Helsingin kaupunki | Esityslista | 32/2013 | 1 (1) |
Kaupunkisuunnittelulautakunta |
|
| |
|
| Akp/6 | |
| 26.11.2013 |
| |
|
|
|
6
Oulunkylän Risupadontien ympäristö asemakaava- ja asemakaavan muutosehdotus (nro 12240) (a-asia)
HEL 2013-010352 T 10 03 03
Ksv 0578_3, karttaruutu G6
Päätösehdotus
Kaupunkisuunnittelulautakunta päättänee
- lähettää 26.11.2013 päivätyn 28. kaupunginosan (Oulunkylä, Patola) korttelin 28131 sekä katu-, puisto-, suojaviher- ja lähivirkistysalueiden asemakaavaehdotuksen ja katu- ja suojaviheralueiden asemakaavan muutosehdotuksen nro 12240 kaupunginhallitukselle puoltaen sen hyväksymistä
- antaa vuorovaikutusraportin mukaiset vastineet esitettyihin mielipiteisiin.
Samalla lautakunta päättänee esittää kaupunginhallitukselle, että asemakaava- ja asemakaavan muutosehdotus asetetaan nähtäville 30 päiväksi maankäyttö- ja rakennusasetuksen 27 §:n mukaisesti.
Tiivistelmä
Asemakaava ja asemakaavan muutos mahdollistavat kerrostalorakentamisen Risupadontien varteen ja Kivipadontien jatkamisen, jolloin lumen ajosta aiheutuu nykyistä vähemmän häiriötä asukkaille. Uusi rakentaminen vähentää Tuusulanväylän liikennemelua alueella. Uutta asuinkerrosalaa tulee 14 150 k-m² ja uusia asukkaita n. 350. Alue on pääosin asemakaavoittamatonta.
Esittelijä
Alue sijaitsee Oulunkylässä Risupadontien ja Tuusulanväylän välissä.
Lähtökohdat
Helsingin yleiskaava 2002:ssa alue on kerrostalovaltaista aluetta.
Alueella voimassa olevat asemakaavat ovat vuosilta 1970 ja 2007. Asemakaavoihin on merkitty Risupadontien katualue ja Tuusulanväylän varteen suojaviheralue. Muu alue on asemakaavoittamatonta.
Alueen yleiskuvaus
Alue on rakentamaton. Risupadontien eteläpuolella ja suunnittelualueen itäpuolella on 3–4-kerroksisia kerrostaloja 1960–70-luvuilta. Alueen pohjoispuolella on laaja kaupunginosapuisto. Risupadontien kautta kulkee ajoreitti lumen vastaanottopaikalle, joka sijaitsee n. 200 m suunnittelualueen koillispuolella.
Suunnittelualueelta on löytynyt 1. maailmansodan aikaisen tykkitien osa, jota ei ole mainittu Ensimmäisen maailmansodan aikainen maalinnoitus Helsingissä -julkaisussa.
Tuusulanväylän liikenne aiheuttaa alueella melua ja heikentää ilmanlaatua.
Asemakaavan ja asemakaavan muutoksen sisältö ja perustelut
Asemakaavassa ja asemakaavan muutoksessa Risupadontien pohjoispuolelle on merkitty uusi kortteli 28131 ja kortteliin 4 ohjeellista tonttia. Tontit 2, 3 ja 4 ovat asuinkerrostalojen korttelialuetta (AK) ja tontti 1 asuntolatyyppisten asuinkerrostalojen korttelialuetta (AKS). Korttelissa on rakennusalat kuudelle 4–6-kerroksiselle kerrostalolle. Pysäköinti on pääosin autotalleissa asuinrakennusten 1. kerroksissa ja autokatoksissa alueen reunoilla. Suunnittelualueen pysäköintiratkaisusta on neuvoteltu kiinteistöviraston kanssa. Hintataso alueella on sellainen, ettei maanalainen pysäköinti ole taloudellisesti kannattava. Alueen tonttitehokkuus on maantasopysäköinnistä huolimatta korkea (e = 0,94). Pysäköinnistä suuri osa on voitu sijoittaa Tuusulanväylän ja korttelin väliin, koska sinne ei voi sijoittaa muita toimintoja. Siellä pysäköintialue ei myöskään heikennä kaupunkikuvaa.
Asuintonttien pinta-ala on yhteensä 15 133 m² ja asuntokerrosala on 14 150 k-m². Luku vastaa tehokkuutta e = 0,94.
Kivipadontietä jatketaan Risupadontien liittymästä noin 90 metriä, jolloin lumen vastaanottopaikan liikenne häiritsee asumista mahdollisimman vähän.
Kaavakarttaan on merkitty tykkitien alue smd-merkinnällä, jonka mukaan kohde on rakentamisen alle jäävä muinaismuistolain suojelema 1. maailmansodan aikainen tykkitie. Ennen rakennustöiden aloittamista alue tulee tutkia ja dokumentoida.
Meluselvityksen perusteella Tuusulanväylän puoleisille rakennusten julkisivuille on annettu ulkoseinien ja ikkunoiden ääneneristävyyttä koskevia määräyksiä. Asunnot eivät saa aueta vain Tuusulanväylän puolelle ja ulko-oleskelutilojen on oltava pihan puolella. Myös Kivipadontien varren rakennusten julkisivuille on annettu ulkoseinien ja ikkunoiden ääneneristävyyttä koskevia määräyksiä lumenajon aiheuttaman melun vuoksi. Uudet asuinrakennukset sijaitsevat vähintään 50 metrin etäisyydellä Tuusulanväylän reunasta eli ne täyttävät ilmanlaadun osalta ohjeellisen vähimmäissuojaetäisyysvaatimuksen. Raittiin ilman sisäänotto asuntoihin on järjestettävä vesikatolta tai oleskelupihan puolelta.
Kaava-alueen pohjoispuolen puisto on nimetty Kivipadonpuistoksi.
Asemakaavan ja asemakaavan muutoksen vaikutukset
Asemakaavan ja asemakaavan muutoksen toteutuminen muuttaa Risupadontien varren rakennetuksi ja lisää kysyttyjen kerrostaloasuntojen määrää hyvien liikenneyhteyksien ja ulkoilumaastojen tuntumassa. Tykkitie jää rakentamisen alle, mutta se dokumentoidaan.
Rakentamisella ei ole merkittävää vaikutusta alueen maisemaan eikä laajaan Oulunkylän liikuntapuiston ja Maunulan Suursuonpuiston muodostamaan puistokokonaisuuteen. Puistoaluetta voidaan edelleen kehittää asuinalueiden välisenä kaupunginosapuistona.
Uusi rakentaminen alentaa melutasoa myös lähiympäristön nykyisillä asuintonteilla. Kivipadontien jatkaminen vähentää lumenkuljetuksesta aiheutuvaa häiriötä Risupadontiellä ja sen varren asuintonteilla. Asemakaavan ja asemakaavan muutoksen toteuttaminen vahvistaa olemassa olevan teknisen huollon verkoston käyttöä. Toteuttamisesta aiheutuu kaupungille kustannuksia ilman arvonlisäveroa yhteensä 255 000 euroa.
Suunnittelun vaiheet ja vuorovaikutus
Kaavoitustyö on käynnistetty kaupungin aloitteesta.
Vireilletulosta on ilmoitettu osallisille kaupunkisuunnitteluviraston asemakaavaosaston kirjeellä, jonka mukana lähetettiin osallistumis- ja arviointisuunnitelma (päivätty 12.9.2013). Vireilletulosta ilmoitettiin myös vuoden 2013 kaavoituskatsauksessa.
Osallistuminen ja vuorovaikutus on järjestetty selostuksen liitteenä olevan osallistumis- ja arviointisuunnitelman mukaisesti. Osallistumis- ja arviointisuunnitelmaa sekä luonnosta koskeva yleisötilaisuus pidettiin 3.10.2013 ja kaavan valmisteluaineisto on ollut nähtävänä myös Oulunkylän kirjastossa.
Viranomaisyhteistyö
Asemakaavan ja asemakaavan muutoksen valmistelun yhteydessä on tehty viranomaisyhteistyötä asianomaisten hallintokuntien, Helen Sähköverkko Oy:n, HSY vesihuollon sekä Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen kanssa.
Viranomaisten kannanotot ja lausunto kohdistuivat kadun korkeusaseman merkitsemiseen, vesihuollon kustannuksiin, tykkitiehen ja lumenajoon.
Helsingin kaupungin ympäristökeskuksella ei ole huomauttamista asemakaavaan ja asemakaavan muutokseen.
Viranomaisten kannanotot ja lausunto ovat liitteenä.
Esitetyt mielipiteet
Valmisteluun liittyen on asemakaavaosastolle saapunut kirjeitse yhdeksän mielipidettä, jotka koskivat asemakaava- ja asemakaavan muutosluonnosta. Lisäksi suullisia mielipiteitä on esitetty keskustelutilaisuudessa ja puhelimitse.
Saapuneet mielipidekirjeet (9 kpl) ovat liitteenä.
Saaduissa mielipiteissä vastustettiin uutta rakentamista, erityisesti uuden rakentamisen tiiviyttä ja rakentamista lähelle Risupadontietä, viheralueen vähenemistä ja lumenajoa lumen vastaanottopaikalle. Lisäksi mielipiteissä tuotiin esiin, että alueella on vanha tykkitie.
Mielipiteet on kaavoitustyössä otettu huomioon siten, että kaavakarttaan on lisätty tykkitien paikka ja tien dokumentoinnin määräys.
Liitteenä olevassa vuorovaikutusraportissa esitetään yhteenveto mielipiteistä ja vastineet viranomaisten lausuntoon ja kannanottoihin, sekä mielipiteisiin. Vuorovaikutusraportin liitteenä on muistio keskustelutilaisuudesta.
Jatkotoimenpiteet
Ehdotus koskee valtion ylläpitämään kiinteistörekisteriin kuuluvaa.
Kaupunkisuunnitteluvirasto pyytää ehdotuksesta Helsingin Energia liikelaitoksen ja Helen Sähköverkko Oy:n, HSY:n vesihuollon, kiinteistölautakunnan/kiinteistöviraston, yleisten töiden lautakunnan/rakennusviraston, sosiaalilautakunnan/sosiaaliviraston, kaupunginmuseon, pelastuslautakunnan ja ympäristölautakunnan/ympäristökeskuksen sekä Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen, sekä muut mahdollisesti tarvittavat lausunnot.
Asemakaava- ja asemakaavan muutosehdotuksen hyväksymisestä päättää kaupunginvaltuusto.
Esittelijä
asemakaavapäällikkö
Olavi Veltheim
Lisätiedot
Sari Ruotsalainen, arkkitehti, puhelin: 310 37373
sari.ruotsalainen(a)hel.fi
Jyri Hirsimäki, maisema-arkkitehti, puhelin: 310 37213
jyri.hirsimaki(a)hel.fi
Peik Salonen, insinööri, teknistaloudellinen suunnittelu, puhelin: 310 37248
peik.salonen(a)hel.fi
Kari Tenkanen, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37132
kari.tenkanen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Sijaintikartta |
2 | Ilmakuva |
3 | Asemakaava- ja asemakaavan muutosehdotuksen nro 12240 kartta, päivätty 26.11.2013 |
4 | Asemakaava- ja asemakaavan muutosehdotuksen nro 12240 selostus, päivätty 26.11.2013 |
5 | Havainnekuva, 26.11.2013 |
6 | Tilastotiedot |
7 | Vuorovaikutusraportti 26.11.2013 ja keskustelutilaisuuden 3.10.2013 muistio |
8 | Mielipidekirjeen lähettäneet - luettelo |
9 | Mielipidekirjeet |
10 | Osa päätöshistoriaa |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Ne mielipiteensä esittäneet, jotka ovat ilmoittaneet osoitteensa | Esitysteksti |
Tiedoksi
Kaupunginhallitus
Hallintokeskus/Rämö
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 2100 | Kansakoulukatu 3 | +358 9 310 1673 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 10 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunkisuunnittelu@hel.fi | www.hel.fi/kaupunkisuunnittelu | +358 9 310 37409 |
| FI02012566 |
|
|