Staralaiset suorittavat liikennemerkin vaihdon.

Helsinki uusii kaikki 100 000 liikennemerkkiään

Helsingin 100 000 liikennemerkin vaihto on valtava työ. Siirtymäajaksi merkkien vaihdolle on määritelty 10 vuotta, mutta Stara aikoo tehdä työn huomattavasti nopeammin. Liikennemerkkien vaihtorumba alkoi, kun uusi tieliikennelaki astui voimaan kesäkuun alusta.

Staran tuotantopäällikkö Mika Honkasalo kuvailee merkkien vaihtoprojektin luonnetta laajuudeltaan suureksi, aikaa vieväksi ja työllistäväksi. Työstä pyritään kuitenkin selviytymään mahdollisimman nopeasti, sillä Helsinki ei halua olla liikennemerkkien museo, Honkasalo sanoo.

Vaihto ei vaikuta kaupunkilaisten liikenneturvallisuuteen. Uusi merkki tulee vanhan tilalle, joten kadut eivät ole missään vaiheessa ilman merkkejä, Honkasalo toteaa. Vaihdosta ei tiedoteta erikseen, koska tienkäyttäjän kannalta merkin olennainen sisältö pysyy samana.

Näkyvimmät merkit, kuten suojatiet ja jakajat, uusitaan ensin. Pyöräteiden merkitseminen kaksisuuntaisiksi on muutoksessa keskeinen ja se tehdään pikaisesti. Liikennemerkit uusitaan alueittain kokonaisuuksina niin, että samalla käynnillä uusitaan koko risteysalueen merkit.

Yhden tavanomaisen merkin vaihto vie muutamia minuutteja. Sen sijaan ison portaaliopasteen kokoaminen ja asennus on useamman tunnin työ, sillä opasteiden käsittely vaatii vähintään yhden nosturiauton.

-Hyvissä olosuhteissa liikennemerkki voi kestää käyttöä jopa yli kolmekymmentä vuotta, Honkasalo kertoo.

Osa merkeistä vaihdetaan nytkin normaalina kunnossapidollisena työnä. Tällä kertaa kuitenkin kaikki merkit menevät vaihtoon, koska kaikkiin merkkeihin tuli muutoksia – osin muutokset ovat hyvin pieniä, kuten reunanauhan leveyden muutos muutamalla millimetrillä. Lisäksi päivitetty laki toi mukanaan aivan uusia liikennemerkkejä.