Näringsterapeuten Erjastiina Heikkinen står vid ett bord.

För de äldre är det viktigt att dricka tillräckligt på sommaren

Speciellt de äldre borde dricka tillräckligt på sommaren. Annars kan symptomen på vätskebrist slå till förvånansvärt snabbt.

Åldersrelaterade förändringar utmanar upprätthållandet av vätskebalansen i kroppen. När man blir äldre dämpas känslan av törst. Samtidigt försämras kroppens värmereglering och njurarnas funktion. På sommaren bör särskild uppmärksamhet därför ägnas åt tillräckligt vätskeintag.

– När kroppen är torrare och inte innehåller lika mycket vätska sker uttorkningen lättare och snabbare. Följderna är också knepigare. Symptom på uttorkning kan vara yrsel, muntorrhet, förvirring, minskad urinering, illamående, huvudvärk och förstoppning, berättar näringsterapeuten Erjastiina Heikkinen.

Hur mycket vätska är tillräckligt?

De äldre har ett större behov av vätska än de unga. Tillräckligt med vätska är cirka 1-1,5 liter per dag. I värmen bör du öka mängden med några glas till.

- Goda drycker är till exempel vatten och mineralvatten. Det är inte nödvändigt att dricka all vätska, uta även vätskan som erhålls genom maten räknas in i dagskvoten. Särskilt på sommaren är olika soppor, velling, frukt, bär och grönsaker bra matalternativ då de innehåller mycket vätska. Det kan vara så att flytande mat smakar lite bättre i värmen om aptiten är dålig, säger Erjastiina.

Hur vet man om man har druckit tillräckligt?

Minnet spelar lätt spratt, speciellt om din vätskebalans inte är rätt. Därför bör du övervaka mängden du eller någon i din närhet dricker.

– Man kan till exempel lägga vatten i en kanna och se om man har druckit tillräckligt under dagen, tipsar Erjastiina.

Ditt allmänna välbefinnande säger mycket. Om du känner dig trött och hängig har du förmodligen druckit för lite.

– Om blomman får tillräckligt med vätska är den upprätt och levande. Om den vissnar måste den snabbt få vatten. Samma gäller oss ​​människor, säger näringsterapeuten.

Hur ska man agera om man får vätskebrist?

Om du har fått vätskebrist är första hjälpen att dricka.

– Du ska genast dricka det som smakar. I sommarvärmen är mineralvatten bra eftersom det upprätthåller kroppens vätske- och saltbalans. Du kan också dricka sportdryck, även om du inte sportar. Kylning av rummet, ventilation och lätta kläder får dig att må bättre och förbättrar ditt allmäntillstånd.

– På sommaren behöver man inte bara dricka vatten. Det är okej att njuta av andra drycker, som juice eller bärsoppa, om dagarna är varma och mat inte smakar, påminner Erjastiina.

Hur kan man se till att man dricker tillräckligt?

Erjastiina har bra tips om man lätt glömmer att dricka tillräckligt.

– Du kan göra drickorna vackra. Ibland kan till och med en snygg flaska locka dig att smutta.

Det är rekommenderat att dricka med jämna mellanrum under dagen. Du kan ha vatten- eller juicekannan synlig hela tiden. Att dricka kan också kombineras med någon vanlig aktivitet.

– Drickandet kan kombineras med till exempelvis toalettbesök. När du går på toaletten dricker du ett glas vatten. Det kan vara vad som helst, men när det är regelbundet hjälper det dig att komma ihåg. Du kan också försöka schemalägga drickandet, till exempel genom att rita en klocka på kylskåpsdörren eller ställa in ett alarm på din telefon, tipsar Erjastiina.

Gemensamma kaffestunder kan också fungera som en påminnelse om att dricka.

– När den andra ser att jag dricker påminner det om vad man kan göra med glaset. Oftast kommer folk på kreativa saker. De vet vad som fungerar bäst för en släkting eller vän. Det är värt att stanna upp och fundera på vad man gillar att dricka och vad som är mest tilltalande. Om du är orolig för din anhöriga kan du sätta en lista på kylskåpsdörren och anteckna druckna glasen. Detta kräver förstås att man är närvarande.

– Det hjälper ofta att diskutera vikten av tillräckligt vätskeintag. Även om man inte är törstig är det bra att dricka, förklarar Erjastiina.

Hur är det med kaffe och alkohol?

- Koffein är vätskedrivande, men om man är van att dricka kaffe inverkar det inte så mycket. Men ifall man ersätter måltiderna med kaffe är det bra att överse användningen, säger Erjastiina.

Alkoholen rekommenderar näringsterapeuten att lämna bort helt och hållet, speciellt under varma sommardagar.

- Alkoholen påverkar de äldre starkare. Ifall kroppen redan är torr kan konsekvenserna vara mycket tråkiga.

Institutet för hälsa och välfärd (THL): Allmänt om skyddsåtgärderna mot hälsoriskerna till följd av svår hetta

Institutet för hälsa och välfärd (THL), nyhet 23.6.2022: Svår värmebölja förutspås för de kommande dagarna – hetta är en hälsorisk särskilt för äldre och personer med kroniska sjukdomar