Varhaiskasvatuksen opettaja Juulia Jantunen ja Pisarat-ryhmän lapsia metsässä.

Luonto on tärkeä kasvattaja vuosaarelaisessa päiväkodissa

Lapset pääsevät päivittäin metsäretkelle päiväkoti Kanavassa Vuosaaressa. Luonnonkauniissa Uutelassa tutuiksi tulevat linnut ja metsäkauriit, mutta samalla opitaan esimerkiksi laskemista.

Hyvä mustikkasato tulossa! Näin voisi päätellä Pisaroiden Luonnossa kotonaan -päiväkotiryhmän tarkastelujen tuloksista. Vuosaarelaisen Kanavan päiväkodin 4–5-vuotiden ryhmä on tottunut luonnon tarkkailuun.

Mutta ihmekö tuo, sillä iso osa päivästä ollaan metsässä päiväkodin naapurissa Uutelassa.

Myös tämä aamu alkoi totuttuun tapaan yhteisellä piirillä päiväkodin pihassa, minkä jälkeen reilun kymmenen lapsen ryhmä käveli metsään parijonossa.

Tutussa metsäpaikassa on kaksi katkenneista oksista koottua majaa, jotka lasten vanhemmat rakensivat metsässä pidetyn vanhempainillan aikana.

– Silloin kävi kuten usein lasten kanssa. Metsässä vietetty aika loppui kesken, kertoo varhaiskasvatuksen opettaja Juulia Jantunen hymyssä suin.

Varhaiskasvatuksen opettaja Juulia ja lapset metsäpiirissä.

Varhaiskasvatuksen opettaja Juulia ja Pisarat-ryhmän lapset metsäpiirissä.


Luontopedagogiikkaa koko päiväkodissa

Jantunen on valmistunut ammattiinsa Helsingin yliopistosta 1999. Opiskeluajoista asti hänen intohimonsa on ollut luontopedagogiikka. Hän kertoo, ettei ole Kanavassa suinkaan ainoa, vaan päiväkodissa on kollegoina muitakin taitavia luontopedagogeja.

Päiväkodin ensimmäiset luontoryhmät alkoivat kahden lapsiryhmän hankkeena seitsemän vuotta sitten, mutta nyt ryhmiä on jo kahdeksan.

Luontopedagogiikka on levinnyt samalla koko päiväkodin toimintaan ja suunnitteluun. Luonto tulee tutuksi myös kaikkein pienimmille, sillä pikkuretkille suuntaavat jo vuodenikäiset.

Uutela on yksi Helsingin hienoimmista luontokeitaista. Pisarat ovat täällä kuin kotonaan. Keskellä metsää ennen vapaata leikkiä kokoonnutaan yhteiseen piiriin. Aamun piirissä ennen retkeä teemoina olivat yhteen puhaltamisen henki sekä numerot, ja metsäpiirissä lauletaan ja loruillaan viikonpäivistä, eläimistä ja luonnosta.

Pisarat-ryhmän lapsia metsässä.

Metsässä ei tarvita aitoja. Vaikka ryhmä hajaantuu, kauaksi muista ei mennä.


Hyvinvoinnin ja itsetunnon vahvistumista

Luontopedagogiikkaan sisältyvät samat tavoitteet kuin yleensäkin varhaiskasvatukseen.

Luonto mukaan ottamalla saadaan vahvistettua ja korostettua yhä lisää fyysistä ja henkistä hyvinvointia, itsetuntoa, ryhmävalmiuksia ja sosiaalisia taitoja. Samalla lapset oppivat ymmärtämään, kuinka luonnolla on oma itseisarvonsa. Luonto opettaa kunnioittamaan ja suojelemaan itseään ilman ihmisen opastusta.

Jantunen muistuttaa, että ihmisillä on biologisesti lyhyt historia luonnon ulkopuolella elämisestä. Edelleen aistimme ja järjestelmämme aktivoituvat luonnossa.

– Ymmärrämme metsän keskellä kuin itsestään, että täällä on parasta puhaltaa yhteen hiileen, olla laumassa. Ymmärrämme, kuinka olemme olemassa toisiamme varten.

Luonnolla on ihmisiin kahtalainen vaikutus. Se paitsi rauhoittaa, myös virkistää. Jantunen on huomannut, kuinka ylivilkkaat lapset rauhoittuvat ja toisaalta hyvin rauhalliset aktivoituvat Uutelassa.

Metsä opettaa kuin itsestään lapsille myös itsesäätelytaitoja. Lapset ottavat epätasaisesta maastosta huolimatta juoksukisoja ja kiipeilevät kalliolle. Aitoja ei tarvita. Vaikka ryhmä hajaantuu, kauaksi muista ei mennä.

Lapset kävelevät kalliolla.

Ella ja Mauno ovat luonnossa kuin kotonaan.

Pieni toukka lapsen kämmenellä.

Koko ryhmä ihmettelee Lumin huomaamaa pientä toukkaa.


Kansainvälistä kiinnostusta

Uutela on täynnä ihmeteltävää, vaikka tänne tullaan päivittäin. Toissa viikolla vastassa oli viisi metsäkaurista.

Tämänkertaisella retkellä Lumi huomaa uudennäköisen toukan, jota ryhmäläiset kokoontuvat seuraamaan. Ja muurahaisia, täällä on niitä jonoksi asti.

Jantusen mielestä luontopedagogiikkaa voi toteuttaa kaikessa kasvatuksessa. Sitä varten ei tarvita virallisia tuntikehyksiä tai erityistä ohjelmaa.

– Pienikin annos luontopedagogiikkaa on käänteentekevä lapsille ja kasvattajille.

Luontopedagogiikkaa käytetään myös kouluikäisten kasvatuksessa. Luonto voi olla mukana opetuksessa vaikka satunnaisempina pätkinä.

Pisaroiden luonto-ohjelma on järjestelmällistä ja säännöllistä, eikä esimerkiksi sade estä metsään lähtöä.

Aivan tavanomaista luonnon korostaminen kasvatuksessa ei ole. Päiväkoti Kanavan toimintaa esiteltiin vastikään muun muassa The Times Magazinen artikkelissa, jossa lehden toimittaja ja kuvaaja olivat eskarilaisten kanssa lumisessa metsässä.
Artikkelissa ihmeteltiin, kuinka jo kuusivuotiaat lapset tunnistivat eri lintu- ja puulajeja.

Lapsi tutkii puunrunkoa.

Vaikka Pisarat-ryhmä käy Uutelassa päivittäin, uutta ihmeteltävää löytyy aina.


Moni aikuinenkin haluaa mukaan

Kun luontoryhmät aloittivat Kanavan päiväkodissa 2015, asiasta kerrottiin lasten vanhemmille ja toivottiin ryhmiin hakeutumista.

Jantunen kertoo, että nykyisin lähes kaikki Kanavan lapset pääsevät luontoryhmään.

– Toivomme tietenkin, että vanhemmat suhtautuvat myönteisesti pedagogiikkamme. Jos he aamuisin kummastelisivat lapsilleen, että joko te taas menette metsään, asenne vaikuttaisi lapsiin.

Ainakin vanhempainillan majantekoinnostuksesta voi päätellä ihan toista. Moni aikuinen on haikaillut halustaan olla päivä metsäretkellä mukana – jopa niin, että Jantuselle on ehdotettu metsäretkilippujen myymistä.

Kestävän kehityksen pedagogiikkaa ilmiöoppimisen keinoin

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla yhdessä varhaiskasvatusalan ammattilaisten ja lasten kanssa kehitetyssä Kettu-mallissa pohditaan luonnon monimuotoisuutta, ilmastonmuutosta, kiertotaloutta ja muita kestävän kehityksen ilmiöitä Retki-ketun, Kokki-ketun, Keksijä-ketun ja neljän muun Kettu-kaverin kanssa.

Tutustu kestävän kehityksen Kettu-pedagogiikkaan Helsinki oppii -sivustolla ja Oppiva Skidi -podcastin kautta!


Teksti: Kirsi Riipinen
Kuvat: Laura Oja

Linkki Helsinkirekry-sivustolle.

Meillä jokainen päivä on maailman tärkein.

Oli kyse sitten pihasta, lähimetsästä tai omista varpaista, meillä pääset tekemään uuden oppimisesta seikkailun.

Tule mukaan kasvattamaan tulevaisuutta.