Helsingin Olympiastadion Super Cup -väreissä. Kuva: Paavo Jantunen

UEFA Super Cup osoitti jälleen Helsingin vahvuudet suurtapahtumajärjestäjänä

Helsingin kaupunki sai viime viikolla näyttävästi kansainvälistä huomiota, kun jalkapallon UEFA Super Cup pelattiin Helsingin Olympiastadionilla. UEFA Super Cup on jalkapallo-ottelu, jossa ovat vastakkain Mestarien liigan ja Eurooppa-liigan voittajat eli tänä vuonna Real Madrid ja Eintracht Frankfurt. Kyseessä oli myös ensimmäinen kerta, kun eurooppalaisen seurajalkapallokilpailun finaali pelattiin Suomessa. Super Cupin valloitti lopulta Real Madrid, joka voitti ottelun 2–0.

UEFA Super Cup on suurin mahdollinen UEFA:n virallinen ottelu, jonka Helsinki ja uudistettu Helsingin Olympiastadion voivat isännöidä. UEFA Super Cup -ottelua seurasi miljoonia ihmisiä maailmanlaajuisesti ja se televisioitiin 110 maahan. Paikan päällä Olympiastadionilla ottelua seurasi noin 32 000 katsojaa.

Suurtapahtumavieraat tuovat tuloja myös kaupungin elinkeinoelämälle: tapahtumavieraat kuluttavat kaupungin hotelleissa, ravintoloissa ja muissa palveluissa usein usean päivän ajan ennen ja jälkeen varsinaisen tapahtuman. Esimerkiksi UEFA Super Cup houkutteli Helsinkiin noin 13 000 kansainvälistä jalkapallon ystävää, joista yli puolet saapui otteluun Saksasta. Myös Kansalaistorin Fan Festival -alueella vieraili kahden tapahtumapäivän aikana yli 30 000 jalkapallon ystävää.

Nykyajan tarpeisiin remontoitu Olympiastadion on Helsingille suurtapahtumahakujen tärkeä mahdollistaja. Helsingin valttikortteina erilaisissa tapahtumahauissa ovat myös kaupungin toimivuus, turvallisuus ja vehreys.

- Suurtapahtumat lisäävät kaupungin kansainvälistä tunnettuutta ja rakentavat laaja-alaisesti kaupunkibrändiä. Ne tarjoavat myös töitä laajalle tapahtumajärjestäjien ja palvelualan verkostolle. Tämä on tärkeää erityisesti korona-ajan jälkeen. Onnistuneet suurtapahtumat myös elvyttävät ja tuovat tulevaisuudenuskoa niin asukkaille, tapahtumakävijöille kuin tapahtuma- ja palvelualan yrityksillekin. Samalla tapahtumilla on koko Helsingille ja koko pääkaupunkiseudulle tärkeä vetovoima- ja mainevaikutus, kertoo Helsingin kaupungin brändi ja tapahtumat -yksikön päällikkö Sanna Forsström.

Helsinki haluaa olla luotettava tapahtumakumppani

Helsingin kaupungin strategiassa todetaan, että tapahtumilla on merkittävä rooli kaupungin viihtyisyyden ja elinvoiman rakentamisessa. Helsinki haluaakin parantaa kansainvälistä kilpailuasemaa kulttuurin, urheilun ja muiden suurtapahtumien isäntäkaupunkina yhteistyössä alan toimijoiden kanssa.

- Haluamme olla luotettava kumppani tapahtumajärjestäjille. Tämänkin ottelutapahtuman järjestäminen onnistui erinomaisesti yhteistyössä Palloliiton, eri viranomaisten ja yritysten kanssa. Ottelun järjestelyt toimivat eikä lieveilmiöitä esiintynyt. Jälleen todistettiin, että Helsingissä osataan hyvällä yhteistyöllä järjestää suuria urheilutapahtumia, Sanna Forsström lisää.

Helsingin kaupunki mahdollisti myös tapahtumalle viranomaisluvat ja aluevaraukset, harjoituskentät, joukkueiden fanien tapaamispisteet ja kulkueet stadionille. Lisäksi kaupunki organisoi UEFA Trophy Tourin, jossa pokaalit olivat esillä kaupunkilaisille kesän juniorijalkapalloturnauksissa, Kaupungintalolla ja Kansalaistorin Fan Festivalilla. Helsingin kaupunki osallistui myös tapahtuman markkinointiin ja tuotti tapahtuman opasteet.

- Palloliitto on todella tyytyväinen UEFA Super Cup -tapahtumaan. Ottelutapahtuman onnistumisella ja sen kansainvälisellä vaikuttavuudella on merkitystä myös tulevissa suurtapahtumahauissa. Super Cupin yhteydessä nähtiin jälleen, että Helsingissä on todella kovan luokan ammattitaitoa isojen tapahtumien tuotannossa ja suunnittelussa. Yhteistyö kaupungin kanssa hoitui mallikkaasti ja myös UEFA kiitteli kovasti järjestelyitä, toteaa projektinjohtaja Kalle Marttinen Palloliitosta.

Helsingin kaupunki ja Suomen Palloliitto haluavat kehittää tapahtumiaan ja UEFA Super Cup 2022-tapahtumasta toteutetaan siksi myös vaikuttavuustutkimus. Tutkimus käsittelee osallistumista tapahtumaan sekä kokemuksia Helsingistä tapahtuman aikana. Sen toteutuksesta vastaa Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Sport Business by Jamk. Tutkimus valmistuu syyskuun aikana.