Page 19

TPOselvitys_kupo_kevat_2016

14 prosentista 31 prosenttiin. Myös tanssin varhaiskasvatuksen oppilaiden osuus on noussut 17 prosentista 32 prosenttiin vuodesta 2008. Visuaalisten taiteiden, sirkuksen ja teatterin opetus keskittyy valtaosin kouluikäisiin. Teatteriopetuksessa 98 %, visuaalisissa taiteissa 86 % ja sirkustaiteessa 77 % oppilaista opiskeli laajaa tai yleistä oppimäärää. Vuoteen 2008 nähden ovat perusopetuksen oppilaiden osuudet pysyneet näissä taiteen kuvio 1. Helsinkiläiset 0–19-vuotiaat taiteen perusopetuksen oppilaat taidealoittain 2014, lkm yleinen oppimäärä laajan oppimäärän syventävät opinnot laajan oppimäärän perustaso varhaiskasvatus 100 75 50 25 0 100 75 50 25 0 VOS-musiikki yleinen oppimäärä tanssi visuaaliset taiteet sirkus teatteri lajeissa lähes samoina. Suhteutettaessa taiteen perusopetuksen uusien oppilaiden määrää taidealan koko oppilasmäärään, oli uusia oppilaita eniten teatterin (33 %), tanssin (26 %) ja sirkuksen (20 %) oppilaitoksissa syksyllä 2014. Visuaalisten taiteiden ja valtionosuusjärjestelmään kuulumattomien musiikkioppilaitosten4 oppilaista 15–16 % oli uusia. Tuntiperusteista valtionosuutta saavissa musiikkioppilaitoksissa 11 % oppilaista oli uusia. Erityisesti näissä, laajan oppimäärän musiikkiopintoja tarjoavissa oppilaitoksissa, on käytössä lasten pääsykokeet. Syksyllä 2014 0–19-vuotiaita hakijoita valtionosuutta saaviin musiikkioppilaitoksiin oli 1 650, heistä 53 % sai opiskelupaikan. Pääsykokeista on käyty musiikkikentällä paljon keskustelua, mutta toistaiseksi niiden käytöstä ei ole luovuttu (ks. esim. Vartiainen 2007, Kolehmainen 2009, Peltonen 2013). 2.2 Osallistuminen alueittain Oppilaat tulevat taiteen perusopetukseen yleensä oman lähialueensa kouluun. Paikallisuus ja saavutettavuus ovatkin olennaisia lähtökohtia opetukseen erityisesti pienten lasten kohdalla. Kysyttäessä oppilaitosten näkemystä väitteeseen, onko taiteen perusopetus alueellisesti tasa-arvoista Helsingissä, oli 62 % vastaajista eri mieltä. Lisäksi 47 % vastaajista oli eri mieltä väitteestä, jonka mukaan taiteen perusopetus on kaikille avoin harrastus. Helsingissä arvioitiin olevan sekä maantieteellisiä katvealueita että kokonaisia taidealoja, joilla ei ole riittävästi taiteen perusopetuksen tarjontaa tällä hetkellä. Näkemykset opetustarjonnan riittävyydestä vaihtelivat. Osa haastatelluista rehtoreista koki oppilaitoksensa kykenevän tarjoamaan kaikille halukkaille vähintään jotakin opetusta, vaikka oppilaan ensisijaista hakutoivetta ei voitaisi toteuttaa. Osa oppilaitoksista ei sen sijaan käytännössä kykene ottamaan uusia oppilaita nykyisessä toimintalaajuudessaan, koska ryhmät ovat täynnä ja oppilaiden vaihtuvuus on pientä. Toisaalta kokemusta oli myös siitä, että kiinnostuneita oppilaita ei aina ole riittävästi joillakin alueilla, vaikka toisessa opetuspisteessä oppilaspaikat olisivat täynnä. Oppilaitosten näkemyksiä opetuksen saatavuuteen ja saavutettavuuteen liittyvistä haasteista tukee paikkatietoanalyysi taiteen perusopetukseen osallistumisesta (ks. tark. Räisäsen artikkeli luku III.) Taiteenlajit yhteenlaskettuna oli 0–18-vuotiaiden keskimääräinen osallistumisprosentti taiteen perusopetukseen 15% Helsingissä vuonna 2014. Alueelliset erot olivat kuitenkin huomattavia sekä varhaiskasvatuksen että perusopetuksen osalta. Kun eniten oppilaita keräävillä alueilla joka neljäs tai jopa useampi 0-18-vuotias osallistui taiteen perusopetukseen, jäivät osallistumisasteet osassa Helsingin peruspiirejä muutamaan prosenttiin (ks. kartta 1. s. 18). 2. Kyselyyn vastaamatta jättäneiden oppilaitosten oppilaat eivät ole mukana käytetyssä luvussa. 3. Sis. yleisen oppimäärän sekä laajan oppimäärän perus- ja syventävän tason oppilaat. 4. Tässä selvityksessä lakisääteistä valtionosuutta saavista oppilaitoksista käytetään lyhennettä ”VOS-musiikki”. Valtionosuusjärjestelmän ulkopuolisista musiikkioppilaitoksista käytetään lyhennettä ”muu musiikki”. Taiteen perusopetuksen saatavuus ja saavutettavuus Helsingissä 17


TPOselvitys_kupo_kevat_2016
To see the actual publication please follow the link above