Helsingin kaupunki

Esityslista

32/2013

1 (1)

Kaupunkisuunnittelulautakunta

 

 

 

 

Lsp/2

 

26.11.2013

 

 

 

 

 

 

Päätöshistoria

Liikennesuunnittelupäällikkö 26.04.2013 § 51

HEL 2013-003223 T 08 01 04

Päätös

Liikennesuunnittelupäällikkö päätti, että toteutetaan kävelykatujärjestelyt Vaasankadulla kokeiluna piirustuksen 6190-7 ja liikennesuunnitteluosaston ohjeiden mukaisesti.

Kustannusennuste

HKR 3 500 €

Päätöksen perustelut

Kaupungin valtuusto päätti 27.2.2013 Vaasankadun kävelykatu kokeilusta. Vaasankatu muutetaan kävelykaduksi 1.6. - 30.9.2013 väliselle ajalla.

Yleensä kävelykadut on merkitty asemakaavaan ja ne suunnitellaan rakenteiltaan kävelykadun toimintaa tukevaksi. Vaasankadun kävelykadun kokeiluluonteen, resurssien vähyyden ja kiireellisen toteutusaikataulun takia Vaasankatu merkitään kävelykaduksi pelkin liikennemerkein.

Suunnitelmassa huoltoajo kävelykadulle on sallittu jokaisena päivänä 5 - 11 välisenä aikana.  Kävelykatumerkki mahdollistaa myös tontille ajon silloin kun se ei muuta reittiä pitkin ole mahdollista.

Vaasankadun poikkikadut, Kustaankatu ja Harjukatu, säilyvät läpiajettavina. Vaasankadun ja mainittujen poikkikatujen liittymissä väistämisvelvollisuudet muuttuvat kävelykaduksi merkitsemisen myötä. Nykyisin tasa-arvoisissa liittymissä on kävelykaduksi merkitsemisen jälkeen väistämisvelvollinen kävelykadulta tuleva ajoneuvo. Väistämisjärjestelyt ovat ensisijaisesti turvallisuusjärjestelyjä, ja niissä tapahtuvat muutokset aiheuttavat yleensä tilapäisen onnettomuusriskin kasvun. Normaalisti maastossa käytetään muutoksesta tiedottavia merkkejä kolmesta kuuteen kuukauden ajan muutoksen jälkeen. Tämä ei ole mahdollista lyhytaikaisen kokeilun yhteydessä.

Vaasankadulta poistuu noin 80 autopaikkaa. Alueella on myytyjä asukaspysäköintitunnuksia n.250 vähemmän kuin olemassa olevia paikkoja. Lisäksi tarpeen vaatiessa alueella voi muuttaa joitakin kadunvarsipaikkoja vinopysäköintiin. Tämä tuo hieman lisäkapasiteettiä.

Vaasankadun kävelykatukokeilun tapahtumien, toiminnan, vuorovaikutuksen ja seurannan suunnittelua on tehty yhteistyössä rakennusviraston, poliisin, kaupunkisuunnitteluviraston viestinnän ja alueella toimivien yhdistysten kuten Made in Kallio ja Prototype Helsinki kanssa.

Perimmäisenä ideana on ollut, että tapahtumien ja toiminnan järjestäjinä toimivat alueen aktiiviset yhdistykset ja kaupungin toiminta rajoittuu lupaviranomaisena toimimiseen ja vuorovaikutukseen sekä kokeilun seurannan järjestelyihin.

Lisätiedot

Sakari Montonen, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37134

sakari.montonen(a)hel.fi