|
|||||||
Muuttuva
Helsinki |
Jo 1800-luvun puolivälissä Helsingin viranomaiset antoivat määräyksiä katujen kunnossapidosta ja liikenteestä. Esimerkiksi keskustassa jalkakäytävät oli talvella hiekoitettava. Kelkkojen ja rattaiden kuljettaminen jalkakäytävällä kiellettiin sakon uhalla. Oikeanpuoleinen liikenne otettiin käyttöön Helsingissä vuonna 1858. Katujen piti kaupunkialueella olla kivettyjä. Vuosisadan loppupuolella katuja parannettiin ripeästi. Ennen ensimmäistä maailmansotaa ei vielä ollut yhtenäistä valtakunnallista moottoriajoneuvolainsäädäntöä. Helsingissä oli tosin annettu omia liikennemääräyksiä. Helsingin ulosmenotiet olivat vielä 1920-luvulla mutkaisia ja mäkisiä. Kadut eivät kestäneet kasvavaa liikennettä, vaan ne piti päällystää uudelleen. Katulinjauksiin tehtiin suuria muutoksia. 1930-luvulla tieverkkoa alettiin parantaa ja katuva asfaltoida.
|
||||||
Kirjallisuus |
|
Sivukartta | Tekijät |