Page 78

TPOselvitys_kupo_kevat_2016

3◆ Taiteen perusopetuksen laatu ja tasa-arvo Helsingissä Tässä luvussa tarkastellaan taiteen perusopetuksen nykytilaa laadun, tasa-arvon ja saavutettavuuden ulottuvuuksista. Tarkastelu pohjautuu oppilaitosten rehtoreiden haastatteluihin. Ensin kuvataan laadukkaalle taiteen perusopetukselle keskeisiä tekijöitä. Sitten pohditaan taidekasvatuksen roolia ja opetuksen saavutettavuutta. Lopuksi käsitellään opetukseen liittyviä tasa-arvonäkökulmia. 3.1 Laadukkaan opetuksen tunnusmerkit Haastatellut oppilaitosten rehtorit näkivät laadukkaalle taiteen perusopetukselle tunnuksenomaiseksi: ◆ ammattitaitoiset opettajat ◆ ammattitaidon tukeminen ja kehittäminen ◆ oppilaitoksen työnjako ja toiminnan kehittäminen ◆ oppilaiden saamat tiedot ja taidot ◆ palaute perheiltä ◆ laaditut opetussuunnitelmien perusteet ja oppilaitosten omat opetussuunnitelmat ◆ toimivat ja tarkoituksenmukaiset opetustilat (aiheesta tarkemmin luvussa 3.4) Yksi haastateltavista esitti, että laadun kriteeristön voi yksinkertaisimmillaan tiivistää kysymykseen, millä tavalla lapset ja nuoret saadaan mukaan tavoitteelliseen taideopetukseen. Ammattitaitoiset opettajat Laadukasta opetustoimintaa pohdittaessa ammattitaitoinen henkilökunta nähtiin ensisijaiseksi, toisaalta myös itsestään selväksi asiaksi oppilaitosten arjessa. Opettajien kuvattiin omaavan vastuullisen asenteen ja kovan itsekritiikin sekä tekevän työtään kunnianhimoisesti ja sitoutuneina. Ammattitaidolla viitattiin muodollisen pätevyyden ohella myös siihen, minkälaiset opettajan pedagogiset taidot ovat sekä miten hän hallitsee erilaiset opetustilanteet. Muodollisen pätevyyden nähtiinkin kertovan vain osatotuuden ja tästä syystä osa haastateltavista rekrytoi entuudestaan tuntemiaan opettajia, jatkokouluttaa itse soveltuvan taustan omaavia ammattilaisia sekä palkkaa harjoittelijoita, joiden työskentelytapaan on ollut mahdollista tutustua pidempään. Opettajien työtä seurataan vierailemalla opetustunneilla, katsomalla oppilaiden esityksiä, tutustumalla lopputöihin sekä käsittelemällä oppilailta saadut palautteet. Eräässä oppilaitoksessa tiiviin yhteistyön ja keskusteluyhteyden sekä tunneilla vierailemisen nähtiin edesauttavan sitä, että henkilökunta on perillä toistensa tekemisistä ja tätä kautta myös ”valvoo” laadukkaan opetuksen toteutumista. Ammattitaidon tukeminen ja kehittäminen Opettajien pedagogisen ja taiteellisen osaamisen tukeminen nähtiin tärkeäksi, vaikka oppilaitoksien mahdollisuudet toteuttaa tätä vaihtelivat. Keskeisiä 76 Taiteen perusopetuksen tila ja kehittämistar peet


TPOselvitys_kupo_kevat_2016
To see the actual publication please follow the link above