Helsingin merellinen strategia Tammikuu 2021 Projektipäällikkö Minttu Perttula Helsingin kaupunki, Elinkeino-osasto Tavoitteen asetti Helsingin kaupunkistrategia: merellisyyttä täytyy hyödyntää paremmin! “Lähisaaristonavaamistaedelleenyleiseenkäyttöönjatketaan. Helsinkiläistenvirkistysmahdollisuuksienedistämiseksi, matkailupalvelujenkehittämiseksi ja kaupungin yleisen vetovoiman vahvistamiseksilaaditaanmerellinenstrategia, jossa haetaan keinoja mm. merellisten kohteiden saavutettavuudenparantamiseen, saaristonpalvelujenkehittämiseenja merellistentapahtumienedistämiseen.” Helsingin merellinen strategia hyväksyttiin kaupunginhallituksessa 11.3.2019. Merellisessä strategiahankkeessa on vuosille 2018-2022 19 toimenpidekokonaisuutta ja noin 50 toimenpidettä. Niistä kaikki ovat toteutuneet tai käynnistyneet. 3 Konkreettiset teot yhdessä kumppanien kanssa ovat vahvistaneet helsinkiläisten merellistä hyvinvointia Liikennöinti Laajasalon Reposalmen ja Vartiosaaren välillä on ollut vilkas koko kesän. (Kuva: Ilkka Ranta-aho) https://www.uuttahelsinkia.fi/sites/default/files/styles/cols_11/public/uutiset/feed/kaupunkisoutuvene_minttu_perttula.jpg?itok=oNrPNEtm 2019 alkaen kaupunkiveneillä on liikuttu lähes 10000 tuntia Vuokravenebuumi 2020. https://www.uuttahelsinkia.fi/sites/default/files/styles/cols_11/public/uutiset/feed/kaupunkisoutuvene_minttu_perttula.jpg?itok=oNrPNEtm Meri osaksi helsinkiläisten arkea: 2019 vesiliikenteen aikataulut HSL-reittioppaaseen Helsingin ensimmäinen sähkölautta kuljetti 7200 ihmistä. Kiitos osbu! Ekologinen majoituskonsepti MajaMaja. Nolla-mökit Isosaareen Merelliset digihankkeet: Ahti- ja Vene-Helsingissä sekä vesiliikenteen Maas-pilotoinnit ja Johku-yhteistyö Rantareitin palveluita, opasteita ja valaistusta parannettu Helsinki biennaali toteutuu 2021. Lyypekinlaituripaviljonkeineenon jo valmis. Ekologinen majoituskonsepti MajaMaja. Nolla-mökit Isosaareen Vartiosaaren virkistyskäyttöä on vahvistettu reiteinja opastein. Vallisaaren kunnallistekniikka on toteutettu. Rantareitillä koottiin yhteen 120 palveluiden paikkaa Merellinen maailma muuttuu yhä nopeamminja siihen on sopeuduttava 5 Kuva: Juuso Tilaéus, Laguuni •Merellinen maailma muuttuu yhä nopeammin. Yhä tarvitaan lisää tietoa päätösten tueksi. •Prosessimme ovat paikoin hitaita •Vesiliikenteen, huollon sekä laiturien hallinnoinnin kehittämisessä kaupungilla pitäisi olla taho, jolla selkeästi olisi riittävä mandaatti kehittämiseen yli organisaatiorajojen. •Pandemia lisäsi merellisten palveluiden kysyntää, mutta ei investointi-ja ylläpitoresursseja. Pandemia vaikuttaa myös yritysten kykyyn investoidamerellisten matkailupalveluiden kehittämiseen tulevina vuosina. •Meriluonnon suojelu ja ilmastonkestävyyden varmistaminen •Pandemian ajan kaupungissa on tärkeämpää kuin koskaan mahdollistaa virkistys-ja lähimatkailupalveluiden kehittyminen helsinkiläisten lähiympäristöissä. Saarten ja rantareitin avaamista ja ylläpitoa tulisi jatkaa, saariston ja ranta-alueiden kaavoja edistää. •Kumppanuuksien merkitys. Kaupunkilaiset toivomia palveluita saatiin tämän strategiakauden aikana rannoille ja saariin erityisesti yritysyhteistyön kautta. •Pienillä konkreettisilla teoilla on merkitystä: uima-ja melontalaitureilla, opasteilla, esteettömyyttä edistävillä teoilla jne. Tehdään niitä jatkossakin rohkeasti ja entistä sujuvammin.