D emellertid alltid ihop med sin tid och sitt sammanhangen offentliga konsten har synliggjort den ekonomiska,politiska och kulturella maktens hierarkier. Med hjälp avkonsten har man även uppfostrat folket med stormän-nens förpliktigande exempel. Det behövs ett begripligtblidspråk för att kunna förmedla värden. Bildspråket hör varför budskapen med tiden kan falla i glömska. Högkonjunkturen för mo- numentalkonsten, som i Finland började i slutet av 1800-talet, följde den eko- nomiska utvecklingen, uppgången av nationaltanken samt viljan att förstär- ka den nationella själv- och gemenskapskänslan. Skulptören Robert Stigells (1852–1907) staty De skeppsbrutna, upprest på Observatoriebacken, är en skulptur vars politiska innebörd dagens åskå- dare kan ha svårt att upptäcka utan att känna till dess historia. De skepps- brutna har ansetts vara den första moderna av estetiska skäl införskaffade offentliga skulpturen i Helsingfors. Att statyn restes var en del av det ambi- tiösa bildkonstprogrammet för huvudstaden som Leo Mechelin, senator och ordförande för stadsstyrelsen och Finska Konstföreningen, främjade. Den li- Avtäckningen av De skeppsbrutna hölls 18.11.1898. Många stadsbor hade samlats för att lyssna på senator Mechelins invigningstal. Bild: Helsingfors stadsmuseum. 23
Observatoriebacken
To see the actual publication please follow the link above