Havis Amandan mallien Marcellen ja Leonien jalanjäljillä Pariisissa kati nenonen losofi Kirjoittaja on fi MAmandan mallien jalanjäljille veistoksen 100-vuotis-atkustin entiseen kotikaupunkiini Pariisiin Havisnäyttelyn valmisteluja varten.Keskeisessä 1900-luvun alun taide-elämän keskukses-sa ja edelleen merkittävässä kulttuuripääkaupungis-sa ymmärtää helposti kuvanveistäjä Ville Vallgrenin an maisteri, joka työskentelee Helsingin taidemuseossa.ylistyksen pitkäaikaiselle kotikaupungilleen: ”Oi, Pariisi, minun toinen äiti- ni, polvistun ja kiitän sinua, että aukaisit silmäni jo nuoruusvuosina ja annoit minulle kyvyn nähdä elämän ja taiteen sisäisen kauneuden.”1) Havis Amanda, Helsingin symboli Havis Amanda -suihkulähde on ollut meren ympäröimän Helsingin symbo- li jo yli 100 vuotta. Ville Vallgrenilta tilattu suihkulähde oli Suomen ensim- mäinen julkinen teos, jonka keskiössä oli runsain muodoin varustettu, elä- mäniloinen, alaston nuori nainen.2) Vuosien saatossa suihkulähteen neito on muuttunut katsojien silmissä yhä inhimillisemmäksi ja persoonallisemmaksi. Kaupunkilaiset ovat äänestäneet sen Helsingin kauneimmaksi julkiseksi veistokseksi.3) Vallgren itse kirjoitti veistoksesta kuin elävästä henkilöstä, ”ainoasta tyttärestään”.4) Kuvanveistä- jän muistiinpanoista selviää, että veistoksen malleina oli poseerannut kaksi 34
Havis Amanda
To see the actual publication please follow the link above