Tre barn i ett daghem sitter ner och spelar spel på en surfplatta.

Barnen väljer lekar när Helsingfors svenskspråkiga daghem firar småbarnspedagogiken

När Helsingfors svenska daghem firar temaveckan för småbarnspedagogik står bland annat fotografering, favoritlekar och filmmys på schemat. Temaveckan är ett tillfälle för daghem att synliggöra och utveckla sin verksamhet och årets tema är Varje barns rätt till småbarnspedagogik av hög kvalitet.

”Pontus, gissa vad vi har här!”

I Smedsparken i Helsingfors kommer tre barn fram till Pontus Lidberg, lärare inom småbarnspedagogik vid daghemmet Axel. Framför sig håller de en lilafärgad sockerkaksform från sandlådan bredvid. Efter några försök lyckas Pontus gissa rätt, i formen finns en nyckelpiga.

Pontus ger barnen en telefon och uppmuntrar dem att fotografera nyckelpigan.

”Imorgon fokuserar vi på medier, då ska barnen för första gången få testa på att ta kort på olika saker här i parken. Sedan går vi in och tittar på bilderna och redigerar dem”, berättar Pontus Lidberg, som alltså passar på att tjuvstarta lite med morgondagens program.

Utomhusfotograferingen är en del av daghemmet Axels program under veckan för småbarnspedagogik som arrangeras av Utbildningsstyrelsen. Pontus Lidberg säger att daghemmet Axels fokus denna vecka ligger på att ge barnen nya färdigheter och upplevelser.

”De följande veckorna kommer vi att repetera det vi gjort nu, så att det inte blir för mycket nytt och så att barnen känner sig trygga”, säger han.

Chans att utveckla arbetet

Syftet med Utbildningsstyrelsens temavecka är att sporra aktörer inom småbarnspedagogik till att systematiskt utveckla sin verksamhet.

I Helsingfors har daghemspersonalen fått välja hur de uppmärksammar veckan, men precis som all annan småbarnspedagogisk verksamhet grundar sig veckans program på Helsingfors plan för småbarnspedagogik.

Jenni Tirronen, chef för småbarnspedagogiken på svenska i Helsingfors, säger att veckan är en möjlighet att lyfta upp den målinriktade verksamheten som sker i alla enheter.

”Vårt ansvar är att barnen får utvecklas, lära sig och att de får omsorg och stöd enligt deras individuella behov. Samtidigt har varje barn rätt att höra till en grupp, känna gemenskap och ha kompisar. Det är vi vuxna som har ansvar för att barnen får sina rättigheter och kan använda sig av dem”, säger hon.

Delaktighet och diskussion om kvalitet

På daghemmet Sockenstugan har personalen under veckan fokuserat på delaktighet. Barnen har exempelvis fått välja lekar och om de leker utomhus eller inne. Under en gemensam samling fick barnen välja program för en dag.

”Det uppstod en diskussion när vi skulle välja program. Vissa barn ville leka hela dagen, andra ville gå på cirkus. Men när det blev klart för dem att det är möjligt att kolla på film var det överens om att detta är vad de vill göra”, säger barnskötare Nina Rehnström på daghemmet Sockenstugan.

På daghemmet Malmgård har personalen uppmärksammat veckan genom att diskutera vad kvalitativ småbarnspedagogik betyder för dem, berättar daghemsföreståndare Mirjaleena Ekenberg-Kuisma.

”Personalen har bland annat diskuterat om hur kvalitet skapas via en trygg tillvaro. De tänker att trygghet bland annat bygger på rutiner”, säger hon.

På daghemmet Malmgård samlas till exempel en barngrupp alltid för att sjunga Trollmors vaggvisa innan vilostunden. Förutom att situationen är bekant för barnen är det en chans för dem att varva ner innan vilan.

Men tillbaka till daghemmet Axel och Smedsparken, där det blivit dags för dagens program. Temaveckan till ära ska barnen få lära sig en ny lek, stafett.

Pontus Lidberg och hans kollega Ida Westerholm förklarar tålmodigt hur stafett går till. Efter en omstart, som beror på att några ivriga deltagare ger sig iväg lite för tidigt, har barnen fattat galoppen.