Miten haetaan?
Yrittäjän starttirahan myöntää TE-toimisto tai helsinkiläisille kuntakokeilun asiakkaille Helsingin kaupunki. Starttirahaa haetaan ennen kuin olet perustanut yrityksen. Tukea ei voida myöntää, jos päätoiminen yritystoiminta on aloitettu jo ennen tukipäätöksen tekemistä. Yrityksen rahoitus ja mahdollinen liiketila järjestetään ennen hakemuksen lähettämistä.
Hakemusta varten tarvitset liiketoimintasuunnitelman (LTS) ja rahoitus-, kannattavuus- ja myyntilaskelman. Lisäksi liitteeksi tarvitaan myös hakijan CV, verovelkatodistus, (esi)sopimus toimitiloista ja tosite yritysrahoituksesta. Jos sinulla on kysyttävää tai tarvitset apua starttirahahakemuksen tekemiseen, tulee sinun olla yhteydessä TE-toimistoon: starttiraha.uusimaa@te-toimisto.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman) tai kuntakokeilun asiakkaana starttiraha@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman).
Hae starttirahaa Oma-asiointi verkkopalvelunpalvelun kautta(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun).
Jos sinulla ei ole mahdollista käyttää verkkopalvelua, lataa ja täytä paperinen lomake: TE-toimiston tulostettava lomake (doc)(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) tai tulostettava lomake kuntakokeilun asiakkaalle (doc)(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun).
Ehdot tuen saamiseen
Uuden yrityksen starttirahan saamisen ehtoja ovat hakijan valmiudet alalle ja yrittäjäksi, muu uuden yrityksen rahoitus, tiedossa oleva liiketila yms. Esteenä puolestaan voi olla mm. yrittäjän saamat muut tulot tai luottotiedoissa näkyvät maksuhäiriöt.
Tarkemmat tiedot Starttirahan ehdoista löydät TE-palveluiden verkkosivuilta(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun).
Starttiraha maksetaan kerran kuussa jälkikäteen edunsaajan tekemän maksatushakemuksen perusteella. Maksatushakemus on toimitettava ELY-keskusten ja TE-toimistojen kehittämis- ja hallintokeskukselle (KEHA-keskus)(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) viimeistään kahden kuukauden kuluessa jakson päättymisestä.