Helsingin kaupunki

Esityslista

9/2014

1 (1)

Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL)

 

 

 

 

Infraj/1

 

17.6.2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunnan lausunto koskien Suomenlinnaseura ry:n aloitetta ja vetoomusta Suomenlinnan asukkaiden ja Suomenlinnassa työskentelevien sujuvien liikenneyhteyksien kehittämiseksi

Pöydälle 28.05.2014

HEL 2014-006803 T 08 00 00

Päätösehdotus

Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta päättää antaa Suomenlinnan asukkaiden ja Suomenlinnassa työskentelevien sujuvien liikenneyhteyksien kehittämisestä seuraavan lausunnon:

Liikennelaitos -liikelaitos (HKL) on suunnitellut jo pitkään Suomenlinnan päälaiturin matkustajayhteyden parantamista. Suomenlinnan päälaiturilla on havaittu saapuvien ja lähtevien matkustajien liikennejärjestelyissä puutteita, mm. ruuhka-ajan jonotus, saapuvan ja lähtevän matkustajavirran kohtaaminen, opastus, lipun ostaminen. Suunnittelua on tehty yhteistyössä Suomenlinnan hoitokunnan, Museoviraston, Suomenlinnan Liikenne Oy:n (SLL), Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän (HSL), kaupunkisuunnitteluviraston ja rakennusvalvontaviraston kanssa. HKL on yhteistyössä osapuolten kanssa kehittänyt suunnitelmia. Suunnitelmissa on huomioitu myös Suomenlinnaseuran esittämät terminaalikatosta ja odotusaluetta koskevat asiat. HKL:n näkemyksen mukaan Suomenlinnan päälaiturin matkustajaterminaalikatos ja matkustajien liikennejärjestelyt ovat nyt muodostumassa turvalliseksi ja parhaaksi mahdolliseksi, mitä pieni ranta-alue ja alueen museohistoriallinen arvo sallii.

Suomenlinnan liikenteessä on käytössä samanlainen avoin lippujärjestelmä kuin raitio- ja metroliikenteessä. Kauppatorin ja Suomenlinnan päälaiturin laiturialueilla on nykyisin käytössä porttijärjestelmä, jolla lauttahenkilökunta laskee lauttaan tulevan matkustajamäärän. Porttijärjestelmä ei tarkasta matkalippua ja eikä myöskään siten matkustajien matkustusoikeutta. Joukkoliikenteessä ei ole tällä hetkellä käytössä porttijärjestelmää, joka pystyy tarkastamaan matkustajan matkalipun, saati huomioida mahdollisen eriarvoisen matkustusoikeuden. HSL vastaa joukkoliikenteen taksa- ja lippujärjestelmästä sekä kyseisen järjestelmän hankinnasta. HKL:n vastuulla on ylläpitää ja huoltaa lippujärjestelmää. Kaupungin ja Suomenlinnan väliseen lauttaliikenteeseen on mahdollista järjestää laiturialueille tarvittava määrä portteja, joiden ominaisuudet vastaavat HSL:n strategian mukaista joukkoliikenteen taksa- ja lippujärjestelmää.

HKL omistaa Suomenlinnan laiturialueen terminaalit ja laiturivarusteet sekä vastaa laiturialueen turvallisesta ja toimivasta matkustajayhteydestä. Kaupungin ja Suomenlinnan välisen lauttaliikenteen suunnittelee ja järjestää HSL, joka hankkii koko Helsingin seudun joukkoliikenteen, bussi-, raitiovaunu-, metro-, lautta- ja lähijunaliikennepalvelut. HSL vastaa myös joukkoliikenteen taksa- ja lippujärjestelmästä sekä lippujen hinnoista. HSL on tilannut kaupungin ja Suomenlinnan välisen lauttaliikenteen SLL:ltä. SLL on HKL:n tytäryhtiö. Suomenlinnan lauttaliikennettä hoidetaan kahdella linjalla. Kauppatorilta lähtevä lautta liikennöi Suomenlinnan päälaiturille ja Katajanokan kärjestä lähtevä huoltolautta Suomenlinnan huoltolaituriin. Suomenlinnan hoitokunta hallinnoi ja huolehtii Suomenlinnan pään alueista.

Suomenlinnan päälaiturin matkustajaterminaalikatos ja matkustajien aitajärjestelyt sijaitsevat Iso-Mustasaaren ranta-alueella, jolla ei ole asemakaavaa. Rakentamiseen tarvitaan poikkeamispäätös, joka on saatu elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselta 6.9.2013. Poikkeamispäätöstä varten on laadittu luonnokset uudesta terminaalikatoksesta ja matkustajia ohjaavista aitajärjestelyistä. Luonnokset ovat olleet kaikkien osapuolten ja myös Suomenlinnaseuran nähtävänä. Museovirasto on puoltanut hanketta ja Suomenlinnan hoitokunta on antanut valtakirjan hankkeen puolesta. HKL ei ole kuitenkaan vielä hakenut suunnitelmien mukaiseen rakentamiseen rakennuslupaa.

Hankkeen suunnittelun edetessä, on tullut osapuolilta erilaisia toiveita parantaa aiempia suunnitelmia. Suomenlinnan hoitokunta on mm. tarjonnut läheisen Rantakasarmin sisältä odotustilaa ja yleisö-wc –tiloja lauttamatkustajien käyttöön lautan liikennöintiaikana. HKL on yhteistyössä Suomenlinnan hoitokunnan ja SLL:n kanssa kehittänyt suunnitelmia. Suunnitelmissa on huomioitu myös Suomenlinnaseuran esittämät terminaalikatosta ja odotusaluetta koskevat asiat. SLL:llä on linjaliikenteen harjoittajana edelleen vastuu siitä, että saapuvien ja lähtevien matkustajien järjestelyjä käytetään ja niiden toiminnan mahdollisista ongelmista ja vikatiloista informoidaan HKL:ää. HKL vastaa katoksen ja laitteiden kunnossapidosta.

 

 

 

Esittelijän perustelut

Suomenlinnaseura ry on pyytänyt lausuntoa koskien Suomenlinnaseura ry:n aloitetta ja vetoomusta Suomenlinnan asukkaiden ja Suomenlinnassa työskentelevien sujuvien liikenneyhteyksien kehittämiseksi

Esittelijä

yksikön johtaja

Juha Saarikoski

Lisätiedot

Timo Juolevi, rakennuttajapäällikkö, puhelin: 310 78481

timo.juolevi(a)hel.fi

Liitteet

1

Aloite Suomenlinnaseura 3 4 2014.pdf

2

Taydennys aloite Suomelinnaseura 7 5 2014.pdf

Otteet

Ote

 

HKL:n toimitusjohtaja

 

Infran yksikön johtaja

 

Infran kiinteistöpäällikkö

 

Infran terminaalien isännöitsijä

 

HTY:n hallintojohtaja

 

HTY:n asiamies

 

Suomenlinnaseura ry

 

.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1400

Toinen linja 7 A

+358 9 310 1071

0201256-6

800013-1351509

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

hkl@hel.fi

www.hkl.fi

+358 9 310 34980

 

FI02012566