagar kl. 9–16,
on också kl. 16–18. För ungdomar vid behov även andra vardagar kl. 16–18.
Jag är en ny klient och vill boka tid hos en socialarbetare eller socialhandledare
Om du inte tidigare har besökt det sociala arbetet eller socialhandledningen boka tid på numret enligt din adress.
Tidsbeställningen för ungdomar (16–29 år) betjänar vardagar kl. 9–11 och 12–16
Södra teamet för unga 1, tfn 09 310 24781 eller 040 667 1631, kontrollera postnumret till din adress här (på finska)
Södra teamet för unga 2, tfn 09 310 44253 eller 040 334 4382, kontrollera postnumret till din adress här (på finska)
Tidsbeställningen för vuxna (över 30 år) betjänar vardagar kl. 9–11 och 12–14
Teamet för vuxna 1, tfn 09 3104 4949 eller 040 575 8198, kontrollera postnumret till din adress här (på finska)
Teamet för vuxna 2, tfn 09 3102 4301 eller 040 637 2893, kontrollera postnumret till din adress här (på finska)
Anmäl dig via anmälningsautomaten när du kommer till mottagningen.
Vår adress är Verkstadsgatan 14 A (klicka här för en närmare vägbeskrivning).
Jag är redan klient och vill boka tid hos en socialarbetare eller socialhandledare
Om du vill boka tid till Fiskehamnens sociala arbete eller socialhandledning ska du bo inom serviceområdet för Fiskehamnens central för hälsa och välbefinnande. Du kan besöka det sociala arbetet och socialhandledningen med tidsbeställning vardagar kl. 8–16, vid behov också efter kl. 16.
Boka tid genom att ringa
– din ansvariga arbetstagare, om du känner till namnet
– tidsbeställningen.
Tidsbeställningen för ungdomar (16–29 år) betjänar vardagar kl. 9–11 och 12–16
Södra teamet för unga 1, tfn 09 310 24781 eller 040 667 1631, kontrollera postnumret till din adress här (på finska)
Södra teamet för unga 2, tfn 09 310 44253 eller 040 334 4382, kontrollera postnumret till din adress här (på finska)
Tidsbeställningen för vuxna (över 30 år) betjänar vardagar kl. 9–11 och 12–14
Teamet för vuxna 1, tfn 09 3104 4949 eller 040 575 8198, kontrollera postnumret till din adress här (på finska)
Teamet för vuxna 2, tfn 09 3102 4301 eller 040 637 2893, kontrollera postnumret till din adress här (på finska)
Anmäl dig via anmälningsautomaten när du kommer till mottagningen.
Vår adress är Verkstadsgatan 14 A (klicka här för en närmare vägbeskrivning).
Jag vill avboka eller omboka en mottagningstid
Du kan avboka eller omboka en mottagningstid genom att ringa tidsbeställningen.
Tidsbeställningen för ungdomar (16–29 år) betjänar vardagar kl. 9–11 och 12–16
Södra teamet för unga 1, tfn 09 310 24781 eller 040 667 1631, kontrollera postnumret till din adress här (på finska)
Södra teamet för unga 2, tfn 09 310 44253 eller 040 334 4382, kontrollera postnumret till din adress här (på finska)
Tidsbeställningen för vuxna (över 30 år) betjänar vardagar kl. 9–11 och 12–14
Teamet för vuxna 1, tfn 09 3104 4949 eller 040 575 8198, kontrollera postnumret till din adress här (på finska)
Teamet för vuxna 2, tfn 09 3102 4301 eller 040 637 2893, kontrollera postnumret till din adress här (på finska)
Jag vet inte till vem eller vart jag ska vända mig
Du kan ringa eller besöka socialrådgivningen utan tidsbeställning.
Fiskehamnens socialrådgivning
betjänar vardagar kl. 9–16, on också kl. 16–18
Du kan besöka rådgivningen utan tidsbeställning.
Boenderådgivning – hjälp i boendeproblem
Har du svårigheter med att betala hyran, boendeproblem eller behöver du hjälp med att fylla i bostadsansökningar? Från boenderådgivningen får du snabbt hjälp och råd i dina frågor kring boende.
Läs även igenom svaren på ofta ställda frågor (på finska), det kan hända att du hittar svaret på din fråga där.
Jag vill skicka en allmän fråga till boenderådgivningen
Ställ allmänna frågor i chatten
Du kan också ställa frågor till boenderådgivningen i chattjänsten som är öppen vardagar kl. 9–14.30. Chatten betjänar alla kommunbor. Chatten finns på boenderådgivningens webbplats. Observera att förbindelsen inte är krypterad, så det går inte att behandla personidentifikationer i chatten.
Ställ allmänna frågor per e-post
Du kan också ställa allmänna frågor per e-post utan personidentifikationer. Denna förbindelse är inte krypterad men om du vill få ett personligt svar, glöm inte att ange dina kontaktuppgifter: asumisneuvonta@hel.fi.
Jag vill få personlig rådgivning via en krypterad e-postförbindelse
Du kan skicka e-post med konfidentiell information till boenderådgivarna via en krypterad e-postförbindelse. Instruktioner för att skicka skyddad e-post (på finska)
Jag vill boka tid eller ta kontakt med boenderådgivningen per telefon
Observera att också din egen socialarbetare eller -handledare kan hjälpa dig.
Om situationen så kräver kan du boka tid till Fiskehamnens boenderådgivning, som betjänar vardagar kl. 8–16, vid behov även efter kl. 16. Du ska bo inom serviceområdet för Fiskehamnens central för hälsa och välbefinnande.
I boendefrågor kan du ta kontakt per telefon eller boka tid genom att ringa boenderådgivaren i ditt område.
Jag vill avboka eller omboka en mottagningstid
Du kan avboka eller omboka en mottagningstid genom att ta kontakt med boenderådgivningen inom Fiskehamnens hälsovårds- och serviceområde.
Hjälp med utkomsten
Jag vill ansöka om grundläggande utkomststöd
Lämna in en ansökan om grundläggande utkomststöd till FPA.
Jag vill ansöka om kompletterande eller förebyggande utkomststöd
Innan du kan ansöka om kompletterande och förebyggande utkomststöd ska du ha ett positivt eller negativt beslut om det grundläggande utkomststödet från FPA. Efter att FPA har fattat sitt beslut kan du lämna in en ansökan om kompletterande och förebyggande utkomststöd på något av följande sätt:
Elektronisk ansökan
Fyll i och skicka en elektronisk ansökan på nätet när som helst. Observera att du behöver bankkoder för användningen av tjänsten.
Elektronisk ansökan
Utskriftsversion (pdf)
Ladda ner en pdf-version av ansökan, fyll i den och lägg den i postlådan i aulan vid Fiskehamnens central för hälsa och välbefinnande eller skicka den per post.
Pappersblankett
Du kan också hämta en pappersblankett från Fiskehamnens central för hälsa och välbefinnande, fylla i den och lägga den i postlådan i Fiskehamnens aula eller skicka den per post.
Ansökningarna skickas per post till:
Social- och hälsovårdssektorn i Helsingfors
Tjänsterna för unga och vuxensocialarbetet
Mottagning av ansökningar om utkomststöd
PB 8320, 00099 Helsingfors stad
Jag behöver hjälp med ansökning om kompletterande och förebyggande utkomststöd
Ring rådgivningen
må–fr kl. 9–12
– service på finska, tfn 09 3105 6257
– service på svenska, tfn 09 3104 4967
Ring din egen ansvariga arbetstagare
Om du inte har en ansvarig arbetstagare, kan du besöka socialrådgivningen må–fr kl. 9–16, on också kl. 16–18.
08.12.2020 14:15