Helsingin kaupunki

Esityslista

9/2014

1 (1)

Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL)

 

 

 

 

Tj/6

 

17.6.2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

Automaattimetron tilannekatsaus

HEL 2011-005973 T 08 00 02

Päätösehdotus

Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta päättää merkitä tiedoksi asiasta
saadun informaation.

Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta edellyttää, että länsimetro avataan liikenteelle suunnitellusti elokuussa 2016.

Esittelijän perustelut

HKL:n lähtökohtana on, että Etenemissopimuksen mukaista aikataulua tulee noudattaa Helsingin metron automatisoinnissa, ja että Länsimetron automatisointi tulee tehdä niin, että Länsimetro voidaan avata matkustajaliikenteelle Länsimetron valmistumisen myötä syksyllä 2016.

SteCo kokouksessa 2.6.2014 Siemens ilmoitti, että ei ole metron automatisoinnin osalta teknisiä esteitä Länsimetron avaamiselle matkustajaliikenteeseen syksyllä 2016 .

Metron automatisointiprojektin tilanne on kuitenkin edelleen toteutuksen aikataulun suhteen kriittisellä polulla.

Valmistumisasteet:

Siemensin ilmoituksen mukaan Helsingin metron valmistumisaste vaihtelee metron eri osa-alueiden kohdalla seuraavasti:

Helsingin metron valmiusaste on 57,5 % (Siemensin ilmoitus, tilanne 30.4.2014), kun se kuukautta aikaisemmin (tilanne 31.3.2014) oli 57,3 %.

Siemensin ilmoittama ”osa-alue”

Valmiusaste (%)

Asetinlaite

100.0

Automaattijärjestelmä

95.2

Tiedon siirto

100.0

Käytönohjausjärjestelmä

95.2

Laiturinäytöt

100.0

Virran syöttö

100.0

Junien modifiointi

42.6

Laituriovet

9.0

YHTEENSÄ

57.5

 

 

Länsimetron automatisoinnin valmiusaste on 17,4 % (Siemensin ilmoitus, tilanne 5.6.2014), kun se aikaisemmin (tilanne 30.4.2014) oli
17,2 %.

Siemensin ilmoittama ”osa-alue”

Valmiusaste (%)

Asetinlaite

19.1

Automaattijärjestelmä

16.0

Tiedon siirto

19.0

Käytönohjausjärjestelmä

16.0

Laiturinäytöt

19.0

Virran syöttö

23.8

M300 junat

21.7

Laituriovet

5.0

YHTEENSÄ

17.4

 

 

Metrovarikon laajennuksen automatisointiaste on 42,0% (Siemensin ilmoitus tilanne 30.4.2014).

SteCo kokous 2.6.2014

SteCo kokouksen 2.6.2014 tärkeimmät päätökset;

-        Siemens vahvisti että teknisiä esteitä ei ole Länsimetron avaamiselle matkustajaliikenteeseen syksyllä 2016

-        Siemens toteuttaa laiturioviratkaisun herkillä tuntoreunoilla ilman erillistä lisätilausta, osapuolten mahdolliset erimielisyydet toteutuksen kustannuksista ratkaistaan jälkikäteen Länsimetrosopimuksen ja Etenemissopimuksen mukaisessa erimielisyyksien ratkaisuprosessissa

-        Länsimetron lisätöistä HKL suorittaa jo sovitun mukaisesti 7,26 milj. e, kun Länsimetrosopimuksen seuraava maksuerä tulee maksuun. Osapuolet allekirjoittavat lisätilauksen toteuttamisesta erillisen pöytäkirjan. Siemensin esittämään lisätyötarjoukseen liittyvät osapuolten mahdolliset erimielisyydet ratkaistaan jälkikäteen Länsimetrosopimuksen ja Etenemissopimuksen mukaisessa erimielisyyksien ratkaisuprosessissa

-        HKL maksaa Länsimetrosopimuksen lopullisesta suunnittelun maksuerästä (2,8 milj.e) osuuden, joka vastaa suoritetun suunnittelun osuutta Länsimetron kokonaissuunnittelusta ( Länsimetrosopimuksen seuraava maksuerä)

-        Siemens jatkaa M200-junien muutostöitä

-        HKL hyväksyy, että laituriovien toteutus Länsimetrossa on etusijalla Helsingin metron laituriovitoimitukseen verrattuna, eikä aseta tätä toteutusjärjestystä kyseenalaiseksi, mutta hyväksyminen ei merkitse että HKL olisi luopunut vaatimasta sopimuksen vaatimukset täyttävää laiturioviratkaisun toimittamista sovitussa ajassa Helsingin metron automaatioprojektissa   

Vaihtoehtoinen malli

Systra (Systra SA) on HKL:n pyynnöstä selvittänyt vaihtoehtoista projektin toimintatapaa, mikäli projekti ei etene Siemensin kanssa halutulla tavalla. Vaihtoehdon analysointi on vielä kesken.

Metrojunayksiköiden automatisointi:

Siemens on kesäkuussa 2014 jatkanut edelleen M100-sarjan modifioitujen metrojunayksiköiden dynaamisia yötestauksia. Siemens on ilmoittanut saavansa ko. testit tehtyä juhannukseen 2014 mennessä. Siemens on yötesteissä ensimmäistä kertaa testannut myös puoliautomaattiajotoimintoa metrolinjalla.

M100-sarjan kolmen Siemensille luovutetun junan asennusten loppuunvieminen alkoi huhtikuun lopulla ja Siemens on ilmoittanut aloittaneensa varsinaiset asennustyöt toukokuun alussa.

Siemens on ilmoittanut aloittavansa M100-sarjan metrojunayksiköiden sarja-asennukset 1.9.2014. Siemens on ilmoittanut vaihtaneensa asennusten alihankkijaa.

Automaattimetron investointikustannukset / Helsingin metron automatisointi:

Automaattimetron investointityönumerolle, joka sisältää hankintasopimuksen perusteella maksetut maksut Siemensille, automaattimetroprojektin palkkakulut sekä muut hankkeesta aiheutuneet projektikulut, on kirjattu toteutuneista kuluja tähän mennessä 26,8 milj. euroa. Lisäksi hankintasopimuksella on maksettujen kustannusten lisäksi sidottuja varoja yhteensä 75,1 milj. euroa, joten käytetyt ja sidotut kustannukset ovat yhteensä 101,9 milj. euroa, kun hankepäätöksen mukainen enimmäiskustannus saa olla 115 milj. euroa.

Varikon laajennuksen automatisoinnin investointi:

Toteutuneita kustannuksia on yhteensä 9,0 milj. euroa. Sidotut kustannukset ovat 9,1 milj. euroa. Yhteensä 18,1 milj. euroa.

Länsimetron automatisointi / toteutuneet ja sitoutuneet kustannukset:

Länsimetron hankesuunnitelman enimmäishinnan korottaminen Helsingin osalta 217,5 milj. euroon on hyväksytty kaupunginvaltuustossa 12.3.2013.

Länsimetron automatisoinnin M300-sarjan metrojunayksiköiden automatisoinnin kustannuksia seurataan osana M300-sarjan metrojunayksiköiden hankesuunnitelmaseurantaa.

Oikeudenkäynnit ja välimiesmenettely:

HKL:n tilaajaorganisaatiota on työllistänyt Siemensin käynnistämä ensimmäinen oikeudenkäynti, jossa on kysymys Helsingin metron automatisointia koskevan sopimuksen ensimmäisen toimituserään liittyvästä maksuerästä pidätetystä viivästyssakosta. Käräjäoikeus on 6.6.2014 antanut seuraavan osatuomion asiasta.

” HKL:llä on Hankintasopimuksen kohdan 15.7 nojalla oikeus vähentää viivästyssakkoja Siemensille tulevista maksusuorituksista riippumatta siitä, onko viivästyssakon vähennyksen perusteen oleva viivästyksen syy riidaton.

Siemensin HKL:ää vastaan nostaman kanteen vaatimuskohta 1 on siten hylättävä”

Välimiesmenettely osapuolten erimielisyyksistä Sopimuksen, Länsimetrosopimuksen, Etenemissopimuksen yms. soveltamisesta käynnistyy näillä näkymin loppuvuonna 2015, vaikka länsimetron liikenteen käynnistäminen automatisoituna ei tuolloin ole vielä esillä sillä tavoin kuin Etenemissopimusta tehtäessä arvioitiin.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Matti Lahdenranta

Lisätiedot

Matti Lahdenranta, toimitusjohtaja, puhelin: 310 35091

matti.lahdenranta(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1400

Toinen linja 7 A

+358 9 310 35091

0201256-6

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

matti.lahdenranta@hel.fi

http://www.hkl.fi

+358 9 310 35090

 

FI02012566