Pyöräilijä ja pyörä / Kuva: HSL.

Reilu puolet liityntäpysäköintimatkoista päättyy työpaikalle

Liityntäpysäköintimatkoista yli 90 prosenttia alkaa kotoa ja runsas puolet niistä päättyy työpaikalle. Syinä liityntäpysäköinnin käyttöön on muun muassa ruuhkat sekä vaikeus löytää pysäköintipaikka.

Liityntäpysäköinnillä on mahdollista vähentää ruuhkia ja auttaa sujuvoittamaan Helsingin seudun liikennettä. Kaikista tehtävistä liityntäpysäköintimatkoista yli 90 prosenttia alkaa kotoa ja runsas puolet niistä päättyy työpaikalle. Tärkeimpiä syitä liityntäpysäköinnin käyttämiseen ovat ruuhkat, vaikeus löytää pysäköintipaikka ja pysäköinnin hinta määränpäässä. Saadut tulokset selviävät HSL:n syksyllä 2019 teettämästä Helsingin seudun työssäkäyntialueen liityntäpysäköintitutkimuksesta.

Tutkimuksesta selviää, että liityntäpysäköintiä käyttävistä autoilijoista 76 prosenttia jatkaa matkaa joukkoliikenteellä, pyöräilijöistä vastaava luku on 80 prosenttia. Osuus on laskenut vuonna 2014 tehdystä vastaavasta tutkimuksesta, jolloin 89 prosenttia molemmista ryhmistä ilmoitti jatkavansa matkaa joukkoliikenteellä.

Liityntäpysäköintipaikkojen käyttöaste oli viime vuonna keskimäärin 75 prosenttia. Vuosina 2015-2019 käyttöaste on kasvanut seitsemän prosenttia. Tulevaisuudessa liityntäpysäköinnin suosio kasvaa yhä, kun länsimetron jatke Kivenlahteen valmistuu ja seudun raideliikennettä kehitetään.

Lisää aiheesta:
HSL: Liityntäpysäköintiä käytetään eniten työmatkoilla