Yrityskysely 2020Keskeisimpiä havaintoja Kaupunginvaltuuston seminaari 4.-5.2.2021 Lähteet: •Yrityshaastattelututkimus, Taloustutkimus 2016, 2018 ja 2020 •Taloustutkimuksen toimittamat aineistot näihin kyselyihin liittyen Tavoite: Helsingin kaupunkistrategia ”Hyvin toimiva kaupunki on myös parasta elinkeinopolitiikkaa” ”Helsingin tulee olla Suomen paras kaupunki yrityksille. Urbaani ympäristö tarjoaa hyvän kasvualustan yritysten innovaatiotoiminnalle ja vetovoimaisen asuinympäristön työvoimalle. Helsinki luo mahdollisuuksia kasvulle kaavoittamalla riittävästi ja ketterästi tarvittavia työpaikka- alueita.” ”Elinkeinoelämän edellyttämän liikenteen kilpailukyky turvataan.” Kysely •Kyselyn tarkoitus oli selvittää, minkälaisia kokemuksia helsinkiläisillä yrityksillä on Helsingin kaupungin tarjoamista palveluista ja yhteistyöstä Helsingin kaupungin kanssa. Lisäksi kyselyllä selvitettiin yritysten toiveita tulevaisuudessa. •Tarkasteltava kysely on jatkoa aiemmille vuosina 2016 ja 2018 toteutetuille vastaaville kyselyille. Eri vuosina kyselyssä on ollut mukana eri yrityksiä, myös toimialapainotus on muuttunut jonkin verran. •Tutkimus toteutettiin puhelinhaastatteluina, joihin vastasi 29.9.-3.11.2020 välisenä aikana 1001helsinkiläisen yrityksen edustajaa. Yhden haastattelun kesto oli keskimäärin 22 minuuttia. •Aineiston on kerännyt Taloustutkimus Helsingin kaupungin toimeksiannosta. Yhteenveto •Verrattuna aiempiin kyselyihin muutokset eivät ole isoja (huolimatta koronasta) •Tyytyväisimpiä ollaan yritysneuvontapalveluihin, sähköiseen asiointiin, markkinointiyhteistyöhön sekä työllistämiseen liittyviin palveluihin. •Tyytymättömimpiä ollaan kaupungin palautejärjestelmään sekä kaavoitus-ja tonttiasioihin. Maankäyttöön ja liikenteeseen liittyvissä asioissa tilanne oli jonkin verran parantunut lukuun ottamatta pysäköintiä. •Helsinkiläiset yritykset tuntevat yhä varsin huonosti Helsingin kaupungin yrityksille suuntaamia palveluita. •Lähes kahdella kolmesta yrityksestä on rekrytointitarpeita, mutta aiempaa harvemmalla. •Yritysten näkökulmasta Helsingin tärkeimpiä syitä suositella Helsinkiä sijaintipaikkana ovat laajat markkinat ja asiakaspotentiaali. •Tärkeimpiä syitä olla suosittelematta Helsinkiä sijaintipaikkana ovat yleinen hinta-ja kustannustaso.Toimitilojen kalleus oli seuraavaksi yleisin syy. •Suositteluhalukkuutta kuvaava NPS-indeksi oli uusimmassa kyselyssä pudonnut, on nyt 9. Erityisen paljon on pudonnut parhaan arvosanan antaneiden määrä. Suurimpia tyytymättömien toimialoja ovat olleet ravitsemusala ja teollisuus (uusi ala kyselyssä). Teemateriteltynä Tyytyväisyys Helsingin kaupungin tarjoamiin palveluihin 1.Yritysneuvontapalvelut2020: 3,63↑vrt. 3,61 (2018), 3,44 (2016) 2.Sähköinen asiointi 2020: 3,54↑vrt. 3,53 (2018), 3,45 (2016) 3.Markkinointiyhteistyö2020: 3,45↑vrt. 3,38 (2018), 3,33 (2016 4.Työllistämispalvelut2020: 3,45↓vrt. 3,49 (2018), 3,42 (2016) 5.Kehittämishankkeet2020: 3,29↓vrt. 3,30 (2018), 3,16 (2016) 6.Erilaiset lupa-asiat2020: 3,25→vrt. 3,25 (2018), 3,20 (2016) 7.Kumppaniyhteistyö kaupunkisuunnittelussa, rakentamisessa, ylläpidossa2020:3,18(ei vertailutietoa ennen 2020) 8.Kaavoitus ja tonttiasiat2020:3,09↑vrt. 2,89 (2018), 2,99 (2016) 9.Palautejärjestelmä2020:3,03↓vrt. 3,27 (2018), 3,15 (2016) sekä muu yhteistyö2020:3,49(ei vertailutietoa ennen 2020) Miten Helsinki on onnistunut maankäyttöön ja liikenteeseen liittyvissä asioissa 1.Yhteydet muualle Suomeen ja ulkomaille2020: 4,03↑vrt. 3,97 (2018), 3,96 (2016) 2.Julkiset liikenneyhteydet seudun sisällä2020: 3,86↑vrt. 3,79 (2018), 3,73 (2016) 3.Jakeluliikenteen sujuvuus2020: 2,96↑vrt. 2,88 (2018), 3,01 (2016 4.Yritystarpeiden huomiointi kaavoituksessa2020: 2,86↑ vrt. 2,78 (2018), 2,87 (2016) 5.Liikenteen sujuvuus2020: 2,84↑ vrt. 2,60 (2018), 2,70 (2016) 6.Yritystonttien saatavuus2020: 2,69↑vrt. 2,60 (2018), 2,80 (2016) 7.Yritys-ja asukaspysäköinti2020: 2,42↓vrt. 2,43 (2018), 2,38 (2016) Kuinka hyvin koette tuntevanne Helsingin kaupungin yrityksille suunnattuja palveluita tai muita toimenpiteitä? Samaa mieltä väitteiden kanssa (% vastaajista) Uskotteko yrityksellänne olevan rekrytointitarpeita seuraavan vuoden aikana? Mitkä asiatvaikuttavateniten siihen, että yrityksenne sijaitsee Helsingissä? •Yritystutkimuksenaineistossa kolme syytä nousee selvästi ylitse muiden: •työntekijöiden asuinpaikka, •asiakaspohja /laajatmarkkinat ja •historiallisetsyyt. •Työntekijöiden asuinpaikka ja laajat markkinat ovatentistä tärkeämpiä syitä. Millä tavoin yrityksenne haluaisi tehdä yhteistyötä Helsingin kaupungin kanssa? Mihin asioihin Helsingin kaupungin pitäisi panostaa, jotta yritysten edellytykset toimia, kasvaa ja kehittyä olisivat mahdollisimman hyvät? NPS-indeksin muutos eri toimialoilla Johtopäätelmät •Jatkettava Helsingin kaupungin toiminnan tekemistä tunnetuksi yrityksille. •Kaupungin palautejärjestelmää ja lupa-asioita kehitettävä. •Kaupungin kaavoitus ja tonttiasioiden yritysmyönteisyyttä kehitettävä (nopeus, tasalaatuisuus, yritysten toiveiden huomioonottaminen). Myös pysäköintiin kiinnitettävä huomiota. •Erityishuomiota ravintola-alalle, logistiikan ja teollisuuden tarpeisiin •Vahvuuksia on ICT ja rahoitus& vakuutussektorin tyytyväisyys. Lisäksi osaavassa työvoimassa ja kansainvälisessä vetovoimaisuudessa. •Yritykset toivovat yhteistyötä kaupungin kanssa. Lisäkalvot Nykytilanne: Helsingin yritysrakenne kokoluokittain •Helsingissä toimi 47325liikeyritystä Tilastokeskuksen yritysrekisterin mukaan vuonna 2018. •Lähes kaikki (97 %) Helsingissä toimivat yritykset ovat pienyrityksiä (alle 50 hlöä).Keskisuurten (50–249 hlöä) osuus oli yrityskannasta alle kaksi prosenttia ja suurten (250 -hlöä) alle prosentin vuonna 2018. •Suurten yritysten osuus kokonaishenkilöstöstä oli 36 prosenttia ja liikevaihdosta 23prosenttia eli 20miljardia euroa. Nykytilanne: Yksityisen sektorin työpaikat ja yrittäjät toimialoittain NPS-indeksi ja palveluiden tuntemus •Suositteluhalukkuutta kuvaava NPS-indeksi oli uusimmassa kyselyssä 9. Kaksi vuotta aiemmin vuonna 2018 indeksi oli 16 ja vuonna 2016 indeksiluku oli 13. NPS-indeksi on siis pudonnut selvästi. •Suosittelukysymyksestä voidaan laskea suositteluhalukkuutta kuvaava NPS-indeksi. Tämä lasketaan vähentämällä arvosanan 9 ja 10 antaneiden prosenttiosuus arvosanan 0-6 antaneiden prosenttiosuudesta. Kuvioissa esitetään suosittelukysymyksen vastausten jakaumat eri vuosina niiden yritysten osalta, jotka tuntevat kaupungin palvelut vähintään hyvin ja toisessa kuviossa niiden osalta, jotka eivät tunne palveluita. Muutos: •Edelliseen kyselyyn verrattuna muutoksia on nähtävissä useassa kohtaa. Arvojen 7 ja 8 valinneiden määrä on kasvanut selvästi ja arvojen 9 ja 10 määrä on pudonnut. Erityisen paljon on pudonnut parhaan arvosanan antaneiden määrä. NPS-indeksi ja yritysluokat •NPS-indeksi oli kaikkein korkein ICT-toimialalla, peräti 46 ja tässä on nousua selvästi jo aiemminkin korkealta tasolta (34). Toisiksi korkein NPS- indeksi oli rahoitus-ja vakuutustoimialalla; 29. Tämä luku laski hyvin selvästi, mutta myös otoskoko on tällä toimialalla ollut selvästi kasvanut. •Suurimmat putoajat ovat olleet ravitsemusala (koronavaikutus), ja teollisuus (laajennettu uusille aloille) sekä nyt vähentyneet nopean kasvun yritykset ja kuljetus-ja varastointi. •Muotoilun ja luovien alojen NPS-indeksi on ollut laskusuunnassa näiden kyselyiden aineistoissa. Vuonna 2016 luku oli 33, kaksi vuotta sitten 29 ja nyt 22. Kaupan alan NPS-indeksi pysyi ennallaan ja rakentamistoimialan NPS hieman nousi. Kaikkein alhaisin NPS-indeksi oli kuljetus-ja varastointialan yrityksillä.