Strategian 2017-21 arviointi keskushallinnossaMiten olemme onnistuneet matkalla kohti maailman toimivinta kaupunkia? Kaupunginvaltuuston seminaari 4.-5.2.2021Kansliapäällikkö Sami Sarvilinna Onnistumiset ja haasteet keskushallinnossa Onnistumiset Haasteet ja kehittämiskohteet Keskeiset muutosmittarit Maailman toimivin kaupunki √Johtamisessa edistymistä √Kaupungin kokonaisohjattavuus parantunut toimialamallissa oTyövoiman saatavuus työvoimapula-aloilla oResurssien joustavissa siirroissa haastetta •Johtaminen:Uudistumisen pulssin kokonaisindeksi2020: 3,08 (2019: 3,01) •Esihenkilöiden arvio kokonaisohjattavuudesta 2020: 3,3 (2018 ja 2019 3,1) Kestävän kasvun turvaaminen kaupungin keskeisin tehtävä √Osallisuus kokonaisuutena edennyt √Kasvuyrittäjyyden tukeminen oPitkäaikaistyöttömyys oKeskustan elinvoima ja kehittäminen •Yksityisen sektorin työpaikkamäärän kasvu 2017-19 •Työttömyys kasvanut Uudistuvat palvelut √Palvelupolut koulutukseen ja työelämään parantuneet √Digitalisaatio-ohjelma vauhdittanut kehitystä √Merellinen Helsinki kehittynyt hyvin oAsukas-ja käyttäjätyytyväisyyden kokonaiskuva oDigitaalisen perustan haasteet •Ohjaamo-käynnit kasvussa Vastuullinen taloudenpito hyvinvoivan kaupungin perusta √Asuntotuotannon korkea taso √Lainakanta/asukas on säilynyt strategiatavoitteen mukaisena oPäätetyt talousarviot ovat ylittäneet tavoitetason jo päätöshetkellä •Valmistuneet asunnot2020: 7280 (2017: 4890) •Strategiatavoitteen mukaisesti laskettu toimintamenojen kasvu olluttavoitetta suurempaa Helsinki vahvistaa ja monipuolistaa edunvalvontaansa √Kansainvälinen viestintä √Edunvalvonnan toimintatapaa kehitetty eteenpäin oEdunvalvonnan vaikuttavuuden parantaminen •Työvoiman saatavuus työvoimapula-aloille •Resurssien joustavissa siirroissa haastetta Haasteet Johtamisen parantuminen •Koronasta on opittu paljon HR-työssä esim. joustava resurssointija osaamisen kartoituksen tärkeys •Johtamisesta muutoksessa on opittu sekä uudessa johtamisjärjestelmässä että toimintaympäristön muutoksessa •Selkeät yhteyspinnat toimialoille on tunnistettava paremmin –suurempia yhtenäisiä kokonaisuuksia Maailman toimivin kaupunki Kokonaisohjattavuus(johtamisjärjestelmän arviointi) Opit Onnistumiset •Uudistumisen pulssin kokonaistulos parantunut (kaupunki ja kanslia) •Kaupungin kokonaisohjattavuus parantunut toimialamallissa + - Mittarit Mittari 2018 2019 2020 Valmentavan johtamisen indeksi (Kunta10, asteikko 0-100) 68,8 (ei mitattu) 73 Uudistumisen pulssi –indeksi (asteikko 1-4) (ei mitattu) 3,01 3,08 Mittari 2018 2019 2020 Kaupunkikokonaisuuden ohjattavuus paranee (KPMG:n arviointi, esihenkilöt, yhdeksänkysymyksen keskiarvo, asteikko 1-5) 3,1 3,1 3,3 •Pitkäaikaistyöttömyys kasvussa •Yksityisen sektorin työpaikkamäärä laskussa •Keskustan elinvoima ja kehittäminen Haasteet -Osallisuudesta kauden aikana on kertynyt runsaasti tietoa, jota voidaan hyödyntää nykyistä enemmän -Pitkäjänteisyys on muistettava mm. elinkeinopolitiikassa -Työttömyyden hoidossa asiakastiedon hyödyntäminen -Elinkeino-ja toimialatiedon parempi hyödyntäminen Kestävän kasvun turvaaminen kaupungin keskeisin tehtävä Strategiamittari: Yksityisen sektorin työpaikkamäärä kasvaa vähintään yhtä nopeasti kun asukasluku Opit Onnistumiset •Osallisuus kokonaisuutena edennyt. •Osallistuvan budjetoinnin äänestysprosentti 2019 8,6 % kansainvälisessä vertailussa hyvä •Kasvuyrittäjyyden tukeminen + - Mittarit Kasvuyrittäjyyden tukeminen Elokuu 2017 Elokuu 2020 Kasvuyritysten määrä Maria01:ssa 90 170 Työpaikkojen määrä Maria01:ssa 580 1300 Pääomasijoitusyhtiöiden määrä Maria01:ssa 6 13 Mittari 2017 2018 2019* 2020** Yksityisettyöpaikat, työvoimatutkimus 252 286 258 920 251 475 251 475 Väestö 31.12. 643 272 648 042 653 835 657 360 Väestö, muutos-% 1,3 % 0,7 % 0,9 % Työpaikat, muutos-% 3,1 % 2,6 % 1,0 % -1,0 % Suhdeluku 2,43 3,48 1,13 -1,78 *Ennakkotieto ** Kuvaa kehitystä ajalla 1.1.-30.9.2020. •Asukas-ja käyttäjätyytyväisyyden kokonaiskuva kaupungissa hajanainen •Digitaalisen perustan haasteet verkon hallittavuudessa ja turvallisuudessa Haasteet Palvelupolkujen parantuminen koulutukseen ja työelämään Uusia työllisyydenhoidon palveluita kehitettiin ja vakiinnutettiin mm. Ohjaamo, Nuorten Urapalvelut ja opinto-ohjaus TYP- palveluihin. Ohjaamo-toiminnan aktiivisuus kasvussa: Vuonna 2016 8100 käyntiä Vuonna 2019: 16 300 käyntiä -Palvelukehitykseen tulee yhdistää paremmin tiedon ja datan hyödyntäminen Uudistuvat palvelut Merellinen Helsinki edennyt hyvin •Merellisen strategian noin 50 toimenpiteestä on toteutunut tai käynnistynyt hyvin noin 40 ja tyydyttävästi 10. •Esimerkkejä 2019-2020 toimenpiteistä: •Vallisaaren yhdyskuntatekniikka on valmis •Vasikkasaari virkistyskäytössä •Avattiin Vartiosaari Opit Onnistumiset •Palvelupolut koulutukseen ja työelämään parantuneet •Digitalisaatio-ohjelma vauhdittanut kehitystä, uusia proaktiivisia palveluita ja perustan uudistus käynnissä •Merellinen Helsinki edennyt hyvin + - Mittarit ja kehitys Uudistuvat palvelut #1 Toimiva ja turvallinen tietoliikenne palveluna #2 Kustannustehokkaat ja korkean saatavuuden kapasiteettipalvelut #3 Nopea ja helppo tapa saada tukea #4 Kustannustehokkaat ja laadukkaat työvälineet työskentelyn tueksi Yksi turvallinen ja nopea verkko mahdollistaa innovatiiviset palvelut Laadun ja tehokkuuden varmistaminen mittakaavaa ja hybridiympäristöjä hyödyntämällä Kaikkitukipalvelutyhdestäpisteestä Harmonisoituelinkaarenhallintamalli Status ja ennuste Lähiverkon hallinta laajenee vuoden 2020 loppuun mennessä ja tuo säästöjä Kyberturvakilpailutus 2021 Oma konesali (HDC1) käyttövalmis vuoden 2020 loppuun mennessä Migraatiot käyntiin vuoden 2021 aikana Palveluhallintajärjestelmä valittu ja käyttöönotto käynnissä. Tukipalvelut organisoitumassa Yhteinen laiterekisteri käytössä osin vuonna 2021 ja valmis 2022 Digitaalinenperusta on merkittävin digitalisaatio-ohjelman tulos strategiakaudella Yhteiset infra-ja tietotekniikan palvelut tarjotaan keskitetysti: mahdollistaa merkittävät synergiaedut ja kustannussäästöt Digitalisaatioyksikönuusi organisaatio ja toimintamalli käynnissä 1.1.2021 Yhteinenpalvelu-jatalousmalli käyttöön vuonna 2021 Alustavahyötyjen ja kustannusten seurantamalli luotu Kaupunkiyhteinenonnistuminen User Tavoitteet User Keinot •Toimintamenojen kasvu ollut strategiassa sovittua tavoitetta suurempaa •Päätetyt talousarviot ovat ylittäneet tavoitetason jo päätöshetken kustannustason muutosennusteilla; lisäksi ennusteet kustannustason muutoksesta ovat laskeneet verrattuna budjetointivaiheeseen Haasteet Vastuullinen taloudenpito hyvinvoivan kaupungin perusta Onnistumiset •Toimialat, virastot ja liikelaitokset ovat pääsääntöisesti pysyneet annetuissa määrärahoissa •Määrärahoja on pystytty strategiakaudella kohdentamaan tavoitteen mukaisesti sinne missä väestönkasvu lisää kustannuksia suorimmin (kasko ja sote) + - Mittarit Koko kaupungin käyttötalouden muutos (raami) Määrärahojen kehitys 2017-2021, 1000 € VuosiMenot €Kasvu ed. vuosi € Kasvu ed. vuosi % Kasvu 2017- 2021 € Kasvu 2017- 2021 % TP 20173 758 711TP 20183 835 45976 7482,0 % TP 20194 025 815190 3565,0 % TP 20204 198 397172 5824,3 % TA 20214 351 115152 7183,6 %592 40415,8 % *strategiatavoitteen mukaan kasvu olisi saanut olla 2017-2021: 8,71 % Strategiatavoitteen mukainen TA 20214 085 930 •Tulorahoitusnäkymät tuleville vuosille ovat voimakkaasti heikentyneet •Investointitaso nousi vuodelle 2020 merkittävästi ja pysyy edelleen korkeana vuonna 2021 •Erotus joudutaan kattamaan lainanotolla ja kassavaroilla Haasteet Vastuullinen taloudenpito hyvinvoivan kaupungin perusta Opit Onnistumiset •Investointitaso noussut selvästi vuosien 2017 ja 2018 lähtötilanteesta; vuosikate pysynyt vuodet 2017-2020 lähes samalla tasolla. •Vuoteen 2019 asti investoinnit on pystytty rahoittamaan hyvin tulorahoituksella + - Mittarit •Asuntotuotantotavoitteen edellyttämien investointien rahoitus Haasteet •Strategian taloudellisten ja toiminnallisten vaikutusten arviointi on tehtävä seuraavan strategian valmistelun aikana •Pitkän aikavälin talouden kuva on oltava jatkuvasti päätöksenteon pohjana Vastuullinen taloudenpito hyvinvoivan kaupungin perusta Opit Onnistumiset •Asuntotuotanto on korkeallatasolla •Investointeihin käytetty rahamäärä sekä käytettävissä olleen määrärahan toteumaprosentit ovat nousseet + - Mittarit Mittari 2017 2018 2019 2020 Tavoite 6 000 6 000 7 000 7 000 Toteuma (valmistuneet) 4 890 4 843 6 736 7 280 Toteuma (alkaneet) 5 071 7 943 6 928 7 186 Investointien toteuma-% koko emo TA+ylitys TP % TA+ylitys TP emo % 2017 843 621 73,7 673 546 81,1 2018 877 625 71,3 695 516 74,2 2019 951 780 82,0 779 640 82,2 •Finanssisektorin maksama yhteisövero alentunut vuosista 2014-2016 Haasteet Vastuullinen taloudenpito hyvinvoivan kaupungin perusta Onnistumiset •Helsingin yhteisövero-osuus korkeimmillaan (valmistuneet verotukset) vuosina 2014-2016 •Tilityksissä käytettävä jako-osuus korkeimmillaan 2018 ja 2019 + - Mittari -Edunvalvonnan vaikuttavuuden parantaminen. -Edunvalvontaa tukevia toimintatapojen kehittämistyötä tarve jatkaa ja systematisoida myös jatkossa. Haasteet •Kansainvälistä kumppanitoimintaa systematisoitu, näkyvyys ja yhteistyö vaikuttavaa koronakriisiin saakka, kriisissä suorat kontaktit korostuneet. •Edunvalvontaa on vahvistettu ja tavoitteet määritelty Suurten kaupunkien yhteistyö laajentunut C21 ja luotu toimintamalli Kuntaliiton kanssa. •Yhteinen ja yhtenäinen tilannekuva kaupungin keskeisistä edunvalvonnan haasteista, mahdollisuuksista ja ratkaisusta edunvalvonnan vahvistamiseksion onnistumisen edellytys Helsinki vahvistaa ja monipuolistaa edunvalvontaansa Opit Onnistumiset •Kansainvälinen viestintä •Edunvalvonnan tavoitteet ja toimintamalli on luotu + - Mittarit ja kehitys Onnistumiset •Digitalisaatio-ohjelma ja digitalisaationjohtoryhmä on tiivistänyt yhteisiä työtapoja •Segregaatiokehitykseenon pyritty puuttumaan AM- ohjelmalla mm. uusien asuntojen hallinta-ja rahoitusmuotoja ohjaamalla. Lisäksi aloitettu kaupunkiuudistus aloittaminen kolmella alueella •Talousarvioprosessia on kehitetty yhdessä. Parantaminen edellyttää kaikkien panosta ja sitoutumista •Kaupungin HR-johtamisen foorumin avulla on yhtenäistetty kaupungin toimintatapoja ja johtamista sekä määritelty yhdessä uudistumisen prioriteetteja •Hallinnon menettelyjä on kehitetty yhteistyössä •Kaupunkiyhteisten strategisten hankkeiden ja ohjelmien hallinnassa ja hyödyntämisessä on parannettavaa. Hallinnan parantaminen edellyttää yhteisiä työtapoja ja -menetelmiä. •Kaupungin johdon yhteistä sitoutumista strategiasta johdettuihin kokonaisuuksien tavoitteisiin (ohjelmat/hankkeet/kokeilut tms.) tarvitaan. •Toimialarajat ylittävien toimenpiteiden sujuvoittaminen, kuten osallistuva budjetointi Haasteet + - Toimialarajat ylittävät teemat ja yhteistyö Missä onnistuimme yhdessä? Missä on kehitettävää? Mitä opimme?