Lääkäri kirjoittaa tietokoneen näppäimistöllä.

Apotti Oy selvitti käyttäjien näkemyksiä – järjestelmää kehitetään kokemusten pohjalta

Apotti Oy selvitti käyttäjien näkemyksiä Apotti-järjestelmästä tammi-maaliskuussa 2022 Helsingissä, Kauniaisissa, Keravalla ja Vantaalla. Käyttäjien näkemys on varsin kriittinen. Kyselyn perusteella tunnistetut kehityskohteet toteutetaan Apotti 2.0 -kehitysohjelmassa.

Helsingissä kyselyyn vastasi 3 440 henkilöä eli noin 25 prosenttia sosiaali- ja terveystoimialan Apotti-käyttäjistä. Apotti otettiin Helsingissä käyttöön kolmessa vaiheessa vuonna 2021, ja ensimmäisestä käyttöönotosta tulee pian vuosi.

Pidempi käyttökokemus näkyy arvioissa: Vantaan Apotti-käyttäjät ovat yleisesti ottaen hieman tyytyväisempiä kuin Helsingin, Kauniaisten ja Keravan vastaajat. Vastaajat antoivat parhaat arvioit väittämiin ”Tiedän, mistä saan tukea Apotti-järjestelmän käyttöön ja ohjeet ovat hyödyllisiä”, ”Apotti-järjestelmän vasteajat ovat nopeita” ja ”Diagnoosien ja suoritteiden (sosiaalihuollossa asiakaskontaktien) kirjaaminen on helppoa ja ne kirjautuvat oikein”.

Kriittisimmin vastaajat arvioivat väittämiä ”Apotti-järjestelmä on auttanut parantamaan hoidon ja palvelun laatua” ja ”Apotti-järjestelmää käyttäen päivittäinen työni on tehokasta”.

”Tulokset osoittavat, että vielä on paljon kehitettävää. Järjestelmän käytettävyyttä pitää selkeästi parantaa käyttäjien antaman palautteen perusteella. Jatkamme tiivistä kehitystyötä Apotti Oy:n kanssa ja edellytämme, että käyttäjien esiin nostamiin kehittämishaasteisiin tartutaan ripeästi”, sanoo terveys- ja päihdepalvelujen johtaja Leena Turpeinen.

Kaikista kyselyyn vastanneista yli 90 prosenttia käytti Apotti-järjestelmää työssään päivittäin. Suurin osa (45 %) kuului hoitohenkilöstöön (esim. sairaanhoitaja, terveydenhoitaja tai lähihoitaja), 24 % oli sosiaalihuollon ammattilaisia, 9 % erityistyöntekijöitä (esim. terapeutti, psykologi tai farmasisti), 8 % lääkäreitä ja 6 % toimistotyöntekijöitä.

Apotti 2.0 -ohjelman myötä luvassa parannuksia

Apotti Oy on käynnistänyt Apotti 2.0 -kehitysohjelman, jossa toteutetaan kyselyssä tunnistettuja kehityskohteita. Tavoitteena on parantaa järjestelmän käytettävyyttä ja käyttäjätyytyväisyyttä yhdessä noin sadan sote-ammattilaisen kanssa. Apotti Oy kartoittaa käyttäjien kokemuksia seuraavan kerran vuoden 2023 alussa.

Lue lisää:
Lue tiedote Apotti Oy:n sivulta
Apotti-loppukäyttäjäkyselyn tuloksia, PDF

Kuva: Helsingin kaupungin aineistopankki /  Jussi Hellsten