Pihlajamäen ala-asteen koulu

Pihlajamäessä sijaitseva koulumme on alakoulu, jossa on vuosiluokat 1-6.
Pihlajamäen ala-asteen koulu
Kuva: Tiina Piri

Yhteystiedot

Lucina Hagmanin kuja 3, 00710 Helsinki Näytä esteettömyystiedot Näytä sijainti palvelukartalla
suomi ruotsi
PL 71301, 00099 Helsingin kaupunki

Apulaisrehtori
Miia Myllymäki
+358 9 310 84458
miia.myllymaki@edu.hel.fi

Koulusihteeri
Saija Hamu
+358 9 310 82957
saija.hamu@hel.fi

Rehtori
Tomi Ojanen
+358 9 310 82956
tomi.ojanen@hel.fi

Lukuvuosi 2024-2025

Kielten opetus

englanti, ruotsi
englanti, espanja, saksa
ruotsi

Tarjolla sali

Meidän koulu

Työtämme ohjaa erityisesti uuden opetussuunnitelmamme toiminta-ajatus:

Ihmetellen, iloiten, elämää varten oppien!

Pyrimme yhdessä luomaan turvallisen ja opinhaluisen koulun, jossa kaikkien on hyvä yhdessä tehdä töitä, oppia toinen toisiltamme. Me emme vain opiskele kirjoista pöytien äärellä, vaan me kaikki opimme myös retkeillen, liikkuen, laulaen, leikkien ja monella muulla tavalla. Koko elämä on oppimista ja me iloitsemme siitä!

Tänä lukuvuonna jatkamme suomen kielen ja kirjallisuuden teemavuotta. Syvennymme erityisesti kirjoittamisen ja tekstien tuottamisen saloihin mm. sanataiteen keinoin.

Kannustamme lapsia oppimiseen kaikkialla! Opetusta tapahtuu paljon muuallakin kuin koulurakennuksessa – retkeilemme paljon lähialueilla Pihlajamäessä ja myös koko Helsingissä.

Koko toimintamme pohjana on positiivinen vahvuuspedagogiikka. Kiusaamisen vastainen toimenpideohjelma (KiVa-koulu) jatkuu edelleen tärkeänä. Sovittelun avulla oppilaita ohjataan ratkaisemaan pieniä arjen konflikteja. Vaihtuvan koko koulun yhteiset Huomaa hyvä -teemat siivittävät toimintaamme koko lukuvuoden.

Eettiset periaatteet Pihlajamäen ala-asteen koulussa ovat:

P Positiivisuus
I Ilo oppia
H Hyvä itsetunto
L Luottamus
I Innokkuus
S Suvaitsevaisuus

Valtakunnallisten opetussuunnitelman perusteiden pohjalta on laadittu Helsingin oma kuntakohtainen opetussuunnitelma (Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) sekä koulukohtaiset opetussuunnitelmat. Opetusta meidän koulussa ohjaa koulun opetussuunnitelma (Linkki johtaa ulkoiseen palveluun). Koulun opetussuunnitelmaan on kirjattu koulutyön tavoitteet, mitä aineita koulussa opiskellaan, miten koulussa työskennellään ja miten oppilaita voidaan tukea.

Ensimmäisellä ja toisella luokalla oppiaineita ei yleensä opiskella erillisinä, vaan niiden sisältöä käsitellään aihekokonaisuuksina. Opetus pyritään tuomaan mahdollisimman lähelle koululaisten arkea. Jokaisella luokalla on oma opettaja, joka opettaa pääosan tunneista. Yhdessä oman opettajan kanssa voi työskennellä erityisopettaja, maahanmuuttajataustaisten oppilaiden opettaja tai koulunkäyntiavustaja.

Oppilaat saavat koulusta maksutta oppikirjat ja muun oppimateriaalin, jonka koulu itse valitsee.

Koulussamme on käytössä seuraavanlainen päivärytmi:

1. oppitunti 8.15 - 9.00

2. oppitunti 9.00 - 9.45
välitunti 9.45 - 10.15

3. oppitunti 10.15 - 11.00

4. oppitunti 11.00 - 12.15
välitunti 12.15 - 12.30

5. oppitunti 12.30 - 13.15
välitunti 13.15 - 13.30

6. oppitunti 13.30 - 14.15

7. oppitunti 14.15 - 15.00
välitunti 15.00 - 15.15

8. oppitunti 15.15 - 16.00

Kieliohjelma

  • 1. luokalta alkava vieras kieli (A1): englanti, ruotsi
  • 3. luokalta alkava vapaaehtoinen vieras kieli (A2): englanti, saksa, espanja
  • 6. luokalta alkava toinen kotimainen kieli (B1): ruotsi

Mukavaa kesää kaikille!

Uusi lukuvuosi alkaa 8.8.2024 klo 9.00.

Rauhallista ja rentouttavaa kesää kaikille Pihlajamäen koulun oppilaille ja heidän huoltajilleen ja kiitokset tästä lukuvuodesta!

Toivottaa Pihliksen koko henkilökunta!

Hakeminen iltapäivätoimintaan lukuvuodelle 2024 – 2025

Hakuaika lukuvuoden 2024–2025 iltapäivätoimintaan on 11.3.–17.4.2024. Muistathan hakea paikkaa lapsellesi hakuaikana.

Tietoa 1. luokan aloittavalle

Vuonna 2017 syntyneiden lasten koteihin postitetaan Tervetuloa kouluun -opas loka-marraskuun vaihteessa. Lukuvuoden 2024–2025 ekaluokkalaiset ilmoittautuvat kouluun 8.–28.1.2024. Koulut järjestävät tulevien 1.-luokkalaisten huoltajille tiedotustilaisuuksia 13.11.2023–15.1.2024.

Lue lisää: Tietoa 1. luokan aloittaville

Harrastamisen Suomen mallin kerhot koulussamme 2023 - 2024:

Parkour                              ke klo 15.15-16.15    liikuntasali
Pelit ja pelisuunnittelu    to klo 14.15-15.45    lk 25
Taide & askartelu            pe klo 14.15-15.45    lk 18
Legoklubi (12.9.-7.11.)       ti klo 13.15-14.15 (1. -2.lk)  lk 23
                                             ti klo 14.30-15.30 (3. -4.lk)

Kuoro                                  to klo 14.15-15.15 (1.-3.lk)  lk 15
                                             to klo 15.15-16.15 (4.-6.lk)

Teatterikerho (2.10. alkaen), ma klo 13.30 - 15.00 (3. - 6. lk)

Kodin ja koulun yhteistyön periaatteet ja toimintatavat on kuvattu jokaisen koulun opetussuunnitelmassa. Siihen kuuluvat mm. vanhempainillat, vanhempainvartit sekä yhteydenpito sähköisen Wilma-järjestelmän(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) kautta. 

Käytännön yhteistyöstä ja toiminnasta sovitaan yhdessä koulun ja huoltajien kanssa. Kodin ja koulun yhteistyö on vastavuoroista. Kouluissa toimii johtokunta ja myös vanhempainyhdistys.

Wilma

Wilma-järjestelmän(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) kautta huoltajat voivat saada tietoa lastensa opetuksesta, opetusjärjestelyistä ja arvioinnista sekä selvittää poissaoloja. Wilmassa huoltajat saavat koulun lähettämiä tiedotteita ja voivat olla yhteydessä opettajiin ja rehtoriin. Wilmaa käyttävät myös oppilaat ja opiskelijat omien opintojensa seurantaan. Huoltajakohtaiset wilma-tunnukset annetaan syyslukukauden alkaessa siitä koulusta, jossa lapsi on aloittanut.

Opi käyttämään Wilmaa YouTube-videoidemme avulla.(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Koulussamme on käytössä kuuden viikon jaksolla kiertävät perus- ja kasvisruokalistat. Päivittäin on valittavana kaksi pääruokavaihtoehtoa. Ateriaan kuuluu lämmin ruoka, salaatti, raaste tai tuorepala, ruokajuoma, leipä ja levite.

Katso Pihlajamäen ala-asteen koulun lounaslista(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

 

4.1.3 Järjestyssäännöt

PIHLAJAMÄEN ALA-ASTEEN KOULUN JÄRJESTYSSÄÄNNÖT 

 

YLEISTÄ

Järjestyssääntöjen avulla ohjataan oppilaita toisen huomioimiseen, hyviin tapoihin ja hyvään käytökseen. Koulussa toimitaan turvallisesti henkisessä ja fyysisessä oppimisympäristössä. Koulussa ei sallita minkäänlaista kiusaamista, väkivaltaa, syrjintää tai rasismia. Oppilailla ja koulun aikuisilla on oikeus työskennellä rauhassa ja turvallisin mielin. Järjestyssääntöjä noudatetaan kouluaikana. Kouluaikaa ovat oppitunnit, välitunnit, ruokailu ja muu kouluun liittyvä toiminta. Koulupäivän katsotaan alkaneeksi ensimmäisestä oppitunnista (sisääntulosta kouluun) ja päättyneeksi, kun oppilas poistuu koulurakennuksesta. 

 

1. KÄYTTÄYTYMINEN

Käyttäydytään ystävällisesti, huomaavaisesti ja asiallisesti koulutovereita, opettajia, koulun muuta henkilökuntaa ja vieraita kohtaan. Koulussa ei kiroilla. 

 

2. KOULURAKENNUS JA OPETUSTILAT

Sisätiloissa liikutaan kävellen ja häiritsemättä.

Huolehditaan luokan ja koulun siisteydestä. Mikäli sotkee tahallisesti koulun omaisuutta, siivoaa aiheuttamansa epäjärjestyksen.

Kunnioitetaan toisten ja koulun omaisuutta. Ei kosketa toisten tavaroihin ilman lupaa.

Kerhoja ja oman kielen opetusta odotetaan ulkona.

Lukittua ulko-ovea ei saa avata vieraille ilman koulun työntekijän lupaa. 

 

3. OPPITUNNIT

Oppitunnille tullaan ajoissa.

Ulkovaatteet jätetään niille tarkoitetuille paikoille. Kengät pidetään kenkähyllyillä.

Pipoa, lippistä tai huppua ei käytetä sisällä.

Seurataan opetusta ja osallistutaan siihen.

Annetaan työrauha.

Pyydetään tarvittaessa puheenvuoro.

Tehdään tehtävät ja läksyt huolellisesti.

Huolehditaan, että tunnilla on tarvittavat opiskeluvälineet.

Liikunnan tunnille otetaan sopivat vaatteet ja pyyhe. Liikunnan tunnin jälkeen peseydytään.

Omia leluja ei oteta kouluun. 

 

4. REPUT JA LAUKUT 
Reput säilytetään pääsääntöisesti luokassa ja luokan ovi lukitaan sieltä poistuttaessa. Joskus reppu jätetään naulakkoon. Jos oppilas ei halua jättää reppua naulakkoon, hän voi viedä sen mukanaan välitunnille. 

 

5. VÄLITUNNIT

Välitunnille mennään viivyttelemättä.

Välitunnit vietetään ulkona, ellei ole saatu erillistä lupaa.

Välitunnilla pysytään sallitulla alueella.

Noudatetaan pihasääntöjä. (linkki välituntisääntöihin)

Jonoon tullaan heti kellon soitua.

Kouluun pukeudutaan sään ja päivän työjärjestyksen mukaisesti. 

 

6. KÄNNYKKÄSÄÄNTÖ 

 
Kännykkä on suljettuna tai kytkettynä äänettömälle koulupäivän ajaksi.

Kännykkää säilytetään koulupäivän ajan repussa. Sitä ei oteta esille ilman opettajan lupaa. 

 

7. RUOKAILU

Noudatetaan hyviä ruokailutapoja ja ruokailun sääntöjä. 

Keskustellaan rauhallisesti. 

Ruokaa otetaan sen verran kuin syödään. 

Jätetään paikka siistiksi.

Omia eväitä tuodaan sovitusti ja koulun työntekijä valvoo eväiden syönnin. 

 

8. PURUKUMI JA MAKEISET

Makeisten tuominen kouluun on kielletty, ellei ole muuta erikseen ohjeistettu. 

 

9. WC:SSÄ KÄYNTI

Pyritään käymään wc:ssä ennen tai jälkeen välitunnin, ei kesken oppitunnin.

Kädet pestään aina wc-käynnin yhteydessä.

WC-tila jätetään siistiin kuntoon. 

 

 

10. POLKYPYÖRÄT JA SKUUTIT

Kouluun tullaan polkupyörällä ja skuutilla huoltajan vastuulla. Huoltaja vastaa pyöräilyn turvallisuudesta. 

Koulupäivän ajan pyörät ja skuutit säilytetään pyörätelineissä.

Koulupäivän aikana pyöräiltäessä käytetään kypärää. 

 

11. KYPÄRÄ LUISTELTAESSA

Luistelun aikana käytetään aina kypärää. 

 

 

 

 

Kuusi keskeistä toimintaohjetta koulussamme koululaisena kasvuun. 

Koulussamme:

1. Noudatetaan koulun yhteisesti sovittuja sääntöjä ja aikuisten ohjeita.

2. Käyttäydytään kohteliaasti, ystävällisesti ja arvostavasti.

3. Annetaan työrauha ja edistetään opiskelun sujuvuutta tilanteen vaatimalla tavalla.

4. Huolehditaan tavaroista ja kouluympäristöstä.

5. Otetaan vastuu omasta oppimisesta.

6. Opitaan toimimaan yhteistyössä toisten kanssa. 

 

Nämä ohjeet laitetaan mahdollisimman hyvin näkyville ympäri koulua ja näistä pidetään yhteisesti aina kiinni. Nämä käsitellään jokaisessa luokassa perinpohjaisesti.

Opettajat käyvät myös koulun järjestyssäännöt läpi yhdessä oppilaiden kanssa elokuun aikana. Sääntöjä tarkennetaan luokkakohtaisesti. Jokaisessa luokassa tehdään luokan omat säännöt yhteisten sääntöjen ja kuuden keskeisimmän ohjeen pohjalta. 

 

 

 

Käyttäytymisen arvioinnin kriteerit 1.-3. lk 

 
 

Arvostelu Luonnehdinta

Olet saavuttanut tavoitteet

erinomaisesti

Oppilas noudattaa koulun sääntöjä ja kaikkien koulun aikuisten ohjeita.

Oppilas käyttäytyy luotettavasti ja tilanteeseen sopivalla tavalla. 

Oppilas kohtelee toisia kohteliaasti, ystävällisesti ja kunnioittavasti.

Oppilas huolehtii yleensä tavaroista ja toimintaympäristöistä.

Oppilas tekee yleensä parhaansa koululaisena ja toimii täsmällisesti.

Oppilas edistää yleensä omalla toiminnallaan luokan yhteishenkeä. 

Oppilas toimii turvallisesti henkisessä ja fyysisessä oppimisympäristössä.

Olet saavuttanut tavoitteet

hyvin

Oppilas noudattaa useimmiten koulun sääntöjä ja kaikkien koulun aikuisten ohjeita.

Oppilas käyttäytyy useimmiten luotettavasti ja tilanteeseen sopivalla tavalla. 

Oppilas häiritsee joskus työrauhaa.

Oppilas kohtelee toisia kohteliaasti, ystävällisesti ja kunnioittavasti.

Oppilas huolehtii useimmiten tavaroista ja toimintaympäristöistä.

Oppilas tekee useimmiten parhaansa koululaisena ja toimii melko täsmällisesti.

Oppilas edistää useimmiten omalla toiminnallaan luokan yhteishenkeä. 

Oppilas toimii turvallisesti henkisessä ja fyysisessä oppimisympäristössä.

Olet saavuttanut tavoitteet

tyydyttävästi

Oppilas tietää koulun säännöt, mutta hänen on haastavaa noudattaa niitä.

Oppilaan on haastavaa noudattaa koulun aikuisten ohjeita.

Oppilas häiritsee usein työrauhaa.

Oppilaan on haastavaa käyttäytyä luotettavasti ja tilanteeseen sopivalla tavalla. 

Oppilaan on haastavaa olla kohtelias, ystävällinen ja kunnioittava toisia kohtaan.

Oppilaan on haastavaa huolehtia tavaroista ja toimintaympäristöistä.

Oppilaalla on haasteita tehdä parastaan koululaisena ja hän myöhästelee.

Oppilas toimii joskus varomattomasti henkisessä ja fyysisessä oppimisympäristössä.

Olet saavuttanut tavoitteet

hyväksytysti

Oppilas tietää koulun säännöt, mutta vasta harjoittelee noudattamaan niitä.

Oppilas ei aina käyttäydy luotettavasti ja tilanteeseen sopivalla tavalla. 

Oppilas häiritsee usein työrauhaa.

Oppilas vasta harjoittelee kohteliaita käytöstapoja ja toisten kunnioittamista.

Oppilas vasta harjoittelee huolehtimaan tavaroista ja toimintaympäristöistä.

Oppilas vasta harjoittelee tekemään parhaansa koululaisena ja aikataulujen noudattamista.

Oppilas toimii usein varomattomasti henkisessä ja fyysisessä oppimisympäristössä.

Oppilas voi käyttäytyä väkivaltaisesti.

Oppilas on luvatta poissa koulusta.

et ole saavuttanut tavoitteita

Oppilas ei kykene noudattamaan koulun sääntöjä eikä aikuisten ohjeita.

Oppilas häiritsee työrauhaa.

Oppilas ei kykene toisia kunnioittavaan käytökseen.

Oppilas ei kykene huolehtimaan tavaroista ja toimintaympäristöistä.

Oppilas ei kykene tekemään parastaan koululaisena ja myöhästelee.

Oppilas toiminta on varomatonta henkisessä ja fyysisessä oppimisympäristössä.

Oppilas voi käyttäytyä väkivaltaisesti.

Oppilas on luvatta poissa koulusta.

Käytösarviointi määräytyy sen mukaisesti, mikä luonnehdinta parhaiten kuvaa oppilaan käyttäytymistä. Kaikkien lueteltujen kohtien ei tarvitse oppilaan kohdalla toteutua.

Käyttäytymisen arvioinnin kriteerit 4.-6. lk, numeroarviointi 

 
 
 
 

Arvostelu Luonnehdinta
10 erinomainen

Oppilas noudattaa koulun sääntöjä ja kaikkien koulun aikuisten ohjeita.

Oppilas käyttäytyy luotettavasti ja tilanteeseen sopivalla tavalla. 

Oppilas kohtelee toisia kohteliaasti, ystävällisesti ja kunnioittavasti.

Oppilas huolehtii tavaroista ja toimintaympäristöistä.

Oppilas tekee parhaansa koululaisena ja toimii täsmällisesti.

Oppilas edistää omalla toiminnallaan luokan yhteishenkeä. 

Oppilas toimii turvallisesti henkisessä ja fyysisessä oppimisympäristössä.

9 kiitettävä

Oppilas noudattaa koulun sääntöjä ja kaikkien koulun aikuisten ohjeita.

Oppilas käyttäytyy luotettavasti ja tilanteeseen sopivalla tavalla. 

Oppilas kohtelee toisia kohteliaasti, ystävällisesti ja kunnioittavasti.

Oppilas huolehtii yleensä tavaroista ja toimintaympäristöistä.

Oppilas tekee yleensä parhaansa koululaisena ja toimii täsmällisesti.

Oppilas edistää yleensä omalla toiminnallaan luokan yhteishenkeä. 

Oppilas toimii turvallisesti henkisessä ja fyysisessä oppimisympäristössä.

8 hyvä

Oppilas noudattaa useimmiten koulun sääntöjä ja kaikkien koulun aikuisten ohjeita.

Oppilas käyttäytyy useimmiten luotettavasti ja tilanteeseen sopivalla tavalla. 

Oppilas häiritsee joskus työrauhaa.

Oppilas kohtelee toisia kohteliaasti, ystävällisesti ja kunnioittavasti.

Oppilas huolehtii useimmiten tavaroista ja toimintaympäristöistä.

Oppilas tekee useimmiten parhaansa koululaisena ja toimii melko täsmällisesti.

Oppilas edistää useimmiten omalla toiminnallaan luokan yhteishenkeä. 

Oppilas toimii turvallisesti henkisessä ja fyysisessä oppimisympäristössä.

7 tyydyttävä

Oppilas tietää koulun säännöt mutta ei aina noudata niitä.

Oppilas ei aina noudata koulun aikuisten ohjeita.

Oppilas häiritsee usein työrauhaa.

Oppilas ei aina käyttäydy luotettavasti ja tilanteeseen sopivalla tavalla. 

Oppilas ei aina ole kohtelias, ystävällinen ja kunnioittava toisia kohtaan.

Oppilas huolehtii useimmiten tavaroista ja toimintaympäristöistä.

Oppilas ei aina tee parastaan koululaisena ja myöhästelee.

Oppilas toimii joskus varomattomasti henkisessä ja fyysisessä oppimisympäristössä.

6 kohtalainen

Oppilas tietää koulun säännöt mutta ei aina noudata niitä.

Oppilas ei aina käyttäydy luotettavasti ja tilanteeseen sopivalla tavalla. 

Oppilas häiritsee usein työrauhaa.

Oppilas ei ole kohtelias, ystävällinen tai kunnioittava toisia kohtaan.

Oppilas ei huolehdi tavaroista ja toimintaympäristöistä.

Oppilas ei tee parastaan koululaisena ja myöhästelee.

Oppilas toimii varomattomasti henkisessä ja fyysisessä oppimisympäristössä.

Oppilas voi käyttäytyä väkivaltaisesti.

Oppilas on luvatta poissa koulusta.

5 välttävä

Oppilas ei noudata koulun sääntöjä eikä koulun aikuisten ohjeita.

Oppilas ei käyttäydy kohteliaasti, luotettavasti ja tilanteeseen sopivalla tavalla.

Oppilas häiritsee lähes aina työrauhaa.

Oppilas ei ole ystävällinen tai kunnioittava toisia kohtaan.

Oppilas ei huolehdi tavaroista ja toimintaympäristöistä.

Oppilas ei tee parastaan koululaisena ja myöhästelee.

Oppilas toimii varomattomasti henkisessä ja fyysisessä oppimisympäristössä.

Oppilas voi käyttäytyä väkivaltaisesti.

Oppilas on luvatta poissa koulusta. 

 
 
 
 

Käytösnumero määräytyy sen mukaisesti, mikä luonnehdinta parhaiten kuvaa oppilaan käyttäytymistä. Kaikkien lueteltujen kohtien ei tarvitse oppilaan kohdalla toteutua. 

 
 

 

 

 

Henkilökuntamme yhteystiedot

Koulusihteeri 

Saija Hamu
puh. 09 310 82957
saija.hamu@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
Koulusihteerille ilmoitetaan nimen, osoitteen, puhelinnumeron ja henkikirjoitustietojen muutoksista.

Rehtori 

Tomi Ojanen
puh. 09 310 82956
tomi.ojanen@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)

Apulaisrehtori 

Miia Myllymäki
puh. 040 334 6398 / 09 310 84458 
miia.myllymaki@edu.hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)

Johtokunnan puheenjohtaja 

Petri Palomaa

Henkilökunnan taukotila / opettajat

puh. 09 310 82959

Aamutoiminta

050 362 8031

Iltapäivätoiminnan aluekoordinaattori 

Eeva Elsinen
puh. 09 310 89205, 040 334 5825

Puuhala / iltapäivätoiminta

Huiske –ryhmä 050 412 8216
Pyörre –ryhmä 050 411 9568

Kohdevastaava 

Janne Martikainen
puh. 040 922 4650
kv.pihlajamaki-aa@sol.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)

Kouluravintola

ruokapalveluesimies Marjo Häkkinen
puh. 09 310 80467

Ryhmänohjaajat (2023 - 2024)

1a Himanka Maiju
1b Hämäläinen Anni
1c Haapalehto Elina
1-2e Masko Petra
1-6t Kinnunen Irma

2a Tiilikainen Anu
2b Lempinen Linda
2c Martikainen Ulla

3a Marttinen Miia
3b Stern Minna
3c Mikander Sanni
3d Lampinen Katja (katja2.lampinen@edu.hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman))
3-4f Wåg Iina

4a Al-Bayati Aqeel
4b Hanikka Emma
4c Kaha Mikko

5a Siikala Susanna
5b Huhtamäki Manta
5-6g Laiho-Kärnä Taina

6a Tiihonen Johanna
6b Kara Krista
6c Anttonen Suvi (suvi2.anttonen@edu.hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman))

Muut opettajat

Vänskä Elina, englanti, ruotsi
Niemi Silja, englanti, ruotsi
Seppänen Eveliina, englanti
Spelman Ilona, venäjä kotikielenä
Kuuse Annika, viro kotikielenä
Suntioinen Malla, espanja
Abdalla Hamdi, somalin kieli
Goc Jan, slovakin kieli

Laitinen Anu, suomen kieli (anu2.laitinen@edu.hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman))
Tihlman Anna-Maija, päätoiminen tuntiopettaja
Hanni Mari, käsityö
Pihlajaniemi Marjatta, musiikki

Rosenlund Sofia, islam uskonto
Cheref Idir, islam uskonto
Osola Liisa, ortodoksi uskonto
Telanto Talvikki, katolinen uskonto

Erityisopettaja Miia Myllymäki 040 334 6398
Erityisopettaja Minna-Mari Marjoniemi 040 669 2912
Erityisopettaja Anna Linkola 040 848 3520
Erityisopettaja Reetta Erkkilä 040 682 5898

Erityisluokanopettaja Taina Laiho-Kärnä 040 149 3633
Erityisluokanopettaja Iina Wåg 040 334 7060
Erityisluokanopettaja Petra Masko 040 673 6091
Erityisluokanopettaja Irma Kinnunen 040 334 6399

Koulunkäyntiavustajat (2023 - 2024)

Faizha Arab
Luostarinen Suvi
Lipponen Heidi
Patel Bhavina
Salonen Ida

Monikieliset ohjaajat

Khelifa Ait-Ramdane 
puh. 09 310 26155 / 040 821 6413
kielet: arabia, tarvittaessa myös venäjä ja ranska
khelifa.ait-ramdane@edu.hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)

Nesma Abdirahim
puh. 09 310 21776 / 040 729 6245
kielet: somali ja englanti
nesma.abdirahim@edu.hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman) 

Terveydenhoitaja 

Vauhkonen Emmi
puh. 040 334 6044(Linkki aloittaa puhelun)
emmi.l.vauhkonen@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
Vastaanottoajat koulussa: ti-pe
Akuuttiaika klo 11.00 - 11.30, jolloin oppilaat voivat tulla ilman ajanvarausta
Yhteydenotot ensisijaisesti Wilman ja puhelimen välityksellä. Wilman välityksellä ei käsitellä potilastietoja.
Sairaudenhoito terveysasemalla.
Potilastietoon liittyvissä asioissa voit ottaa yhteyttä myös Maisa-sovelluksen kautta tai maisa.fi.

Psykologi 

Nurmela Ira
puh. 09 310 71990(Linkki aloittaa puhelun), 050 401 3258(Linkki aloittaa puhelun)
ira.nurmela@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
Vastaanottoajat: tiistai ja keskiviikko
Yhteydenotot psykologille ensisijaisesti puhelimitse tai Wilman välityksellä.

Kuraattori 

Reeta Savolainen
puh. 09 310 38871(Linkki aloittaa puhelun) ja 040 509 5379(Linkki aloittaa puhelun)
reeta.savolainen@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
Vastaanottoajat: tiistai, keskiviikko ja torstai
Yhteydenotot ensisijaisesti puhelimitse tai Wilman välityksellä.

Aamu- ja iltapäivätoiminta, kerhot ja harrastukset

Oppilaille on tarjolla monenlaista vapaaehtoista ohjattua toimintaa ennen ja jälkeen koulupäivän – mielekästä tekemistä ja kivaa yhdessäoloa turvallisessa ympäristössä.

Ennen oppitunteja järjestettävä aamupäivätoiminta on maksutonta. Se on tarkoitettu 1.–2.-luokkalaisille sekä 3. ja 4. vuosiluokan erityisen tuen oppilaille.

Järjestämme  aamupäivätoimintaa jokaisena koulupäivänä 8.15–9.50. Toimintaa järjestetään sään salliessa ulkona. Voit kysyä lisätietoa koulun aamupäivätoiminnasta rehtorilta.

Lisätietoja koulujen aamupäivätoiminnasta löydät perusopetuksen sivuiltamme.

Perusopetuksen iltapäivätoiminta on maksullista ja suunnattu 1.–2.-luokkalaisille sekä erityisen tuen oppilaille.

Lue lisää iltapäivätoiminnasta ja sen maksuista perusopetuksen yhteisiltä sivuiltamme.

Katso kouluamme lähimpänä olevat iltapäivätoimintapaikat.

Voit etsiä alueemme iltapäivätoimintapaikat palvelukartalta(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun). Voit palvelukartalla syöttää kotiosoitteesi sille varattuun kenttään.

Koulussamme järjestetään oppilaille maksuttomia harrastuksia ja kerhoja sekä Harrastamisen Suomen mallin kautta että koulun kerhotoimintana. Perusopetuksen yhteisiltä sivuiltamme löydät lisätietoa kerho- ja harrastustoiminnasta. 

Alla on tietoa meidän koulumme kerhoista ja harrastuksista.

Harrastamisen Suomen mallin ryhmiin ilmoittaudutaan suoraan harrastuksen järjestäjälle. Ilmoittautuminen on sitova. Harrastukset toteutuvat, jos osallistujia on riittävästi. Mikäli joudut perumaan ilmoittautumisen, ole yhteydessä harrastuksen järjestäjään mahdollisimman nopeasti. Harrastuksen järjestäjä tiedottaa mahdollisista peruutuspaikoista ja lisäryhmistä. Osallistujat ovat vakuutettuja harrastuksen ajan.

Koulun kerhotoiminta lukuvuonna 2024-2025

Helsinkiläisille peruskoululaisille järjestetään koulupäivän yhteydessä kerhotoimintaa. Oppilaat voivat osallistua kerhotoiminnan suunnitteluun ja kehittämiseen muun muassa koulujen oppilaskuntien kautta. Koulun kerhotoimintaa voidaan järjestää joko omalla henkilökunnalla tai ostettuna ulkopuoliselta toimijalta (osallistujille maksutonta). Tämän lisäksi koululla voi olla muutakin kaupungin ulkopuolisen toimijan järjestämää kerhotoimintaa (kohtuulliset osallistumiskustannukset).

Tulevan lukuvuoden kerhotoiminta päivitetään sivulle koulun alkaessa elokuussa 2024.

Harrastamisen Suomen mallin harrastukset lukuvuonna 2024–2025

Harrastamisen Suomen mallin maksuttomia harrastuksia on tarjolla 3.–9.luokkien oppilaille kaikissa Helsingin peruskouluissa.  


Uusi harrastuskausi alkaa 2.9.2024. Lukuvuoden 2024–2025 harrastukset julkaistaan Harrastukset-sivustolla osoitteessa harrastukset.hel.fi sekä tällä sivulla elokuun loppupuolella. Siirry Harrastukset-sivustolle(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)  


Harrastukset on tarkoitettu ensisijaisesti oman koulun oppilaille. Voit valita myös jollakin toisella koululla järjestettävän harrastuksen. Osallistujat ovat vakuutettuja harrastuksen aikana. 


Harrastamisen Suomen mallin ryhmiin ilmoittaudutaan suoraan harrastuksen järjestäjälle. Harrastusryhmät täyttyvät ilmoittautumisjärjestyksessä. Olet tervetullut tutustumaan harrastukseen ilman ilmoittautumista, jos ryhmässä on tilaa. Mikäli joudut perumaan ilmoittautumisen, ole yhteydessä harrastuksen järjestäjään mahdollisimman nopeasti. Harrastuksen järjestäjä tiedottaa mahdollisista peruutuspaikoista ja lisäryhmistä.

Helsingin kaupungin tarjoamia maksuttomia harrastuksia löydät myös seuraavilta verkkosivuilta:

Koulumme johtokunta

Jokaisessa koulussa toimii johtokunta, joka ohjaa ja kehittää koulun toimintaa. Koulun johtokunta koostuu huoltajien, oppilaiden ja henkilöstön edustajista. Kasvatus- ja koulutuslautakunta valitsee jäsenet neljäksi vuodeksi. Nykyisten johtokuntien toimikausi on 2021-2025. Johtokunta muun muassa hyväksyy vuosittain koulun toimintasuunnitelman. 

Huoltajajäsenet (suluissa varajäsenet):

Puheenjohtaja Petri Palomaa (Janne-Matti Hiltunen)

varapuheenjohtaja Kirsi Suominen (Irmeli Seipäjärvi)

Noora Eyongmbanda (Satu Somero)

Taija Kivimäki (Viia Hatara-Pulliainen)

Lassi Narinen (Jari Rissanen)

Opettajajäsenet:

Atte Ampuja (Suvi Anttonen)

Johanna Tiihonen (Miia Marttinen)

Muun henkilökunnan jäsen:

Saija Hamu (Susanna Keinänen)

 

Lisäksi oppilaskunta on valinnut keskuudestaan koulun johtokuntaan lukuvuodelle 2023 -2024 omat edustajansa (kaksi oppilasta).

Pöytäkirjan teksti suoraan tähän tai linkki saavutettavaan pdf-tiedostoon.

Kokousaika

Kokouspaikka

Läsnä

1. Kokouksen avaus

2. Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus

3. Kokouksen työjärjestyksen hyväksyminen

4. Pöytäkirjan tarkastajien valitseminen

5. Käsiteltävät asiat

6. Mahdolliset muut asiat
 
7. Kokouksen päättäminen

Pöytäkirjan teksti

Kokousaika

Kokouspaikka

Läsnä

1. Kokouksen avaus

2. Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus

3. Kokouksen työjärjestyksen hyväksyminen

4. Pöytäkirjan tarkastajien valitseminen

5. Käsiteltävät asiat

6. Mahdolliset muut asiat
 
7. Kokouksen päättäminen

Kokousaika

Kokouspaikka

Läsnä

1. Kokouksen avaus

2. Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus

3. Kokouksen työjärjestyksen hyväksyminen

4. Pöytäkirjan tarkastajien valitseminen

5. Käsiteltävät asiat

6. Mahdolliset muut asiat
 
7. Kokouksen päättäminen

Kokousaika

Kokouspaikka

Läsnä

1. Kokouksen avaus

2. Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus

3. Kokouksen työjärjestyksen hyväksyminen

4. Pöytäkirjan tarkastajien valitseminen

5. Käsiteltävät asiat

6. Mahdolliset muut asiat
 
7. Kokouksen päättäminen

Koulumme sosiaalisessa mediassa

Kerromme koulumme arjesta myös Facebookissa, otathan meidät seurantaan.

Pihlajamäen ala-asteen koulu Facebookissa(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Sijainti

Lucina Hagmanin kuja 3, 00710 Helsinki
Sijainti kartalla - Avaa kartta suurempana(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Reitti pääsisäänkäynnille

  • Saattoliikenteen pysähtymispaikka sijaitsee sisäänkäynnin läheisyydessä (etäisyys enintään 5 metriä), josta sisäänkäynnille pääsee siirtymään sujuvasti.
  • Kulkureitti sisäänkäynnille on opastettu, tasainen ja riittävän leveä sekä valaistu.

Pääsisäänkäynti

  • Sisäänkäynti erottuu selkeästi ja on valaistu. Sisäänkäynnin yläpuolella on katos.
  • Sisäänkäynnin ovet erottuvat selkeästi ja lasiovissa on kontrastimerkinnät. Oven ulkopuolella on riittävästi vapaata tilaa liikkumiselle esim. pyörätuolin kanssa. Ovi avautuu käsin helposti.

Sisätilat

  • Toimipisteessä on 3 kerrosta.
  • Tilan keskeisillä kulkureiteillä on vähintään 4 porrasaskelmaa, jossa on käsijohteet molemmilla puolilla.
  • Sisätilojen ovet erottuvat selkeästi.