Strategiakauden 2017–2021 arviointi Valtuustoseminaari 4.–5.2.2021 Liisa Pohjolainen toimialajohtaja, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala Onnistumiset ja haasteet kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla Onnistumiset Haasteet ja kehittämiskohteet Muutosmittarit Maailman toimivin kaupunki •Toimiala tarjoaa vetovoimaiset varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen lähipalvelut, jotka muodostavat yhtenäisen opinpolun •Turvalliset ja terveelliset tilat Varhaiskasvatuksen osallistumisaste 2017 90,4 % → 2020 93,0 % Lähikoulun valinneet 1. luokkalaiset 2017 86 % → 2020 92,2 Erityisen tuen oppilaat lähikoulussa 66 % → 75 % Kestävän kasvun turvaaminen kaupungin keskeisin tehtävä •Eriarvoisuuden vähentäminen ja syrjäytymisen ehkäisy •Hyvät oppimistulokset •Koko kaupunki oppimisen ja työnteon ympäristönä •Syrjäytymisen ehkäiseminen vaatii toiminnan ja mindsetin muutosta kaikissa kaupungin palveluissa Ammatillisen koulutuksen negatiivisestikeskeyttäneet 2019 8,4 % → 2020 12,7 % Uudistuvat palvelut •Opetuksen digitalisaatio •Kielten opetuksen laajentaminen ja kielitietoisuuden lisääminen •Asiakaskokemus •Keskeiset digitaaliset järjestelmät kankeita ja vanhanaikaisia Asiakaskokemuksen kokonaistyytyväisyys •5,6 (asteikko 1-7) Vastuullinen taloudenpito hyvinvoivan kaupungin perusta •Yksikkökustannukset lähelle muiden suurten kaupunkien keskiarvoja •Miten turvataan palveluiden laatu heikentyneessä taloustilanteessa Varhaiskasvatus: Helsinki 10 265 €/ Kuusikko 10 417 € Perusopetus: Helsinki 9 606 €/ Kuusikko 9 078 € Lukiokoulutus: Helsinki 8 043€/ Kuusikko 7 483 € Kasko toteuttaa strategiaa uudistamalla toimintaa ja toimintakulttuuria. Kaskossa Uudistumisen pulssi ja Kunta10 -tulokset erinomaiset Uudistumisen pulssi •Kaskon kokonaistulokset parantuivat vuonna 2020 toimialoista kaikkein eniten ja ylittävät nyt kaupungin keskiarvon. •Kehitys on ollut erityisen vahvaa toimintakulttuurissa sekä asiakaskokemuksessa. •Selkeänä vahvuutena Kaskossa on edelleen toisia arvostava kulttuuri. Maailman toimivin kaupunki HAASTEET Turvalliset ja terveelliset tilat •sisäilmaongelmat, rakentamisen laatu, tilahankkeiden, korjausten ja perusparannusten aikataulut sekä palvelu- ja tilaverkon epätasapaino •kunnossapidon haasteet •aiheuttavat lisäkustannuksia sekä toiminnan hankaloitumista Kestävän kasvun turvaaminen Helsingissä opetuksen laatu ja oppimistulokset hyviä •1. lkmatemaattisten ja kielellisten taidot: Helsingissä 6 % yli valtakunnallisen keskitason osaavia oppilaita. •7. lkA-englanti: helsinkiläisistä tytöistä ja pojista 82 % ylsi vähintään hyvän osaamisen tasoon. Mukana-ohjelma tiivistänyt yhteistyötä ja edistänyt toiminnan systemaattisuutta. Kasvatus ja koulutus luovat hyvinvointia ja ehkäisevät syrjäytymistä Mukana-ohjelma Onnistumisia •Systeeminen muutos saatu alkuun •Toimialojen välinen yhteistyö parantunut •Lapsiperheet saavat tarvitsemansa tuen aiemmin (mm. Lapset SIB) •Henkilöstön osaamista lisätty: joustavat opetusjärjestelyt, neuropsykiatrisesti oireilevien lasten tukeminen, rasismiin puuttuminen ja ääriajattelun kitkeminen Haasteita •Syrjäytymisen ehkäiseminen vaatii toiminnan ja mindsetin muutosta kaikissa kaupungin palveluissa, koko henkilöstössä •Eriarvoistuminen on kasvanut koronan vuoksi entisestään •Ennaltaehkäisevässä työssä vaikutusten osoittaminen lyhyellä aikavälillä ei ole mahdollista. •Käsitys syrjäytymisen mekanismeista on moninaista. Esimerkkejä Mukana-ohjelman toimenpidemittareista Sivulliset kärsijät; 2152 Ratkaistujen vaikeiden kiusaamistapausten osalliset K-0 –toiminnassa 2017-2020 Keskeiset kärsijät; 553 Kielitietoisuuden, ulkomailla hankitun osaamisen tunnistamiseen ja rasismin tunnistamisen ja puuttumisen koulutuksiin osallistuneet (2019-2020): 5 093 kaskon työntekijää 72 % tavoitteesta 0 500 1000 1500 2000 2500 Kevät 2019 Syksy 2019 Kevät 2020 Syksy 2020 Oppilaat ja huoltajat Me-koulu toimintaan osallistuneet 0 20 40 60 80 100 Kevät2019 Syksy2019 Kevät2020 Syksy2020 % 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 0 = ei vaikutusta syrjäytymisen ehkäisyyn 10 = vaikuttaa erittäin paljon syrjäytymisen ehkäisyyn Toimenpiteidenvetäjien vaikuttavuusarvio Mukana-ohjelman vaikuttavuusmittarit 0 1000 2000 3000 4000 5000 6000 Syksy 2019 Kevät 2020 Syksy 2020 Harrastamisen alueellisiin kokeiluihin osallistuneet lapset 0 5 000 10 000 15 000 20 000 Lapsia, alle 10- vuotiaita Nuoria, 10-18- vuotiaita Nuoria aikuisia, 18-29-vuotiaita Lapsiperheitä Henkilöä Keskimäärin toimenpiteiden piirissä Kevät 2019 Syksy 2019 Kevät 2020 Syksy 2020 Kestävän kasvun turvaaminen Koko kaupunki oppimisen ja työnteon ympäristönä •Tavoite muuttanut ajattelua oppimisesta ja toiminnasta •Koululaisten maksuton joukkoliikenne vuoden 2019 alusta lisännyt onnistumista ja mahdollisuuksia •Digiratkaisujenhyödyntäminen ollut onnistumisessa keskeisenä. •Kulttuuripolku otettu käyttöön 2020 tiiviissä yhteistyössä kulttuuri-ja vapaa-ajan toimialan ja muiden toimijoiden kanssa Opetuksen digitalisaatiossaonnistuttu •Digitaalisten ratkaisujen vahva kytkeminen pedagogiikan ja toiminnan uudistamiseen → etäopetukseen siirtyminen vahvisti, että onnistuttu •Kokonaisvaltainen laitteiden, koneiden ja infran uudistaminen •Henkilöstön koulutukseen panostaminen •Käytössä pilvipohjaiset oppimisympäristöt: Microsoft 365, itsLeraningja Google Apps 10 Haasteet Monet keskeiset järjestelmät kankeita ja vanhanaikaisia, eivätkä taivu nykytarpeisiin (esim. henkilöstö-, oppilas-ja opiskelijahallintajärjestelmät) Uudistuvat palvelut Asiakkaiden kokonais- tyytyväisyys 5,6 Asiakkaat tyytyväisiä: •läsnä oleviin ja lasten tarpeet huomioiviin aikuisiin •lasta ja huoltajaa arvostavaan kohtaamiseen •yhteistyöhön kodin ja päiväkodin/koulun välillä •opetuksen monipuolisuuteen •opinnot valmistavat hyvin työelämään ja tulevaisuuteen Asiakaskokemustietoa kerätään systemaattisesti ja tulosten mukaan asiakkaat ovat erittäin tyytyväisiä Kokonaistyytyväisyys asteikko 1-7 Varhaiskasvatus(huoltajat)6,3 Perusopetus(oppilaat ja huoltajat) 6,1 Lukiokoulutus(opiskelijat ja huoltajat)5,8 Ammatillinen koulutus (opiskelijat ja huoltajat)5,2 Vapaa sivistystyö 6,2 Hallinto-ja tukipalvelut 4,2YHTEENSÄ5,6 Uudistuvat palvelut Kielten opetus laajentunut ja kielitietoisuus lisääntynyt •Joka vuosi 6000 ekaluokkalaista aloittaa varhennetun A1- kielen •Englanninkielisen opetuksen paikkamäärä kaksinkertaistettu •A2-kielen opiskelu aikaistettu alkamaan 3. luokalta •Kiinan kielen tarjontaa lisätty perusopetuksessa ja lukiokoulutuksessa •Stadin ammatti-ja aikuisopistossa tarjolla englanninkielistä koulutusta Kielitietoisuus keskeistä ja sitä vahvistettu kouluttamalla henkilöstöä kaikissa koulutusmuodoissa. Vastuullinen taloudenpito Yksikkökustannuksemme lähentyneet muiden suurten kaupunkien keskiarvoja •Varhaiskasvatuksessakaupungin omien päiväkotien kustannukset keskiarvoa pienemmät Helsinki 10 265 €/ Kuusikko 10 417 € •Perusopetuksenkustannukset pienentyneet, vaikka Helsingissä vähimmäistuntimäärän ylittävää opetusta (mm. A1 -kieli) ja tilakustannusten osuus 30 % Helsinki 9 606€/ Kuusikko 9 078€ •Lukionkustannukset laskeneet, vaikka opetustarjonta laajentanut ja Helsingillä kahdeksan valtakunnallisen erityistehtävän saanutta lukiota Helsinki 8 043€/ Kuusikko 7483 € Korona lisännyt oppimisvajetta sekä lasten ja nuorten pahoinvointia •Oppimis-ja osaamisvajetta on kasautunut etenkin oppijoilla, joilla jo ennestään oppimisen haasteita. •Nuorten mielenterveysongelmat lisääntyneet, sosiaalinen pahoinvointi näkyy esim.opiskelijahuollon asiakasmäärän kasvuna. •Henkilöstön hyvinvointi ja jaksaminen merkityksellisistä pitkittyvässä tilanteessa ja reagoimisessa päivittäin muuttuvaan toimintaympäristöön. Miten varmistamme, että kaikki lapset ja nuoret pysyvät mukana? Vaatii systemaattista ja pitkäjänteistä panostusta tulevina vuosina.