Helsingin kaupunki | Esityslista | 2/2017 | 1 (1) |
Ympäristölautakunta |
|
| |
|
| Ysp/1 | |
| 24.01.2017 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
1
Ilmoitusasiat
Päätösehdotus
Ympäristölautakunta päättää merkitä tiedoksi kohdat 1. - 2.
Esittelijän perustelut
1. Ympäristönsuojelupäällikön pöytäkirjat
2.1.2017 (1 §)
Ympäristönsuojelupäällikön pöytäkirjan pitäminen nähtävänä vuonna 2017
4.1.2017 (2–3 §)
STARAn erityisen häiritsevää melua aiheuttava louhintatyö Seurasaaressa
SRV Rakennus Oy:n erityisen häiritsevää melua aiheuttava louhintatyö, Gadolininkatu 6
5.1.2017 (4 §)
NHP-Yhtymä Oy:n eerityisen häiritsevää melua aiheuttava louhinta- ja murskaustyö, Uutiskatu 3/Radiokuja
10.1.2017 (5–6 §)
Kreate Oy:n erityisen häiritsevää melua aiheuttava eritasoliittymän porapaalutustyö Herttoniemessä
Graniittirakennus Kallio Oy:n erityisen häiritsevää melua aiheuttava louhinta Helen Oy:n energiatunnelissa välillä Pasila-Sörnäinen
2. Katsaus työmaiden jätehuoltoon ja siirtoasiakirjamenettelyn käytäntöihin
Ympäristökeskuksessa on tehty vuonna 2016 selvitys Javanainen J.: Katsaus työmaiden jätehuoltoon ja siirtoasiakirjamenettelyn käytäntöihin. Helsingin kaupungin ympäristökeskuksen julkaisuja 6/2016.
Selvityksessä tarkastellaan Helsingin kaupungin alueella 1.1.2015–1.6.2016 käynnissä olleiden rakennus-, purku- ja saneeraustyömaiden jätehuoltoa sekä niiden käytäntöjä siirtoasiakirjamenettelyyn liittyen. Tavoitteena oli selvittää työmaiden jätteiden reitti työmaalta hyötykäyttöön tai loppusijoitukseen sekä tarkastella siirtoasiakirjamenettelyn käytäntöjä ja sen kautta saatavia tietoja jätehuollon valvonnan näkökulmasta.
Tarkasteltaviksi valittiin pääsääntöisesti kerrostalokokoisia työmaita, joiden yhteystiedot löytyivät kuntarekisteristä sekä ennen rakennuslupaa varten täytetyistä rakennusjäteilmoituksista. Työmaiden jätehuoltoon ja siirtoasiakirjoihin liittyvät tiedot hankittiin haastattelemalla työmaasta vastannutta työnjohtajaa paikan päällä tai sähköisesti.
Tarkastelluilla työmailla lajiteltiin useimmiten kahdesta kolmeen massaltaan suurinta jaetta. Lajiteltavien jakeiden valintaan näyttivät vaikuttavan eniten niiden keräämisen liittyvät taloudelliset puolet, käytettävissä oleva tila sekä käynnissä oleva työvaihe. Osa työnjohtajista koki haasteelliseksi saada alaisensa noudattamaan lajitteluohjeita. Jätehuollon logistinen puoli oli poikkeuksetta ulkoistettu jätehuoltopalveluja tarjoavalle yritykselle.
Työmailta jätteet toimitettiin useimmiten pääkaupunkiseudulla sijaitseville käsittelylaitoksille tai siirtokuormausasemille. Poikkeuksena betonijäte, josta suuremmilla saneeraus- ja purkutyömailla syntyvistä valtavista määristä reilu puolet toimitetaan suoraan työmailta maanrakennuskäyttöön.
Jätteiden kuljetuksen ohessa laadittavat siirtoasiakirjat oli tarkastelluilla uudisrakennustyömailla sekä suuremmilla saneeraus- ja purku-urakoitsijoilla poikkeuksetta laadittu ja ne toimitettiin useimmiten viimeistään parin viikon kuluttua pyynnöstä. Pienemmille purku- ja saneerausurakoitsijoille käytäntö vaikutti olevan välillä vieras, siirtoasiakirjojen toimitus kesti useita viikkoja ja toimitetut asiakirjat eivät aina olleet lainsäädännön mukaisia.
Siirtoasiakirjojen hallinnoinnista oli usein tehty toimeksianto jätehuollosta vastaavalle yritykselle, jolloin heidän kuljettajansa usein huolehtivat myös siirtoasiakirjan täyttämisestä. Tämä johti usein jätteen haltijalta vaaditun lähetyskuittauksen puuttumiseen. Jätteen haltijan siirtoasiakirjakopioiden säilytys oli useimmiten hoidettu joko työmaalla paikan päällä tai sovittu, että jätehuoltoyhtiö lataa ne verkkopalveluunsa nähtäville ja toimittaa kopiot laskun mukana.
Valvonnan kannalta tärkeimmät siirtoasiakirjoista usein puuttuvat tiedot olivat jätteen kuljetuksen kesto, sekä arvio jätteen määrästä kuljetuksen alkaessa. Etenkin purkubetonin maanrakennuskäytön yhteydessä tarkkaa tietoa käytetystä määrästä on vaikea muodostaa, koska kuormia ei päästä punnitsemaan missään vaiheessa ja tiedot perustuvat pitkälti arvioihin. Joissain tapauksissa kuljetuksen eri osapuolten tunnistaminen oli epäselvän käsialan tai nimenselvennyksen puutteen takia hankalaa.
Julkaisu on saatavissa Helsingin kaupungin ympäristökeskuksen Internet-sivuilla osoitteessa
http://www.hel.fi/static/ymk/julkaisut/julkaisu-06-16.pdf
Esittelijä
ympäristönsuojelupäällikkö
Päivi Kippo-Edlund
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 500 | Viikinkaari 2a | +358 9 310 1635 | 0201256-6 | FI06 8000 1200 0626 37 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 00790 | Faksi |
| Alv.nro |
ymk@hel.fi | www.hel.fi/www/ymk | +358 9 310 31633 |
| FI02012566 |
|
| |||