Kaupunkistrategian 2017–2021 arviointi: Henkilöstön ääniNina Gros, henkilöstöjohtaja5.2.2021 Kuva: Jussi Hellsten Henkilöstön ääni strategiakaudella 2017–2021 •Strategian suuntainen uudistuminen •Henkilöstön saatavuuden varmistaminen •Koronan vaikutus henkilöstöön Strategian suuntainen uudistuminen Kuva: Susanna Snellman Henkilöstökokemusta on mitattu erilaisilla kyselyillä pitkin strategiakautta Henkilöstökokemuksen strategiamittarit ovat parantuneet Työn hallinta Henkilöstön tyytyväisyys esihenkilötyöhön ja johtamiseen On kokenut syrjintää sukupuolen perusteella On kokenut seksuaalista häirintää Ei vaikutus- mahdollisuuksia muutoksiin töissä Johtaminen on ollut muutoksessa Johtamisen kulmakivet ja esihenkilöpäivä Kuva: Susanna Snellman Toimintakulttuurin uudistuminen edennyt koko kaupungilla Kunta10: Valmentava johtaminen vahvistunut Johtamiseen on kiinnitetty huomioita eri keinoin, ja tulokset ovat parantuneet huomattavasti koko kaupungissa 73,0 Kunta10 2020 Valmentavan johtamisen indeksin muutos: +4,2 prosenttiyksikköä Innostus Näkemyksellisyys Toimeenpanokyky Linjakkuus •Olen innostunut johtamisesta palvelutehtävänäja luon innostunutta ilmapiiriä ja työkulttuuria •Edistänosallisuuden kokemuksia jakykyä rohkeaan uudistumiseen •Mahdollistan yhteisöohjautuvuudenja kannustan luovuuteen •Olen läsnäarjessa ja edistän avointa vuorovaikutusta •Johdan ennakoivastija johdonmukaisesti •Viestin aktiivisesti, läpinäkyvästi ja kerron odotuksetselkeästi •Organisoin toiminnan tehokkaasti ja tuloksellisesti •Puutun havaitsemiini epäkohtiinheti •Rakennan hyvän elämän edellytyksiä eettisesti ja kestävästi •Luon hyvää asiakaskokemusta edistämällä yhteistyötä läpi kaupunkiyhteisön •Ennakoin rohkeasti toimintaympäristön muutosta ja sen merkitystä asiakkaille •Luon työn merkityksellisyyttäasettamalla strategiaan liittyviä tavoitteitaja valmentamalla niiden saavuttamista Johtamisen kulmakivetmäärittelevät kaupunkitasonjohtamisen painopisteet •Mahdollistan onnistumisenluottamalla ihmisiin ja jakamalla johtajuutta •Ymmärrän asiakkaan kannalta tärkeimmät prosessit ja varmistan, että ne toteutetaan laadukkaasti •Teen tarvittaessa nopeita päätöksiä, jotka perustuvat tietoon ja näkemykseen •Arvioin saavutettuja tuloksia helsinkiläisten näkökulmasta Henkilöstön saatavuuden varmistaminen Henkilöstön saatavuus on edelleen haaste, mutta henkilöstön sitoutunutta Helsinkiin myös pula- aloilla 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 Suosittelisi työnantajaa ystävälleen, kyllä % Kunta10 2016 Kunta10 2018 Kunta10 2020 Johtamisen ja työkulttuurin uudistaminen Kasko Tietyt asiantuntija- ryhmät muilla toimialoilla 81 % työvoimapula-alojen työntekijöistä suosittelisi ystävälleen Helsingin kaupunkia työnantajana Koronan vaikutus henkilöstöön Korona-aika vaikuttanut henkilöstöön eri tavoin Positiivisesti •Yhteistyö on lisääntynyt. •Henkilöstö kokee tehneensä merkityksellistä työtä kriisin keskellä. •Etätyötä tekevillä autonomia työn suunnittelussa on lisääntynyt. Negatiivisesti •Osalla henkilöstöstä työkuorma on kasvanut •Palvelutoiminnan sulkemisen myötä on syntynyt tyhjäkäyntiä Osaajapankki turvannut palvelutoimintaa •Mahdollistanuttyövoimanjoustavan liikkumisentilanteissa, jossa palvelutontaattava koronasta huolimatta. •Yhdistänyt vapaatresurssitja kriittisenlisäresurssientarpeen •Joustavalla toiminnalla onvältettylomautukset •Keväällä Kaskosta siirtyihenkilöstöä Soteen, kun valtakunnalliset suositukset vaikuttivat varhaiskasvatuksen palvelutarpeeseen. Kuvan henkilöstöä siirtyitoteuttamaan HelsinkiApu-toimintaa. •Syksyllä Kuvan henkilöstöä siirrettiin tukemaan Sotenja Kaskon toimintaa. •Koronan jälkeiseen normaaliin palatessa Helsingin kaupunki haluaa edelleenedistää sisäisen työvoimanjoustavaa liikkumista eri keinoin, varsinkin työvoimapula-alueille. 28.1.2021Nina Gros Kuva:JussiHellsten382henkilöä siirtyitoimialojenvälillä1255henkilöä siirtyitoimialojen sisällä Työstressin lisääntymisellä ei suoraa vaikutusta työtyytyväisyyteen Etätyöhön siirtyneiden työtyytyväisyys on ollut muita suurempi, ja he ovat kokeneet muita vähemmän työstressiä ja pystyneet enemmän vaikuttamaan työn hallintaan Strategiakauden päättyessä Tavoitteena on tehdä jatkuvasti kaikki hiemanparemmin, jotta helsinkiläisten elämä olisimukavampaa ja vaivattomampaa Mahdollistaa henkilöstön onnistuminen ja osallistaminensekä palveluiden kehittäminen Vahvistaa hyvää ja linjakasta johtamista, jotta yhteistyö vahvistuu ja työyhteisöissä eettiset periaatteet toteutuvat Kiitos! Kuva: Jussi Hellsten