KINAPORIN PALVELUKESKUKSEN YMPÄRISTÖN ESTEETTÖMYYSSUUNNITELMA 2007
SISÄLLYSLUETTELO
1 NYKYTILANNE 3
1.1 Kartoituksen lähtökohdat 3
1.2 Kartoitettavan alueen rajaus ja kartoitettavat reitit 4
1.3 Esteettömyyden nykytilanne 4
2 ESTEETTÖMYYDEN TARKASTELU ALUEITTAIN 6
2.1 Palvelukeskuksen ja -talon piha ja sisäänkäynnit 6
2.1.1 Sisäpiha 6
2.1.2 Hämeentie 7
2.1.3 Kinaporinkatu 7
2.2 Mäkelänkatu 8
2.3 Helsinginkatu 8
2.4 Aleksis Kiven katu 9
2.5 Päijänteentie ja Vääksyntie 9
2.6 Kustaankatu, Harjukatu ja Pengerkatu 10
2.7 Kinaporinpuisto ja Dallapénpuisto 10
2.8 Vaasanpuistikko 11
2.9 Sörnäisten metroasema 11
3 TOIMENPIDE-EHDOTUKSET 12
LIITE 1 Kinaporin metroaseman kartoitusraportti
LIITE 2 Palvelukeskus Kinaporin lähiympäristön turvallisuuskartoitus 2007
LIITE 3 Palvelukeskuksen turvallisuuskartoituksen tulokset
Tekijät ja kuvat: Anni Juutilainen ja Tanja Turunen
Palvelukeskuksen kysely (liitteet 2 ja 3): sosiaalivirasto
1 NYKYTILANNE
1.1 Kartoituksen lähtökohdat
Kinaporin kartoitus on osa Helsinki kaikille -projektin Hallintokunnat ja esteettömyyden tarve -hanketta. Kinaporin palvelukeskus ja -talo valittiin sosiaaliviraston pilottikohteeksi. Samaan aikaan kartoitettiin Kynnys ry:n toimesta palvelukeskuksen ja -talon sisätilojen esteettömyys sekä Helsinki kaikille -projektin toimesta palvelukeskuksen lähiympäristön ulkoalueet. Kynnys ry:n puolesta kartoituksesta vastasi arkkitehti Niina Kilpelä. Ulkoalueiden kartoituksesta vastasivat Helsinki kaikille -projektin projektityöntekijät Anni Juutilainen ja Tanja Turunen.
Kinaporin palvelukeskuksen työryhmä määritteli maaliskuussa 2007 aluerajauksen ja kartoitettavat reitit sekä listasivat kohteita ja asioita, joihin toivottiin erityisesti kiinnitettävän huomiota. Mukana tässä työryhmässä olivat tila- ja palvelukeskuksen suunnittelija Mirja Höysniemi, Kinaporin palvelukeskuksen toiminnanohjaaja Eija Mustonen, Kinaporin palvelukeskuksen johtaja Linnea Haataja sekä käyttäjäneuvoston edustajat Antti Henriksson ja Riitta Tähtinen. Tärkeimmät alueet palvelukeskuksen ja -talon ympäristöstä katsottiin yhdessä Eija Mustosen, Linnea Haatajan ja opiskelija Reetta Grundströmin kanssa huhtikuun alussa. Ulkoalueiden kartoitus tapahtui huhtikuun aikana.
Raportissa on hyödynnetty palvelukeskuksessa tehtyä lähialueiden turvallisuutta ja esteettömyyttä käsittelevää käyttäjäkyselyä, aluepoliisien Kalevi Havion ja Jukka Rannan antamaa yleiskuvaa alueen turvallisuudesta sekä palvelukeskuksen henkilökunnan tietoja.
Raporttiin ja toimenpide-ehdotuksiin pyydettiin kommentteja alueen liikennesuunnittelija Pekka Nikulaiselta sekä aluearkkitehdeiltä Marko Härköseltä ja Pirjo Oikurilta kaupunkisuunnitteluvirastosta. Rakennusvirastosta kommentteja pyydettiin alueen aluesuunnittelija Tomas Palmgrenilta, suunnitteluinsinööri Ermo Mattilalta, puistovastaava Petri Arposelta, ylläpitoinsinööri Jyrki Vätöltä, projektinjohtaja Markku Miettiseltä sekä valaistuksen osalta valaistuspäällikkö Juhani Sandströmiltä. Helsingin kaupungin liikennelaitokselta mukana olivat liikennesuunnittelija Mervi Vatanen sekä liikennesuunnittelija Hellevi Saivo-Kihlanki, joka vastaa palvelulinjoista.
1.2 Kartoitettavan alueen rajaus ja kartoitetut reitit
Palvelukeskuksen työryhmä määritteli aluerajauksen ja kartoitettavat reitit. Erikoistason reiteiksi on valittu palvelukeskuksen ja -talon lähiympäristö sekä reitit lähimmille bussi- ja raitiovaunupysäkeille ja Sörnäisten metroasemalle. Lisäksi erikoistason alueeksi on valittu Kinaporinpuisto. Kartoitusalueeseen sisältyy nyt vain osa Aleksis Kiven kadusta ja Helsinginkadusta. Näiden kahden kadun kartoitus jatkuu todennäköisesti vuonna 2009, kun tehdään Pasilan alueen alueellinen esteettömyyssuunnitelma.
Erikoistason reiteillä on osittain tiukemmat vaatimukset alueiden kunnon ja ylläpidon suhteen kuin perustason reiteillä. Perustasolle ei yleensä tule esimerkiksi kulkua ohjaavia opaslaattoja tai varoittavia laattoja, ja perustasolla hyväksytään suurempi pituuskaltevuus kuin erikoistasolla.
1.3 Esteettömyyden nykytilanne
Alue on hankala esteettömyyden kannalta, koska alueella on suuria korkeuseroja. Kartoitusalueellakin on katuja, joiden pituuskaltevuus ylittää perustasolle määritellyn suurimman sallitun kaltevuuden, joka on kahdeksan prosenttiyksikköä. Tällaisia katuja ovat muun muassa Helsinginkadun ja Aleksis Kiven kadun väliset poikkikadut Kustaankatu ja Harjukatu. Myös Helsinginkadun eteläpuolella Pengerkatu ja Torkkelinkatu ovat hyvin jyrkkiä. Nämä kaikki on kuitenkin otettu kartoitusalueeseen mukaan ja määritelty perustason reiteiksi, sillä alueen asukkaat käyttävät niitä ulkoillessaan tai tullessaan palvelukeskukseen.
Alueella on useita liian korkeita reunakiviä. Maksimikorkeudeksi on määritelty viisi senttimetriä. Eniten ongelmia tuottavat keskikorokkeiden reunakivet, joiden korkeutta ei huomaa ennen kuin on jo keskellä katua liikenteen seassa. Korkeita keskikorokkeita on erityisesti Hämeentien raitiovaunupysäkkien yhteydessä. Hankalia rakenteita ovat myös korottamattomat tai syvyyssuunnassa liian kapeat keskisaarekkeet. Korottamaton keskisaareke tuottaa vaikeuksia erityisesti näkövammaiselle, koska hän ei erota, missä kohtaa on turvallista pysähtyä. Liian kapeilla keskikorokkeilla on epämiellyttävä odottaa valojen vaihtumista ja yleensä pyörätuolin tai lastenvaunut joutuu kääntämään poikittain.
Palvelukeskuksen lähistöllä ei ole viihtyisää puistoa, jossa palvelutalon asukkaat voisivat virkistäytyä. Lähimmässä puistossa, Kinaporinpuistossa ei ole yhtään levähdyspenkkiä ja puistoon johtavat portaita on vaarallista kulkea ylätasanteen suuren pituuskaltevuuden takia. Puistossa oleskelevat laitapuolenkulkijat saavat alueen tuntumaan turvattomalta. Dallapénpuisto on kauempana palvelukeskuksesta ja se toimii samalla kulkureittinä Aleksis Kiven kadun ja Satamaradankadun välissä. Vaasanpuistikko ei ole varsinainen puisto vaan torialue. Tori ei ole viihtyisä oleilualue, eikä siellä voi olla penkkejä, sillä torilla oleskelee usein paljon laitapuolen kulkijoita.
Palvelukeskukseen tullaan julkisen liikenteen kulkuneuvoilla monesta suunnasta. Palvelulinja P10 pysähtyy palvelukeskuksen edessä Kinaporinkadulla, mutta sillä ei ole varsinaisesti pysäkkialuetta. Hämeentietä pohjoisesta tultaessa lähin bussipysäkki on Kurvin jälkeen Helsinginkadun risteyksen eteläpuolella. Saman matkan päässä ovat metroasema ja lähin taksitolppa. Hämeentiellä palvelukeskuksen sisäänkäynnin kohdalla on raitiovaunupysäkit ja etelästä päin tuleville asiakkaille bussipysäkki. Idästä ja lännestä päin saavuttaessa palvelukeskusta lähimmät pysäkit ovat Junatiellä Hämeentien sillan vieressä ja Aleksis Kiven kadulla.
Lähistön bussi- ja raitiovaunupysäkit ovat pääasiassa esteettömiä, mutta usein ongelmana ei ole itse pysäkkialue vaan pysäkkialueelle pääsy. Monissa palvelukeskukselta pysäkeille kulkevissa reiteissä on esimerkiksi liian korkea reunakivi suojatien kohdalla. Kaikilla raitiovaunupysäkeillä on katos ja penkki tai noja, jossa odottaa raitiovaunun tuloa. Bussipysäkeistä katoksia oli vain puolissa ja penkkejä kolmasosassa pysäkkejä. Kaikilla pysäkeillä katosrakenteiden ja kadun reunan väliin jää yli 1,5 metriä tilaa. Tämä tila vaaditaan pyörätuolin kääntämiseen ympäri. Kaikki raitiovaunupysäkit ovat korotettuja ja pysäkin ja ajoradan pinnan välissä on aina yli 20 senttimetrin korkuinen reunakivi. Tämä helpottaa kulkuneuvoon nousemista, kun pysäkin reunan ja ajoneuvon lattian väliin jää mahdollisimman pieni tasoero. Bussipysäkeistä yhtäkään ei ole korotettu ja pysäkin ja ajoradan pinnan väliin jäävä ero on matala. Reunakiven korkeus vaihtelee pysäkeittäin kymmenen senttimetrin molemmin puolin. Pysäkkien tarkat mittatiedot on saatu Helsingin kaupungin liikennelaitokselta.
2 ESTEETTÖMYYSTARKASTELU ALUETTAIN
2.1 Palvelukeskus ja sen lähiympäristö Kinaporinkatu-Hämeentie
2.1.1 Sisäpiha
Palvelukeskuksen ja -talon sisäpihalle pääsee sekä Hämeentien että Kinaporinkadun puolelta. Molemmista suunnista sisäpihalle johtaa jyrkkä luiska. Käytetympi tuloreitti monelle on Hämeentien puolelta; sillä puolella katu on tasaisempi ja bussi- ja raitiovaunupysäkit ovat lähempänä. Kinaporinkadun puolelta tulevat taas monet lähialueella asuvat asiakkaat.
Hämeentien puolella luiskan pituuskaltevuus on 8-10 %. Luiskassa on yksi lepotasanne. Luiskassa ei ole käsijohteita. Kummallakin puolella on liikerakennukset, joihin on sisäänkäynti keskeltä luiskaa. A-standit luiskan alatasanteella aiheuttavat törmäysvaaran ja varsinkin kesäisin liikkeiden auki olevat ovet kaventavat kulkutilaa ja hankaloittavat liikkumista entisestään. Luiska on hämärä, koska valaistus ei ole riittävä. Hämeentien puolella ei ole opastetta palvelukeskuksesta. Siksi ensikertaa kävijän ja varsinkin näkövammaisen on vaikea löytää luiska kiinteistön eri sisäänkäyntien välistä.
Kinaporinkadun puolella luiskan pituuskaltevuus on 10 % ja luiska on pidempi kuin Hämeentien puolella. Luiskassa ei ole lepotasannetta. Kummastakin suunnasta palvelukeskukselle ja -talolle tullessa Kinaporinkadun pituuskaltevuus on yli viisi prosenttiyksikköä. Luiskassa on oikeaoppisesti käsijohde kummallakin puolella, mutta johde on profiililtaan neliön muotoinen (5 x 5 cm), jolloin siitä on hankalampi ottaa tukea kuin pyöreästä johteesta. Käsijohde ei ole yhtenäinen vaan katkeaa hieman luiskan puolelle tulevien betonipilarien kohdalla. Käsijohde loppuu liian aikaisin luiskan kummassakin päässä. Käsijohde on myös asennettu liian korkealle, 108 senttimetrin korkeuteen. Käsijohteen tulisi olla 90 senttimetrin korkeudella. Luiskan keskellä on ritilä, joka keikkaa helposti siihen astuttaessa ja ritilän reiät ovat niin suuret, että niistä mahtuu esimerkiksi kävelykeppi läpi. Luiskan yläpäässä käännyttäessä palvelukeskuksen sisäänkäynnille on vesikouru, johon voi kompastua. Porttikongissa luiskan alkupäässä on opaste palvelukeskuksesta, mutta sitä ei huomaa helposti varsinkaan jos ei tiedä pääsisäänkäynnin olevan sisäpihalla.
2.1.2 Hämeentie
Hämeentiellä on palvelukeskuksen kohdalla todella vilkas auto-, julkinen- ja kevytliikenne. Palvelukeskuksen läheisyydessä Hämeentien yli pääsee neljää eri suojatietä, joissa kaikissa on liikennevalot. Palvelukeskuksen teettämän käyttäjäkyselyn mukaan eniten ongelmia aiheuttavat tien ylitykset. Erityisesti hankalina koettiin liian lyhyet vihreät valot kävelijöille, vihreiden valojen eriaikaisuus raitiovaunupysäkkien päissä olevissa ylityksissä ja liian hiljainen ääniopaste Junatien ylittävän sillan kohdalla. Hämeentien jalankulkuväylät ovat tasaisia ja riittävän leveitä.
Hämeentien bussipysäkeistä vain yhdessä on katos. Katoksessa ei ole penkkiä vaan nojailukaiteet. Pohjoiseen meneviä busseja lähtee palvelukeskuksen kohdalta kolmelta eri pysäkiltä, joista kahdessa busseja joutuu odottamaan jalankulkualueella, jossa kulkee myös pyöriä, eikä pysäkkialuetta ole rajattu selkeästi erikseen. Toisesta näistä pysäkeistä pääsee tosin sateensuojaan viereisen rakennuksen sisäänkäynnin lipan alle. Hämeentien raitiovaunupysäkit ovat riittävän leveät, katoksen ja pysäkin reunan väliin jää kummallakin pysäkillä yli kaksi metriä. Pysäkkien takareunassa on hyvät, putoamissuojilla varustetut kaiteet. Molemmissa pysäkkikatoksissa on kaksi penkkiä. Pysäkit ovat korotettuja.
2.1.3 Kinaporinkatu
Kinaporinkadun pituuskaltevuus on lähes koko matkalta yli viisi prosenttiyksikköä, ainoastaan palvelukeskuksen ja -talon edustalla on melko tasaista. Palvelukeskuksen puolella kulkee eroteltu jalankulku- ja pyörätie, mutta erotusmerkintä on voimakkaasti kulunut. Pyöräilijät ajavat mutkan takaa Kinaporinkadun loppupäästä tulessaan todella kovaa ja palvelukeskuksen sisäänkäynti on juuri mutkan jälkeen. Vaaratilanteita syntyy, kun taksi ajaa oven eteen tuodessaan tai hakiessaan asiakasta. Pyöräilijä huomaa taksin ja mahdollisesti hitaasti liikkuvat asiakkaan liian myöhään.
Kinaporin palvelukeskuksen alakerrassa on pysäköintitilat, jossa on yksi liikkumisesteisen autopaikka. Pysäköintitilaa käyttää myös läheinen autokoulu. Kadun varressa ei ole autopaikkaa liikkumisesteisille eikä myöskään yhtään palvelukeskukselle varattua autopaikkaa. Palvelukeskuksesta toivotaankin asiakaspysäköintipaikkoja kadun varteen, ihannepaikkamäärä olisi viisi paikkaa.
Kinaporinkatu 5-7:n kohdalla on palvelulinjan pysäkki, jota on vaikea hahmottaa. Pysäkistä kertoo vain pieni tarra ja aikataulu liikennemerkkitolpassa suojatien kohdalla. Palvelulinjan bussi tukkii pysähtyessään pysäkille pahimmassa tapauksessa samaan aikaan tien ajoneuvoilta, suojatietä ylittäviltä jalankulkijoilta ja palvelukeskuksen kellarin pysäköintitiloihin johtavan luiskan käyttäjältä. Usein palvelubussi ajaakin kevyenliikenteen väylän puolelle, jolloin se tukkii pyörätien ja pyöräilijät joutuvat väistämään jalankulkijoiden puolelle.
2.2 Mäkelänkatu
Mäkelänkatu on melko tasainen ja kevyen liikenteen väylät ovat leveitä, joten se on esteettömyydeltään hyvätasoinen. Mäkelänkatu 2:n kohdalla avosadevesikourut hankaloittavat kulkemista, mutta pääasiallisesti vain suojateiden osittainen huono kunto ja vaihtelevat reunakivikorkeudet tuottavat varsinaisia ongelmia liikkumiselle. Mäkelänkadun ja Vääksyntien risteyksessä oleva suojatie on huonossa kunnossa: reunakivet ovat korkeita ja puuttuvat osaksi, keskisaareketta ei ole korotettu ja suojatiemerkinnät ovat kuluneet. Mäkelänkatu 4 A:n kohdalla oleva suojatie oli kartoitusajankohtana ilmeisesti työn alla, sillä keskellä kulkevien raitiovaunukiskojen ympäristö oli erittäin epätasainen ja reunakivet oli irrotettu suojatien kohdalta.
2.3 Helsinginkatu
Helsinginkadun alkupäässä Hämeentien risteyksessä on suojatie noppakivestä Helsinginkadun poikki. Suojatien keskisaareketta on vaikea hahmottaa, sillä suojatien noppakivimerkintä jatkuu keskisaarekkeen kohdalla eikä saareketta ole korotettu. Keskisaareke on kapea ja siinä joutuu usein odottamaan valojen vaihtumista.
Pengerkadun kohdalla Helsinginkadun yli pääsee kahta suojatietä, mutta kummassakaan ylityksessä ei ole keskikoroketta ja vilkkaan Helsinginkadun ylitys kerralla on hankalaa. Helsinginkadulla kulkee myös raitiovaunukiskot, jotka hankaloittavat ylitystä varsinkin pyörätuolilla tai lastenvaunujen kanssa liikkuvalle.
Helsinginkadun pohjoisreunalla taksitolpan kohdalla on pieni penkillinen katos, jossa istuu yleensä laitapuolen kulkijoita. Viereisellä bussipysäkillä ei ole katosta eikä pysäkkialueella ole erillistä, merkittyä tilaa vaan bussia joutuu odottamaan jalankulkualueella. Pysäkkiä ei ole valaistu. Helsinginkadun eteläpuolen bussipysäkki on samanlainen kuin pohjoispuolen pysäkki.
Harjukadun ja Kustaankadun kohdalla Helsinginkadun yli kulkevissa suojateissä on keskikorokkeet, mutta ne ovat liian kapeita ja esimerkiksi pyörätuolin voi joutua kääntämään poikittain. Helsinginkadulla monet suojateiden reunakivistä ovat hyvin korkeat, yli viisi senttimetriä ja toisaalta on myös paljon matalia, alle kolmen senttimetrin korkuisia reunakiviä. Matala reunakivi aiheuttaa ongelmia erityisesti näkövammaiselle, joka ei tunnista pienestä tasoerosta jalankulkuväylän reunaa.
2.4 Aleksis Kiven katu
Aleksis Kiven katu on tasainen ja sen molemmilla reunoilla on tilavat jalankulkuväylät. Pyöräilijöille on oma kaistansa keskellä katua ajokaistojen välissä. Kuitenkin Kinaporinpuiston kohdalla Aleksis Kiven kadun eteläreunassa on lyhyt pätkä erotettua jalankulku- ja pyörätietä. Tältä kohdalta kadun pinta on erittäin epätasainen ja erottelumerkintä on kulunut.
Aleksis Kiven kadun suojateissä on hyvin matalia reunakiviä, melkein kaikissa alle kolme senttimetriä. Keskellä kulkeva pyörätie on huonossa kunnossa ja siksi myös kaikkien kadun poikki kulkevien suojateiden keskisaarekkeet ovat huonossa kunnossa ja epätasaiset.
2.5 Päijänteentie ja Vääksynkuja
Vääksynkujalla ei ole varsinaisesti jalkakäytävää, vaan se toimii lähinnä pysäköintialueena, samoin kuin Päijänteentien molemmat reunat. Päijänteentiellä ei ole suojatietä eikä selkeää ylitysmahdollisuutta, joten jalankulkija joutuu etsimään tiensä pysäköityjen autojen seasta. Päijänteentien keskellä oleva puistokäytävä on ränsistynyt huonoon kuntoon. Päijänteentie on lähes koko matkalta jyrkkä, ja kahdeksan prosenttiyksikön pituuskaltevuus ylittyy useassa kohdassa.
2.6 Kustaankatu, Harjukatu ja Pengerkatu
Kustaankadun, Harjukadun ja Pengerkadun pituuskaltevuus on yli kahdeksan prosenttiyksikköä. Kustaankadun ja Harjukadun pinnoitteet ovat epätasaisia ja sivukaltevuus on monessa kohtaa suuri kiinteistöihin johtavien ajoluiskien kohdalla. Osassa katuja on asfalttiin uurrettuja, kulkuväylän poikki kulkevia avosadevesikouruja, jotka tuottavat hankaluuksia esimerkiksi lastenvaunujen kanssa kulkevalle.
2.7 Kinaporinpuisto ja Dallapénpuisto
Palvelukeskuksen lähimmässä puistossa, Kinaporinpuistossa, ei ole yhtään penkkiä jossa voisi levähtää tai istuskella. Penkkejä on ennen ollut, mutta ne on poistettu, sillä ne keräsivät puistoon laitapuolen kulkijoita. Puistoon johtavien portaiden ylätasanne on liian kalteva ja se vaikeuttaa portaisiin menemistä. Ylhäällä on pituuskaltevuutta portaisiin päin kuusi prosenttiyksikköä. Askelmien pituuskaltevuus on portaiden yläosassa neljä prosenttiyksikköä, mutta alempana vain 2-3 prosenttiyksikköä. Kalteva ylätasanne ja askelmien paikoin suurempi nokkakaltevuus yhdessä lisäävät alaspäin kaatumisen tunnetta. Portaat ovat vaaralliset varsinkin talvella eikä niissä ole talvikunnossapitoa. Palvelukeskuksesta kerrottiin, että ihmisiä on kaatunut portaissa. Kinaporinpuisto on lähinnä läpikulkukäytössä ja alueen huumeenkäyttäjien oleilupaikkana. Puistossa käy säännöllisesti ambulanssi, jossa voi vaihtaa käytetyt neulat puhtaisiin. Palvelukeskuksesta toivotaan puistoon lisää valaistusta ja tulevaisuudessa puisto voisi olla toimintapuisto, jossa palvelukeskuksen ja -talon asiakkaat sekä alueen asukkaat voisivat käydä liikkumassa ja virkistymässä.
Alueen toinen puisto, Dallapénpuisto sijaitsee jo hieman kauempana palvelukeskuksesta. Dallapénpuistolla ei ole yhtä lailla potentiaalia virkistyspuistoksi kuin Kinaporinpuistolla sen sijaitessa kahden vilkkaan kadun, Aleksis Kiven kadun ja Teollisuuskadun välissä. Puistossa on kivetty aukio, jossa on penkkejä. Puiston läpi kulkevassa kevyenliikenteen väylässä on erotettu selkeästi ja turvallisesti jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kaistat. Palvelukeskuksesta toivotaan, että Dallapénpuistoa voitaisiin myös tulevaisuudessa kehittää paremmin palvelukeskuksen asiakkaiden ja lähialueen asukkaiden tarpeita vastaavaksi ulkoilupuistoksi. Tämä edellyttää myös puistoon johtavien suojateiden kunnostusta.
2.8 Vaasanpuistikko
Vaasanpuistikko on pieni torialue, jonka kautta kuljetaan palvelukeskukselta ja -talolta metroasemalle. Sen laidalla on kaksi kauppaa, joissa palveluasuntojen asukkaatkin asioivat. Aukio on epäsiisti ja siellä on usein laitapuolen kulkijoita. Torille on myös usein pysäköity autoja. Alueen aluepoliisin mukaan ainakin pullon- ym. keräyslaatikoiden poistaminen lisäisi siisteyttä ja turvallisuutta. Lisäämällä istutuslaatikoita voitaisiin parantaa alueen yleistä viihtyisyyttä ja samalla estää ajoneuvojen väärinpysäköintiä. Laatikoiden tulee kuitenkin olla sellaisia, että ne eivät kelpaa nukkumispaikoiksi ja ne eivät saa estää hälytysajoneuvon pääsyä alueelle. Aukion nykyiset laatikot aiheuttavat törmäysvaaran, joten ne tulisi vaihtaa toisen mallisiksi ja merkitä kontrastimateriaalivyöhykkeellä tai niille tulisi merkitä kokonaan erillinen kalustevyöhyke. Metron hissien edusta on hyvin epäsiisti ja haisee pahalle.
2.9 Sörnäisten metroasema
Sörnäisten metroasemalle on monta sisäänkäyntiä. Vaasanpuistikosta asemalle pääsee hisseillä ja liukuportaita tai tavallisia portaita pitkin. Muissa sisäänkäynneissä on yleensä vain tavalliset portaat ja yhdessä on lisäksi liukuportaat ylös päin. Palvelukeskuksesta toivotaan liukuportaita myös muihin sisäänkäynteihin. Hissit ovat epäsiistejä ja pahanhajuisia ja niissä on usein laitapuolen kulkijoita. Portaat ovat myös epäsiistejä ja niissä on huono valaistus. Sörnäisten metroaseman tarkempi kartoitusraportti on liitteenä.
3 KINAPORIN PALVELUKESKUKSEN LÄHIALUEEN TOIMENPIDE-EHDOTUKSET
Suojatiet:
Erikoistason tyyppipiirustusten mukaan korjattavat suojatiet:
Perustason tyyppipiirustusten mukaan korjataan suojatie Vääksyntien yli Mäkelänkadun risteyksessä.
Pyörätiet:
Puistot:
Kinaporinpuisto:
Dallapénpuisto:
Vaasanpuistikko:
Pysäköinti:
Luiskat palvelukeskuksen ja -talon sisäpihalle:
Metroasema:
Tähän on kirjattu kiireisimmät metroasemaa koskevat toimenpiteet. Lisää toimenpide-ehdotuksia löytyy metroaseman kartoitusraportista, joka on tämän raportin liitteenä.
LIITE 1 (1/6)
SÖRNÄISTEN METROASEMAN KARTOTUSRAPORTTI
SISÄÄNKÄYNNIT
Vaasanpuistikon sisäänkäynti:
Toimenpide-ehdotukset:
Hissit (Ylätasolta Vaasanpuistikon kaakkoiskulmaan):
LIITE 1 (2/6)
Toimenpide-ehdotukset:
Sisäänkäynti Helsinginkadun ja Hämeentien kulmassa, Vaasanpuistikon puolella:
Sisäänkäynti Helsinginkadun ja Hämeentien kulmassa, Helsinginkadun eteläpuolella:
Sisäänkäynti Hämeentielle raitiovaunupysäkeille:
LIITE 1 (3/6)
Sisäänkäynti Hämeentielle: (Hämeentien itäreunan pohjoisempi sisäänkäynti)
Sisäänkäynti Hämeentielle: (Hämeentien itäreunan eteläisempi sisäänkäynti)
Toimenpide-ehdotukset: (koskevat kaikkia sisäänkäyntejä)
LIITE 1 (4/6)
YLÄTASON KÄYTÄVÄ JA PALVELUT
Toimenpide-ehdotukset:
ESTEETÖN WC
LIITE 1 (5/6)
Toimenpide-ehdotukset:
HISSIT LAITURIALUEELLE
Toimenpide-ehdotukset:
LIITE 1 (6/6)
PORTAAT LAITURIALUEELLE
porttivalinnan jälkeen. Portin jälkeen pääsee vielä vaihtamaan kohtaa, mutta se on hankalaa erityisesti näkövammaiselle.
Toimenpide-ehdotukset:
LAITURIALUE
Toimenpide-ehdotukset:
LIITE 2 (1/5)
Palvelukeskus Kinaporin lähiympäristön
turvallisuuskartoitus 2007
Palvelukeskus: ___Kinapori _______________________________________________
Pvm: __16.4.2007_______________________________________________________
Katuosoite:__Kinaporinkatu 9 ___________________________________________________
Kartoitettu alue (rajaus): __
Hämeentie, Helsinginkatu, Aleksis Kivenkatu, Kinaporinkatu, Junatie ________________________________________
_______________________________________________________________
Kartta
(esim. internetistä löytyvä
pääkaupunkiseudun opaskartta)
LIITE 2 (2/5)
Kartoitukseen osallistuja: 2
vastaajan ikä:_______________________
nainen ¨ mies ¨
vastaajan oma asuinalue (kadunnimi): __________________________________________
1. Millä kulkuvälineellä yleensä tulette palvelukeskukseen?
2a. Onko palvelukeskukseen tullessanne liikenteessä liikkuminen turvallista?
kyllä ¨ ei ¨
2b. Jos vaikeaa, mikä on suurin ongelma? __________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
3. Millä kulkuvälineellä yleensä liikutte eniten?
kävellen ¨
polkupyörällä ¨
henkilöautolla ¨ ajan itse ¨
julkiset liikennevälineet ¨ palveluliikenne ¨
taksi ¨
muu, mikä_________________________________________________________________
4. Käytättekö jotain liikkumisen apuvälinettä ?
kävelykeppi o
kävelysauvat o
rollaattori o
pyörätuoli o
muu, mikä (esim. kuulolaite, valkoinen keppi) ______________________ _____________
5. Käytättekö yleensä jotain liikkumisen turvallisuutta lisäävää välinettä ?
liukuesteet kyllä ¨ ei ¨
heijastin kyllä ¨ ei ¨
turvavyö kyllä ¨ ei ¨
muu, mikä? _____________________________________________
LIITE 2 (3/5)
Onko liikkuminen palvelukeskuksen ympäristössä turvallista? 3
I Palvelukeskuksen lähialueen turvallisuus
Lisätiedot, esim. paikka:
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________
__________________________________
_________________________________
9. Onko parkkipaikkoja riittävästi, vai tarvitaanko lisää ja mihin?
10. Onko pyöräilijöistä haittaa ja missä ongelmat esiintyvät?
11. Tarvitaanko palvelukeskuksen opasteita ja mihin?
12. Onko paikkoja, minne on vaikea päästä?
13. Mitä esteitä on, kun tulet palvelukeskukseen ja missä?
14. Onko talvikunnossa pidosta huolehdittu riittävästi?
Yleinen turvallisuus
15. Lähialueen puistot; tarvitaanko tukikaiteita ja penkkejä?
16. Onko apuvälineillä liikkuminen turvallista? (luiskat, madallukset, kaiteet)
17. Onko metroaseman ympäristö turvallinen ja onko liikkuminen helppoa? (onko hissejä, liukuportaita tarpeeksi)
18. Uskallatko liikkua ulkona iltaisin?
LIITE 2 (4/5)
19. Onko alue turvallinen?
20. Oletko kokenut muiden ihmisten taholta uhkaavaa käytöstä?
4 Lisätiedot, esim. paikka:
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
LIITE 2 (5/5)
5. Tähän voitte vielä kirjoittaa muita huomioitanne liikenneasioista Helsingissä:
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Kiitos vastauksistanne!
Kyselyn toteuttaa
Helsingin kaupunki, Sosiaalivirasto / palvelukeskukset
Yhteistyössä mukana
”Helsinki kaikille” - projekti
Helsingin Liikenneturvallisuusyhdistys
Liikenneturva
LIITE 3 (1/7)
Turvallisuuskartoitus 2007
Palvelukeskus Kinaporin lähiympäristössä
Vastauksia 20 kpl 19 naista 1mies
Ikäjakauma 63 1 66 1 67 1 68 1 70 2 71 1 72 4 73 1 75 2 76 2 77 2 82 1 83 1
Vastaajan oma asuinalue
Kaarenjalka Käpylä Leppäsuonkatu Toukola Koskela Hämeentie 35 Vallila Somerontie Vääränmäentie 7 Porvoonk 5-7 Ostotie 00940 Malmi Katteentie 00770 Töryntie 2 Maunula Kalliolanrinne 6(Alppiharju) Hämeentie 70 Kallio Alppila, Inkoonkatu Aleksis Kiven katu II linja
1. Millä kulkuvälineellä yleensä tulette palvelukeskukseen ?
metro 6 bussi 4 auto 1
jalan 6 ratikka 5
2a. Onko palvelukeskukseen tullessanne liikenteessä liikkuminen turvallista?
13 kyllä
3 ei
osin ei
ei aina
2b. Jos vaikeaa, mikä on suurin ongelma?
kadun ylitys ilman suojatietä (6)
Teollisuuskatu, Kinaporinkatu, Hämeentie, Vaasankatu, Fleminginkatu Vaasankadun hieronta ja juottopaikat, pyöräilijät
standit, pöly, roskat, parkkeeratut autot jalkakäytävillä ulos metrosta tulevien ovien aukeaminen Hämeentien puoleisen metroaseman oven aukeaminen liikennevalo liian lyhyen aikaa Kansantalon ratikkapysäkin kohdalla ratikkapysäkit voisi olla leveämpiä
LIITE 3 (2/7)
3. Millä kulkuvälineellä yleensä liikutte eniten?
14 kävellen
3 polkupyörä 4 henkilöauto 3 ajan itse 16 julkiset 3 palveluliikenne 1 taksi
4. Käytättekö jotain liikkumisen apuvälinettä ?
kävelykeppi 1 kuulolaite 1 silmälasit 1 kävelysauvat 2
5. Käytättekö yleensä jotain liikkumisen turvallisuutta lisäävää välinettä ?
liukuesteet 6 heijastin 13 turvavyö 7 sumutin 1
Onko liikkuminen palvelukeskuksen ympäristössä turvallista?
I Palvelukeskuksen lähialueen turvallisuus
1. Onko katujen ylittäminen turvallista
5 on 2 melko turvallista 2 jos katsoo liikennevalot tarkasti 1 autojen vauhti on luja ja jarrut heikot 1 kyllä joskus 1 jos kunto olisi heikko niin ei 2 kyllä käytetään suojatietä
esim. Kinaporinkadun puoleinen sisääntulo, kadulla liikkuu p-pyöriä, joiden vauhti on hurja
autojen ramppi lisää liikennettä poikittain lisäksi jakeluauto sekä bussit tukkivat tien Hämeentie 31-33 - 58-60 kohdalla yli ei turvallista kun ajetaan punaisia päin
valot ovat eriaikaisia raitiovaunujen kohdalla
LIITE 3 (3/7)
2. Onko liikennevaloja tarpeeksi vai tarvitaanko niitä lisää ja mihin?
10 on
1 tarkennusta tarvitaan
1 Kinaporinkadun ja Aleksis Kiven kadun kulmaan
1 Vaasan ja Flemingin kadun risteys
3. Ovatko liikennevalot ajastettu riittävän pitkiksi suojateiden turvalliseen ylittämiseen?
4 on
1 eivät liikuntavammaiselle
2 ei
1 saisi olla pidemmät jalankulkijoille
1 vanhemmat ja rollot eivät ehdi
1 kapeimmilla kaduilla on leveämmillä ei
3 Hämeentie - Helsinginkatu - Hämeentie riittää vain tervejalkaisille
1 Hämeentie ja Mäkelänkadun ylitykseen tarvitaan lisää aikaa
1 Kinaporin sillan äänimerkki kovemmalle
4. Ovatko jalkakäytävien reunakivet liian korkeita ja missä?
4 liian korkeita kaikkialla tai melkein kaikkialla
3 ei
3 Hämeentie 60 raitiopysäkillä
3 K-kauppa - Kinapori
1 mukulakivet kaiken lisäksi
5. Onko katujen ylityksessä mahdollista nähdä tarpeeksi kauas ? (esteitä, pensaita, puita,
rakennuksia)
9 hyvä näkyvyys
2 ei aina joka paikassa
3 jalkakäytävälle pysäköidyt autot
1 paljon ihmisiä ja liikennettä, ruuhkaa Hämeentien pysäkillä
1 raitsikkapysäkin kaiteet Hämeentie - Kinapori
1 ei näe punaisia päin ajavia autoja
6. Onko lähiympäristön valaistus riittävä vai tarvitaanko lisää valoja ja mihin?
6 on
3 en liiku iltaisin
1 valoja on mutta himmeitä
2 metroaseman ympäristöön ja aukiolle sekä Kinaporin kadulle talon kohdalle
LIITE 3 (4/7)
7. Onko suojatietä riittävästi ja ovatko ne oikeissa paikoissa?
9 on riittävästi oikeissa paikoissa
1 paikoitellen riittää
1 on niitä jonkin verran ei kai voi valoja laittaa valoja samalla
8. Onko esteitä, jotka haittaavat liikkumista jalkakäytävillä? (esim. jalkakäytäville parkkeeratut
autot, standit, terassit)
9 standit
1 talvella hiekoitetun alueen valloittaa standit
6 terassit varsinkin Vaasankadulla
8 parkkeeratut autot
1 autot ei mahdu pihalle
näkövammaisten vaikea liikkua pihalle
2 kyllä Hämeentiellä
2 polkupyörät
2 hierontalaitokset
1 ei esteitä
9. Onko parkkipaikkoja riittävästi, vai tarvitaanko lisää ja mihin?
1 ei ole kantakaupunkiin
8 aina tarvitaan lisää
1 ei ole halliin Kinaporinkadulle
1 vinopaikkoja palvelutalon eteen 3-4
1 Kinaporinikkunan alle tyhjään tilaan
10. Onko pyöräilijöistä haittaa ja missä ongelmat esiintyvät ?
3 ei ole
1 harvemmin
1 bussipysäkin kohdalla
3 Hämeentiellä ei ole merkitty pyörätietä
1 Kinaporinkadulla ei ole merkitty pyörätietä
6 kun ajavat jalkakäytävällä
11. Tarvitaanko palvelukeskuksen opasteita ja mihin?
4 tarvitaan useampia
8 Hämeentien puolella
4 Hämeentien puolelle porttikongiin, valotaulu
1 tarvitaan sisääntulopaikkoihin
5 Kinaporinkadun puolelle
1 Hämeentien ja Helsinginkadun kulmaan
LIITE 3 (5/7)
12. Onko paikkoja, minne on vaikea päästä?
7 ei
1 kinaporin puistikkoon liuskoja rolloja
1 rollaattorin käyttäjillä on
13. Mitä esteitä on, kun tulet palvelukeskukseen ja missä ?
1 polkupyörät
1 ne standit
1 piha liukas talvella
1 Hämeentien ulkoterassit vaarallisia
1 metroon pitää kiertää jotta pääsee liukuportaille
14. Onko talvikunnossapidosta huolehdittu riittävästi ?
3 ei ole hiekoitettu
1 valvontaa enemmän puistoihin jotta saa istua rauhassa
3 piha liukas
6 ei hoidettu
1 keskinkertaisesti, hiekoitettu
1 kinaporin mäki liukas
1 kaupungin osuus hoidettu huonosti
1 Junatien silta liukas
1 sekä piha että ympäristö liukas
1 kinaporin puiston portaat hoitamattomat
Hämeentien33- 35 ja Kulmavuorenkadun kohdalla ei kenenkään maata
ei luoda lunta eikä hiekoiteta, näkövammaiset ja rollaatorit jäävät hankeen
Yleinen turvallisuus
15. Lähialueen puistot: tarvitaan tukikaiteita ja penkkejä?
4 puistikkoon paljon penkkejä
2 ei tarvitse kun istuisi vain nämä kulkijat ja ryyppääjät
1 pois viina- ja huumehörhöt metroaseman portailta ja Vaasanpuistikosta
1 tarvitaan turvallista olo - ei koiria joka paikkaan
kaiteet välttämättömät puistikkoon ja korttelipoliisit tarpeen ajamaan puliukot pois kinaporin puistikon portaat hoitamattomat, jäiset, lumiset, ei voi kulkea edes sivusta
LIITE 3 (6/7)
16. Onko apuvälineillä liikkuminen turvallista (luiskat, madallukset, kaiteet)?
1 liukkaus este
1 liuska palvelutalon asuntoihin jyrkkä ja liukas talvella 1 liukuportaat molempiin suuntiin saisi olla 1 olisi jos olisi liuskoja mutta niitä ei löydy 2 varoen
1 Sörnäisten metroasema ajoittain turvatonta
17. Onko metroaseman ympäristö turvallinen ja onko liikkuminen helppoa ? (onko hissejä,
liukuportaita tarpeeksi)
2 liukuportaita ei ole tarpeeksi
4 paljon juopuneita, heidät pitäisi poistaa, samoin häiriköt
4 aika turvatonta
3 siivottu huonosti
1 suhteellisen turvallinen
1 riippuu vuorokauden ajasta
1 hissit toimii joidenkin vessoina
1 ympäristössä epäsosiaalista ainesta
18. Uskallatko liikkua ulkona iltaisin ?
5 kyllä uskallan
1 pelottaa vähän pimeällä
1 en mielelläni kun rähinöitsijöitä Hämeentien ja Vaasatorin kohdalla
1 uskallan mutta en liiku
1 uskallan mutta en suosittelen perjantaisin
1 vältän liikkumista illalla
19. Onko alue turvallinen ?
2 kyllä
4 ei
1 ei varsinaisesti joskus
1 kotimatka on
1 olen asunut täällä 20 vuotta ja mitään ei ole sattunut
1 yritetty ryöstää 2 kertaa
1 ei oikein myöhään
1 Kinaporinkadulla haittaa koirista
20. Oletteko kokenut muiden ihmisten taholta uhkaavaa käytöstä ?
11 en
1 joskus ns hörhön taholta
1 yks tuli hakkaamaan (oli sairas)
1 en päivällä
1 on joskus rahaa tarvitsevat käyttäytyneet
LIITE 3 (7/7)
Muita huomioita liikenneasioista Helsingissä
Sen voin sanoa, että päivä aikakaan bussi 75 Puistolan suuntaan on aina ylikuormitettu, ei ole pitkämatkaisille istumapaikkoja. Kun joutuu seisomaan käytävällä tavarakassin kanssa bussi töytäilee vaarallisesti. On tullut liikenteeseen huono kuljettajia. kaksi kertaa olen lentänyt kuperkeikkaa, kun en ole ehtinyt istumankaan kun bussi starttaa liikkeelle kovaa vauhtia. Olisi paljon sanomista siihen asiaan.
Itäkeskuksen eteläpäässä liukuportaat vain alaspäin ja siellä ei ole tarpeeksi liukuportaita
mopoilla ajelu kävely ja ulkoiluteillä/jalkakäytävillä
jalankulkijat ja liikennöitsijät - törmäily(turhaa) pois. Valot huomioon
en ole huomannut mitään epäkohtia
Hämeentien 33-35 ja Hämeentie 31-33 välillä Kulmavuorenkadulta/kadulle sekä Vilhovuorenkadulle/kadulta ei pääse ajamaan mutta autot ajavat läpi. Vaarallista koska ei ole varautunut että autot tulevat jalkakäytävälle
Kaikkein vaarallisimpia on kadun ylitys vaikka on valot kun ne ovat eriaikaisia, pitää pysähtyä välillä, jos ei huomaa niin voi jäädä raitsikan alle
Metroon pitäisi saada useampaan paikkaan liukuportaat. Jos on jalat kipeät alaspäin meneminen on hankalaa. Myös näkövammaisille hankalaa liikkua portaita koska jyrkkiä. Hissit pelottavia kun siellä aina joku humalainen tai huumehörhö, haisee pahalle kun tehdään tarpeet hissiin
Liikenne Helsingissä on turvatonta. Ajetaan kiellettyyn ajosuuntaan, jalkakäytävällä, huumattuna ym. On kylläkin autoilijoita, jotka antavat astua suojatielle jolloin suojatielle astuminen on turvallista. Keväisin katupöly on hirvittävä epäkohta. Pitäisi putsata pöly pois useammin kuin kerran keväässä. Juopot + "jengi-rentut" pois yleisistä puistoista kaduilta. Roskaaminen kuriin ja peruskoulun penkiltä + kotoa tiukka opetus siisteyteen. "Puhtaus on puoli ruokaa"!
Kinaporin puiston rappuset talvella erittäin huonossa kunnossa
Katupöly on hirveää!
Muuntaman kerran olen pyytänyt turvamiestä sekaantumaan että pääsen onnellisesti ulos SÖRKÄN METROasemalla. KIITOS !