|
|
HELSINGIN KAUPUNGINMUSEO Helsinkiläisiä porrashuoneita 1800-luvulta ja 1900-luvun alkuvuosikymmeniltä |
|
Kaupunginosa: |
Kamppi |
Sijaintitunnus: |
4/154/1/ |
Nimi: |
As Oy Wäinämö |
Katuosoite: |
Lapinlahdenkatu 15 katurakennus |
Käyttöönottovuosi: |
1910 -luku |
Pääsuunnittelija: |
Aimo Tammilehto |
Porrashuone: |
A |
Tyyppi: |
pääporras |
Rakenteet: |
betonia tms., rapatut palkit näkyvissä |
Tilarakenne ja kiinteä sisustus: |
Kadulta tullaan sisään kaksiosaiseen suorakaiteen muotoiseen eteishalliin. Eteisen osien välillä on yläikkunallinen heilurisaranoitu pariovi. Porrashuone sijaitsee eteishalliin nähden viistosti. Porras on yksivartinen kaarevasivuinen U-porras. Kerrostasanne on viisikulmainen ja toiselta laidalta porrasta leveämpi. Seinät on rapattu ja maalattu alaosasta vaalean vihreäksi ja yläosasta valkoiseksi. Rajakohdassa on sabloonaboordi, jossa on vihreällä, sinisellä, keltaisella ja ruskealla kuvattu abstrakti kaarevamuotoinen kasviaihe. Boordin alaosaa rajaa ohut tumman vihreä viiva. Katto on tasainen ja valkoiseksi maalattu. Eteishallin ensimmäisen osan vaalean beiget seinät on hiottu ja maalattu alaosastaan kiiltäviksi. Yläosa on maalattu valkoiseksi. Rajakohdassa on reliefiboordi, joka on maalattu murretuin keltaisen, vihreän ja ruskean sävyin. Kattolistana on pieni pyöristys sekä matala pykäläreliefi. Tasot ja askelmat ovat mosaiikkibetonia. Kaide on teräsrakenteinen pinnakaide, jossa neliöteräspinnat on sidottu vaakasuuntaisilla lattateräksillä. Pinnojen väleissä on pienempiä pystysuoria neliöteräksiä, joiden päissä on kullanväriset nupit. Käsijohde on puuta, samoin kuin kaiteen alussa oleva pyöreä tolppa, jonka yläosa kapenee portaittain. Hissiä ei ole. Ovet ovat alkuperäiset lasiaukkoiset peiliovet. Ikkunat ovat alkuperäiset. Ullakon vanhat rautaovet toimivat huoneistojen ovina. Porrashuoneessa on vanhat pisaramalliset kattovalaisimet. |
Tilan säilyneisyys: |
Hyvin säilynyt porrashuone |
Arvotus: |
historiallinen arvo, autenttisuusarvo |
Luokka: |
1-luokka: arkkitehtonisesti ja historiallisesti merkittävä, hyvin säilynyt kokonaistaideteos |
|
|
|