Mies selaa nettiä läppärillään olohuoneen lattialla.

Lakon vaikutukset taloushallintopalvelun palveluihin

Taloushallintopalveluliikelaitos (Talpa) on varautunut kunta-alan lakon vaikutuksiin.

Lakon aikana 3.–9.5. Talpan asiakaspalvelu (puh. 09 310 25300) on avoinna poikkeuksellisesti arkisin klo 9.00–12.00. Lisäksi asiakaspalvelun sähköpostien ja palautteiden käsittely saattaa viivästyä.

Asiakaspalvelussa vastataan Helsingin kaupungin laskuihin liittyvissä asioissa kuten eräpäivän siirroissa, maksusuunnitelmissa sekä tili- ja osoitteenmuutoksissa.

Laskuihin viivästyksiä

On mahdollista, että Talpan lähettämät Helsingin kaupungin laskut viivästyvät lakon vuoksi (mm. sosiaali- ja terveyspalvelujen maksut, varhaiskasvatuspalvelujen maksut). Maksuaika säilyy asiakkaille kuitenkin samana (14 vrk).

Todennäköistä on, että lakon vuoksi kaikkia kaupungille osoitettuja laskuja ei saada maksuun eräpäivään mennessä.

Myös terveydenhuollon asiakasmaksujen maksukaton laskenta viivästyy. Maksukattopäätökset ja hyvitykset huomioidaan kuitenkin takautuvasti.

Lakko vaikuttaa henkilöstön palkanmaksuun

Taloushallintopalveluliikelaitos laskee ja maksaa koko kaupungin henkilöstön palkat. Palkanmaksun ongelmat ovat lakon aikana todennäköisiä ja virheiden korjaus kestää haluttua pidempään. Lakon aikana palkanlaskennassa työskentelee niukempi määrä henkilöstöä.

Palkanlaskennan asiakaspalvelunumeroissa palvellaan lakon aikana poikkeuksellisesti arkisin klo 9-12.

Yleisökassa palvelee normaalisti

Yleisökassa Kallion virastotalossa palvelee kaupunkilaisia normaalisti lakon aikana eli arkisin klo 9.00-15.30. Yleisökassaan voi maksaa kaupungin lähettämiä laskuja.


Uutista on muokattu 4.5. klo 13.15: lisätty palkanlaskennan puhelinasiakaspalvelun poikkeuksellinen aukiolo.

Uutinen on julkaistu 3.5.


Kuva: Jussi Hellsten