Helsingin kaupunki

Esityslista

11/2013

1 (1)

Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL)

 

 

 

 

Tj/4

 

12.9.2013

 

 

 

 

 

 

Päätöshistoria

Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) 22.08.2013 § 138

HEL 2011-005973 T 08 00 02

Päätös

Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta päätti merkitä tiedoksi asiasta saadun informaation.

Käsittely

22.08.2013 Ehdotuksen mukaan äänestyksin

Vastaehdotus:
Sinikka Vepsä: TJ/ asia 2 automaattimetro
Metron automatisointiprojektin tilanne on edelleen kriittisellä polulla. Kesän 2012 etenemissopimuksessa sovittuun aikatauluun Siemens ilmoitti joulukuussa 2012 merkittävän poikkeaman, kun kolmen ensimmäisen M100-sarjan metrojunayksikön automatisoinnin valmistuminen siirtyi kuudella (6) kuukaudella joulukuusta 2012 kesäkuuhun 2013. Siemens saavutti tämänkin aikataulutavoitteen vain osittain. Metron etenemissopimuksesta aikataulu on myöhässä (7) kuukautta. Eilen (21.8.2013) suoritetussa koeajossa liikenteen mukana junat jouduttiin ottamaan pois teknisen vian takia.

Aiemmin Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta on päättänyt yksimielisesti kokouksessaan 8.8.2013, että HKL ei anna yhtään junaa Siemensille ennen kuin Siemensille annetut kolme M-100 junaa on koeajettu ja testattu metroliikenteessä muun liikenteen mukana.

 

Kannattajat: Ari Lehtinen

1 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: TJ/ asia 2 automaattimetro

Metron automatisointiprojektin tilanne on edelleen kriittisellä polulla. Kesän 2012 etenemissopimuksessa sovittuun aikatauluun Siemens ilmoitti joulukuussa 2012 merkittävän poikkeaman, kun kolmen ensimmäisen M100-sarjan metrojunayksikön automatisoinnin valmistuminen siirtyi kuudella (6) kuukaudella joulukuusta 2012 kesäkuuhun 2013. Siemens saavutti tämänkin aikataulutavoitteen vain osittain. Metron etenemissopimuksesta aikataulu on myöhässä (7) kuukautta. Eilen (21.8.2013) suoritetussa koeajossa liikenteen mukana junat jouduttiin ottamaan pois teknisen vian takia.
Aiemmin Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta on päättänyt yksimielisesti kokouksessaan 8.8.2013, että HKL:llä ei anna yhtään junaa Siemensille ennen kuin sille annetut kolme M-100 junaa on koeajettu ja testattu metroliikenteessä muun liikenteen mukana.

Jaa-äänet: 4
Otso Kivekäs, Kimmo Kokkila, Sakari Oka, Lilja Tamminen

Ei-äänet: 4
Kari Kälviä, Ari Lehtinen, Marjaana Syrjälä, Sinikka Vepsä

Tyhjä: 1
Riina Simonen

Poissa: 0
 

Ari Lehtinen:
Eriävä mielipide päätökseen TJ/asia 2,Automaattimetron tilannekatsaus
HKL:n toimitusjohtaja Matti Lahdenranta omassa esityksessään HKL:n talouden osavuosikatsauksessa 1. 1.- 30.6.2013 toteaa seuraavaa automaattimetrokohdassa:
Metron automatisointiprojektin tilanne on ollut edelleen kriittisellä polulla. Kesän 2012 etenemissopimuksessa sovittuun aikatauluun Siemens ilmoitti joulukuussa 2012 merkittävän poikkeaman, kun kolmen ensimmäisen M100-sarjan metrojunayksikön automatisoinnin valmistuminen siirtyi kuudella (6) kuukaudella joulukuusta 2012 kesäkuuhun 2013. Siemens saavutti tämänkin aikataulutavoitteen vain osittain, kun M100-sarjan metrojunayksiköiden katsastusprosessi aloitettiin kesäkuussa 2013. Metrojunayksiköiden turvallisuustarkastukset olivat tällöin kuitenkin vielä kesken ja jo tuolloin oli ilmeistä, että ko. metrojunayksiköt saadaan valmiiksi vasta elokuuhun mennessä.
HKL:n toimitusjohtaja kielsi HKL:n johtokuntaa automaattimetron tilannekatsauskohdassa ottamasta samanlaista kannanottoa, mitä hän oli itse kirjoittanut HKL:n talouden osavuosikatsauksessa
1. 1.- 30.6.2013. Toimitusjohtaja omassa puheenvuorossa kertoi, että Siemens seuraa HKL:n johtokunnan päätöksiä ja pitää johtokuntaa HKL:n hallituksena. Mikäli vastaesityksessä otettuja kannanottoja kirjataan päätökseen, Siemens tulkitsee asian niin, että HKL on sanomassa metron automaatiosopimuksen irti, jota HKL:n toimitusjohtajan kertomana ei tulla tekemään.

Vaikuttaa ihmeelliseltä, että siinä asialistan kohdassa, jossa pitäisi ottaa kantaa automaattimetron asiaan, toimitusjohtaja kieltää ottamasta kantaa, jotta Siemensin edustajat eivät vain suuttuisi.

HKL:n toimitusjohtajan käyttämän puheenvuoron seurauksena on tulkittavissa ja todettava, että toimitusjohtaja pyrki vaikuttamaan johtokuntaan puhellaan, jossa hän totesi, että  Siemens suuttuu ja että heistä ei saa puhua negatiivisesti automaattiprojektiin liittyen.
Tällä menettelyllä luultavasti HKL:n toimitusjohtaja pyrki vaikuttamaan HKL:n johtokunnanjäseniin, jotta kirjausta päätökseen ei tehtäisi. Tämä ei luultavasti ole kuntalain mukaista toimintaa ja hyvän hallintomenettelyn sekä virkamiesvastuussa olevien henkilöiden kaupungin ohjeiden mukaista toimintaa.

Vastaesityksellään Sinikka Vepsä esitti seuraavaa:

Metron automatisointiprojektin tilanne on edelleen kriittisellä polulla. Kesän 2012 etenemissopimuksessa sovittuun aikatauluun Siemens ilmoitti joulukuussa 2012 merkittävän poikkeaman, kun kolmen ensimmäisen M100-sarjan metrojunayksikön automatisoinnin valmistuminen siirtyi kuudella (6) kuukaudella joulukuusta 2012 kesäkuuhun 2013. Siemens saavutti tämänkin aikataulutavoitteen vain osittain. Metron etenemissopimuksesta aikataulu on myöhässä (7) kuukautta. Eilen suoritetussa (21.8.2013)koeajossa liikenteen mukana junat jouduttiin ottamaan pois teknisen vian takia.
Aiemmin Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta on päättänyt yksimielisesti kokouksessaan 8.8.2013,että HKL:llä ei anna yhtään junaa Siemensille ennen kuin sille annetut kolme M-100 junaa on koeajettu ja testattu metroliikenteessä muun liikenteen mukana.

Olisi ollut erittäin tärkeää, että edellä oleva päätöskirjaus olisi tullut HKL:n johtokunnan päätöksesi. Tällä olisi turvattu ja varmistettu se, että jatkossa metrossa on turvallista matkustaa ja junat tulisi kunnolla testattua ennekuin junat laitetaan matkustaja liikenteeseen.

08.08.2013 Ehdotuksen mukaan

06.06.2013 Ehdotuksen mukaan

02.05.2013 Ehdotuksen mukaan

18.04.2013 Ehdotuksen mukaan

21.03.2013 Ehdotuksen mukaan

07.03.2013 Ehdotuksen mukaan

16.10.2012 Ehdotuksen mukaan

17.09.2012 Ehdotuksen mukaan

23.08.2012 Pöydälle

04.06.2012 Esittelijän ehdotuksesta poiketen

31.05.2012 Ehdotuksen mukaan

16.05.2012 Ehdotuksen mukaan

03.05.2012 Esittelijän ehdotuksesta poiketen

15.04.2012 Esittelijän ehdotuksesta poiketen

04.04.2012 Ehdotuksen mukaan

22.03.2012 Ehdotuksen mukaan

20.03.2012 Ehdotuksen mukaan

08.03.2012 Ehdotuksen mukaan

16.02.2012 Esittelijän muutetun ehdotuksen mukaan

26.01.2012 Ehdotuksen mukaan

20.01.2012 Ehdotuksen mukaan

22.12.2011 Ehdotuksen mukaan

01.12.2011 Ehdotuksen mukaan

17.11.2011 Ehdotuksen mukaan

03.11.2011 Ehdotuksen mukaan

18.10.2011 Ehdotuksen mukaan

Esittelijä

toimitusjohtaja

Matti Lahdenranta

Lisätiedot

Matti Lahdenranta, toimitusjohtaja, puhelin: 310 35901

matti.lahdenranta(a)hel.fi

 

Kaupunginhallitus 10.12.2012 § 1404

HEL 2011-005973 T 08 00 02

Päätös

Kaupunginhallitus päätti merkitä tiedoksi katsauksen metron automatisointia koskevien sopimusten tilanteesta.

28.05.2012 Esittelijän ehdotuksesta poiketen

Esittelijä

apulaiskaupunginjohtaja

Pekka Sauri

Lisätiedot

Kristiina Matikainen, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36035

kristiina.matikainen(a)hel.fi

 

Rakennus- ja ympäristötointa johtava apulaiskaupunginjohtaja 21.05.2012 § 23

HEL 2011-005973 T 08 00 02

Päätös

Rakennus- ja ympäristötointa johtava apulaiskaupunginjohtaja päätti ottaa liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunnan 16.5.2012 § 92 tekemän metron automatisointia koskevan päätöksen kaupunginhallituksen käsiteltäväksi.

Lisätiedot

Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36035

kristiina.matikainen(a)hel.fi