Helsingin kaupunki | Esityslista | 11/2013 | 1 (1) |
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) |
|
| |
|
| Tj/4 | |
| 12.9.2013 |
| |
|
|
|
Päätöshistoria
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) 22.08.2013 § 138
HEL 2011-005973 T 08 00 02
Päätös
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta päätti merkitä tiedoksi asiasta saadun informaation.
Käsittely
22.08.2013 Ehdotuksen mukaan äänestyksin
Vastaehdotus:
Sinikka Vepsä: TJ/ asia 2 automaattimetro
Metron automatisointiprojektin tilanne on edelleen kriittisellä polulla. Kesän 2012 etenemissopimuksessa sovittuun aikatauluun Siemens ilmoitti joulukuussa 2012 merkittävän poikkeaman, kun kolmen ensimmäisen M100-sarjan metrojunayksikön automatisoinnin valmistuminen siirtyi kuudella (6) kuukaudella joulukuusta 2012 kesäkuuhun 2013. Siemens saavutti tämänkin aikataulutavoitteen vain osittain. Metron etenemissopimuksesta aikataulu on myöhässä (7) kuukautta. Eilen (21.8.2013) suoritetussa koeajossa liikenteen mukana junat jouduttiin ottamaan pois teknisen vian takia.
Aiemmin Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta on päättänyt yksimielisesti kokouksessaan 8.8.2013, että HKL ei anna yhtään junaa Siemensille ennen kuin Siemensille annetut kolme M-100 junaa on koeajettu ja testattu metroliikenteessä muun liikenteen mukana.
Kannattajat: Ari Lehtinen
1 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: TJ/ asia 2 automaattimetro
Metron automatisointiprojektin tilanne on edelleen kriittisellä polulla. Kesän 2012 etenemissopimuksessa sovittuun aikatauluun Siemens ilmoitti joulukuussa 2012 merkittävän poikkeaman, kun kolmen ensimmäisen M100-sarjan metrojunayksikön automatisoinnin valmistuminen siirtyi kuudella (6) kuukaudella joulukuusta 2012 kesäkuuhun 2013. Siemens saavutti tämänkin aikataulutavoitteen vain osittain. Metron etenemissopimuksesta aikataulu on myöhässä (7) kuukautta. Eilen (21.8.2013) suoritetussa koeajossa liikenteen mukana junat jouduttiin ottamaan pois teknisen vian takia.
Aiemmin Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta on päättänyt yksimielisesti kokouksessaan 8.8.2013, että HKL:llä ei anna yhtään junaa Siemensille ennen kuin sille annetut kolme M-100 junaa on koeajettu ja testattu metroliikenteessä muun liikenteen mukana.
Jaa-äänet: 4
Otso Kivekäs, Kimmo Kokkila, Sakari Oka, Lilja Tamminen
Ei-äänet: 4
Kari Kälviä, Ari Lehtinen, Marjaana Syrjälä, Sinikka Vepsä
Tyhjä: 1
Riina Simonen
Poissa: 0
Ari Lehtinen:
Eriävä mielipide päätökseen TJ/asia 2,Automaattimetron tilannekatsaus
HKL:n toimitusjohtaja Matti Lahdenranta omassa esityksessään HKL:n talouden osavuosikatsauksessa 1. 1.- 30.6.2013 toteaa seuraavaa automaattimetrokohdassa:
Metron automatisointiprojektin tilanne on ollut edelleen kriittisellä polulla. Kesän 2012 etenemissopimuksessa sovittuun aikatauluun Siemens ilmoitti joulukuussa 2012 merkittävän poikkeaman, kun kolmen ensimmäisen M100-sarjan metrojunayksikön automatisoinnin valmistuminen siirtyi kuudella (6) kuukaudella joulukuusta 2012 kesäkuuhun 2013. Siemens saavutti tämänkin aikataulutavoitteen vain osittain, kun M100-sarjan metrojunayksiköiden katsastusprosessi aloitettiin kesäkuussa 2013. Metrojunayksiköiden turvallisuustarkastukset olivat tällöin kuitenkin vielä kesken ja jo tuolloin oli ilmeistä, että ko. metrojunayksiköt saadaan valmiiksi vasta elokuuhun mennessä.
HKL:n toimitusjohtaja kielsi HKL:n johtokuntaa automaattimetron tilannekatsauskohdassa ottamasta samanlaista kannanottoa, mitä hän oli itse kirjoittanut HKL:n talouden osavuosikatsauksessa
1. 1.- 30.6.2013. Toimitusjohtaja omassa puheenvuorossa kertoi, että Siemens seuraa HKL:n johtokunnan päätöksiä ja pitää johtokuntaa HKL:n hallituksena. Mikäli vastaesityksessä otettuja kannanottoja kirjataan päätökseen, Siemens tulkitsee asian niin, että HKL on sanomassa metron automaatiosopimuksen irti, jota HKL:n toimitusjohtajan kertomana ei tulla tekemään.
Vaikuttaa ihmeelliseltä, että siinä asialistan kohdassa, jossa pitäisi ottaa kantaa automaattimetron asiaan, toimitusjohtaja kieltää ottamasta kantaa, jotta Siemensin edustajat eivät vain suuttuisi.
HKL:n toimitusjohtajan käyttämän puheenvuoron seurauksena on tulkittavissa ja todettava, että toimitusjohtaja pyrki vaikuttamaan johtokuntaan puhellaan, jossa hän totesi, että Siemens suuttuu ja että heistä ei saa puhua negatiivisesti automaattiprojektiin liittyen.
Tällä menettelyllä luultavasti HKL:n toimitusjohtaja pyrki vaikuttamaan HKL:n johtokunnanjäseniin, jotta kirjausta päätökseen ei tehtäisi. Tämä ei luultavasti ole kuntalain mukaista toimintaa ja hyvän hallintomenettelyn sekä virkamiesvastuussa olevien henkilöiden kaupungin ohjeiden mukaista toimintaa.
Vastaesityksellään Sinikka Vepsä esitti seuraavaa:
Metron automatisointiprojektin tilanne on edelleen kriittisellä polulla. Kesän 2012 etenemissopimuksessa sovittuun aikatauluun Siemens ilmoitti joulukuussa 2012 merkittävän poikkeaman, kun kolmen ensimmäisen M100-sarjan metrojunayksikön automatisoinnin valmistuminen siirtyi kuudella (6) kuukaudella joulukuusta 2012 kesäkuuhun 2013. Siemens saavutti tämänkin aikataulutavoitteen vain osittain. Metron etenemissopimuksesta aikataulu on myöhässä (7) kuukautta. Eilen suoritetussa (21.8.2013)koeajossa liikenteen mukana junat jouduttiin ottamaan pois teknisen vian takia.
Aiemmin Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta on päättänyt yksimielisesti kokouksessaan 8.8.2013,että HKL:llä ei anna yhtään junaa Siemensille ennen kuin sille annetut kolme M-100 junaa on koeajettu ja testattu metroliikenteessä muun liikenteen mukana.
Olisi ollut erittäin tärkeää, että edellä oleva päätöskirjaus olisi tullut HKL:n johtokunnan päätöksesi. Tällä olisi turvattu ja varmistettu se, että jatkossa metrossa on turvallista matkustaa ja junat tulisi kunnolla testattua ennekuin junat laitetaan matkustaja liikenteeseen.
08.08.2013 Ehdotuksen mukaan
06.06.2013 Ehdotuksen mukaan
02.05.2013 Ehdotuksen mukaan
18.04.2013 Ehdotuksen mukaan
21.03.2013 Ehdotuksen mukaan
07.03.2013 Ehdotuksen mukaan
16.10.2012 Ehdotuksen mukaan
17.09.2012 Ehdotuksen mukaan
23.08.2012 Pöydälle
04.06.2012 Esittelijän ehdotuksesta poiketen
31.05.2012 Ehdotuksen mukaan
16.05.2012 Ehdotuksen mukaan
03.05.2012 Esittelijän ehdotuksesta poiketen
15.04.2012 Esittelijän ehdotuksesta poiketen
04.04.2012 Ehdotuksen mukaan
22.03.2012 Ehdotuksen mukaan
20.03.2012 Ehdotuksen mukaan
08.03.2012 Ehdotuksen mukaan
16.02.2012 Esittelijän muutetun ehdotuksen mukaan
26.01.2012 Ehdotuksen mukaan
20.01.2012 Ehdotuksen mukaan
22.12.2011 Ehdotuksen mukaan
01.12.2011 Ehdotuksen mukaan
17.11.2011 Ehdotuksen mukaan
03.11.2011 Ehdotuksen mukaan
18.10.2011 Ehdotuksen mukaan
Esittelijä
toimitusjohtaja
Matti Lahdenranta
Lisätiedot
Matti Lahdenranta, toimitusjohtaja, puhelin: 310 35901
matti.lahdenranta(a)hel.fi
Kaupunginhallitus 10.12.2012 § 1404
HEL 2011-005973 T 08 00 02
Päätös
Kaupunginhallitus päätti merkitä tiedoksi katsauksen metron automatisointia koskevien sopimusten tilanteesta.
28.05.2012 Esittelijän ehdotuksesta poiketen
Esittelijä
apulaiskaupunginjohtaja
Pekka Sauri
Lisätiedot
Kristiina Matikainen, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36035
kristiina.matikainen(a)hel.fi
Rakennus- ja ympäristötointa johtava apulaiskaupunginjohtaja 21.05.2012 § 23
HEL 2011-005973 T 08 00 02
Päätös
Rakennus- ja ympäristötointa johtava apulaiskaupunginjohtaja päätti ottaa liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunnan 16.5.2012 § 92 tekemän metron automatisointia koskevan päätöksen kaupunginhallituksen käsiteltäväksi.
Lisätiedot
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36035
kristiina.matikainen(a)hel.fi
| ||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|