|
|||||||
Muuttuva
Helsinki |
Helsingin liikenne vilkastui huomattavasti jo 1920-luvulla. Automobiilit, moottoripyörät ja linja-autot täyttivät kadut, mutta niiden joukossa puikkelehti vielä melkoisesti hevospelejä. Samaan aikaan lisättiin myös raitioliikennettä. Teitä ja katuja levennettiin ja uusia yhdysväyliä avattiin. Myös raitiovaunujen sisällä alkoi olla tungosta 1930-luvun lopulla. Kaupungin väkiluku oli kasvanut edelleen, mutta uutta kalustoa ei ollut saatu yli kymmeneen vuoteen. Tungos raitiovaunuissa ja pysäkeillä jatkui sotavuosina ja sen jälkeen. Yksityisautoilun lisääntyminen 1950-luvulta alkaen pahensi liikenneruuhkia kaupungissa. Matka-ajat pidentyivät ja joukkoliikenteen kannattavuus laski. Liikenneonnettomuuksiakin sattui enemmän kuin ennen. 1960-luvulta alkaen kaupunkiin alettiin rakentaa uusia väyliä, moottoritieosuuksia, eritasoliittymiä, liikenneympyröitä ja pysäköintialueita. Kaupunkikuva muuttui nopeasti.
|
||||||
Kirjallisuus |
|
Sivukartta | Tekijät |