Etusivu


Bussiliikenne

Aikajana

Muuttuva Helsinki
Joukkoliikenne alkaa
Raitioliikenne
Autoliikenne

Vuokra-autot
Bussiliikenne
  Johdinautot


Esikaupunkiliikenne

Liikenne sota-aikoina
Liikenteen ongelmia
Kevyt liikenne

Linja-autoliikenne alkoi 1920-luvun alkupuolella. Yksityiset liikennöitsijät hoitivat linja-autoliikenteen keskustan alueella ja esikaupungeissa.

Vuonna 1925 maistraatin ohjesäännössä määriteltiin autobussi autoksi, jolla kuljetetaan kerralla enemmän kuin seitsemän henkeä. Sen pituus sai olla enintään seitsemän ja leveys 2,1 metriä. Maistraatti myönsi liikenneluvat ja poliisi määräsi pysäkit kaupunkialueella. Suurin nopeus valoisana aikana oli 25 kilometriä tunnissa, pimeällä ja sateessa 20 kilometriä.

Helsingin Raitiotie- ja Omnibusosakeyhtiö hoiti yksinomaan raitioliikennettä vuoteen 1936, jolloin se aloitti myös bussiliikenteen. Sotien aikana ja jälkeen käytettävissä oli vain vähän busseja. Raitiovaunujen hankintaa pidettiin ensisijaisena. Uutta bussikalustoa alettiin hankkia vasta vuonna 1948.

Vuonna 1966 Helsingin kaupungin liikennelaitoksen linjoilla ja yksityisillä esikaupunkilinjoilla otettiin käyttöön postinumeroihin perustuva linjanumerointi.

Oy Omnibus Ab:n Reo-merkkisiä ns. punaisen linjan autoja Laivurinkatu 11:n kohdalla. Neittamo-Pietinen 1930-luku. HKM


 
 

Linkit

Kirjallisuus

Helsingin kaupunginmuseo 2004

Sivukartta Tekijät