Page 39

Havis Amanda

pariisitarta, 19-vuotiaat Leonie Tavier ja Marcelle Delquini.5) Ville Vallgren piirsi ja muovaili Havis Amandan ensimmäisiä luonnoksia jo vuonna 1901.6) Vallgren on kirjoittanut muistelmiinsa työskennelleensä joka päivä klo 8–12 ja 14–18. Veistos valmistui taiteilijan pitkäaikaisimmassa Pa- riisin ateljeekodissa, joka sijaitsi Rue du Faubourg Saint-Honorélla, kymme- nien muiden taiteilijakotien kanssa samassa pihapiirissä. Sisäpihan rauhassa, pieneen puutarhaan avautuvassa ateljeessa, Havis Amandan mallit poseera- sivat ns. l’ensemble eli alasti kokovartalomalleina. Taiteilija valmisti veistok- sesta ensin noin metrin korkuisen kipsityön. Kipsityön mallina oli Leonie Tavier. Tämä kipsinen ns. Pikku-Manta kuuluu nykyään Porvoon museon kokoelmiin. Marcelle Delquini puolestaan oli mallina lopulliselle noin kak- si metriä korkealle teokselle, joka valettiin pronssiin vuonna 1906 Ranskassa. Leonie Tavier Malli Leonie Tavier asui todennäköisesti samassa kaupunginosassa kuin Vall- grenit. Hän oli syntynyt 14.4.1884.7) Pariisin 17. kaupunginosan kaupunginta- lon arkistosta löytyvät Leonie Tavierin kolmen eri avioliiton todistukset.8) Todistuksiin ei ole lisätty tietoa lasten syntymistä, joten oletettavasti aviolii- tot olivat lapsettomia. Kaupungintalon paikalla sijaitsi ennen Batignolles’n raatihuone, jossa myös Ville Vallgren meni naimisiin ruotsalaisen Antoinet- te Råströmin kanssa vuonna 1882. Iloista tapahtumaa olivat paikalla todis- tamassa Vallgrenin maanmiehet Albert Edelfelt ja Walter Runeberg, sekä morsiamen todistajina ruotsalaiset Carl Larsson ja Spada eli Johan Kristian Janzon. Vallgrenien luona Rue du Faubourg Saint-Honorélla vietettiin vil- kasta seura-elämää lukuisten ystävien kanssa. Vallgrenin mukaan oli suurel- ta osin taiteilijaystävä Albert Edelfeltin ansiota, että Helsingin kaupunki ti- lasi häneltä suihkulähteen.9) Marcelle Delquini Malli Marcelle Delquini tuli mahdollisesti poseeraamaan rue du Faubourg Saint-Honorélle Pariisin vasemmalta rannalta, latinalaiskorttelista, jonka ym- päristössä asui paljon italialaista alkuperää olevia malleja. Vaikka Ville Vall- grenin muistiinpanojen mukaan molemmat mallit olivat 19-vuotiaita parii- silaisia, niin Marcelle Delquini -nimistä lasta ei arkistotietojen mukaan ole kaupungissa syntynyt. Pariisin väestörekistereistä ei itse asiassa löydy yhtään Delquini-nimeä millään kirjoitusasulla 1800-luvun viimeisiltä vuosikymme- niltä.10) Delquini on sen sijaan tavallinen italialainen sukunimi. 1800-luvun lopussa italialaisten mallien suosio laski nopeasti Pariisin mallimarkkinoilla. Pariisilaisen mallin katsottiin edustavan paremmin uutta, modernia kaupun- kilaista naisen kuvaa. Italialaista naismallia alettiin pitää maalaismaisena.11) Havis Amandan mallien voidaan katsoa ilmaisevan murrosvaihetta mal- limarkkinoiden kehittymisessä Pariisissa. Vallgrenilla oli tosin ollut omi- en muistiinpanojensa mukaan Havis Amandan mallina Marcelle Delquini, 37


Havis Amanda
To see the actual publication please follow the link above